FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

Ako s fotoaparátom Canon zachytiť pôsobivé fotografie divokej prírody

Desať inovatívnych tipov a techník, ktoré posunú vašu fotografiu divokej prírody na novú úroveň.
Canon Camera
Nepredvídateľné zvieratá, ktoré sa pohybujú rýchlo, občas a chaoticky, môžu byť jednými z najnáročnejších objektov na fotografovanie.

Správne znalosti však uľahčia tvorbu záberov, na ktoré budete hrdí. Na rozdiel od športovej fotografie sú pri fotografovaní divokej prírody kľúčovými faktormi efektívna príprava, nájdenie správnej pozície, znalosť potrebnej výbavy (a spôsobu jej použitia) a očakávanie neočakávaných udalostí v divokej prírode.

Tu je našich 10 najlepších tipov na zachytenie skvelých záberov divokej prírody.

1. Spoznajte snímaný objekt

Hnedý medveď stojaci za listnatými kríkmi, vzduch okolo neho je plný múch.

Môže byť užitočné naučiť sa, ako sa zvieratá vo voľnej prírode pohybujú, ako sa správajú a ako konajú, aby ste zistili, ako ich najlepšie fotografovať. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM pri nastavení 1/500 s, f/5,1 a ISO 2 500. © Markus Varesvuo

Znalosť biotopu a správania fotografovaného zvieraťa je nesmierne dôležitá a ušetrí vám hodiny v teréne. Pri plánovaní fotografovania vám pomôže znalosť, v ktorom čase roka je daný druh aktívny. Skvelé zábery divokej prírody sa len zriedka podarí urobiť bez znalostí a prípravy.

2. Tréningom k dokonalosti

Labuť vystupujúca z vody s roztiahnutými krídlami.

Fotografovanie divokej prírody si vyžaduje trpezlivosť a prax – ale čakanie na správny okamih často prináša neuveriteľné výsledky. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 600 mm F4L IS UMS pri nastavení 1/1600 s, f/4 a ISO 800.

Nemá zmysel byť v správnom čase na správnom mieste, ak nie ste schopní zachytiť to, čo je pred vami. Fotografovanie okamihov, ktoré sa udejú za zlomok sekundy, si vyžaduje prax. Zachytávanie plachých zvierat znamená, že budete musieť prejsť mnohými pokusmi a omylmi, kým zistíte, čo vám vyhovuje.

Zvážte možnosť postaviť v záhrade kŕmidlá pre vtáky a fotografovať ich cez okno alebo z provizórneho úkrytu pomocou objektívu so zoomom a teleobjektívom, napríklad Canon RF 24–240mm F4-6.3 IS USM alebo Canon RF 100–400mm F5.6-8 IS USM. Objektív so zoomom vám umožní nastaviť ohniskovú vzdialenosť, napríklad 400 mm rozsah objektívu RF 100–400mm F5.6-8 IS USM, čo znamená, že si môžete priblížiť aj tie najmenšie tvory bez toho, aby ste ich rušili.

Prípadne strávte čas v neďalekom parku alebo vo zvieracej rezervácii s fotoaparátom, aby ste lepšie pochopili správanie zvierat. Čím viac budete trénovať svoje oko a reakčný čas, tým lepšie sa vám bude fotografovať v divokej prírode.

3. Priblížte sa

Detail červeného oka a nadýchanej operenej hlavy tropického vtáka.

Vo všeobecnosti je najlepšie zamerať sa na oči zvieraťa, pretože to je miesto, ktoré prirodzene priťahuje pozornosť diváka. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 6D Mark II s objektívom Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM pri nastavení 164 mm, 1/160 s, f/5,6 a ISO 400.

Väčšina skvelých záberov divokej prírody zobrazuje akciu zblízka. Fyzické priblíženie sa k voľne žijúcim zvieratám zvyčajne vedie k zmene ich správania alebo ešte horšie – k ich úplnému odplašeniu. Použitie dlhého objektívu je nevyhnutné na vytvorenie záberov, ktoré detailne zobrazujú akciu, a výsledný záber môžete orezať, aby ste sa k akcii dostali ešte bližšie.

