ŠPORTOVÁ FOTOGRAFIA

Celodenné fotografovanie s profesionálnym na akčné športy

Začínajúca fotografka Deborah trávi deň plný akcie s ambasádorom spoločnosti Canon Jeanom-Baptistom Liautardom, pričom zachytáva každý moment vzrušujúcej jazdy na horskom bicykli.
Canon Camera
Zachytenie rýchlej akcie môže byť náročné, keď s fotografovaním ešte len začínate. Aké nastavenia fotoaparátu by ste mali použiť? Ako nastaviť objektív? Aký postup vám prinesie výsledky ostré ako britva?

Deborah, mladá fotografka a milovníčka akčných športov z francúzskeho Lyonu by rada získala odpovede na tieto otázky.

„Mala som veľké problémy so zaostrovaním a kompozíciou ,“ vysvetľuje. „Chcem sa naučiť správne postupy, aby boli moje fotografie ostré a dokázala som si vybrať ten správny uhol záberu.“

Rozhodli sme sa Deborah pomôcť rýchlo napredovať a zlepšiť jej fotografické zručnosti pri zachytávaní akčných záberov. Zoznámili sme ju s ambasádorom spoločnosti Canon a fotografom zameraným na horskú cyklistiku Jeanom-Baptistom Liautardom (JB). Spolu budú fotografovať množstvo úžasných kúskov francúzskeho horského cyklistu v kategórii Slopestyle Jéremyho Berthiera.

Jb zvyčajne pri fotografovaní využíva Canon EOS R5, aby sme však dokázali, že na dosiahnutie profesionálnych výsledkov pri fotografovaní nepotrebujete profesionálne vybavenie, naša dvojica dostala na fotografovanie model Canon EOS RP a objektív Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Pozrite sa, ako Deborah zvláda náročné úlohy a prečítajte si tie najlepšie tipy na snímanie akcie od profesionála JB.

1. Komunikácia s predmetom vášho záujmu

Traja ľudia na drevenej plošine, prezerajúci si fotografie na fotoaparáte Canon EOS RP, dvaja sedia, jeden s prilbou na hlave stojí a drží horský bicykel.

Keď si s objektom vášho záujmu všetko prediskutujete, dosiahnete tie najlepšie výsledky. „Cieľom tohto druhu záberov je ukázať akciu čo najlepšie,“ hovorí JB. „Preto, ak športovec skáče do výšky štyroch metrov, ale na tvojom zábere to vyzerá, akoby vyskočil len jeden meter, nie je to dobrý akčný záber. Môže to byť dobrá fotografia, ale jazdec s tým nebude nikdy spokojný a nám ide o to, aby boli napokon spokojní všetci.“

Obrázok postavy v tmavom tieni na výklopnej obrazovke fotoaparátu Canon EOS RP.

JB odporúča Deborah, aby objekt, ktorý sníma viedla, napríklad aby mu povedala, kam sa pozerať a čo robiť. „Týmto spôsobom sa dá ovládať všetko, aj keď sa akcia vyvíja prirodzene – vždy ide o riadenie tých malých detailov, ktoré ti umožnia zachytiť správny záber,“ hovorí.

„Ak fotoaparát nemá veľmi rýchle nepretržité snímanie, budete musieť stlačiť tlačidlo spúšte v tom správnom okamihu,“ hovorí JB. „Preto je veľmi užitočné poznať trochu šport, o ktorý ide. Porozprávajte sa s jazdcom a prediskutujte triky, ktoré urobí, zistite, ako vysoko sa dostane a odkiaľ bude dobrý výhľad na to, čo robí.“

Deborah súhlasí: „JB vysvetľuje, aké dôležité je komunikovať s ľuďmi, s ktorými spolupracujeme, aby sme si mohli navzájom povedať, čo jeden od druhého očakávame. Najnáročnejšou úlohou pri fotení, s ktorou si človek musí poradiť, je rýchlosť samotného jazdca. Vyriešiť sa to dá analyzovaním Jeremyho cvičných jázd, ktorá nám umožní predvídať správny okamih na stlačenie spúšte pri jeho ďalšom pokuse.“

Istú výhodu nám prináša aj technológia fotoaparátu. Spojenie výbornej komunikácie so snímaným objektom s tým najrýchlejším nastavením fotoaparátu na snímanie vám poskytne lepšiu šancu zachytiť daný okamih, keď sa všetky prvky spoja v dokonalom akčnom zábere. „Flexibilita vďaka snímaniu série záberov, ktoré môžete ukázať športovcovi a vybrať ten najlepší, je skutočne dôležitá, pretože pozíciu a zachytenú akciu musia obidve strany považovať za dokonalú,“ vysvetľuje JB.

