CESTOPISNÁ FOTOGRAFIA
Uvedomelá cestopisná fotografia
Čo je potrebné zvážiť pri fotografovaní kultúr a komunít, ktoré nie sú vaše.
FOTOGRAFOVANIE V ULICIACH
Fotografovanie má Giuseppe Esposito-Rodrigues v krvi. Narodil sa vo Venezuele otcovi Talianovi, ktorý miloval snímanie záberov krajiny, a matke Portugalke, ktorá zas mala vášeň pre fotografovanie na cestách. Bolo preto prirodzené, že Giuseppe šiel vo fotografických stopách svojich rodičov.
Od roku 2013 žije v Dubline, prechádza sa po uličkách popri rieke a bulvároch zaliatych svetlom lámp a zachytáva ohromné pouličné fotografie, ktoré pripomínajú filmové zábery a zároveň pôsobia intímne. Jeho snímky sa už objavili vo viacerých publikáciách vrátane príručiek Lonely Planet a portálu Culture Trip. V minulosti Giuseppe uprednostňoval fotoaparát Canon EOS 5D Mark III (jeho nástupcom je model Canon EOS 5D Mark IV) v kombinácii s objektívmi Canon EF 24-70mm f2.8L II USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. Nedávno však začal testovať mimoriadne prenosný model Canon EOS M6 Mark II.
„Fotoaparát Canon EOS M6 Mark II je pre pouličných fotografov vhodný do každej situácie, keďže v sebe kombinuje vysoké rozlíšenie, (32,5 megapixela), sériové snímanie (14 sn./s) a úžasné video (4K bez orezania). Bonusom je robustné držadlo, ktoré je veľmi pohodlné, ak trávite snímaním záberov v uliciach dlhší čas.“ Podobne ako iné fotoaparáty Canon EOS M, aj model EOS M6 Mark II umožňuje využitie upevňovacieho adaptéra Canon EF-EOS M, vďaka ktorému ho môžete kombinovať s viac ako 80 modelmi objektívov EF-S a EF vrátane špecializovaných druhov, ako sú makro objektívy a objektívy typu rybieho oka.
Giuseppe sa s nami podelil o svoj prístup, techniku a tipy na kreatívne fotografovanie v uliciach.
Vždy sa odporúča overiť si, do akej miery je na danom mieste pouličná fotografia legálna. Vo väčšine krajín je však fotografovanie na verejnosti povolené, ak nie je uvedené inak. To sa vzťahuje na chodcov na uliciach, ako aj ľudí na verejných priestranstvách, ako sú napríklad parky. Nie každému sa však musí páčiť, že ho fotografujete. Giuseppe hovorí: „V takom prípade im väčšinou rýchlo ukážem svoje zábery a spolieham sa na to, že pochopia, že mi ide o umelecký rozmer. Niekedy na nich ešte vytiahnem svoj Instagram, aby videli, že mojím jediným motívom je láska k umeniu. Zvyčajne sa potom upokoja a ocenia moju prácu.“
Jednou z najväčších výziev tohto žánra je rušné prostredie. „Všetko je neustále v pohybe,“ hovorí Giuseppe. „Svetlo, objekt snímania, prostredie. Ak sa vrátite o deň neskôr, všetko bude zas iné. Treba sa jednoducho zmieriť s tým, že to nemôžete mať pod kontrolou. Najlepšie, čo môžete spraviť, je prísť s nápadom a snažiť sa odhadnúť, kedy bude možné ho zrealizovať. Musíte skrátka využiť scenár, ktorý sa okolo vás odohráva.“
Giuseppe svoje šance na úspech zvyšuje tak, že si najprv nájde pozadie, ktoré sa mu páči, a potom roh, za ktorým sa môže ukryť. „Ak ide o rušnú ulicu, nájdem si roh, za ktorým môžem trpezlivo čakať, než sa mi do záberu dostane tá správna osoba. Niekedy sa môžem kúsok presunúť a skúsiť to z iného uhla alebo perspektívy, ale väčšinu času len zakotvím na mieste s výhľadom na pozadie, ktoré sa mi páči pre môj objekt, a čakám.
