PORTRÉTNA FOTOGRAFIA

Špičkové tipy na zachytenie skvelých portrétov

Zlepšite svoje zručnosti v oblasti portrétnej fotografie pomocou nášho komplexného súhrnu najlepších rád a techník pre portrétne fotografie.
Canon Camera
Urobiť skvelú portrétnu fotografiu môže byť náročné. Dôvodom je množstvo aspektov vrátane správneho osvetlenia, priblíženia a dostatočnej rýchlosti práce s fotoaparátom. Pekné portréty sa dajú zachytiť s akýmkoľvek fotoaparátom, aj keď mnoho fotografov preferuje bezzrkadlovky, ako napríklad Canon EOS R6, alebo digitálne zrkadlovky, ako Canon EOS 850D, aby mali väčšiu kontrolu pri fotografovaní a dokázali vyjadriť svoj kreatívny štýl.

Bez ohľadu na to, aký fotoaparát máte, dúfame, že tieto rady vám pomôžu urobiť lepšie portréty, či už priateľov, rodiny, zaujímavých postáv, ktoré stretnete na ulici alebo dokonca domácich miláčikov.

Vyberte správny objektív, aby váš objekt vynikol

Portrét ženy v roláku horčicovej farby a v modrej bunde držiacej ruku tak, aby jej vrhala tieň na tvár.

Pre kompozíciu si vyberte správny objektív na obraz na výšku – dlhšiu ohniskovú vzdialenosť na snímky hlavy alebo širokouhlý objektív na portrét, ktorý obsahuje aj scenériu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM pri nastavení na 1/1250 s, f/4 a ISO 100. © Ejiro Dafé

Žena s kockovanou čierno-fialovou bundou s bielymi rukávmi sedí bokom na schodoch, pritom sa pozerá cez biele drevené zábradlie.

Rovnako ako si vyberáte správny aparát na záber, tak môžete v  kompozícii využiť aj rekvizity a okolie, ako napríklad schodisko na orámovanie objektu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM pri nastavení na 24 mm, 1/180 s, f/2,8 a ISO 100.

Pri snímaní fotoaparátom Canon EOS, ktorý používa vymeniteľné objektívy, ako je Canon EOS M200 alebo Canon EOS RP, výber objektívu s rýchlou maximálnou clonou, ako je Canon EF-M 32mm f/1.4 STM alebo RF 50mm F1.8 STM, pomôže oddeliť objekt od pozadia. Objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou 50 mm až 100 mm sú ideálne na portréty, ale môžete na ne použiť aj približovacie objektívy. Ak chcete využiť širokú clonu naplno, použite režim priority clony (Av) alebo manuálny režim (M), a ak chcete zakaždým dosiahnuť správnu expozíciu, použite režim automatickej citlivosti ISO.

Použitie štandardného alebo širokouhlého objektívu s pevnou ohniskovou vzdialenosťou namiesto približovacieho objektívu vás prinúti priblížiť sa k fotografovaným objektom a interagovať s nimi. Keď sa tak stane, mali by ste nájsť menší objektív, ktorý ich bude menej znepokojovať.

Na druhej strane transfokátory, ako napríklad fotoaparát Canon RF 70-200mm F4L IS USM sú neuveriteľne všestranné, pretože poskytujú možnosť ovplyvniť portréty použitím rôznych ohniskových dĺžok, a to všetko s jedným objektívom. Keď získate základy s objektívmi s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, objektív so širokým rozsahom priblíženia, ako napríklad model Canon RF 24-105 F4L IS USM s vnútornou stabilizáciou obrazu, je skvelý na snímanie, keď ho držíte v rukách, lebo umožňuje pohybovať sa okolo objektu a meniť ohniskovú vzdialenosť s cieľom dosiahnuť rôzne efekty. Pri ohniskovom rozsahu teleobjektívov tohto modelu môžete vytvoriť nádherné portréty, maximálna ohnisková vzdialenosťou 105 mm je ideálna na zábery hláv zblízka.

Fotografujte aj v náročných svetelných podmienkach

Bočný portrét mladej ženy v sivom roláku pri pohľade do fotoaparátu.

Vezmite do úvahy zdroj svetla – napríklad priame slnečné svetlo, tieň, interiér alebo pohľad z okna. Umiestnite objekt tak, aby ste čo najlepšie využili prirodzené svetlo. Ak je svetlo príliš jasné, jednoducho zmenšite clonu alebo zrýchlite rýchlosť uzávierky. Ak je zamračené počasie, prečo by ste neskúsili umelý zdroj svetla v interiéri? Zistite viac o domácich pokusoch s osvetlením. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 85mm F2 Macro IS STM pri nastavení 85 mm, 1/100 s, f/5,6 a ISO 100.

