A casually-dressed woman, with a backpack and a Canon EOS RP camera over one shoulder, looks out to sea at a sunset.

CESTOVNÉ

Letenka, pas, fotoaparát: 10 tipov na cestovnú fotografiu, ktoré musíte vyskúšať

Kam sa chystáte toto leto? Či už plánujete stráviť pár dni na pláži, objavovať mestá, vyraziť na turistiku s batohom alebo sa vydať do ďalekých krajov, nezabudnite si pribaliť fotoaparát, ktorý vám umožní zachytiť tieto výnimočné okamihy a priniesť si domov krásne spomienky.

Ak chcete snímať pôsobivejšie snímky, vyskúšajte naše tipy, ako na dovolenke zachytiť zábery, ktoré upútajú pozornosť divákov. Pomôžeme vám vybrať tie najlepšie nastavenia fotoaparátu pre dovolenkové fotografie, vymyslieť nezvyklé zábery a vytvoriť snímky, ktoré vám ostatní na sociálnych sieťach budú závidieť.

Ak sa pýtate, aký fotoaparát si zbaliť, plnoformátový bezzrkadlový model Canon EOS RP je ideálnou voľbou na kreatívne fotografovanie na cestách, keďže ponúka plnoformátový 26,2 MP snímač, výkonný procesor DIGIC 8 a možnosti tvorivého ovládania v ľahkom prevedení. Skombinujte model EOS RP s objektívom RF s novým systémom EOS R alebo použite jednoduchý adaptér umožňujúci nasadenie objektívu EF alebo EF-S bez zníženia funkčnosti.

Canon EOS 250D je úžasne ľahká digitálna zrkadlovka s pohyblivým displejom LCD, ktorú si môžete pribaliť častejšie a na odvážnejšie miesta. Vďaka funkciám, ako je detekcia tváre a automatické zaostrovanie so sledovaním spolu s automatickým režimom s inteligentným nastavením scény, vám pomôže vytvoriť úžasné fotografie v najrôznejších situáciách.

Ak dávate prednosť jednoduchším automatickým fotoaparátom so zabudovaným objektívom, Canon PowerShot SX70 HS ponúka úžasný 65x optický zoom, 20,3 MP snímač CMOS a funkcie ako adaptívne automatické zaostrovanie, ktoré vám pomôžu vytvoriť skvelé zábery aj pri slabom svetle.

1. Snímajte z iného uhla vďaka otočnej obrazovke

Osobité uhly pohľadu pomôžu vašim dovolenkovým fotografiám vyniknúť. Modely Canon EOS RP, Canon PowerShot SX70 HSCanon EOS 250D majú otočnú obrazovku Vari-Angle, vďaka ktorej môžete skúsiť fotografovať z rôznych pohľadov. Zdvihnite fotoaparát nad hlavu alebo ho podržte tesne nad zemou, otočte obrazovku správnym smerom a nastavte kompozíciu pomocou živého náhľadu Live View. Vykročte, čupnite si či sa natiahnite za oblohou a vytvorte naozaj jedinečné snímky z dovolenky.

2. Každý miluje zvieratká!

Najviac nadšených reakcií vám prinesú zábery zvierat – najmä ak sú roztomilé, mohutné alebo nezvyklé. Najpôsobivejšie portréty zvierat vám umožní vytvoriť režim Portrét, pričom zaostrujte vždy na oči. Ak používate kompaktný a výkonný model Canon EOS RP, môžete si presne zvoliť požadovaný bod zaostrenia prostredníctvom dotykovej obrazovky ponúkajúcej výber spomedzi 4 779 bodov AF. Maximálny účinok dosiahnete umiestnením bodu AF na oko zvieraťa, ktoré sa nachádza najbližšie k objektívu. S režimom tichého snímania modelu Canon Canon EOS RP navyše máte istotu, že zviera nevystrašíte zvukom uzávierky.