Automatické zaostrovanie so sledovaním zvierat vo fotoaparátoch Canon EOS R5 a EOS R6 dokáže rozpoznať psy, mačky a vtáky, pričom rozpozná telo, tvár alebo oko objektu, čo znamená, že môžete zachytiť ostré snímky zvierat v pohybe.

4. Použite správny objektív

Červená veverička sediaca na konári vysoko na strome.

Dlhý teleobjektív je v podstate nevyhnutný na fotografovanie divokej prírody, pri ktorom je potrebné zachovať dostatočnú vzdialenosť. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon EF 70 – 200 mm f/2.8L IS III USM pri nastavení 200 mm, 1/320 s, f/4 a ISO 5000. © Robert Marc Lehmann

Pokiaľ ide o objektívy, oplatí sa vyberať rozumne. Nový objektív RF 100–400mm F5.6-8 IS USM má výkonný rozsah zoomu, ktorý umožňuje veľkú všestrannosť. Pre ešte väčší supertelefotografický rozsah na fotoaparáte, ako je Canon EOS RP, sú tu objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou Canon RF 600mm F11 IS STM a RF 800 mm F11 IS STM.

Ak máte fotoaparát Canon formátu APS-C a chcete začať v malom z hľadiska konštrukcie aj rozpočtu, zvážte objektív EF-S 55–250 mm f/4-5.6 IS STM pre digitálne zrkadlovky alebo objektív EF-M 55–200 mm f/4,5-6.3 IS STM pre bezzrkadlové fotoaparáty radu M, ako je napríklad Canon EOS M50 Mark II.

Snímač vo fotoaparáte APS-C je menší ako snímač v plnoformátovom fotoaparáte. Fotoaparát APS-C nezachytí celú šírku obrazu, ktorú by vytvoril rovnaký objektív na plnoformátovom fotoaparáte – treba vziať do úvahy „faktor orezania“ približne 1,6x, čo má za následok zväčšenie scény, pretože váš objekt je v zábere o to väčší. To znamená, že pri použití 200 mm objektívu na fotoaparáte APS-C získate zorné pole ekvivalentné 320 mm objektívu na plnoformátovom fotoaparáte – inými slovami, „efektívna ohnisková vzdialenosť“ je 1,6x väčšia.

5. Zabráňte pohybu

Líščie mláďa stojace na machu.

V mnohých prípadoch fotografovania divokej prírody nebudete mať čas na prípravu statívu. Na pomoc vám poslúži stabilizácia obrazu, ktorá zabezpečuje konzistentne ostré zábery z ruky aj pri dlhých teleobjektívoch a makro objektívoch.

Chvenie fotoaparátu je nepriateľom ostrých záberov pri používaní teleobjektívov.

Prevažná väčšina teleobjektívov Canon je vybavená vysoko účinnou optickou stabilizáciou obrazu, ktorá proti tomu bojuje a zvyčajne sa rovná približne 3 až 5 krokom v expozičnej hodnote. To môže mať obrovský význam pri fotografovaní voľne žijúcich živočíchov z ruky, kde môžu byť vysoké rýchlosti uzávierky nepraktické pri inom ako priamom slnečnom svetle. 5-krokový stabilizátor obrazu na objektíve Canon RF 600 mm F11 IS STM by mal umožniť trvalo ostré zábery pri 1/20 sekundy namiesto 1/640.

Stabilizátor obrazu používajte pri teleobjektívoch a makro fotografii, najmä pri práci s fotoaparátom z ruky. Ak je však fotoaparát na statíve, je často lepšie stabilizátor obrazu vypnúť.

6. Sústreďte sa

Dravý vták plachtiaci na oblohe.

Ak ste nenápadní a podarí sa vám nevyplašiť vtáky a iné opatrné tvory, môžete stráviť čas nácvikom rôznych techník snímania a zdokonaliť tak svoje zručnosti. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon F4.5-7.1 IL IS USM pri nastavení 451 mm, 1/8000 s, f/6.3 a ISO 4000. © Robert Marc Lehmann

Pri fotografovaní divokej prírody je dôležité zabezpečiť, aby bol objekt ostrý v správnej oblasti. Rad bezzrkadloviek EOS M a EOS R od spoločnosti Canon je zvyčajne vybavený veľmi účinným systémom Dual Pixel AF, ktorý umožňuje rýchle automatické zaostrovanie s rozpoznávaním fázy priamo na samotnom snímači obrazu a tiež pokrýva väčšinu záberu. Technológiou Dual Pixel AF je vybavená aj väčšina najnovších digitálnych zrkadloviek EOS a je k dispozícii pri snímaní v režime živého náhľadu Live View.

