NÁVOD PRE KUPUJÚCICH

Najlepšie základné objektívy na fotografovanie divokej prírody

Začínate s fotografovaním divokej prírody? Tvorte fenomenálne snímky voľne žijúcich zvierat a vtákov s týmito prémiovými a zoomovými objektívmi Canon.
Canon Camera
Zachytávanie delikátnych snímok voľne žijúcich zvierat a vtákov v ich prirodzenom prostredí si vyžaduje porozumieť ich správaniu, osvojiť si zručnosti v teréne, trpezlivosť a vytrvalosť. Avšak aj v prípade, že všetky tieto vlastnosti máte, bez telefotografického objektívu ďaleko nezájdete.

Dobrou správou je, že nemusíte utrácať životné úspory na drahý profesionálny objektív, aby ste mohli začať s fotografovaním divokej prírody. Na výber je množstvo ľahkých vysokovýkonných objektívov na fotografovanie voľne žijúcich zvierat vrátane objektívov pre kompaktný rad fotoaparátov EOS M, zdokonalené automatické zaostrovanie a vysoké schopnosti ISO plnoformátového bezzrkadlového systému EOS R, ako aj najnovšie fotoaparáty EOS DSLR.
Tri jelene vyfotografované ako siluety na pozadí oblakov ožiarených zlatistým svetlom.

Objektívy so zoomom vám ponúkajú viac možností kompozície záberov. Umožňujú prejsť od úzkych záberov zvierat až po širší záber, ktorý ich zachytí v ich prostredí. Tento záber bol zachytený fotoaparátom so snímačom APS-C pri nastavení 187 mm, čo je 35 mm ekvivalent ohniskovej vzdialenosti 299 mm. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF 70-300 mm f/4.5-6 IS II USM pri nastavení 1/2500 s, f/5,6 a ISO 800. © Ben Hall

Priblížený pohľad na farebného papagája so zelenými pierkami na hlave, zeleno-modrými krídlami a žiarivo oranžovým telom.

Telefotografické objektívy vám umožňujú získať detailné zábery zvierat, do blízkosti ktorých sa nedostanete, či už preto, že sú nebezpečné, alebo preto, že ich skrátka nechcete vyrušiť. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 600 mm F11 IS STM pri nastavení 1/350 s, f/11 a ISO 1600.

Potrebujem telefotografický objektív na fotografovanie divokej prírody?




Nie nevyhnutne. Niekedy stačí použiť širokouhlý objektív – zvyčajne ide o objektív s ohniskovou vzdialenosťou do 35 mm – na zachytenie obrázkov voľne žijúcich zvierat v ich prostredí sa k nim však budete musieť dostať bližšie. Na fotografovanie plnoformátových fotografií divokej prírody zvyčajne potrebujete objektív s telefotografickým (s ohniskovou vzdialenosťou nad 85 mm) alebo supertelefotografickým (nad 300 mm) rozsahom. Tieto typy objektívov zachytávajú užšie zorné pole – iba časti scén pred vami, vďaka čomu zvieratá a vtáky vo väčšej vzdialenosti pôsobia na fotografii väčšie.

Mal by som na fotografovanie divokej prírody použiť zoomový alebo prémiový objektív?




Telefotografické zoomové objektívy majú všestrannejšie využitie a umožňujú vám zmeniť kompozíciu fotografie bez toho, aby ste sa museli presunúť alebo aby ste museli prestať s fotografovaním a vymeniť objektív za iný typ. Prémiové objektívy majú len jednu ohniskovú vzdialenosť, no sú vo všeobecnosti ľahšie ako ekvivalentné zoomové objektívy. Dostupné sú aj dlhšie ohniskové vzdialenosti, aby ste dokázali ľahko snímať voľne žijúce zvieratá, ku ktorým sa však nedokážete dostať fyzicky bližšie a nestačí na to ani zoomový objektív.
Kanadská hus plávajúca na pokojnej vode.

