studio portrait of man in sunglasses

Snímajte lepšie portréty

Portrétové fotografie sa ľahko snímajú, ak však chcete byť odborníkom, čaká vás náročná cesta. Zostavili sme niekoľko základných pomocných tipov, aby sa z vašich dobrých záberov stali skvelé zábery – či už fotíte mestských surfistov alebo rodinu či priateľov.

Snímajte z rôznych uhlov pohľadu

Nebojte sa experimentovať s rôznymi polohami pri snímaní bez ohľadu na to, koho fotografujete. Kľaknite si alebo ľahnite na zem a skúste nasnímať svoj objekt zospodu. Prípadne sa opatrne postavte na schody a nasnímajte objekt z výšky. Ak osoba, ktorú fotografujete, športuje, lezie na stenu alebo surfuje na mestskej rieke, priblížte sa k akcii pomocou zoomu a zachyťte jej výraz. Fotografia tak bude oveľa osobnejšia a emotívnejšia.

Snímajte pomocou širokej clony, aby do objektívu preniklo viac svetla

Pri fotografovaní portrétov v exteriéri je najlepšie nastaviť širokú clonu vo fotoaparáte (nízke clonové číslo – približne f/2,8 – f/5,6). Vďaka tomu môžete zachytiť malú hĺbku ostrosti, takže pozadie za objektom bude krásne rozostrené. Vďaka tomu objekt opticky vystúpi z fotografie.

Zachyťte moment pomocou vysokej rýchlosti uzávierky

Aj keď ľudia vedia, že ich fotografujete, zvyčajne sa príliš pohybujú. Je škoda, ak sa skvelá fotografia pokazí tým, že niekto mrkne, zamračí sa alebo sa nevhodne zatvári.

Ak chcete zabezpečiť, aby k tomu nedošlo, a predísť nechcenému pohybu, v dôsledku ktorého budú fotografie rozmazané, použite vysokú rýchlosť uzávierky – najmenej 1/125 sekundy alebo menej.

Vyplňte záber objektom

Skôr než začnete, zamyslite sa, kde chcete odfotiť svoj objekt. Chcete zachytiť rušnú mestskú atmosféru, moderný minimalizmus alebo akčný záber? Ak priblížite záber, aby bol rám vyplnený osobou, vytvoríte výraznú fotografiu.

Ak umiestnite objekt na jednu stranu záberu a zachytíte aj jeho okolie – napríklad ulicu, zelené pole alebo dom – získate takisto skvelé výsledky.

Venujte sa nastaveniu pozadia

Na všetkých portrétových fotografiách by mala byť daná osoba hlavným stredobodom pozornosti. Môžete však výrazne zmeniť atmosféru záberu zmenou pozadia, čím zachytíte osobnosť alebo prostredie objektu. Napríklad záber osoby na rušnom nástupišti metra bude mať inú atmosféru ako záber rovnakej osoby na lavičke v pokojnom parku. Niekedy stačí použiť minimalistické pozadie, napríklad jednoduchú stenu alebo záclonu. Buďte odvážni a experimentujte s rôznym pozadím, aby ste zistili, ktoré vyzerá najlepšie.

Zachovajte prirodzenosť portrétov alebo zachyťte pózu

Portréty, na ktorých osoby pózujú, môžu niekedy pôsobiť strojene. Preto je dôležité mať fotoaparát poruke, aby ste zachytili spontánne úsmevy, sústredenie alebo iné výrazy tváre objektu.
Ak chcete vytvoriť pokročilejší portrét, skúste umiestniť objekt doľava alebo doprava v zábere, vďaka čomu bude fotografia zaujímavejšia. Požiadajte objekty, aby sa nedívali do objektívu, vďaka čomu bude fotografia pútavejšia.
Vďaka výrazu tváre objektu môžete svoje fotografie ešte viac zdokonaliť. Skúste teda počas fotografovania experimentovať s rôznymi náladami a emóciami.