silhouette of surfer on wave

ŠPORTOVÁ FOTOGRAFIA

Akcia pri vodných športoch

Surfovanie, kajakovanie a iné vodné športy sú pozoruhodné pre fotografovanie. Vzrušenie, divoká voda, skoky, obrátky a rýchlosť – to všetko je základom skvelých výsledkov. Chce to však úsilie a trpezlivosť. Vytvorili sme niekoľko tipov, ako lepšie fotiť a ako si výsledok vášho fotenia vytlačiť.

  • Používanie režimu Šport
  • Redukovanie neželaného rozostrenia
  • Používanie režimu priority uzávierky (Tv)
  • Používanie zóny automatického zaostrovania
  • Snímanie akcie pomocou objektívov s vysokou svetelnosťou
  • Nastavenia kvality snímky
  • Snímanie pohybujúcich sa objektov
  • Reprodukcia fotografií v tej najlepšej kvalite
Či už sa chystáte do vĺn, chcete sa postaviť na okraj jazera, alebo idete na pláž, vždy berte ohľad na svoje okolie a myslite na svoju bezpečnosť, ako aj bezpečnosť ľudí okolo seba. Čítajte ďalej a dozviete sa viac.

Aby ste svoj fotoaparát ochránili v blízkosti vody a na pláži, používajte jeden zo špecializovaných vodotesných obalov od spoločnosti Canon. Tieto pevné obaly vám umožnia fotografovať pod vodou do hĺbky 40 metrov, takže piesok a fŕkance už nebudú problémom. Tieto obaly sú zároveň vybavené utesnenými tlačidlami, aby ste neprišli o prístup k všetkým funkciám fotoaparátu.

Dobrý nápad je začať s plne nabitou batériou fotoaparátu a pamäťovou kartou s dostatkom voľného priestoru, aby ste obal nemuseli počas snímania otvárať. Zopár malých vrecúšok so silikagélom sa postará o vlhkosť.

Ak neplánujete ísť pod vodu, použite slnečnú clonu na minimalizáciu oslnenia a ochranný filter, aby sa objektív nepoškodil od piesku.

Používanie režimu Šport na zachytenie rýchlej akcie

Športy plné rýchlej akcie sa snímajú najlepšie vtedy, keď je fotoaparát optimalizovaný na sledovanie objektov a zachytenie rýchlo sa pohybujúcich objektov v pohybe. Otočný volič režimov otočte na nastavenie Šport, prípadne prejdite na režim SCN a na LCD displeji fotoaparátu (ak je ním vybavený) vyberte možnosť Šport.

Režim Šport skráti expozičný čas, vďaka čomu lepšie zachytíte pohyb. Režim Šport zároveň nastaví systém automatického zaostrovania fotoaparátu tak, aby sledoval pohybujúce sa objekty.

Najlepšie výsledky dosiahnete, keď zaostrovanie aktivujete stlačením spúšte do polovice a jej podržaním v tejto polohe, až kým sa objekt nedostane do ideálnej polohy pre váš záber. Režim Šport zároveň fotoaparát prepne do režimu vysokorýchlostného sériového snímania, vďaka čomu nasníma sériu záberov, kým budete tlačidlo spúšte držať úplne stlačené. Ak snímate veľa akcie, vysokorýchlostná pamäťová karta s vysokou kapacitou vám pomôže zvýšiť počet obrázkov, ktoré môžete zachytiť v jednej sekvencii.

Tip: Pri používaní režimu Šport je často lepšie nasnímať zopár záberov, zdvihnúť prst zo spúšte a nájsť si nový objekt.

Redukovanie neželaného rozostrenia: stabilizátor obrazu

Zoomové objektívy s väčšími ohniskovými vzdialenosťami so stabilizátormi obrazu pomáhajú zmierňovať otrasy fotoaparátu, no ak fotoaparátom pohybujete spolu s akciou, stabilizátor obrazu nemusí byť dostatočne účinný. Na bočnej strane objektívu nájdite prepínač s nápisom Mode 1/Mode 2. Vyberte možnosť Mode 2. Niektoré objektívy sa prepnú do režimu 2 automaticky, keď zaznamenajú dlhší pohyb po pozdĺžnej osi.

Rýchla akcia sa často zaznamenáva pomocou veľmi krátkej expozície. Rýchlosť uzávierky nastavte na hodnotu 1/500 s alebo menej. Na zachytenie kvapiek vody môže byť potrebný expozičný čas iba 1/2000 s. Pri tempe akcie si nemusíte všimnúť zmeny svetelných podmienok. Ak budete používať vysokú rýchlosť uzávierky, svetelnosť objektívu nemusí byť dostatočná na dobrú expozíciu. Objektív s vysokou svetelnosťou má veľkú maximálnu clonu (nízku hodnotu f), čo umožňuje vstup väčšieho množstva svetla a zachytenie akcie s vyššou rýchlosťou uzávierky. Používanie funkcií Auto ISO alebo špeciálnej funkcie Safety Shift with ISO pomôže zaistiť najlepšiu expozíciu a lepšie výsledky.

Používanie zóny automatického zaostrovania

Fotoaparáty EOS sú vybavené množstvom zaostrovacích bodov rozmiestnených v zábere, pričom fotoaparát zaostrí na objekt, ktorý sa nachádza najbližšie. Aby ste si boli istí, kde v zábere fotoaparát zaostrí, skúste vybrať menšiu skupinu zaostrovacích bodov, ktoré sa snažte udržať na objekte.

