Ako zachytávať prírodu a inšpirovať k jej ochrane: postrehy a tipy na fotografovanie divokej prírody

Postrehy fotografov, ktorí sa venujú ochrane prírody, Christine Sonvillovej a Marca Grafa, ako aj tipy a techniky, ktoré posunú vaše fotografie divokej prírody na vyššiu úroveň.
Červená veverička pozerá priamo do fotoaparátu, keď prechádza kobercom vysušených listov a padlých lupeňov. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R5. © Robert Marc Lehmann

Rakúski fotografi, ktorí sa venujú ochrane prírody, Christine Sonvillová a Marc Graf fotografovali divokú prírodu po celej planéte, od rakúskeho rysa ostrovida z Álp až po nepolapiteľného bengálskeho tigra. Ich cesty sa stretli počas spoločného štúdia ochrany životného prostredia na Viedenskej univerzite. Zistili, že fotografovanie je ich spoločným koníčkom, a uvedomili si, že je to zároveň spôsob, akým pustiť prírodu k slovu.

Marc uvádza príklad, ako môže snímka dopomôcť k zmene: „Koncom roka 2016 sme zverejnili prvú fotografiu rysa ostrovida z Álp vo vysokom rozlíšení. Skutočnosť, že sa nám podaril takýto jedinečný záber, bola pre nás veľmi vzrušujúca, hlavne z toho dôvodu, že na celom území Rakúska žilo toho času približne iba 10 až 15 kusov tohto druhu a v tom istom čase došlo aj k dvom prípadom pytliactva. Posolstvo o ochrane rysa sme sa snažili rozšíriť do všetkých kútov Rakúska prostredníctvom rôznych sociálnych médií.“

Christine pokračuje v rozprávaní: „Vieme, že približne 2,2 milióna ľudí sa s touto konkrétnou témou stretlo, čo predstavuje približne pätinu rakúskeho obyvateľstva. Okrem toho organizujeme mnoho prezentácií naživo, pri ktorých využívame fotografie a filmy. Našou prácou je akoby preklenúť priepasť medzi verejnými organizáciami a organizáciami na ochranu prírody, mimovládnymi organizáciami, vedcami a všetkými ostatnými ľuďmi činnými v tejto oblasti.“

Tu sa s vami Christine a Marc podelia o svoje postrehy a rady, ako využiť fotografovanie prírody ako nástroj na ochranu prírody, po ktorých bude nasledovať našich 10 najlepších tipov na zachytenie skvelých snímok divokej prírody.

Prvá fotografia z fotopasce s vysokým rozlíšením zobrazujúca rysa ostrovida z Álp v Rakúsku zachytená fotoaparátom a objektívom Canon fotografmi divokej prírody Christinou Sonvillovou a Marcom Grafom.

Prvá fotografia z fotopasce s vysokým rozlíšením zobrazujúca rysa ostrovida z Álp v Rakúsku, ktorú nasnímali Christina Sonvillová a Marc Graf v roku 2016. „Táto snímka sa použila na propagáciu návratu rysa ostrovida do Álp v Rakúsku,“ vysvetľuje Marc. „Takže tento jedinec je veľmi dôležitý pre hŕstku zvierat, ktoré tam teraz žijú.“ Zachytené v automatickej fotopasci s fotoaparátom a objektívom Canon. © Christine Sonvilla & Marc Graf

Nájdite príbeh a kreatívny uhol

Nemusíte cestovať do ďalekej destinácie, aby ste našli príbeh o odolnosti prírody. Projekt, ktorý je bližšie k vášmu domovu, vám v skutočnosti umožní prehĺbiť si vedomosti o danom objekte a ľahšie ho zachytiť v rôznych podmienkach.

„V posledných rokoch sme sa sústredili na strednú Európu a videli sme, ako sa môžu ekosystémy a divoká príroda zotaviť a znovu oživiť, keď dostanú čas a priestor,“ hovorí Christine. „Napríklad v národnom parku Bavorský les sa rozmanitosť druhov neuveriteľne zvýšila, pretože úrady ponechali množstvo stromov, ktoré vyvrátila obrovská búrka, ako mŕtve drevo. Za normálnych okolností by sa odstránili, aby sa znížilo riziko škodcov a chorôb. Vidíte však, aký význam to malo pre rozmanitosť.“

Ani váš nápad nemusí mať epický rozmer. Krátky film Christine a Marca, Plynutie: Môj sen o väčšej slobode, rozpráva príbeh o tom, ako môže život v rieke prekvitať, keď sa odstránia priehrady, hrádze a iné prekážky, a je prerozprávaný z pohľadu rieky. Pozrite si film nižšie.