Na základe dlhodobých skúseností Giuseppe za najlepší pre fotografovanie v uliciach považuje režim Av. „Nemusíte pri ňom nastavovať nič okrem clony a niekedy citlivosti ISO. Ak snímate v noci, môže byť potrebné zvýšiť citlivosť ISO, počas dňa zas môžete použiť vyššiu rýchlosť a nižšiu clonu, takže máte väčšiu šancu správne zaostriť na objekt v pohybe.“
Giuseppe zvyčajne používa široké clony (nízke hodnoty f), pomocou ktorých vytvára svoj charakteristický filmový efekt. „Keď snímam s clonou f/1,4, f/1,8 alebo f/2,8, dokážem ľahšie odizolovať objekt od pozadia, ktoré sa krásne rozostrí. Zostáva stále rozpoznateľné a dokresľuje tak celý príbeh, ale nie je nutné, aby bol na ňom viditeľný každý detail.“
„Ľudia zvyčajne hovoria, že pre pouličnú fotografiu sú najvhodnejšie ohniskové vzdialenosti 28 až 55 mm, pretože sa najviac podobajú pohľadu ľudského oka, a preto vytvárajú prirodzenú perspektívu,“ vysvetľuje Giuseppe. „Pre mňa je však pozadie rovnako dôležité ako objekt, preto rád používam vzdialenosť 24mm alebo 28mm.“ Pri snímaní s fotoaparátom Canon EOS M6 Mark II používal objektív Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, ktorý mu umožnil vytvárať jeho obľúbené široké, otvorené scény. „Tento objektív je krásne všestranný v takmer každej situácií, v ktorej sa ocitnem," konštatuje. „Najradšej mám spôsob, ako dokáže zachytiť scény plné atmosféry, keďže mi umožňuje zamerať sa na celú scénu, nie len na konkrétny objekt.“
Okrem širokouhlých záberov si Giuseppe v poslednom čase obľúbil fotografovanie z diaľky. „Nedávno som zistil, že je pre mňa pohodlnejšie pri fotografovaní používať teleobjektívy, hoci to mnohí profesionáli neodporúčajú. Tento názor však považujem za veľmi zastaraný. Keď pri fotografovaní používam objektív s ohniskovou vzdialenosťou 85 mm alebo teleobjektív so zoomom, napríklad model Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM, môžem si od snímanej osoby udržať istý odstup, takže nenarúšam jej súkromie, dokážem ju lepšie izolovať a vznikne ešte viac rozostrené pozadie, čo sa mi páči.“
Pre Giuseppeho znamenal fotoaparát Canon EOS M6 Mark II zásadnú zmenu. „Automatické zaostrovanie je spoľahlivé a rýchle, a sledovanie tváre a očí je úžasne presné.“ Giuseppe však zároveň vyzýva pouličných fotografov, aby skúsili prepnúť na manuálne zaostrenie a využili svoju kreativitu. „Povedzme, že chcem zaostriť na niekoho uprostred scény, ale zároveň chcem, aby všetci ostatní ľudia v zábere boli rozmazaní a vyvolávali dojem pohybu. Manuálne zaostrenie je v tomto prípade lepšia voľba.“
Na vytvorenie originálnych záberov Giuseppe odporúča fotografovať z nezvyčajných uhlov alebo netradičných perspektív. Jednou z jeho obľúbených techník sú odrazy v oknách alebo na iných lesklých povrchoch. „Robím to tak, že si nájdem človeka za sklom, či už je to okno autobusu alebo kaviarne, a zaujímavý objekt, ktorý sa v ňom odráža, napríklad budovu, auto alebo inú osobu,“ opisuje. „Záber tak získa viacero zaujímavých rovín.“
Okrem okien Giuseppe navrhuje experimentovať s mlákami a riekami, ktoré tiež môžu vytvárať zaujímavé kompozície.
Tiež odporúča nebáť sa snímať proti svetlu alebo pri umelom osvetlení. „Svetlo je pri fotografii všetkým, to každý z nás dobre vie, ale pôsobivé výsledky sú práve o tom, ako sa s ním dokážeme pohrať.“ Ak je svetlo výrazné alebo priame, je to skvelá príležitosť na experimentovanie so siluetami. „Nájdem si pozadie, ktoré sa mi páči v protisvetle, a potom si počkám, než mi niekto v pravom čase vojde do záberu. Je to úžasná technika najmä vtedy, ak nechcete, aby bolo snímanej osobe vidieť tvár.
„Inokedy veľmi rád používam umelé svetlo, či už z pouličných značiek alebo lámp, keďže vytvára špeciálnu náladu a pomáha usmerňovať pozornosť.“
Ak chcete vyskúšať pouličnú fotografiu, Giuseppe má pre vás jednoduchú radu: „Skúšať, skúšať a skúšať,“ hovorí. „Ak máte dostatočné nadšenie, dokážete sa vypracovať vo všetkom, čo si zaumienite, a nájdete si svoj vlastný štýl. Aj ja na tom stále pracujem. Moje diela sú vždy o pokusoch. Najlepšia rada, akú vám môžem dať, je, vezmite si fotoaparát, vyjdite na ulicu a choďte na to.“
Ste nervózny zo snímania na verejnosti alebo sa bojíte reakcií ľudí? „Fotografovanie ľudí na ulici je hranica, ktorú musíte prekročiť,“ dodáva Giuseppe. „Čím častejšie to budete skúšať, tým viac sa pri ňom uvoľníte a dokážete sa sústrediť na podstatné veci ‒ čiže na vytváranie pôsobivých záberov.“
Autor: Natalie Denton
„Nechajte sa inšpirovať“ je pre vás najdôležitejším zdrojom užitočných rád pri tvorbe fotografií, návodov pre kupujúcich a výstižných rozhovorov – všetko, čo potrebujete vedieť pri hľadaní toho najlepšieho fotoaparátu či tlačiarne, aby ste mohli vdýchnuť život svojmu najbližšiemu tvorivému nápadu.
Späť na všetky tipy a technikyCESTOPISNÁ FOTOGRAFIA
Čo je potrebné zvážiť pri fotografovaní kultúr a komunít, ktoré nie sú vaše.
MESTSKÁ FOTOGRAFIA
11 rád a návodov, ktoré vám pomôžu zachytiť ducha mestskej džungle.
MESTSKÁ FOTOGRAFIA
Zachyťte úžasné mestské scenérie a zaujímavé miesta, ktoré mesto skrýva. Prečítajte si všetky potrebné rady, tipy, techniky a inšpirácie.