A long jetty, viewed from water level at dusk, stretches into the sea.

ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

Zlepšite kompozíciu svojich fotografií

Jedna z nádherných vecí, ktoré fotografovanie ponúka, je rozsah kreatívnej slobody a emocionálneho vyjadrenia. Rozprávať o pravidlách kompozície sa preto môže zdať mierne obmedzujúce. Vďaka niektorým jednoduchým kompozičným princípom však môžu vaše snímky vyzerať príťažlivejšie.

V tomto článku uvádzame informácie o tom, ako vám môže kompozícia pomôcť pri rozvrhovaní snímok a ako aplikáciou nasledujúcich pravidiel získate nad nimi kontrolu.

1. Pozastavte sa pred stlačením uzávierky

Počas dovolenky alebo víkendového výletu budete určite chcieť urobiť skvelé fotografie, ktoré čo najlepšie zachytia navštevované miesta. Preto sa pred bezmyšlienkovitým stláčaním uzávierky na chvíľu pozastavte a popremýšľajte o tom, čo sa nachádza v hľadáčiku alebo na obrazovke LCD.

Chvíľkové zamyslenie a rýchle zváženie záberu vám pomôžu uvidieť časti snímky, ktoré sú nepotrebné. Jemný pohyb fotoaparátom alebo zmena priblíženia vám pomôžu eliminovať ich zo záberu a vytvoriť tak pôsobivejšiu a príjemnejšiu snímku.

2. Použite okno ako pomôcku pri kompozícii

Pri najbližšej dovolenke v meste sledujte okná okolitých budov. Sú skvelou kompozičnou pomôckou a môžu vám pomôcť pri zachytení jedinečného pohľadu. Háčik je v tom, aby ste sa dobre postavili a maximalizovali odraz scény v okne s kompozíciou všetkých prvkov.

3. Vytvorte zaujímavé vrstvy

Skomponujte scénu, ktorá bude mať tri relevantné objekty: jeden vpredu, jeden v strede a jeden v diaľke. Tieto tri objekty budú viesť oko snímkou.

Pri snímaní krajín a panorám miest na cestách sa pokúste zahrnúť do kompozície výrazné línie, ktoré budú viesť oko cez snímku, od popredia až k pozadiu. Napríklad to môžu byť cesty, rieky, železničné trate alebo cestné značenie. Fotoaparát bude potrebné umiestniť na vhodné pozorovacie miesto, aby na fotografii zachytil prirodzené línie. Na maximalizovanie tohto efektu bude potrebné ho čo najviac vyvýšiť alebo znížiť.

Súvisiace články
Two people skateboard down a city street at night, lights from buildings reflecting in the street.

CESTOVNÉ

Ako čo najlepšie využiť váš fotoaparát počas víkendových výletov do veľkomiest

11 rád a návodov, ktoré vám pomôžu zachytiť duch mestskej džungle.

A river flowing through a landscape of mossy rocks.

ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

Naučte sa správne používať expozíciu

Zistite, ako na fotografiách nastaviť množstvo svetla a dodať im tak celkom nový vzhľad.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

Vytvárajte lepšie fotografie pomocou technológie HDR

Zistite, ako skombinovať viac snímok rovnakej scény a zachytiť tak v zábere detaily tých najsvetlejších, ako aj najtmavších prvkov.

4. Skúste orámovať svoje objekty v rôznych polohách

Fotoaparáty zvyčajne zobrazujú označenie alebo rám automatického zaostrovania v strede snímky, no umiestnenie objektov priamo v strede je efektívne iba pre niektoré snímky.

Pre jednoduché objekty, ako je jasný farebný kvet v záplave tmavozelených listov, je stredová kompozícia skvelá. Stred fotografie musí byť dostatočne výrazný, aby udržal pozornosť diváka, preto aj portrét, kde je osvetlená len tvár a pozadie je oveľa tmavšie, vyzerá dobre.

5. Orámujte scénu prirodzene

Skúste vytvoriť kompozíciu snímky s prirodzeným orámovaním. Keď snímate fotografiu, zvážte, ako okraje snímky rámujú hlavný objekt. Použitie vchodu alebo okna na orámovanie scény je dobrá voľba, pretože tmavší okraj pomôže upriamiť pozornosť na svetlejšie prvky na inom mieste v zábere. Môžete napríklad použiť vchod do hotela alebo bytu na orámovanie výhľadu na mesto. Najlepšie je, ak sú okno alebo dvere otvorené, aby sa na skle netvorili odrazy.

6. Skúste inú perspektívu

Fotografie sú príliš často snímané na úrovni očí človeka. No oveľa kreatívnejší pohľad dosiahnete umiestnením fotoaparátu nižšie alebo vyššie.

Keď fotografie snímajú deti, predstavujú dospelým iný pohľad na svet: budovy, stromy, rastliny a dospelí sú oveľa väčší pri umiestnení fotoaparátu nižšie. Ak je fotoaparát vybavený výklopnou obrazovkou LCD alebo možnosťou pripojenia k inteligentnému telefónu cez rozhranie Wi-Fi, môžete ho položiť na zem a snímať tak fotografie.

