City square at night

Rady ako snímať nočné fotografie

Noc s fotoaparátom EOS

Neodkladajte po dlhom dni svoj fotoaparát. Noc prináša mnoho okamihov, ktoré sa jednoducho oplatí zachytiť.
V tomto návode nájdete niekoľko užitočných techník a funkcií.

  • Zimná krajina
  • Portrétna fotografia
  • Mestská krajina
  • Nočná fotografia
  • Používanie filtrov
  • Čiernobiele videnie
  • Fotografovanie snímok vo formáte JPEG a RAW

Otrasy fotoaparátu

Asi je to zrejmé, ale prvá vec, ktorú si všimnete, je slabšie osvetlenie. Digitálny snímač fotoaparátu môžete nastaviť tak, aby bol na svetlo citlivejší, zvýšením hodnoty citlivosti ISO. Môžete tiež fotografovať so širokými clonami objektívu, aby ste zvýšili množstvo svetla, ktoré sa dostane do snímača. Na to, aby ste dosiahli správnu expozíciu, však zrejme budete potrebovať dlhšiu uzávierku.

Problémom dlhej uzávierky je chvenie fotoaparátu. Ak fotoaparát držíte v ruke, nikdy sa chveniu úplne nevyhnete. Dlhá uzávierka nezmení intenzitu chvenia, môže však zvýšiť jeho pravdepodobnosť. Efekt chvenia tiež zvyšujú dlhšie ohniskové vzdialenosti, takže dobrým tipom pre fotografovanie v noci je použiť objektív s krátkou ohniskovou vzdialenosťou. Dobré sú vzdialenosti 18 alebo 24 mm.

Statívy

Nech sa budete akokoľvek snažiť nepohnúť sa, vždy sa zakolíšete zboka na bok alebo spredu dozadu. Stabilný statív na pevnej zemi vám umožní nastaviť expozičný čas dlhý až niekoľko minút a fotoaparát ostane bez chvenia.

Hlavné riziko pohybu fotoaparátu na statíve vzniká pri stlačení spúšte, ktorým spustíte expozíciu. Fotoaparát sa môže jemne zachvieť pri dotyku. Tento pohyb sa ustáli o jednu alebo dve sekundy, čo môže byť viditeľné pri niekoľko sekundových expozičných časoch.

Aby ste sa tomuto efektu vyhli, môžete použiť zabudovanú samospúšť fotoaparátu EOS. Tak každý pohyb zapríčinený stlačením spúšte pominie pred začiatkom expozície. Na fotografovanie statických objektov fotoaparátom na statíve je ideálne použiť 2-sekundový časový odstup.

Spúšť na diaľku

Ak fotografujete pohybujúci sa objekt a spúšť potrebujete stlačiť v presnom okamihu, môžete použiť Diaľkový spínač Canon. Spínač má krátky kábel so zástrčkou, ktorú pripojíte do diaľkovej zásuvky fotoaparátu. Druhá strana kábla je malá jednotka s tlačidlom. Stlačením tlačidla stlačíte spúšť bez rizika pohybu fotoaparátu.

Uzamknutie zrkadla

Mnohé fotoaparáty EOS ponúkajú funkciu uzamknutia zrkadla, ktorú môžete nastaviť pomocou Vlastnej funkcie. Reflexné zrkadlo vnútri fotoaparátu odráža svetlo do hľadáčika. Na začiatku expozície sa zrkadlo pretočí dohora, aby mohlo svetlo prejsť k snímaču v zadnej časti fotoaparátu. Náraz rýchlo sa pohybujúceho zrkadla do penových tlmičov však môže spôsobiť jemné vibrácie fotoaparátu.

Pri uzamknutí zrkadla ho môžete zdvihnúť jedným stlačením spúšte. Potom môžete sekundu alebo dve počkať, kým sa vibrácie vytratia, a znova aktivovať spúšť stlačením tlačidla spúšte.

Prechod na manuálny režim

Nastavenie presnej expozície je pri nočných scénach zložité. Sčasti je to preto, že v takýchto scénach sú veľké tmavé plochy, sčasti preto, že rôzne expozície môžu priniesť rovnako dobré výsledky.