„Bola to pomerne jednoduchá produkcia,“ hovorí Marc, „a ukazuje, že myšlienka nemusí byť vždy zložitá a zahŕňať roky produkcie. Natočili sme to celé za 6 – 7 týždňov v lokalitách po celej strednej Európe.“ Christine a Marc používali najmä model Canon EOS R5 (teraz je jeho nástupcom model Canon EOS R5 Mark II), spárovaný s objektívom RF 100 – 500 mm F4.5-7.1 L IS USM a širokou škálou širokouhlých objektívov Canon.

Christine dodáva, že aj napriek tomu, že film trvá iba štyri minúty, bol veľmi úspešný z hľadiska dosahu. Získal ocenenia na medzinárodných filmových festivaloch a dokonca sa premietal v Európskom parlamente v deň diskusie o financovaní obnovy riek.

Vytvorte sieť

Ak chcete začať, vo vašom okolí možno existuje miestny projekt na prebudovanie divočiny alebo ochranu prírody, do ktorého ste sa už možno zapojili. Okrem toho sa potom môžete obrátiť na vedcov a odborníkov v komunite na ochranu prírody, ktorí pracujú s témami, o ktoré sa zaujímate. Vybudovaním siete kontaktov budete môcť nielen nájsť príbehy, ktoré sa oplatí vyrozprávať, ale možno objavíte nové spôsoby, ako ich rozpovedať.

Jeden z projektov Christine a Marca, ktorý zachytil znovu oživenie prírody v najnepravdepodobnejších miestach, bol možný len vďaka ich kontaktom vo vedeckom svete. Stále boli v kontakte so starým priateľom z univerzity, ktorý študoval orly korunkaté v metropolitnej oblasti Durbanu v Južnej Afrike.

„Kto by si pomyslel, že sa jednému z najväčších dravcov Afriky bude dariť v meste so 4 miliónmi obyvateľov?“ hovorí Christine.

„Z dôvodu odlesňovania v celej južnej Afrike tieto orly bojujú o prežitie a musia sa prispôsobiť mestským oblastiam,“ dodáva Marc. „Ľudia však vo svojich záhradách vysádzajú stromy a tešia sa, že v nich hniezdia orly.“

Christine vysvetľuje: „Jeden pár mal hniezdo orla korunkatého priamo za oknom ich obývacej izby. Prvá vec, ktorú táto dáma vykonala každé ráno, bola kontrola, či sú vtáky v poriadku. Zdokumentovali sme všetky tieto rôzne aspekty.“

Muž je odfotografovaný, ako sa cez okno obývacej izby svojho domu pozerá na orla korunkatého, ktorý hniezdi v jeho záhrade v Durbane v Južnej Afrike. Nasnímané fotoaparátom a objektívom Canon.

Christine a Marc odfotografovali pár sledujúci orly korunkaté, ktoré hniezdia v ich záhrade. Prostredie obývacej izby dodáva kontext, zatiaľ čo kontrast medzi teplou žiarou svetiel v miestnosti a chladným vonkajším svetlom vytvára pôsobivý výsledok. © Christine Sonvilla & Marc Graf

Poznajte svoj fotoaparát a buďte kreatívni pri používaní objektívov

Ak odfotografujete voľne žijúce zvieratá, môžete mať k dispozícii len letmé pohľady na svoj objekt. Oboznámenie sa s ovládacími prvkami fotoaparátu vám pomôže čo najlepšie využiť spontánne momenty.

„V prvom rade by som odporučila trénovať s fotoaparátom a naučiť sa, ako nastaviť clonu a ďalšie nastavenia tak, aby ste to mohli robiť inštinktívne – ako keby ste šoférovali auto,“ hovorí Christine.

„Potom záleží na vytrvalosti a odolnosti, aby ste sa ľahko nevzdávali. Niekedy môžete mať dni, keď ani nestlačíte spúšť uzávierky, pretože sa nič nestalo. Musíte však pokračovať.

„Je tiež veľmi dôležité, aby ste mali otvorenú myseľ pre všetko, čo je na snímke. Nezameriavajte sa len na objekt, ale aj na malé detaily v pozadí. Aj keď je trochu rozmazané, pozadie môže skutočne odlíšiť vašu fotografiu od iných fotografií toho istého objektu.“

Aj spôsob, akým používate objektív, vám môže pomôcť zaujímavým spôsobom sprostredkovať detaily objektu. Vďaka teleobjektívu sa do záberu nedostanú len vzdialené objekty, ale napríklad aj detaily pozadia, ktoré sa zdajú byť väčšie a bližšie k objektu, ako keď fotografujete so širokouhlým objektívom. Tento efekt môžete použiť na to, aby sa rastlina alebo zviera zdali byť „ohrozené“ svojím prostredím.

