AKČNÁ FOTOGRAFIA

Posuňte svoje akčné fotografie na vyššiu úroveň s bleskami Speedlite

Jediný záblesk svetla blesku Canon Speedlite vám môže otvoriť dvere do úplne nového sveta inovatívnych techník snímania akčnej fotografie. Zistite, ako z tejto šikovnej súčasti svojej výbavy vyťažíte čo najviac.
Canon Camera
Fotografovanie s bleskom vo vás môže vzbudzovať rešpekt, ale blesk je v podstate veľmi jednoduchou súčasťou výbavy. Jeho účelom je vyzdvihnúť časti záberu pomocou svetelného záblesku presne v tej správnej chvíli. Niekedy to môže byť nevyhnutné z dôvodu tmavých podmienok, ale inokedy môžete blesk použiť v spojení s okolitým osvetlením na dosiahnutie osobitého vzhľadu. Jeden blesk Speedlite prináša množstvo rôznych kreatívnych možností, najmä v prípade akčnej a športovej fotografie. Môžete sa rozhodnúť, že akciu znehybníte, zachytíte rozmazanie pohybu alebo v jednom zábere spojíte oboje.

Či už ste v snímaní s bleskom nováčik, alebo hľadáte nové spôsoby, ako rozšíriť škálu svojich kreatívnych techník osvetlenia, tu nájdete niekoľko rád, ako používať blesk Speedlite a zachytiť úchvatné akčné fotografie športu.

1. Znehybnite akciu pomocou synchronizácie s krátkymi časmi

Muž stojaci na vrchu skateboardovej rampy, ktorý fotografuje skateboardistku.

Ak chcete snímať v režime synchronizácie s krátkymi časmi (HSS), stlačte tlačidlo synchronizácie na svojom blesku Speedlite, kým sa nezobrazí symbol H. Potom zvýšte rýchlosť uzávierky, aby ste ostro zachytili rýchlo sa pohybujúce objekty.

Muž v tmavom oblečení a klobúku robí akrobatický kúsok na skateboarde, pričom sa pod veľkým uhlom zakláňa na vrchu rampy.

HSS vám umožní nastaviť expozíciu tak, aby ste dosiahli dramatické pozadie a zároveň dobrú expozíciu objektu v popredí. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a s bleskom Canon Speedlite 600EX II-RT pri nastavení 24 mm, 1/1 600 s, f/5 a ISO 1 000.

Pri použití blesku sa mnohé fotoaparáty obmedzujú na maximálnu rýchlosť uzávierky 1/200 s, ktorá môže byť na znehybnenie rýchlo sa pohybujúcich objektov príliš nízka. Ak je však váš fotoaparát a blesk kompatibilný, ako fotoaparát Canon EOS RP a blesk Canon Speedlite 600EX II-RT, ktorý používame v tomto prípade, môžete snímať v režime synchronizácie s krátkymi časmi (HSS). Vďaka nemu môžete použiť oveľa vyššie rýchlosti uzávierky.

Pri snímaní kráčajúcich ľudí je rýchlosť uzávierky 1/250 s dostatočne vysoká, ale ak sa objekt pohybuje trochu rýchlejšie, napríklad bežec alebo skateboardista, na zachytenie akcie bez rozmazania je vhodnejšia rýchlosť 1/1 000 s. Kompromisom v prípade režimu HSS je, že blesk musí vydať sériu nepostrehnuteľne krátkych zábleskov v záujme zladenia s dvoma lamelami uzávierky fotoaparátu, čo znamená, že maximálna intenzita záblesku sa so zvyšovaním rýchlosti uzávierky znižuje. Ak napriek tomu chcete pri snímaní akčných záberov osvetliť svoj objekt, HSS môže byť neoceniteľná.

2. Dodajte záberom hĺbku pomocou externého blesku

Skateboardistka robiaca akrobatický kúsok, osvetlená bleskom Speedlite na statíve, pred stenou popísanou grafitmi.

Pomocou blesku osvetlite svoj objekt z akéhokoľvek uhla, napríklad zboku alebo zozadu. Môže to dodať vašim snímkam hĺbku a vyzerať zaujímavejšie ako ploché svetlo spredu, aké dosiahnete použitím blesku fotoaparátu.

