Macro Lite OFF

Rady ako snímať makro fotografie

Ako na to: Detail

Fotografovanie detailov (alebo makro) otvára vám a vášmu fotoaparátu EOS dvere do úplne nového sveta.
Fotografovanie makro je dokonalou fotografickou aktivitou na jesenné a zimné mesiace, keďže sa mu môžete venovať vnútri i vonku, aj keď sú dni kratšie a počasie menej predvídateľné.

Ako začať

Ak ešte len začínate, môžete použiť štandardný zoomový objektív, ktorý sa zvyčajne dodáva s fotoaparátmi EOS, a neskôr ho môžete zameniť za špeciálny makro objektív. Pomocou telefotografického zoomu nastavte maximálne zväčšenie a na voliči režimov na fotoaparáte EOS vyberte nastavenie Detail. Takto upravíte nastavenie expozície a tiež štýl obrázka. Zistite viac o týchto nastaveniach. Keď sa však priblížite k objektu, určite si všimnete, že sa znásobí aj pohyb spôsobený chvením fotoaparátu. Týmto problémom najlepšie predídete tak, že fotoaparát EOS pripevníte na statív. Teraz už je všetko pripravené a môžete začať.

Hĺbka poľa a zaostrovanie

Pri zaostrení na objekty, ktoré sú blízko k objektívu, je hĺbka poľa (ostrá oblasť pred a za bodom, na ktorý zaostrujete) oveľa užšia. Pozadie bude pri každom nastavení clony rozmazané, ale použitie menšej clony (vyššia hodnota f/) umožní zaostriť väčšiu časť vášho objektu.

Ak chcete získať väčšiu kontrolu a dosiahnuť väčšiu presnosť, objektív prepnite na manuálne zaostrenie. Všimnete si, že okrem objektu sa zväčšia i malé pohyby. Jemné úpravy zaostrení prstencom vytvoria veľké zmeny v oblasti zaostrenia. Použitím režimu Live View pri zväčšení získate najpresnejšiu kontrolu zaostrenia.

Osvetlenie

Pre makro fotografie je veľmi dôležité využiť správne svetlo. Ak pracujete v interiéri, môžete začať využitím prirodzeného svetla, ktoré do miestnosti prechádza cez okno. Vyhnite sa priamemu slnečnému svetlu (svetlo pri zamračenej oblohe je dobré) a použité biely papier, ktorým odrazíte svetlo na objekt, aby ste tak zamedzili tvorbe tieňov. Pohybom papiera a úpravou uhla môžete dosiahnuť veľké rozdiely.

Ideálne by mal svetelný zdroj osvetliť všetky časti objektu a zvýrazniť jeho detaily a farbu. Kruhový makroblesk Lite a dvojitý makroblesk Lite značky Canon sú dodatočné svetelné systémy, ktoré vytvárajú najrovnomernejšie svetlo pre makro fotografiu.

Kompozícia a pozadie

Pri záberoch zblízka alebo makro fotografii ide o detaily, takže sa oplatí dať si záležať na tom, aby bol objekt správne umiestnený na pozadí. Pozadie bude zrejme rozostrené, ale jeho farba, jas a celkové tvary môžu aj tak odviesť pozornosť od objektu.

Ďalší krok

Štandardný zoomový objektív vám predstaví makro, ale existujú aj špeciálne objektívy a príslušenstvo, ktoré vám pomôžu dostať sa skutočne blízko.

Makro objektív

Tieto objektívy sú určené na fotografovanie detailov a ponúkajú zväčšenie 1:1 (1:1 znamená, že objekt sa v obrazovom senzore fotoaparátu zobrazuje v životnej veľkosti). Môžete ich použiť aj na iné fotografovanie, napríklad na portrétovú fotografiu. Pre senzory APS-C je pre začiatok dobrým objektívom Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM alebo pre plnoformátový snímač objektív Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Objektív EF 100mm f/2.8L Macro IS USM prináša technológiu Hybrid IS, ktorá vám umožní robiť makro zábery z ruky. Všetky tieto makro objektívy zaručujú ostrosť, kontrast a kvalitu obrazu od rohu k rohu.

Objektív na zábery zblízka

Dá sa pripevniť na objektív, ktorý používate, a dosiahnuť tak bližšie zaostrenie. Zaberajú len veľmi málo miesta, takže sú ideálnym príslušenstvom, ak cestujete naľahko. Existujú dva druhy objektívov na fotografovanie detailov značky Canon – 500D a výkonnejší 250D.

Nadstavbové tubusy

Ďalším voliteľným prvkom pre váš súčasný objektív je nadstavbový tubus. Umiestnite ho medzi telo fotoaparátu EOS a objektív, takže fotoaparát môže zaostriť bližšie. Môžete si vybrať medzi dvoma nadstavbovými tubusmi značky Canon – EF12 II a EF25 II. Číslo označuje dĺžku tubusu – 25 mm umožňuje výraznejšie zväčšenie ako 12 mm. Nadstavbové tubusy neobsahujú sklo, takže kvalita objektívu ostane zachovaná, ale na dosiahnutie správnej expozície vyžadujú, aby bol objekt lepšie osvetlený.

Ďalšie pokročilé nastavenia na fotoaparáte EOS

Keď ste už investovali do objektívu alebo príslušenstva určeného na makro fotografiu, stojí za to preskúmať režimy, s ktorými budete mať väčšiu kontrolu nad nastaveniami expozície, napr. režim priority clony (Av) alebo manuálny režim (M). Umožnia vám regulovať hĺbku ostrosti.

Ak fotografujete zo statívu, máme pre vás ešte niekoľko tipov, ako fotoaparát ešte viac stabilizovať. Pri stlačení spúšte môže dôjsť k jemnému chveniu fotoaparátu. Ak na fotografii nechcete zachytiť konkrétny okamih, nastavte samospúšť na 2 sekundy, aby mohol pohyb ustáť. Tiež môžete použiť diaľkovú spúšť, ktorú pripojíte k fotoaparátu EOS. Tak si môžete vybrať moment expozície bez toho, aby ste sa dotkli fotoaparátu.

Posledné úpravy

Určite vás stálo veľa času, kým ste dosiahli, aby vaše detailné zábery vyzerali podľa vašich predstáv. Preto je rozumné fotografovať vo formáte RAW a urobiť posledné úpravy pomocou softvéru Digital Photography Professional (DPP) spoločnosti Canon. Vďaka nástrojom, ako napríklad korekcia šošovky, úprava vyváženia bielej a orezanie, môžu vaše fotografie skutočne vyniknúť.