Fotografia orla korunkatého v hniezde v Durbane v Južnej Afrike nasnímaná za súmraku pomocou teleobjektívu Canon 300 mm fotografmi divokej prírody Christinou Sonvillovou a Marcom Grafom.

Ďalšia snímka orla korunkatého, ktorý hniezdi v Durbane, nasnímaná fotoaparátom Canon a teleobjektívom Canon 300 mm. „Podobne ako pri širokouhlom objektíve prenesiete objekt a informácie z pozadia do jednej snímky, ale veľmi zhusteným spôsobom,“ hovorí Marc. Tu to pomáha priblížiť svety človeka a vtáka. © Christine Sonvilla & Marc Graf

Zverejnenie príbehu

Zdieľanie snímok divokej prírody na sociálnych médiách môže byť užitočným spôsobom, ako zvýšiť povedomie a inšpirovať ľudí k tomu, aby sa dozvedali viac. Môžete použiť zábery, ktoré zachytávajú odolnosť prírody, alebo snímky, ktoré zobrazujú hrozby a tlak na prírodný svet.

„Vždy uvažujeme o príbehu, ktorý by sme chceli vyrozprávať, a o základných snímkach, ktoré by sme chceli dosiahnuť,“ vysvetľuje Marc. Cieľom je získať jednu snímku, ktorá rozpovie celý príbeh, hovorí: „Je to jadro práce. Preto je dôležité mať plán, potom môžete upraviť všetky technické aspekty, ako je napr. clona a ohnisková vzdialenosť, uhol fotoaparátu, kompozícia pozadia a tak ďalej.

„Pokiaľ ide o sociálne médiá, vždy smerujeme k pozitívnemu aspektu rozprávania príbehov. Takmer vôbec nezdieľame snímky, ktoré by ukazovali negatívnu stránku príbehu. Ak ich zdieľame, ukážeme, čo bolo a ako to dopadlo – aby sme sa zamerali na to pozitívne.“

Medveď hnedý na svahu v Európe s viditeľnými svetlami dedín na pozadí odfotografovaný fotoaparátom a objektívom Canon fotografmi divokej prírody Christinou Sonvillovou a Marcom Grafom.

Christina a Marc hovoria, že ich fotografický projekt s medveďmi hnedými v srdci Európy mal najväčší vplyv. „Je inšpirujúce vidieť, že na kontinente s jednou z najhustejších ľudských populácií na planéte tak rýchlo pribúdajú veľké predátory, ako sú medvede, vlky a rysy.“ Historická snímka zachytená v automatickej fotopasci s fotoaparátom a objektívom Canon. © Christine Sonvilla & Marc Graf

Desať tipov na vylepšenie fotografií divokej prírody

Nepredvídateľné zvieratá, ktoré sa pohybujú rýchlo, občas a chaoticky, môžu byť jednými z najnáročnejších objektov na fotografovanie.

Fotografovanie divokej prírody je však veľmi podobné športovej fotografii – medzi kľúčové úvahy patrí efektívna príprava, nájdenie správnej pozície, znalosť potrebnej výbavy (a spôsobu jej použitia) a očakávanie neočakávaného.

Tu je našich 10 najlepších tipov na zachytenie skvelých záberov divokej prírody.

1. Spoznajte snímaný objekt

Rys iberský stojaci na skale a hľadiaci priamo na fotografa v národnom parku Andujar v Španielsku, pričom pozadie je rozostrené. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R7.

Môže byť užitočné naučiť sa, ako sa zvieratá vo voľnej prírode pohybujú, ako sa správajú a ako konajú, aby ste zistili, ako ich najlepšie fotografovať. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R7 pri nastavení 1/1 600 s, f/2.8 a ISO 1250. © Dani Connor

Znalosť biotopu a správania fotografovaného zvieraťa je nesmierne dôležitá a ušetrí vám hodiny v teréne. Pri plánovaní fotografovania vám pomôže znalosť, v ktorom čase roka je daný druh aktívny. Skvelé zábery divokej prírody sa len zriedka podarí urobiť bez znalostí a prípravy.

2. Vyberte si správnu súpravu fotoaparátu do divokej prírody

Fotoaparát Canon EOS R7 odfotografovaný v lesnom prostredí.

Spárujte objektív s priblížením Canon RF-S 18 – 150 mm F3.5-6.3 IS STM s bezzrkadlovými fotoaparátmi APS-C, ako je napríklad EOS R7, a bude mať efektívny rozsah priblíženia 28,8 – 240 mm, ktorý vám umožňuje oddialiť pohľad na väčší obraz – ideálny na snímanie divokej prírody proti nádhernej scenérii – alebo priblížiť sa bližšie a zachytiť podrobnosti.