Začnite nasnímaním fotografie s odporúčanou expozíciou. Teraz môžete upraviť jednu z hodnôt expozície, zväčša rýchlosť uzávierky, a nasnímať ďalšiu fotografiu, aby ste zistili, či je táto fotografia lepšia. Stačí len niekoľko záberov a malo by sa vám podariť urobiť požadovanú fotografiu. Nenechajte to tak. Experimentujte s rôznymi expozíciami, aby ste zistili, či nezískate aj iné výsledky, s ktorými môžete byť spokojní.

Dlhodobé expozície (Bulb)

Na fotoaparáte EOS môžete nastaviť čas expozície až na 30 sekúnd. Režim „Bulb“ (B) vám umožní nastaviť omnoho dlhšie expozičné časy. Nastavenie režimu B je rôzne pre každý model a podrobnosti o jeho nastavení nájdete v používateľskej príručke.

Keď podržíte spúšť v režime B, clona sa otvorí a ostane otvorená, až kým tlačidlo neuvoľníte. Pomocou diaľkového spínača môžete uzamknúť spúšť, aby clona ostala otvorená a vy ste nemuseli počas celej expozície držať tlačidlo stlačené.

Pri uzamknutí zrkadla ho môžete zdvihnúť jedným stlačením spúšte. Potom môžete sekundu alebo dve počkať, kým sa vibrácie vytratia, a znova aktivovať spúšť stlačením tlačidla spúšte.

Redukcia šumu

Dlhé expozície môžu zvýšiť šum na záberoch. Fotografia tak vyzerá rozbito a zanikajú na nej detaily. Všetky najnovšie fotoaparáty EOS sú vybavené funkciou Redukcia šumu pri dlhej expozícii, ktorú môžete spustiť v ponuke nastavení fotoaparátu.

Pri zápise fotografie na pamäťovú kartu teraz fotoaparát odstráni väčšinu šumu. Toto však zaberie fotoaparátu rovnaké množstvo času ako samotná expozícia, takže pri dvojminútovej expozícii bude trvať ďalšie dve minúty, kým sa fotografia zobrazí na displeji. Počas tohto času nebude možné nasnímať ďalšiu fotografiu.

Na fotografovanie v noci sa odporúča použiť nespracovaný formát RAW, ktorý vám umožní ďalšie úpravy pomocou softvéru Digital Photo Professional (DPP) spoločnosti Canon, ktoré by neboli možné pri súboroch vo formáte JPEG. Môžete tak nechať funkciu Redukcia šumu pri dlhej expozícii vypnutú a šum redukovať až v softvéri DPP.

Objekty

Teraz, keď už rozumiete technike, môžete pokračovať výberom osvetlenia a objektov.

Veľmi účinný môže byť krátky čas súmraku, hneď po západe slnka. Obloha na horizonte je stále osvetlená, aj keď slnko už nevidno. Keď je slnko nízko na oblohe, jeho svetlo je oveľa teplejšie, ako keď je vysoko, preto môžeme v súmraku vidieť také prekrásne farby. Podobný efekt môžeme pozorovať aj za úsvitu, takže ak váš objekt nie je v správnej pozícii na to, aby ste využili súmrak, skúste si privstať a odfotografovať ho so slnkom na opačnej strane.

V mestách sa objektom často stanú svetlá. Experimentujte s fotografovaním neónových značiek, osvetlení a budov osvetlených svetlometmi. Vyskúšajte rôzne expozície, aby ste videli všetky možné výsledky. Fotografovanie ihneď po búrke je oveľa zaujímavejšie, keďže svetlá sa odrážajú aj od mokrých ulíc a mlák.

Skvelým objektom sú aj ohňostroje. Štandardným postupom je nastaviť dlhý čas uzávierky, aby ste zachytili ich trasu a výbuch. Nastavte fotoaparát na manuálny režim (M) a vyberte si clonu medzi f/8 a f/16 a rýchlosť uzávierky medzi 5 a 10 sekundami. Rýchlosť uzávierky bude do veľkej miery závisieť od frekvencie výbuchov ohňostroja.

Aj keď je možné, že váš fotoaparát dokáže zaostriť na ohňostroj automaticky, zrejme to preň bude v tme náročné, takže je najlepšie nastaviť objektív na manuál (MF) a zaostriť na objekt, ktorý je rovnako vzdialený ako ohňostroj.