Okolo zvieraťa na zábere ponechajte minimum priestoru a rušivých prvkov – ak používate model Canon PowerShot SX70 HS, vďaka pôsobivému 65x optickému zoomu to zvládnete aj bez toho, aby ste ho svojou blízkosťou rozrušili.

Súvisiace články
Two people skateboard down a city street at night, colourful lights from buildings reflecting in the wet road surface.

CESTOVNÉ

Ako čo najlepšie využiť váš fotoaparát počas víkendových výletov do veľkomiest

11 rád a návodov, ktoré vám pomôžu zachytiť duch mestskej džungle.

Alan Rowan holds a Canon SX740 HS camera, with a lake and hills in the background.

V EXTERIÉRI

Ako Munro Moonwalker sníma horské výhľady

Takýmto spôsobom Alan Rowan používa fotoaparát Canon SX740 HS pre dokonalé zábery prírody, od farebných makier po zahmlené vrcholky hôr.

A snowboarder in red trousers walks through the snow, carrying his board, with his back to the photographer.

V EXTERIÉRI

Tipy a triky na fotografie zimnej dovolenky

Profesionálny športový fotograf Richard Walch prezrádza svoje odborné tipy, ako snímať lepšie zimné fotografie, od voľby fotoaparátu až po jeho najlepšie nastavenie.

A composite picture: a black-and-white pug looks out from a plastic bucket on a bicycle's handlebars in one; and a face-on photo of a male lion in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

3. Obzrite sa po lesklých povrchoch

V zastavaných oblastiach bude vaším spojencom sklo – skúste nájsť lesklé povrchy, ako napríklad výklady či okná autobusu, a začnite fotografovať scény, ktoré sa v nich odrážajú. Tieto odrazy ponúkajú alternatívny, občas abstraktnejší, často oveľa zaujímavejší pohľad a možnosť uplatniť pri snímkach z dovolenky vlastnú kreativitu.

Ak váš fotoaparát ponúka možnosť manuálneho zaostrenia, ktorou disponujú napríklad modely Canon EOS RPCanon EOS 250D, nebojte sa ju pri fotografovaní odrazov uplatniť, keďže vám môže uľahčiť hľadanie požadovaného bodu zaostrenia. Dajte však pozor, aby ste nezachytili aj na svoj vlastný odraz – pokiaľ to teda neplánujete urobiť vedome.

4. Pohrajte sa s tieňmi

Pri troche šťastia vás čaká riadna dávka letného slnka... a so slnkom spojených tieňov. Nebojte sa scén s vysokým kontrastom. Pomocou bodového režimu merania (na stred) exponujte podľa svetlej časti scény, vďaka čomu s nimi tiene vytvoria ostrý kontrast. Po nastavení expozície nastavte správnu kompozíciu a zachyťte záber. Skúste experimentovať s dramatickými tieňmi, ako sú palmy lemujúce pláž, alebo sa poobzerajte po tvorivých efektoch tvorených slnkom prechádzajúcim oknami kaviarne, v ktorej sedíte.

Najostrejšie a najkontrastnejšie tiene vytvoríte na jasnom slnku, kým jemnejšie, dlhšie tiene vznikajú, keď slnko začne klesať k horizontu.

A composite picture: a young woman sitting in a café, with the shadow of the windows on the wall behind her in one shot; and a stem with leaves and its shadow against a multi-coloured wall in the other.

5. Priblížte sa s makro objektívom

Zoznámte sa s pamiatkami o čosi dôvernejšie vďaka makro objektívu na modeli Canon EOS RP alebo Canon EOS 250D. Zachyťte najjemnejšie detaily a snímajte fascinujúce objekty, ktoré iní návštevníci možno prehliadli. Systém Canon EOS R je určený na používanie so širokou paletou pôsobivých objektívov RF vrátane všestranného širokouhlého modelu Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM ideálneho na snímanie makro snímok zblízka aj pôsobivých záberov ulice a kreatívnych portrétov.