V meste plnom vysokých budov skúste použiť širokouhlý objektív alebo štandardný objektív a vzhliadnite k nebu. Použite režim priority clony (Av) a vyberte clonu približne f/8 alebo f/11. Potom s fotoaparátom namiereným na nebo nasnímajte scénu tak, aby sa budovy zbiehali. Keďže na takýchto snímkach býva veľa tienistých a osvetlených miest, možno bude potrebné upraviť jas fotografie pomocou kompenzácie expozície. Takisto môže pomôcť použitie vstavanej funkcie HDR.

Podobne efektný je aj pohľad z vyššieho miesta, ako je napríklad strecha budovy, alebo držanie fotoaparátu nad hlavou.

7. Pravidlo tretín

Snímky zaujímavé po vizuálnej stránke majú často čistú kompozíciu, ktorá vytvára priestor pre hlavný objekt. S vylepšením kompozície na väčšine fotografií vám pomôže, ak umiestníte hlavný objekt mierne mimo stred.

Tento efekt dosiahnete tak, že si predstavíte hľadáčik alebo obrazovku LCD rozdelené štyrmi čiarami na mriežku 3 x 3. Objekt umiestnite skôr do pravej alebo ľavej tretiny záberu než priamo do stredu. Výsledkom sú zvyčajne zaujímavejšie a pútavejšie snímky v porovnaní s jednoduchým umiestnením do stredu.

8. Využívajte čo najviac mriežku

Keď už poznáte pravidlo tretín, skúste používať mriežku na komponovanie lepších fotografií. Veľa fotoaparátov EOS obsahuje možnosť zobrazenia mriežky – buď v hľadáčiku, alebo na obrazovke LCD. Zapnite zobrazenie mriežky, pomôže vám to efektívnejšie komponovať snímky. Ak zachytávate výhľad s horizontálnou líniou, umiestnite ju pozdĺž jednej z línií v jednej tretine od horného alebo dolného okraja záberu a nerozdeľujte ňou snímku umiestnením do stredu záberu.

9. Pri snímaní videozáznamov využívajte mriežku

Pri snímaní videozáznamu v exteriéri môžete vylepšiť orámovanie scény a udržanie horizontálnej roviny zapnutím zobrazenia mriežky.

Sledovanie videí s čo i len jemne naklonenou horizontálnou rovinou je náročné. Vyzerá to, akoby obraz padal alebo skĺzal na jednu stranu. Videokameru však môžete zámerne nakloniť do šikmejšieho uhla a vytvoriť tak zaujímavé kompozície. Toto zámerné naklonenie sa často nazýva holandský alebo nemecký uhol a používa sa vo filmoch na vytvorenie pocitu napätia alebo dezorientácie – preto používajte toto naklonenie vo svojich rodinných videách s rozvahou. Ak nasnímate jeden záber s naklonením doľava, skúste zachytiť nasledujúci s naklonením doprava.

Môžete ho použiť na zachytenie napätia a zábavy pri skúmaní nového mesta, ale nenakláňajte videokameru príliš a určite kombinujte naklonenie s klasickejšími vodorovnými zábermi.

10. Využívajte špirály

Kompozičná technika známa ako zlatý rez (nazývaný aj Fibonacciho postupnosť) je prirodzený kompozičný prístup, ktorý vytvára výrazné, pôsobivé fotografie. Okolo roku 1 200 n. l. si taliansky matematik Fibonacci prvýkrát všimol, že v prírode sa bežne vyskytuje pomer, ktorý je ľudskému oku príjemný. Často sa zjednodušuje ako pravidlo tretín, ale skutočný pomer je 1:0,618:1.

Podstatou je, že kompozícia môže byť pôsobivejšia, ak do záberu zahrniete líniu, ktorá vedie oko špirálovitou dráhou k hlavnému objektu. Túto teóriu možno uplatniť na množstvo rôznych snímok, od krajín až po portréty.

11. Využívajte trojuholníky

Ak pri komponovaní scény dodržíte trojuholníky, výsledné zábery môžu byť lepšie. Skúste snímať línie ulíc miznúcich dostratena pri súčasnom vytvorení trojuholníkových sekcií po bokoch záberu.

Prípadne ak snímate portrét osoby, ktorá sedí za stolom, požiadajte ju, aby lakte položila od seba a ruky spojila podopierajúc si bradu, čím vytvorí trojuholníkový tvar. Kompozícia bude pôsobiť oveľa estetickejšie.

12. Orežte výtlačky a dosiahnite ten najlepší efekt

Ak na tlač snímok používate tlačiareň PIXMA, môžete fotografie orezať pomocou softvéru My Image Garden od spoločnosti Canon a vylepšiť tak ich kompozíciu. Venujte chvíľu experimentovaniu s rôznymi výrezmi. V prípade snímok na šírku vyberte panoramatické orezanie a dostanete širokouhlú snímku. Dokonca aj keď vytlačíte viacero snímok vedľa seba, môžete dosiahnuť panoramatický efekt, ak ste ich dobre zachytili.