2 men playing basketball with sunlight behind them

Posuňte svoje akčné fotografie na vyššiu úroveň

Nastavte správny režim

Najviac sa vám zíde režim Priorita uzávierky AE (Tv) alebo Šport. Ak ich váš fotoaparát má, nastavte ich. Vďaka prvému si môžete vybrať rýchlosť uzávierky, druhý ho automaticky nastaví za vás.

Tip: Keď sa k vám niekto rýchlo približuje, je ťažké sledovať ho. Skúste si vopred zaostriť na bod, v ktorom očakávate akciu, a stlačiť uzávierku do polovice. Keď akcia príde na dané miesto, stlačte uzávierku a záber je váš.

Režim Šport

Dynamické športové zábery zachytíte jednoduchšie v režime Šport. Tlačidlo spúšte môžete držať stlačené a snímať sekvencie vo vysokej rýchlosti. Fotoaparát používa sledovanie zaostrenia a dynamicky vyberá najlepší bod AF, ktorý pri akcii sleduje. Zároveň zaisťuje, že každý záber ostane ostrý.

Ukladanie a batéria

Na ukladanie dlhých sekvencií sériových záberov používajte pamäťovú kartu s vysokou rýchlosťou. Štandardné pamäťové karty sa príliš rýchlo zaplnia, pretože fotoaparát využíva vyrovnávaciu pamäť ako dočasné úložisko. Režim sériového snímania tiež využíva viac energie batérie, takže si dajte pozor, aby sa tá vaša úplne nevybila. Ak nemáte náhradnú batériu, nezabudnite fotoaparát vypnúť, keď ho nepoužívate, alebo použite funkciu Automatického vypnutia.

Sledujte svoje objekty

Pohľadajte v ponuke fotoaparátu funkciu AF-Servo. Keď je táto funkcia aktívna, fotoaparát bude neustále sledovať pohybujúce sa objekty, aby ostali na záberoch ostré. Je dobré začať objekt sledovať ešte skôr, ako sa dostane do ideálnej pozície.


Priblíženie

Ak ste príliš ďaleko a potrebujete trochu zväčšiť svoj objekt, najlepšie bude priblížiť ho, ale digitálny zoom použite len ako posledné riešenie, pretože záber potom bude rozostrenejší. Na veľkých štadiónoch a arénach bleskom osvetlíte len dva či tri rady pred sebou, takže ho radšej vypnite.

Zacieľte svoje zaostrenie

V športovej fotografii je pozadie a popredie často plné farebných kontrastujúcich objektov. Aby objekt ostal v centre pozornosti aj na preplnenej scéne, skúste vybrať menšiu oblasť bodov AF. Budete sa musieť naučiť, ako ich udržať na objekte, ale výsledok stojí za to.

Tip: Pohľadajte v ponuke fotoaparátu funkciu Inteligentné AF-Servo. Keď je Inteligentné AF-Servo aktívne, fotoaparát bude neustále sledovať pohybujúce sa objekty, aby ostali na záberoch ostré. Je užitočné vybrať si objekt trochu skôr a začať ho sledovať ešte predtým, ako sa dostane na ideálnu pozíciu.


Vďaka optickému hľadáčiku nespustíte oči z hry

Automatické zaostrenie optického hľadáčika vám pomôže sledovať váš objekt a keď budete obe oči otvorené, nikde vám neunikne žiadna akcia.

Tip: Trénujte snímajte s oboma očami otvorenými – jedným pozerajte cez hľadáčik, druhým na celkovú scénu. Potom je pravdepodobnosť, že premeškáte dôležitý moment, oveľa menšia.

Časovanie je kľúčové

Najlepšie zábery vznikajú v správnom momente. Ak sa napríklad dostanete do rytmu tenisového zápasu, všimnete si, že hráči pri podávaní mierne spomalia – to je ideálne, pretože loptička je vtedy nehybná.


Tip: Uzamknite zaostrenie na cieľovú rovinku a uzávierku držte stlačenú do polovice. Keď pretekári dorazia, stačí vám na zachytenie ich posledných dramatických krokov jemne stlačiť uzávierku.

Upravte rýchlosti uzávierky

Prepnite Volič režimov na možnosť Priorita uzávierky AE (Tv) a vyberte správnu rýchlosť uzávierky. Ak sa k vám napríklad približujú pretekárske autá, potrebujete rýchlosť 1/1000 s alebo viac, na snímanie detí, ktoré hrajú futbal na dvore, potrebujete rýchlosť 1/500 s. Fotoaparát automaticky vyberie vhodnú clonu. Kľúčom k používaniu priority uzávierky je predpoklad o tom, aký typ akcie budete snímať. Pri vysokých rýchlostiach použite nastavenie Automatické ISO a svoje objekty sa vám podarí zachytiť aj s ubúdajúcim osvetlením.

Tip: Vždy zaostrujte na ľudí, ktorí sa približujú k fotoaparátu: na zachytenie akcie použite krátky expozičný čas. Je to ideálne na použitie, keď stojíte pri čiare a blíži sa k vám futbalista.

Trénujte tvorbu panoramatických záberov

Panoramatické zábery vznikajú, keď hýbete objektívom fotoaparátu tak, aby ste sledovali objekt, ktorý sa pohybuje paralelne s vami. Často sa kombinujú s kratšími expozičnými časmi, takže objekt ostane ostrý a nehybné popredie a pozadie bude rozmazané. Trénujte tieto zábery s optickým hľadáčikom. Otáčajte bokmi, aby bol pohyb plynulý. Ak má váš objektív Stabilizátor obrazu (IS), nájdite na bočnej strane objektívu prepínač režimov IS a nastavte ho na režim IS Mode 2.

Skrytí hrdinovia

Skvelé športové zábery nie sú len o víťazoch. Ide o všetky drobné detaily – loptu, rozhodcu, emóciu jediného fanúšika v dave – pridávajú vášmu portrétu športovej udalosti bohatosť a hĺbku. V takýchto prípadoch využite štandardné automatické nastavenia.

Zo športových triumfov môžu byť fantastické filmy. Tu je niekoľko tipov na skvelé rozprávanie príbehov.

Vyberte si z našich rozprávačských bodov, ktoré vám pomôžu vytvoriť príbeh, začnite štadiónom a ľuďmi (zaostrujte na zaujímavé detaily). Ak filmujete bežecké preteky, zachyťte začiatok a koniec, nezabudnite na zahrievanie a rozcvičovanie a oslavy po pretekoch. Natočte hlavných pretekárov na rôznych miestach na dráhe. Zaznamenajte aj výsledkové tabule, tabuľka s výsledkami za jednotlivé kolá, zvonec na znamenie posledného kola a tak ďalej – pri strihaní videa vám poslúžia ako skvelé prechody medzi akčnými zábermi.

Tip: Striedajte zábery – od širokouhlých, cez stredné až po detailné. Pri filmovaní nepoužívajte zoom: najprv vytvorte kompozíciu záberu, až potom začnite nahrávať. Veľa krátkych videoklipov je zväčša užitočnejších ako jeden dlhý.

Predstavte svoje fotografie v tom najlepšom svetle

Neprekvapí vás, že najlepšie športové zábery sú vzrušujúce a zanechajú dojem – tak ako šport samotný. Na vysoko výkonnom lesklom papieri ako je Pro Platinum ukážu najlepšie.

Ak fotografujete na štadióne z rôznych uhlov, môžete na vytvorenie dramatickej pospájanej fotografie celej scény použiť program na úpravu fotografií.