Nočné portréty môžu dať zabrať a pravdepodobne budete potrebovať blesk, aby ste mali dosť svetla. Okolité svetlo obklopujúce objekt však často vytvára výraznú atmosféru a čosi, čo chcete v portréte zachovať. Plnoformátové bezzrkadlovky od spoločnosti Canon, napríklad Canon EOS R6, ktoré sú vybavené systémom zaostrovania Dual Pixel CMOS AF II, sa môžu automaticky zamerať na EV -6,5, čo často umožňuje fotografovať bez blesku aj pri slabom osvetlení.

Ak používate blesk a režim Nočný portrét, ktorý obsahuje väčšina fotoaparátov Canon EOS vrátane fotoaparátov Canon EOS M200Canon EOS RP, celú vec to zjednodušuje, pretože sa tým mení spôsob vnímania vášho fotoaparátu. Buď použije zabudovaný blesk, alebo zaregistruje blesk Speedlite na pätke a osvetlí hlavný objekt tak, že pritom poskytne dosť času na to, aby okolité svetlo vytvorilo podmienky na urobenie fotografie. Dosahuje to použitím nižšej rýchlosti uzávierky a automatickou úpravou nastavenia času blesku. Objekt snímania umiestnite tak, aby ho osvetľoval skôr blesk a nie okolité svetlo. Najlepšie výsledky dosiahnete so statívom, s ktorým obmedzíte otrasy fotoaparátu.

Pri jasných svetelných podmienkach hrozí, že portréty budú mať príliš vysoký kontrast. Keď objekt zozadu osvetľuje silné slnečné svetlo, môže pomôcť blesk. Buď nasaďte blesk Speedlite do drážky fotoaparátu na zasunutie blesku alebo nastavte zabudovaný blesk tak, aby sa aktivoval pri každej snímke. Fotoaparát vyváži blesk a denné svetlo, čoho výsledkom bude pôsobivejší záber, v ktorom budú obidva prvky – osoba aj pozadie – optimálne osvetlené.

Pri používaní automatických režimov snímania, ako je napríklad priorita clony (AV), alebo pri používaní funkcie citlivosti Auto ISO sa môžete rýchlo prispôsobiť svetelným zmenám alebo náročným svetelným podmienkam pomocou kompenzácie expozície. Hoci kompenzácia expozície možno znie zložito, je to jednoducho spôsob, akým zosvetliť alebo stmaviť to, čo je na fotografii. Je obzvlášť užitočná pri zachytení svetlých odtieňov pokožky, aby objekty nevyzerali smrteľne bledé, alebo pri snímaní tmavších odtieňov pokožky, keď chcete, aby vyzerali prirodzene. Takmer všetky fotoaparáty od spoločnosti Canon majú nastavenie kompenzácie expozície. Informácie o tomto nastavení nájdete v návode.

Precvičte si fotografovanie prirodzených záberov

Usmievajúce sa dieťa v svetlom kabátiku a hrdzavohnedej čiapke vykopáva nohami vysoko do vzduchu pri hojdaní na hojdačke v parku.

Pri fotografovaní sa snažte, aby váš objekt zostal zaujatý a uvoľnený. To vám umožní dosiahnuť viac prirodzených záberov. Pomôže aj použitie malého objektívu, pretože na objekt nebude pôsobiť tak zastrašujúco ako väčší objektív. Zachytené fotoaparátom Canon EOS M50 (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS M50 Mark II) s objektívom Canon EF-M 15-45 mm f/3.5-800.3 IS STM pri nastavení 15 mm, 1/800 s, f/3,5 a ISO 100.

Mnohé fotoaparáty Canon, ako napríklad Canon PowerShot G1 X Mark III možno ovládať na diaľku pomocou smartfónu cez Wi-Fi, vďaka aplikácii Canon Camera Connect.

V prípade niektorých modelov takéto diaľkové ovládanie ponúka živý náhľad toho, čo sníma fotoaparát, a navyše s ním možno robiť zábery jednoduchým ťuknutím na obrazovku telefónu. Položte fotoaparát na nejaký povrch, potom sledujte obraz na smartfóne a v správnej chvíli stlačte spúšť. Touto technikou môžete prispieť k lepšej pohode objektu, pretože sa naň nebudete dívať priamo.

Ak chcete nasnímať prirodzené, nestrojené portréty, skúste spraviť niekoľko záberov, skôr než sa objekt pripraví a začne pózovať pred fotoaparátom, ale aj potom. Ľudia sa tak cítia uvoľnenejšie a vy stlačením spúšte, keď to neočakávajú, skôr zachytíte ich prirodzený úsmev či nezbedný pohľad dieťaťa. Pri práci s bezzrkadlovkou, ako je napríklad Canon EOS R6, môžete dokonca použiť režim elektronickej uzávierky na tiché snímanie. Ak váš fotoaparát disponuje režimom sériového alebo nepretržitého snímania, vyskúšajte ho. Môžete použiť aj približovací objektív a snímať z väčšej diaľky, aby portréty vyzerali menej strojene a prirodzenejšie.