Prevratný systém EOS R umožňuje inovatívny a ľahký dizajn objektívu – ako napríklad Canon RF 800 mm F11 IS STM, ktorý váži 1 260 g a meria len 281,8 mm, keď je zasunutý. Preto je omnoho pohodlnejší na prenášanie. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 800 mm F11 IS STM pri nastavení 1/500 s, f/11 a ISO 1250. © Ben Hall

Jeleň s výrazným parožím stojaci na trávnatej lúke, hlavú má zdvihnutú a obrátenú smerom k fotoaparátu.

Objektív so zoomom poskytuje flexibilitu na zmenu kompozície záberu, aby ste mohli zachytiť scénu, aj keď nemáte čas na výmenu objektívu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF 70-300 mm f/4.5-6 IS II USM pri nastavení 300 mm (35 mm ekvivalent ohniskovej vzdialenosti je 480 mm), 1/500 s, f/5,6 a ISO 400. © Ben Hall

Aké ohniskové vzdialenosti sú najlepšie na fotografovanie voľne žijúcich zvierat a vtákov?

Vtáky sú zvyčajne menšie a dostať sa k nim je náročnejšie ako v prípade iných divokých zvierat, takže ak ich chcete odfotiť, dlhšia ohnisková vzdialenosť je základ. Väčšieho cicavca síce môžete odfotiť aj s 300 mm alebo 400 mm objektívom, na fotografovanie vtáctva je nutné používať 500 mm, 600 mm alebo dokonca 800 mm objektívy.

Veľkosť snímača fotoaparátu vám však môže pomôcť. Snímače APS-C vnútri bezzrkadlových fotoaparátov EOS M a fotoaparátov APS-C EOS DSRS sú menšie ako plnoformátové snímače, čo znamená, že orežú obraz z objektívu, čím objekt vyplní väčšiu časť vašej snímky. Faktor orezania je 1,6x, čo znamená, že ak vezmete objektív EF navrhnutý pre plnoformátový fotoaparát a použijete ho vo fotoaparáte so snímačom APS-C, zvýši sa dosah vášho objektívu o koeficient 1,6. Napríklad 400 mm objektív EF na fotoaparáte Canon EOS 250D poskytuje zobrazenie ekvivalentné 640 mm objektívu (400 x 1,6) na plnoformátovom fotoaparáte. Ostatné vlastnosti objektívu ostávajú rovnaké, ale väčšie snímače zvyčajne dokážu zúžiť hĺbku poľa, výsledkom čoho je intenzívnejšie rozmazanie pozadia.
A male photographer in a green waterproof jacket crouches down to look through the viewfinder of a camera paired with a long lens with a camouflage cover.

Aké ďalšie vlastnosti sú dôležité pri výbere objektívu na fotografovanie divokej prírody?

Hoci sa objektívy s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou ťažšie držia bez otrasov, vstavaná optická stabilizácia obrazu (IS) vám pomôže napraviť rozmazanie spôsobené chvením fotoaparátu. Silný zaostrovací motor vám pomôže udržať krok s rýchlymi zvieratami, jeho prevádzka je tichšia a je menej pravdepodobné, že zviera vyplaší. Vyššia maximálna clona (nižšie číslo f) znamená, že objektív vpustí viac svetla do fotoaparátu, čo môže pomôcť pri fotografovaní rýchlo sa pohybujúcich zvierat pri horších svetelných podmienkach. Na záver by ste mali vziať do úvahy veľkosť a hmotnosť objektívu, keďže pre vás bude pravdepodobne jednoduchšie nosiť so sebou ľahký a kompaktný objektív, aby ste mohli z fotografovania divokej prírody vyťažiť čo najviac.

Rozmazanie však nie je vždy zlé, vysvetľuje fotograf divokej prírody Ben Hall vo svojom videu o tvorivosti s abstraktnou fotografiou divokej prírody*.

Aké sú teda najlepšie objektívy Canon na fotografovanie divokej prírody?