Táto technika si žiada trochu zručnosti, ale výsledky stoja za to. Vo väčšine prípadov rýchlo sa pohybujúcich objektov môže výber jedného bodu AF sťažiť snímanie ostrých záberov, keďže ním objekt oveľa ľahšie miniete. Výber bodov AF je k dispozícii iba v prípade, že je zvolený jeden z tvorivých režimov zón, teda P, Tv, Av alebo M.

Snímanie akcie pomocou objektívov s vysokou svetelnosťou

Profesionálni športoví fotografi používajúci vybavenie značky Canon často siahajú po bielych objektívoch radu L, pretože poskytujú rýchlu maximálnu clonu a možnosť zväčšenia vzdialených objektov v zábere.

Výber objektívu bude závisieť od vašej vzdialenosti od akcie. Väčšia vzdialenosť si žiada objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou, hoci mimoriadne širokouhlý objektív môže byť alternatívou prinášajúcou dramatické výsledky.

Súvisiace články
What settings are best for shooting water sports?

FOTOGRAFOVANIE VODNÝCH ŠPORTOV

Aké nastavenia sú najlepšie na fotenie vodných športov?

Ak vás zaujíma fotenie športov, ale držíte sa fotografovania prístupných objektov a vytvárania skvelých záberov, v takom prípade nehľadajte nič iné ako vodné športy.

Capturing motion photography

FOTOGRAFOVANIE POHYBU

Fotografia zachytávajúca pohyb

Nech používate akýkoľvek fotoaparát, existuje celý rad techník, ktorými možno efektívne a tvorivo zachytiť pohyb a prostredníctvom fotografií vyrozprávať príbeh.

Zoom in and capture fast action

AKČNÁ FOTOGRAFIA

Priblížte záber a zachyťte rýchlu akciu

Fotografovanie akcie je založené na zachytení momentov prebiehajúcich v zlomku sekundy, ale ak budete pripravení, nemusíte byť rovnako rýchli.

Zachyťte aj dav

Čím väčší zoom použijete, tým budú vzdialené objekty v záberoch väčšie. Skúste opačný prístup a snímajte širšie zábery zachytávajúce celé prostredie daného športu spolu s divákmi. Keď zalistujete v novinách, nájdete v nich iba zopár detailných záberov športovej akcie, zvyšok sú širšie zábery, ktoré danému športu poskytujú kontext miesta a davov fanúšikov.

Nastavenia kvality snímky

Ak snímate vo formáte JPEG (nie vo formáte RAW), váš fotoaparát nasníma oveľa viac snímok v jednej sérii záberov. Zároveň sa rýchlejšie zapíšu na pamäťovú kartu.

Kombinujte fotografie a krátke videosekvencie

Môžete sa sústrediť na fotografovanie, pričom môžete pomocou krátkych videosekvencií vytvoriť zaujímavejší príbeh. Mnoho fotoaparátov obsahuje samostatné tlačidlo na záznam videa, aby bolo spustenie snímania videa ako alternatívy fotografií ešte jednoduchšie. Fotografie aj videá potom môžete zdieľať na obľúbených sociálnych sieťach.

Nahrávanie videa

Po príchode urobte zopár širokouhlých záberov na predstavenie scény. Pri zázname nebudete musieť toľko zoomovať. Často je dobrý nápad zastaviť sa a zmeniť kompozíciu scény, záber a zoom. Potom znova začnite filmovať. Niektoré modely LEGRIA obsahujú režim 50p Full HD na zachytávanie plynulejšieho pohybu, ktorý je ideálny na šport. Ak má vaša videokamera toto nastavenie, vyskúšajte ho.

Zvukový záznam podujatia môže byť užitočný, ale nezabúdajte, že ak ste v hľadisku, zachytíte zväčša hluk divákov, nie zvuk športu, preto vyskúšajte prepnúť na taký zvukový program, ktorý minimalizuje hluk davu.

Skúste svoju pozíciu nefixovať a kameru neumiestňujte na statív, pohybujte sa spolu s akciou. Bude to jednoduchšie so širším záberom. Ak za sebou nasleduje viacero pretekárov, vyskúšajte pri každom použiť iné nastavenie zoomu. Je v poriadku, keď sa vzdialený objekt blížiaci sa ku kamere v zábere zväčšuje, no nezabudnite nastaviť zoom tak, aby bol objekt stále v zábere, keď bude najbližšie.

Pri úprave videa vyskúšajte rýchly a dynamický „podmaz“ ako zvukový podklad pre film. Zakomponovaním zaznamenaného zvuku zvýšite pôsobivosť filmu.

Reprodukcia fotografií v tej najlepšej kvalite

Ak chcete dosiahnuť ostré výtlačky športu a akcie, vysokolesklý fotografický papier Canon Pro Platinum PT-101 bude spolu s originálnymi atramentmi Canon skvelou voľbou. Vytvorte s nimi tie najlesklejšie fotografie s ostrými detailmi a živými farbami.

Ak chcete, aby vaše fotografie zapôsobili, vyberte v ovládači tlačiarne možnosť bezokrajovej tlače, ak má vaša tlačiareň PIXMA takúto funkciu. Vďaka bezokrajovej tlači môžete tlačiť až po okraj papiera. Pri bezokrajovej tlači tlačiareň zväčší veľkosť snímky, aby zaplnila stranu. Pozrite si náhľad pred tlačou, aby ste neprišli o detaily na okraji záberu.