Snažte sa zamerať na najdôležitejšiu časť snímaného objektu, zvyčajne na oči. Fotoaparáty Canon EOS R5 a EOS R6 sú vybavené režimom automatického zaostrovania s detekciou očí zvierat, ktorý automaticky vyhľadáva oči na scéne a zameriava ich. Režim automatického zaostrovania AI Servo nepretržite sleduje divokú zver v pohybe, aj keď sa pohybuje veľmi rýchlo, aby zabezpečil ostré zábery. Skúste spraviť sériu záberov v najrýchlejšom režime fotoaparátu, aby ste zachytili rozhodujúci okamih.

7. Na rýchlosti záleží

Zebra utekajúca po poli.

Ak sa chcete dozvedieť viac o zachytávaní pohybu na snímkach, pozrite si naše najlepšie tipy pre fotografovanie pohybu.

Správne nastavenie rýchlosti uzávierky je kľúčovou súčasťou zachytenia divokej prírody v jej najlepšom svetle. Logickým krokom pri fotografovaní rýchleho pohybu je zvýšenie rýchlosti uzávierky. Možno však budete chcieť pridať trochu rozmazania pomocou dlhšej uzávierky, napríklad na koncoch vtáčích krídel, aby ste dodali pocit pohybu.

Keď sa zdokonalíte vo svojom vybavení, možno budete chcieť ešte viac znížiť rýchlosť uzávierky, prípadne až na 1/10 s, a dokonca zaviesť techniku posúvania (panning), aby ste ešte viac zvýšili pocit pohybu.

Pravidlom je, že potrebujete rýchlosť uzávierky, ktorá je aspoň taká rýchla ako vzájomná ohnisková vzdialenosť celého záberu. Ak teda používate 600 mm objektív, napríklad Canon RF 600 mm F11 IS STM, budete potrebovať rýchlosť uzávierky aspoň 1/600 sekundy pri vypnutom IS – na väčšine fotoaparátov je to 1/640.

8. Zvážte svetlo: využite čo najviac podsvietenia

Jeleň stojaci v dlhej tráve.

„Zlatá hodina“ je skutočne výstižný názov. Slnko je počas prvej hodiny po východe a poslednej hodiny pred západom nízko na oblohe, čo dodáva svetlu zlatistú farbu a teplo. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 100–400mm F5.6-8 IS USM pri nastavení 373 mm, 1/1250 s, f/8 a ISO 1250. © Ben Hall

Svoje fotografie môžete vylepšiť výberom správnych svetelných podmienok na fotografovanie objektov. S prihliadnutím na vzorce správania zvierat sa snažte využiť skoré ranné alebo neskoré večerné slnko pre teplé slabé svetlo, ktoré vytvára bohaté farby a hlboké tiene.

9. Ovládanie hĺbky ostrosti

Jeleň vystrkuje hlavu nad papradím, ktoré je rozmazané.

Aj keď teleobjektív nemusí mať "rýchlu" clonu, stále ho môžete použiť na rozostrenie pozadia záberov, keďže dlhá ohnisková vzdialenosť dokáže vytvoriť dojem pomerne malej hĺbky ostrosti aj pri relatívne úzkej clone. Je to vďaka schopnosti teleobjektívov skracovať vzdialenosť, čím sa rozmazané, rozostrené pozadie priblíži k snímanému objektu. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 100–400mm F5.6-8 IS USM pri nastavení 400 mm, 1/60 s, f/8 a ISO 1250. © Ben Hall

Tento tip je naozaj dôležitý. Pri štandardnom fotografovaní sa bežne používa režim snímania s prioritou clony (AV na voliči fotoaparátu). Pri makro objektívoch sa kvôli malým pracovným vzdialenostiam clona znižuje na f/16, f/22 alebo viac, aby sa maximalizovala hĺbka ostrosti a zabezpečilo sa zaostrenie celej fotografie.