Skateboardistka robí akrobatický kúsok pred stenou popísanou grafitmi.

Vysielač pre blesk Speedlite Canon ST-E3-RT (ver. 2) má takmer identické rozloženie tlačidiel ako model 600EX II-RT a možno ho použiť spolu s externým bleskom s režimom HSS. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a s bleskom Canon Speedlite 600EX II-RT pri nastavení 46 mm, 1/200 s, f/8 a ISO 320.

3. Podexponujte okolité osvetlenie, aby objekt vynikol

Muž fotografujúci ženu, ktorá robí akrobatický kúsok na skateboarde, pričom jej skateboard je na snímke počas jej výskoku naopak.

Podexponovaním okolitého osvetlenia vytvoríte tmavú a ponurú atmosféru, čo znamená, že váš objekt osvetlený bleskom Speedlite bude vyzerať výrazne.

Žena na skateboarde zachytená v pohybe vo vzduchu, zatiaľ čo jej skateboard sa pretáča pod ňou.

Vďaka externému blesku naľavo od subjektu a slnku svietiacemu zozadu sprava môžeme vytvoriť dramatické krížové osvetlenie. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a s bleskom Canon Speedlite 600EX II-RT pri nastavení 48 mm, 1/180 s, f/13 a ISO 100.

Pri kombinovaní blesku s denným svetlom môžete experimentovať s pomerom medzi dvoma zdrojmi svetla. Napríklad by ste mohli zámerne podexponovať okolie osvetlené denným svetlom a použiť blesk na expozíciu a izoláciu nášho objektu. Na dosiahnutie tohto výsledku blesk najprv nechajte vypnutý a určite manuálnu expozíciu, ktorá podexponuje okolité osvetlenie, aby bol záber tmavý a atmosférický. Potom zapnite blesk a nastavte ho na manuálny výkon.

Nasnímajte niekoľko skúšobných záberov, aby ste zistili správnu intenzitu pre svoju scénu. Na takéto potlačenie jasného denného svetla potrebujeme vysoký výkon, takže začnite s bleskom pri plnom výkone 1/1, a ak sa vám zdá príliš silný, znížte ho. Okrem zmeny výkonu môžeme intenzitu svetla prispôsobiť aj tým, že sa k objektu priblížime alebo sa od neho vzdialime. Náš blesk Speedlite nám pri takomto použití umožňuje vytvoriť atmosférickú svetelnú bublinu okolo objektu.

4. Nastavte blesk na synchronizáciu na zadnú lamelu, čím do záberu pridáte svetelné stopy

Blesk Speedlite sa nastavuje na jednosekundovú expozíciu.

Režim synchronizácie blesku na zadnú lamelu je režim, pri ktorom sa blesk aktivuje na záver expozície alebo spolu so zadnou lamelou. V tomto prípade sa blesk nastavuje tak, aby sa aktivoval na konci jednosekundovej expozície.

Pri aktivácii blesku počas dlhej expozície môžete vytvoriť dynamickú zmes rozmazania a ostrosti. Pohyb cez záber vytvára rozmazanie, zatiaľ čo krátke záblesky blesku subjekt na zlomok sekundy počas expozície znehybnia. Môžete si vybrať, či sa blesk aktivuje na úplnom začiatku alebo na konci expozície. Zvyčajne je najlepšie nastaviť blesk na režim synchronizácie na zadnú lamelu, aby sa aktivoval na konci expozície. Týmto spôsobom rozmazanie vytvorí stopu za vaším objektom. Ak chcete použiť režim synchronizácie na zadnú lamelu, stlačte tlačidlo synchronizácie na svojom blesku Canon Speedlite, kým sa nezobrazí ikona troch šípok.

5. Blesk použite pri snímaní posúvaných záberov, čím dosiahnete ostrý vzhľad objektu

Snímky ženy na skateboarde, na ktorej je tehlová stena popísaná grafitmi v pozadí rozmazaná, zatiaľ čo skateboardistka je zaostrená.