Aj bez systému vymeniteľných objektívov môžete hľadať detaily, ktorými je dané miesto výnimočné, a vytvárať nádherne umelecké snímky: v režime Makro dokáže model Canon PowerShot SX70 HS zaostriť aj predmety vo vzdialenosti menej než 1 cm od objektívu.

6. Experimentujte v noci

Nenechávajte fotoaparát na izbe, ani keď vyrážate večer von. Mestá – a obloha – v noci skutočne ožívajú, preto nepremeškajte fotografické príležitosti, ktoré ponúkajú, či už vás čaká divoká noc v uliciach alebo tiché miesto ďaleko od ľudí. Plnoformátový model Canon EOS RP vám pomôže zachytiť úžasné nočné scény vďaka špičkovým schopnostiam snímania pri slabom svetle a vysokej citlivosti ISO. Podobne aj snímač veľkosti APS-C a procesor DIGIC 8 modelu Canon EOS 250D sa postarajú o výborné výsledky aj pri slabom osvetlení.

Ak chcete snímať žiarivú hviezdnu oblohu, najlepšie výsledky dosiahnete, ak fotoaparát umiestnite na stabilný povrch či prenosný statív, ktoré zamedzia jeho chveniu. Použitím dlhšieho expozičného času na snímač prenikne viac svetla z ďalekých hviezd – záber vpravo dole bol napríklad zachytený pomocou modelu Canon EOS RP s objektívom Canon EF 14mm f/2.8L II USM a expozičným časom 25 sekúnd pri clone f/2.8 a ISO 3200. Pri niektorých situáciách a modeloch je však vhodné uplatniť kratší expozičný čas, ktorý zamedzí nechcenému rozmazaniu hviezd. Nebojte sa experimentovať a uvidíte, čo funguje najlepšie.

Ak vás večer viac baví fotografovať v meste, model Canon EOS RP ponúka úchvatné možnosti snímania pri slabom svetle, nádherný displej so živým náhľadom Live View a možnosť automatického zaostrovania až do neuveriteľnej hodnoty –5EV, vďaka ktorým dokážete zachytiť neuveriteľné detailné zábery aj v podmienkach, s ktorými si vie sotva poradiť ľudské oko.

A composite picture: the multi-coloured lights of a city at night reflect in water in one shot; and a view of the night sky filled with stars in the other.

7. Osvojte si nastavenia, ktoré vám pomôžu zachytiť atmosféru

Kamkoľvek sa vydáte, budete chcieť zachytiť miestne pamiatky a výhľady. Namiesto toho, aby ste len cvakali záber za záberom, skúste sa pred fotografovaním zamyslieť nad nastavením fotoaparátu, ktoré by vám pomohli dosiahnuť originálnejšie snímky. Chceli by ste zachytiť rozsiahly pohľad so širokouhlým nastavením alebo sa zamerať na jeden detail scény s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou?

Obrázok dievčaťa na pláži nižšie bol zachytený pomocou modelu Canon EOS 250Dobjektívom Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM pri ohniskovej vzdialenosti 55 mm, kým záber mesta na kopci vznikol za pomoci rovnakého fotoaparátu aj objektívu s ohniskovou vzdialenosťou 18 mm.

Ak chcete ostro zachytiť celú šírku scény, držte sa malej clony (vysokej hodnoty f) v rozsahu f/8 až f/11 či podobných hodnotách. Malá clona vám pomôže dosiahnuť maximálnu hĺbku ostrosti záberu – väčšiu časť scénu od najbližších po najvzdialenejšie objekty tak zachytíte ostro – hodnota f/11 by však mala byť najmenšou, akú na dosiahnutie tohto efektu budete potrebovať. S ešte menšími clonami je spojené riziko zníženia obrazovej kvality, pričom sa hĺbka ostrosti zväčša nezvýši natoľko, aby táto obeta stála za to.

A composite picture: a girl runs towards us on a sandy beach in one; a view of a mountaintop village in the other. Photos taken on a Canon EOS 250D.