Fotografovanie divokej prírody môžete vylepšiť použitím efektu bokeh, vďaka ktorému sa váš objekt stane ústredným bodom snímky. Ak však chcete zachytiť voľne žijúce zvieratá v ich prirodzenom prostredí, možno sa budete chcieť vyhnúť rozmazaniu pozadia.

Dlhšia ohnisková vzdialenosť môže viesť k silnejšiemu rozostreniu pozadia. Vďaka tomuto efektu je možné pomocou teleobjektívov vynikajúco izolovať objekt a premeniť pozadie na rozmazanú oblasť bez detailov. Ak chcete vylepšiť bokeh, ustúpte o niekoľko krokov dozadu a priblížte na dlhšiu ohniskovú vzdialenosť.

10. Zábery z extrémne krátkej vzdialenosti

Hnedý skákajúci pavúk sedel na konári.

Makro fotografia živých objektov môže byť náročná, na zachytenie skutočne výnimočných fotografií budete potrebovať správne vybavenie a kopec trpezlivosti. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon EF-S 60mm f/2,8 Macro USM pri nastavení 1/250 s, f/8 a ISO 500. © Pierre Anquet

Porozumenie scéne a zachytenie objektu v jeho prirodzenom kontexte môže vytvoriť pôsobivý záber divokej prírody. Na to potrebujete širokouhlý objektív. V prípade menších objektov, ako sú vtáky a dokonca aj hmyz, sa ako výsledný záber osvedčí fotografia z extrémnej blízkosti, aby sa váš objekt nestratil v širokom zábere. To by si vyžadovalo špeciálny makro objektív. Hoci nejde o makro objektív, môžete použiť aj objektív Canon RF 100–400mm F5.6-8 IS USM, ktorý má 0,41-násobné zväčšenie a možnosť zaostrovania na krátku vzdialenosť, vďaka čomu môžete vytvárať snímky veľmi podobné makro záberom.

Súčasné makro objektívy Canon sú zvyčajne vybavené „hybridnou stabilizáciou obrazu“, ktorá koriguje posun x-y aj bežnejšie uhlové chvenie. Vďaka tomu sú vynikajúce na snímanie extrémne blízkych záberov z ruky. Objektívy Canon RF 35mm F1,8 IS Macro STM a RF 85mm F2 Macro IS STM sú toho najlepším príkladom a ponúkajú 0,5-násobné zväčšenie pre makro zábery pri najmenšej zaostrovacej vzdialenosti.

Krása makro objektívu spočíva v tom, že umožňuje vytvárať fotografie, na ktorých je určitý objekt zobrazený väčší, než ako by sme ho za normálnych okolností videli na obrazovke alebo v tlačenej podobe. Môžete s nimi drobný hmyz vyobraziť ako obrovské okaté monštrá, prípadne ukázať jemné detaily, ktoré by ľudské oko zvyčajne prešlo bez povšimnutia.

Ak hľadáte vhodný objektív na fotografovanie divokej prírody, pozrite si nášho kompletného sprievodcu.


Autor Matthew Richards

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • A swan on a body of water glistening in golden light.

    FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

    Najlepšie objektívy na fotografovanie divokej prírody

    Tvorte úchvatné snímky voľne žijúcich zvierat a vtákov s týmito prémiovými a zoomovými objektívmi.

  • Leopard odpočívajúci v tieni.

    FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

    Od víťazov súťaží k profíkom

    Dvaja ocenení v súťaži o cenu mladého fotografa voľne žijúcich zvierat roka hovoria o tom, čo pre nich znamenal úspech v začiatkoch.

  • EOS 90D

    FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

    Fotografie divokej prírody fotoaparátom Canon EOS 90D

    Prezrite si pozoruhodné výsledky fotografovania voľne žijúcich živočíchov, o ktoré sa pričinil Markus Varesvuo pomocou fotoaparátu Canon EOS 90D.

  • Záber zblízka na hnedú skákavku.

    MAKRO FOTOGRAFIA

    Objavte svet hmyzu

    Odhaľte tajomné životy drobných tvorov vďaka radám Pierra Anqueta.