2. Kontrola čo najväčšieho počtu faktorov

Ambasádor spoločnosti Canon Jean-Baptiste Liautard zachytáva fotoaparátom Canon EOS RP jazdca, ktorý predvádza kúsky na horskom bicykli na vidieckej ceste.

JB hovorí, že rád „pretočí“ vyváženie bielej, aby zvýraznil teplé farby večer, a ukazuje Deborah, ako to urobiť manuálnym nastavením vyššej teploty farieb s možnosťou K (stupne Kelvina) v menu Vyváženie bielej farby fotoaparátu Canon EOS RP.

Jazdec na horskom bicykli pri jazde z kopca po ceste.

ƒ„Pri tomto zábere som požiadal Jeremyho, aby si obliekol žltohnedé oblečenie, pretože som si myslel, že táto farebná kombinácia dokonale doplní pozadie,“ hovorí JB. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM pri nastavení na 1/2500 s, f/1.8 a ISO 200. © Jean-Baptiste Liautard

Počasie ovládať nemôžeme, mali by sme však urobiť všetko, čo je v našich silách, aby sme nenechali žiadny iný faktor fotografovania na náhodu, hovorí JB. „Musíme sa usilovať predvídať problémy a kontrolovať čo najviac vecí. Napríklad niekoľko dní pred týmto fotením intenzívne pršalo, preto bolo miesto odrazu pri jednom zo skokov príliš mäkké. Aby sme tento problém odstránili, vykopali sme časť okraja skoku a zapálili sme tam oheň, aby pôda v priebehu niekoľkých hodín vyschla.“

Jedným z faktorov snímania akčných športových záberov, ktorý možno relatívne regulovať, je výber odevu jazdca. „Treba vyberať farby, ktoré ladia alebo naopak kontrastujú z okolím. Napríklad v prípade zeleného pozadia, môžete prejsť na červený alebo biely odev, aby jazdec skutočne vynikol.“

3. Nastavenie vysokej rýchlosti uzávierky

Obrázok hornej časti fotoaparátu Canon EOS RP so zaostrením na otočný volič režimov fotoaparátu.

JB odporúča prepnúť do režimu manuálnej expozície a zaistiť si tak úplnú kontrolu nad nastaveniami fotoaparátu. Ak začínate s akčnou fotografiou, najlepšie je fotografovať, keď je relatívne jasno, pretože budete mať viac slobody pri experimentovaní.

Jazdec na horskom bicykli predvádza vysoký skok, ktorého vrchol je takmer na úrovni stromov.

Vysoká rýchlosť uzávierky je nevyhnutná na zachovanie ostrých detailov pri fotografovaní športovca v pohybe. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri nastavení na 52 mm, 1/1000  s, f/7.1 a ISO 1250. © Jean-Baptiste Liautard

Výber vhodnej rýchlosti uzávierky bol pri tomto fotení životne dôležitý. „Horská cyklistika patrí pravdepodobne medzi tie najrýchlejšie športy, aké dokážete zachytiť,” hovorí JB. „Kolesá sa otáčajú tak rýchlo, že je náročné získať ostrý záber špicov pri rýchlosti uzávierky nižšej než 1/800 s. Ak máte dostatok svetla, odporúčam minimálne 1/1000 s.“

Nastavenie takej vysokej rýchlosti uzávierky môže byť problém pri slabšom svetle, no s použitím „rýchleho“ objektívu s veľkou maximálnou clonou, akým je napríklad model Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, získate ďalšie možnosti. „Možno bude potrebné, aby ste flexibilne upravili clonu a nastavenie citlivosti ISO, aby ste získali vhodnú expozíciu pri vysokej rýchlosti uzávierky,“ vysvetľuje JB. „Niekedy nemusí byť potrebné snímať pri maximálnej clone v podmienkach so slabým svetlom, pretože chcete, aby boli objekty v popredí trochu menej rozmazané. V takom prípade vám posunutie nastavenia ISO na vyššiu hodnotu umožní zachytiť akciu.“

Napriek tomu JB odporúča zachovať ISO na čo najnižšej úrovni, aby sa dosiahla čo najlepšia kvalita obrazu, preto Deborah začala s hodnotou ISO 100. „Vybral som si vysokú rýchlosť uzávierky,“ hovorí. „A upravila som clonu a ISO tak, aby som získala potrebnú expozíciu.“

4. Výber správneho režimu zaostrenia

Ambasádori spoločnosti Canon Jean-Baptiste Liautard sa krčí v tráve spolu s Deborah a ukazuje jej výklopnú obrazovku fotoaparátu Canon EOS RP.