Požiadajte rodinu alebo priateľov, aby vám pózovali, aby ste získali trochu praxe. Ak chcete snímať portréty cudzích ľudí, požiadajte ich o súhlas. Často sa stane, že budú žiadosťou poctení, a okrem toho tým získate čas na nastavenie záberu.

Experimentovanie s autoportrétmi je dobrým spôsobom, ako sa oboznámiť s nastaveniami a štýlmi kompozície.

Vyrozprávajte príbeh osoby jej zachytením v kontexte

Pouličný predajca v bielom plášti podáva jedlo.

Tento obrázok pouličného predajcu, ktorý podáva jedlo, je ukážkovým príkladom poskytnutia kontextu pri portrétnej snímke – ďalšie tipy a informácie nájdete v našej príručke k fotografovaniu portrétov ľudí v ich zvyčajnom prostredí. Snímka bola vytvorená fotoaparátom Canon EOS M5 s objektívom Canon EF-M 32mm F/1.4 STM pri nastavení 1/4000 s, f/1,4 a ISO 200. © Richard Walch

Nevesta oblečená v tradičnom sárí, ozdobená zlatými šperkami a s rukou skrášlenou ozdobným tetovaním.

Pri zaraďovaní portrétov do širšieho kontextu vezmite do úvahy svoju polohu. Pred začatím snímania si prezrite pozadie a dávajte pozor, aby ste sa vyhli rušivým prvkom. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R s objektívom Canon RF 28-70mm F2L USM pri nastavení 70 mm, 1/1000 s, f/2 a ISO 1600. © Sanjay Jogia

Portrét osoby v jej prirodzenom prostredí často dokáže príbeh vypovedať lepšie ako jednoduchý záber hlavy. Napríklad môžete použiť širokouhlý objektív, ako napríklad Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM alebo Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, na odfotografovanie šéfkuchára pri práci v kuchyni alebo zachytenie chovateľa na poli plnom kráv. Alebo prečo neskúsiť odfotiť priateľa hudobníka s rozmazaným pozadím interiéru obchodu s gitarami? Premyslite si, čo chcete mať na pozadí fotografie a prečo. Cieľom je zachytiť vizuálne silný záber, ktorý ukrýva určitý význam a primä divákov, aby sa chceli dozvedieť viac.

Experimentujte a popierajte konvencie

Čiernobiely portrétový záber matky s dieťaťom pri čítaní knihy. Dieťa sa pozerá do kamery a pritom sa snaží otočiť stranu.

Experimentujte s fotením portrétov, použite pritom rôzne nastavenia štýlu obrazu. Tento čiernobiely obrázok je rovnako výrazný a pôsobivý ako farebný, ak nie aj viac. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R s objektívom Canon RF 50mm F1.2L USM pri nastavení 1/1250 s, f/2,2 a ISO 1000. © Helen Bartlett

Bočný portrét ženy s tmavočerveným rúžom pri pohľade do fotoaparátu. Za ňou sa vznášajú pruhy rozmazaných svetiel.

Zamyslite sa nad tým, ako vám nastavenia fotoaparátu, napríklad expozícia a hĺbka poľa, môžu pomôcť dosiahnuť vzhľad, ktorý potrebujete. Nebojte sa experimentovať a pohrať sa s výzorom, aby ste získali rôzne efekty. Môžete sa pokúsiť pridať do obrazu aj efekt bokeh, aby ste v ňom mali dynamický prvok, podobne ako sú svetlá. Keby všetky portréty vyzerali rovnako, svet by bol nudné miesto. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM pri nastavení na 1/125 s, f/1,8 a ISO 1250. © Ejiro Dafé

Okrem úpravy nastavení fotoaparátu existuje niekoľko jednoduchších spôsobov, ako vzbudiť záujem a dosiahnuť väčší dôraz portrétov. Fotografovaný objekt môžete požiadať, aby sa namiesto pozerania do fotoaparátu pozeral mimo, na niečo v zábere alebo v diaľke. Alebo prečo neskúsiť vyfotografovať objekt zhora pomocou rebríka? Alebo sa zohnúť a fotografovať z výšky pásu? Porušte pravidlá kompozície tým, že umožníte objektu vyplniť stred vášho záberu. Prípadne skúste atmosféru portrétu ozvláštniť pomocou zadného osvetlenia, tieňov a pomalej rýchlosti uzávierky.

Môžete si dokonca vytvoriť vlastné domáce štúdio, aby ste mohli experimentovať s rôznymi technikami alebo zistiť viac o vytváraní vlastných kreatívnych nastavení pre portréty*. Cieľ je experimentovať, učiť sa a dosiahnuť výsledky, s ktorými ste spokojní.

Autori: Peter Wolinski a Tamzin Wilks

*Dostupné len v angličtine