Toto je výber ľahko používateľných prémiových a zoomových objektívov, ktoré produkujú kvalitné fotografie divokých zvierat a vtákov.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

Teleobjektív CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM je skvelý na fotografovanie divokej prírody

Zdvojnásobenie ohniskovej vzdialenosti – napríklad z 200 mm na 400 mm – spôsobí, že zvieratá a vtáky sú na fotografii dvakrát tak veľké, čím sa zvýrazní ich dôležitosť. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 100-400 mm F5.6-8 IS USM pri nastavení 400 mm, 1/40 s, f/8 a ISO 800. © Ben Hall

Jeleň so začínajúcim parožím stojaci v zelenom lese medzi papradím.

Úzky zorný uhol, ktorý ponúkajú telefotografické objektívy, uľahčuje zachytenie dokonalého jemného pozadia za snímaným zvieraťom. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 100-400 mm F5.6-8 IS USM pri nastavení 373 mm, 1/50 s, f/8 a ISO 1250. © Ben Hall

RF objektívy Canon pre fotoaparáty systému EOS R sú vybavené množstvom dizajnových inovácií a systém RF 100-400mm F5.6-8 IS USM nie je výnimkou. V porovnaní s modelom Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS II USM je ľahší, ale má dlhší dosah, ktorý možno ešte predĺžiť pomocou nadstavcov RF. Jeho výhodou je 5,5-stupňový stabilizátor obrazu pre ešte ostrejšie ručne zhotovené zábery (ako sú tie vyššie) a využíva technológiu zaostrenia Nano USM pre rýchle a tiché automatické zaostrenie, ktoré nevystraší zvieratá, ku ktorým sa pokúšate priblížiť.

Canon RF 800mm F11 IS STM

V súčasnosti najdlhší dostupný objektív RF 800mm F11 IS STM vám umožňuje snímať plnoformátové snímky divokej prírody, či už fotíte veľkú lesnú zver alebo len vtáctvo vo svojej záhrade. K objektívu pripojte aj nadstavec Canon RF 1.4x alebo nadstavec Canon RF 2x, aby ste svoj dosah ešte predĺžili – s druhým variantom až do 1 600 mm. Fotoaparáty so systémom EOS R dokážu automaticky zaostrovať aj pri tejto výnimočnej ohniskovej vzdialenosti.

Na objektív s takýmto dlhým dosahom je objektív RF 800mm F11 IS STM prekvapivo kompaktný a ľahký a má 4-stupňový optický stabilizátor pre ostrejšie ručne zhotovené fotografie a videá.
Zajac na poli s rozmazaným pozadím pri slnečnom svetle, ktoré osvetľuje žily v jednom uchu.

Dlhý dosah telefotografického objektívu, akým je RF 800 mm F11 IS STM, umožňuje fotografovať plaché zvieratá bez toho, aby ste ich odplašili. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 800 mm F11 IS STM pri nastavení 1/100 s, f/11 a ISO 500. © Ben Hall

Ostražitý lemur na skale s niekoľkými otvormi na prednej strane skaly za ním.

Telefotografické objektívy s menšími maximálnymi clonami, ako napríklad f/5.6 a f/11, sa ľahšie prenášajú a sú cenovo dostupnejšie ako objektívy s veľkými maximálnymi clonami (nižšie hodnoty f). Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 600 mm F11 IS STM pri nastavení 1/1400 s, f/11 a ISO 1600.

Canon RF 600mm F11 IS STM

Zatiaľ čo objektív Canon RF 800mm F11 IS STM je vhodný najmä na fotografovanie vtákov, model RF 600mm F11 IS STM je univerzálnejší super-telefotografický objektív vhodný na fotografovanie vtáctva i zvierat. Má funkcie podobné objektívu RF 800mm vrátane bezlamelovej clony f/11, ktorá zaistí rozmazanie pozadia, a motor STM pre takmer dokonale tiché automatické zaostrenie, a je kompatibilný s nadstavcom Canon RF 1.4x (čím získate ohniskovú vzdialenosť 840 mm) a nadstavcom Canon RF 2x (čím získate 1 200 mm). Objektív možno aj stiahnuť a do dĺžky menej ako 20 cm, takže ide o naozaj všestranný super-telefotografický objektív, ktorý môžete vziať kamkoľvek.