Automatické zaostrenie v kombinácii s výklopnou obrazovkou fotoaparátu Canon EOS RP môže byť skutočne užitočné, pretože uľahčuje snímanie ostrých záberov, keď držíte fotoaparát v naklonený zvláštnych uhloch, ako to vysvetľuje JB pri rozhovore s Deborah.

Zaostrenie na rýchlo sa pohybujúceho športovca je jednou z najnáročnejších úloh v oblasti športovej fotografie. JB odporúča, že hoci je fotoaparát vybavený rýchlym automatickým zaostrovaním často neoceniteľný pri zachytávaní akcie, prepnutie na manuálne zaostrenie vám môže poskytnúť konzistentné výsledky, keď sa stretnete s predvídateľným a opakovateľným športovým kúskom.

„Keď poznáte šport a presne viete, kde sa bude jazdec nachádzať v najvyššom bode akrobatického kúsku, môžete manuálne vopred zaostriť objektív na daný bode,“ hovorí. „Ak si chcete veci zjednodušiť, požiadajte športovca, aby sa postavil na miesto priamo pod polohou, kde kúsok spraví, potom zväčšte obraz pomocou živého náhľadu Live View 10-násobne, aby ste sa naň mohli presne zamerať.“ Ohnisková vzdialenosť akcie od objektívu by sa nemala meniť, ak fotoaparát zostáva v rovnakom uhle, a preto toto nastavenie nemá vplyv na ohnisko. Ak je však fotoaparát naklonený nahor, vzdialenosť zaostrenia sa zmení a nedokážete zaostriť, ak je hĺbka poľa dosť nízka.

„Ak je akcia nepredvídateľná, napríklad pri jazde na horskom bicykli z kopca, určite treba využiť výhody automatického servosystému.“

Deborah hovorí, že potrebovala niekoľko pokusov, aby mala ostré, riadne zaostrené zábery, pretože nebola na túto techniku zvyknutá. „Pred akciou som nastavila automatické zaostrenie na objekt, ktorý bol v rovnakej vzdialenosti, ako som očakávala, že bude Jéremy vo výške pri robení daného kúsku. Potom som prepla objektív na manuálne zaostrenie, aby sa nezmenila jeho poloha,“ vysvetľuje.

5. Šťastie nie je dielom náhody

Mladá žena v poli s vysokou trávou drží pred kamerou hrsť trávy. V hornej časti rampy v diaľke sú dve postavy na bicykloch.

Vytvorením vlastného popredia získate slobodu snímať akciu z toho najlepšieho uhla.

Jazdec na horskom bicykli, ktorý skáče počas slnečného dňa s trávou v popredí záberu.

Objektív Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM s maximálnou clonou f/1.8 umožňuje využiť trávu na jemné orámovanie Jeremyho skoku. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP pri nastavení 1/4000 s, f/1.8 a ISO 100. © Jean-Baptiste Liautard

JB naučil Deborah, že je dôležité improvizovať, keď sa veci nevyvíjajú podľa plánu. „Vysvetlil som jej, že na svojich záberoch mám rád v popredí veci ako vetvy a lístie, pretože pridávajú hĺbku a trojrozmernú kvalitu záberom,“ hovorí. „Chcel som zachytiť trávu, bola však dosť nízka a plot pred skokmi by blokoval záber z nízkeho uhla. Na dosiahnutie tohto efektu však stačí Zdvihnúť trochu trávy a podržať ju pred objektívom.“

Pre Deborah to bola nová technika. „Používanie trávy alebo stromov na skrývanie detailov, ktoré som nechcela na svojej fotografii alebo na vytvorenie lepšej kompozície, bolo úplne samozrejmé, no sama som sa o to až do tohto fotenia nepokúšala,“ vysvetľuje. „JB mi povedal, aby som sa nebála prezrieť si situáciu z rôznych uhlov a aby som si našla ten správny – a aby som neplánovala neskoršie veľké úpravy ešte pred fotením.“

Deborah si z fotenia odniesla niekoľko skvelých akčných športových záberov – a dúfa, že rady a triky od JB pomôžu pri fotografovaní aj vám.

Posuňte svoju akčnú fotografiu na ďalšiu úroveň týmito vyspelejšími postupmi od JB*.

*Len vo vybraných jazykoch.



Autor: Marcus Hawkins

Súvisiace produkty

Súvisiace články