8. Využite dostupné svetlo

Nezabúdajte, že najlepší čas na zachytenie úchvatnej krajiny nastáva, keď sa slnko nachádza nižšie a vyžaruje jemnejšie svetlo – a to najmä počas tzv. zlatej hodiny okolo úsvitu a súmraku. Pri snímaní počas jasného poludnia zväčša vznikajú výraznejšie tiene a riziko prepálenia jasných miest.

Ak snímate s objektívom otočeným k západu slnka (alebo k slnku všeobecne) z ľudí a objektov v popredí vám zväčša zostane iba silueta. Nesnažte sa s týmto javom bojovať a radšej využite príležitosť na zachytenie atmosféry! Na vytvorenie osobitých portrétov zase uplatnite teplé lúče letného západu slnka, ktoré doplnia dramatické siluety vašej rodiny a priateľov. Ešte dramatickejší efekt dosiahnete, ak snímanú osobu umiestnite priamo pred zdroj svetla, podľa ktorého máte nastavenú expozíciu, pričom sa snažte zvoliť jasné a výrazné tvary. Ak sa v zábere nachádzajú ďalší ľudia či predmety, skúste sa posunúť nabok alebo upraviť kompozíciu tak, aby ste prešli nechcenému prekrývaniu či splývaniu tvarov.

9. Zachyťte dokonalé snímky ľudí

Samozrejme, že nejde iba o miesta, kam vyrazíte, ale aj o ľudí okolo vás – či už to budú vaši spoločníci na cestách, alebo zaujímaví jedinci, ktorých cestou spoznáte. Na vytvorenie úchvatných portrétov s dôrazom na snímanú osobu využite širokú clonu (nízke hodnoty f), pri ktorej vzniká vzhľadné rozostrenie pozadia známe ako bokeh. Zamerajte sa skôr na farby snímanej scény, než na konkrétne tvary.

Na snímanie využite objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou 50 mm, ako je Canon EF 50mm f/1.8 STM, a nastavte clonu f/2,2 umožňujúcu vytvoriť jasný portrét so žiarivými lúčmi letného slnka rozostrenými v pozadí snímanej osoby. Keď fotoaparát Canon EOS RP nastavíte do režimu detekcie tváre, jeho vstavaná technológia automatického zaostrenia očí sa postará o dokonale ostré zachytenie očí snímanej osoby.

A composite picture: a smiling young woman beside out of focus flowers in one shot; and a surfer sits on some rocks with his surfboard in the other. Photos taken on a Canon EOS RP.

10. Spontánnosť sa opláca!

Prirodzenejšie a uvoľnenejšie snímky nedosiahnete tým, že pozastavíte voľné prúdenie dovolenky kvôli tomu, aby členovia rodiny pred niečím pózovali. Radšej ich fotografujte počas obdivovania pamiatok a skúste zachytiť ich spontánne reakcie. Na zachytenie pohybu nastavte fotoaparát do režimu AF Servo a nastavte krátky expozičný čas okolo 1/500 s či ešte menej. Nastavenia režimu AF Servo vám umožnia súvisle zaostriť na pohybujúce sa objekty, ktoré tak zostávajú nádherne jasné. Ideálna voľba pre fotografovanie na ulici alebo keď deti skrátka neobsedia na jednom mieste. Automatické zaostrenie očí modelu Canon EOS RP je možné uplatniť aj v režime AF Servo, kde vám ponúkne úžasne ostré zábery ľudí v pohybe.

Ak používate digitálnu zrkadlovku alebo bezzrkadlový fotoaparát Canon, prevezmite si pred cestou našu aplikáciu Photo Companion, s ktorou sa môžete učiť fotografovať krajšie zábery kdekoľvek, kam sa vás cesty zavedú.

Čo je však najdôležitejšie, nezabudnite sa dobre zabávať!

Autor: Rebecca Greig