Canon EF 70 – 300mm IS f/4-5.6 IS II USM

Kačica odfotografovaná z úrovne vodnej hladiny, s kvapôčkami vody padajúcimi zo zobáka.

Univerzálny objektív Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM je kompatibilný s digitálnymi zrkadlovkami EOS s plnoformátovým aj APS-C snímačom a vďaka adaptérom sa môže používať aj s fotoaparátmi systému EOS R a EOS M. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM pri nastavení 267 mm (35 mm ekvivalent ohniskovej vzdialenosti je 427 mm), 1/320 s, f/5,6 a ISO 640. © Ben Hall

Tento zoom pokrýva rozsah ohniskovej vzdialenosti 70 – 300 mm a patrí medzi klasické začiatočnícke objektívy na fotografovanie divokej prírody, pretože ponúka flexibilné možnosti kompozície v prípade fotografovania väčších zvierat. Ak sa chcete dostať ešte bližšie, pripojte objektív EF 70-300 IS f/4-5.6 IS II USM k fotoaparátu Canon EOS DSLR so snímačom APS-C (ako napríklad Canon EOS 850D, EOS 250D alebo EOS 90D) a môžete využiť efekt menšieho zväčšenia senzora, čím dosiahnete výsledok zodpovedajúci ohniskovej vzdialenosti 112 – 480 mm.

Vďaka jeho hmotnosti len 710 g a možnosti kompaktného zloženia na 14,55 cm sa s týmto objektívom ľahko cestuje a navyše 4-stupňový stabilizátor obrazu pomáha redukovať rozmazanie spôsobené chvením fotoaparátu pre ešte ostrejšie snímky.

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Lyska plávajúca na pokojnej vode.

Univerzálny objektív EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS STM je ľahký a kompaktný, čo znamená, že ho môžete vziať kamkoľvek. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF-S 55-250 mm f/3.5-5.6 IS STM pri nastavení 250 mm (35 mm ekvivalent ohniskovej vzdialenosti je 400 mm), 1/400 s, f/5,6 a ISO 800. © Ben Hall

Dve labute plávajúce na pokojnej vode.

Objektív EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS STM vám umožňuje priblížiť sa k vzdialeným zvieratám a fotografovať ich bez problémov a potichu, aby ste ich nevyrušili. Zaostrovanie STM je také tiché, že je oveľa menej pravdepodobné, že ho zachytí mikrofón fotoaparátu alebo kamery. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS STM pri nastavení 200 mm (35 mm ekvivalent ohniskovej vzdialenosti je 320 mm), 1/4000 s, f/5,6 a ISO 800. © Ben Hall

Ak hľadáte telefotografický zoom pre súpravu objektívu s ohniskovou vzdialenosťou 18 – 55 mm, toto je tá správna voľba. Objektív EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM je navrhnutý pre fotoaparáty EOS DSLR so snímačmi APS-C, ako sú Canon EOS 2000D a EOS 4000D, a vytvára snímky so zorným poľom, aké vytvára 88 – 400 mm objektív na plnoformátovom fotoaparáte. Je malý, ľahký a jednoducho sa nosí, keď ste v zoo, v prírodnom parku alebo na výlete vo voľnej prírode.

Canon EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM

Farebný papagáj sediaci na vetve, s listnatými stromami v pozadí.