Ak chcete vytvoriť rozmazanie posúvaním, sledujte pohyb objektu z jednej strany záberu na druhú, pričom pohyb fotoaparátu prispôsobíte jeho rýchlosti. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a s bleskom Canon Speedlite 600EX II-RT pri nastavení 26 mm, 1/30 s, f/16 a ISO 100.

Posúvanie fotoaparátu spolu s objektom môže viesť k úžasnej kombinácii rozmazania a ostrosti. Ak všetko správne načasujete, objekt bude ostrý a všetko ostatne rozmazané. Posúvanie možno vykonať bez blesku, ale keď ho použijete, objekt bude ešte ostrejší a zreteľnejší. Nastavte blesk na režim synchronizácie na zadnú lamelu, potom použite režim priority uzávierky a nastavte rýchlosť uzávierky približne na 1/30 s (alebo vyššiu v prípade rýchlo sa pohybujúcich objektov, ako sú autá). Keď ste pripravení, posúvajte fotoaparát spolu s akciou. Možno budete potrebovať zopár pokusov, aby ste objekt zachytili ostro, ale za dojem rýchlosti a pohybu, ktorý vytvoríte, tá námaha stojí.

6. Aktivujte sled zábleskov blesku, aby ste vytvorili prelínajúci sa záber

Blesk Speedlite sa nastavuje na režim MULTI.

V režime MULTI môžeme nastaviť počet zábleskov a frekvenciu za sekundu (Hz). Vydeľte počet zábleskov frekvenciou a dostanete ideálnu rýchlosť uzávierky.

Záber s dlhou expozíciou pomocou pulzujúceho blesku na skateboardistku robiacu akrobatický kúsok.

Používanie režimu MULTI vám otvorí dvere do sveta kreatívnych nápadov pre vaše akčné fotografie, vďaka čomu budete môcť vytvárať kombinované zábery ako tento.

Režim MULTI predstavuje kreatívne nastavenie blesku Speedlite, pri ktorom sa aktivuje rýchly sled zábleskov. Keď sa používa v kombinácii s dlhou expozíciou, môžete zachytiť objekt na viacerých miestach v zábere. Problémom je, že podobne ako pri dvojitej expozícii sa budú svetlejšie časti prekrývať a prelínať. Preto je najlepšie snímať objekt na tmavom pozadí alebo v noci a zachytiť ho pri pohybe z jednej strany na druhú.

Keď tieto techniky zvládnete, môžete sa inšpirovať profesionálnym fotografom adrenalínových športov a ambasádorom spoločnosti Canon Lorenzom Holderom, ktorý nám prezradí svoje najlepšie rady1, ako používať blesk pri snímaní akčných fotografií, alebo sledujte profesionálneho fotografa akčných záberov Dava Mackinsona, ktorý pri snímaní používa blesk Speedlite EL-12.

Autor: James Paterson
  1. Dostupné len v angličtine.
  2. Dostupné len vo vybraných jazykoch.

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • Znehybnené svetelné stopy autobusu na rušnej ulici vˆ španielskom Madride.

    FOTOGRAFOVANIE POHYBU

    Zachytenie pohybu na fotografii

    Zistite, ako zachytiť pohyb a navodiť na vašich snímkach dynamický dojem.

  • Osoba jazdiaca na terénnej motorke po dráhe, ktorá nakláňa motorku nízko k zemi, je zachytená pomocou techniky panning. © Richard Walch

    ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

    Fotografovanie technikou panning pre začiatočníkov

    Objavte, ako používať techniku panning na lepšie akčné fotografie, s týmito skvelými radami.

  • 5 tipov na snímanie akcie

    FOTOGRAFOVANIE V PRÍRODE

    5 skvelých tipov na snímanie vonkajších aktivít

    Naučte sa zachytávať kreatívne akčné zábery z každodenných dobrodružstiev vďaka tipom od profesionálneho fotografa Toma Binga.

  • Naučte sa používať správnu rýchlosť uzávierky

    RÝCHLOSŤ UZÁVIERKY

    Naučte sa používať správnu rýchlosť uzávierky

    Týchto 5 základných tipov vám pomôže vždy zvoliť optimálnu rýchlosť uzávierky na zachytenie pohybujúcich sa objektov a snímanie lepších akčných fotografií.