Prstenec manuálneho zaostrovania na objektíve EF-M 55-200 mm f/4.5-6.3 IS STM vám umožňuje rýchlo a jednoducho vykonávať presné nastavenia zaostrenia, čo je vynikajúce pre silné portréty a detaily. Zachytené fotoaparátom Canon EOS M2 (jeho nástupcom je Canon EOS M6 Mark II) s objektívom Canon EF-M 55-200 mm f/4.5-6.3 IS STM pri nastavení 200 mm, 1/30 s, f/8 a ISO 100.

Tento kompaktný telefotografický zoomový objektív pre bezzrkadlové fotoaparáty EOS M vytvára snímky zodpovedajúce 88 – 320 mm objektívu na plnoformátovom fotoaparáte. Model EF-M 55-200mm f/4-5.6 IS STM má 3,5-stupňový stabilizátor obrazu, ktorý vám umožňuje vytvárať ostrejšie ručne zhotovené snímky, a využíva technológiu Stepping Motor (STM) pre hladšie a dokonale tiché automatické zaostrenie, ktoré je predovšetkým skvelé pre fotografovanie plnoformátových videí divokej prírody.

Alternatívne objektívy na fotografovanie divokej prírody

Aj keď patria telefotografické objektívy medzi špičkový základ pre fotografovanie divokej prírody, existuje množstvo iných objektívov, ktoré možno pri fotografovaní zvierat a vtáctva kreatívne využiť.

Makroobjektívy, ako sú Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM alebo Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM sú ideálnym riešením napríklad na fotografovanie hmyzu a iných drobných živočíchov. Dokážu zaostriť bližšie ako iné typy objektívov, vďaka čomu dokážete celú fotografiu vyplniť jediným objektom. Makroobjektívy sú dostupné v celom rade ohniskových vzdialeností, pričom dlhšie objektívy sú lepšie na fotografovanie divokej prírody, pretože dokážu snímať detailné zábery aj z veľkej vzdialenosti. Hoci Canon RF 100–400mm F5.6-8 IS USM nie je výhradne makroobjektívom, ponúka pôsobivé makro zväčšenie takmer o polovicu a dokáže zaostrovať na blízko, čo sa môže hodiť, najmä ak si odrazu všimnete objekt hodný fotografie.

Širokouhlé objektívy, ako napríklad Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM a ultraširoký Canon RF 16mm F2.8 STM sú rovnako vhodné na fotografovanie prirodzených prostredí zvierat, kŕdľov vtákov alebo na vlogovanie, ak chcete, aby sa v snímke za vami rozprestierala divoká príroda. Ak používate fotoaparát s podporou pripojenia Wi-Fi, je možné od fotoaparátu odstúpiť, umožniť zvieraťu, aby sa k nemu priblížilo, a následne ho vyfotografovať pomocou bezplatnej aplikácie pre smartfóny Canon Camera Connect, ktorá uzávierku spustí na diaľku.


Autor: Marcus Hawkins


*Video je dostupné len v anglickom jazyku.

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • Červená veverička pozerá priamo do fotoaparátu, keď prechádza kobercom vysušených listov a padlých lupeňov.

    FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

    Tipy na fotografovanie divokej prírody

    Tipy a techniky, ktoré vám pomôžu posunúť fotografovanie divokej prírody na novú úroveň a vyťažiť z fotoaparátu a objektívov Canon maximum.

  • Leopard odpočívajúci v tieni.

    FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

    Od víťazov súťaží k profíkom

    Dvaja ocenení v súťaži o cenu mladého fotografa voľne žijúcich zvierat roka hovoria o tom, čo pre nich znamenal úspech v začiatkoch.

  • EOS 90D

    FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

    Fotografie divokej prírody fotoaparátom Canon EOS 90D

    Prezrite si pozoruhodné výsledky fotografovania voľne žijúcich živočíchov, o ktoré sa pričinil Markus Varesvuo pomocou fotoaparátu Canon EOS 90D.

  • Záber zblízka na hnedú skákavku.

    MAKRO FOTOGRAFIA

    Objavte svet hmyzu

    Odhaľte tajomné životy drobných tvorov vďaka radám Pierra Anqueta.