Kombinácia fotoaparátu a objektívu, ktorá je relatívne ľahká, bude pohodlnejšia na prenášanie, ak musíte cestovať na odľahlé miesta. Spoľahlivé automatické zaostrovanie a rýchla rýchlosť sériového snímania (vysoký počet snímok za sekundu) vám umožnia nasnímať snímky rýchlo po sebe, čo vám pomôže zachytiť série zvieracieho správania. Fotoaparát s výklopnou obrazovkou LCD vám uľahčí snímanie z kreatívnych uhlov, ako je napríklad nízke snímanie záberov z očí do očí so zvieratami.

3. Použite správny objektív

Portrét sovy bradatej nasnímaný fotografom divokej prírody Guyom Edwardesom pomocou teleobjektívu s priblížením Canon RF 200 – 800 mm F6.3-9 IS USM.

Fotografovanie vtákov zvyčajne vyžaduje supertelefotografické ohniskové vzdialenosti. Táto fotografia bola nasnímaná fotografom divokej prírody Guyom Edwardesom pomocou fotoaparátu Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 200 – 800 mm F6.3-9 IS USM pri nastavení 500 mm, 1/250 s, f/14 a ISO 6400. © Guy Edwardes

Teleobjektívy umožňujú fotografovať divokú prírodu z väčšej vzdialenosti, ale je vhodné zvážiť aj iné typy objektívov na fotografovanie prírody. Širokouhlé objektívy umožňujú zachytiť zvieratá a rastliny v širších záberoch krajiny alebo panorámy mesta, zatiaľ čo makroobjektívy vám pomáhajú vytvárať pôsobivé fotografie hmyzu a iných malých objektov zblízka.

Objektív Canon RF 100 – 400 mm F5.6-8 IS USM má rozsiahly rozsah priblíženia, ktorý umožňuje veľkú všestrannosť. Pre ešte väčší supertelefotografický rozsah na plnoformátovom bezzrkadlovom fotoaparáte, ako je Canon EOS R8, sú tu objektívy s pevnou ohniskovou vzdialenosťou Canon RF 600 mm F11 IS STMRF 800 mm F11 IS STM.

Ak máte fotoaparát s formátom APS-C, ako je napríklad EOS R7, a chcete začať s malým rozpočtom aj konštrukciou, zvážte model Canon RF-S 18 – 150 mm F3.5-6.3 IS STM.

Keďže snímač fotoaparátu APS-C je menší ako snímač v plnoformátovom fotoaparáte, váš objekt bude v zábere väčší, takže v skutočnosti fotoaparát APS-C zväčšuje približne 1,6-násobne. Spárujte napríklad objektív RF 100 – 400 mm F5.6-8 IS USM s fotoaparátom EOS R7 a využite „efektívnu ohniskovú vzdialenosť“ 160 – 640 mm. Viac informácií nájdete v našom komplexnom sprievodcovi ohniskovou vzdialenosťou.

Získajte viac informácií o výbere najlepších objektívov na fotografovanie divokej prírody.

4. Nastavenia fotoaparátu: Zachovajte zaostrenie

Dravý vták plachtiaci na oblohe.

Ak ste nenápadní a podarí sa vám nevyplašiť vtáky a iné opatrné tvory, môžete stráviť čas nácvikom rôznych techník snímania a zdokonaliť tak svoje zručnosti. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon F4.5-7.1 IL IS USM pri nastavení 451 mm, 1/8000 s, f/6.3 a ISO 4000. © Robert Marc Lehmann

Pri fotografovaní divokej prírody je dôležité zabezpečiť, aby bol váš objekt ostrý. Rad bezzrkadlových fotoaparátov EOS R System spoločnosti Canon má vysoko efektívny systém automatického zaostrovania s využitím technológie Dual Pixel AF od spoločnosti Canon. V tomto systéme je každá fotocitlivá oblasť na snímači schopná automatického zaostrovania, ako aj zobrazovania, čo okrem iných výhod znamená, že objekty je možné nasnímať a sledovať kdekoľvek v rámci snímky.

Niektoré fotoaparáty vrátane modelov Canon EOS R7EOS R6 Mark II sú vybavené režimom automatického zaostrovania s detekciou očí zvierat, ktorý automaticky vyhľadáva oči na scéne a zameriava ich. Režim automatického zaostrovania AI Servo nepretržite sleduje divokú zver v pohybe, aj keď sa pohybuje veľmi rýchlo, aby zabezpečil ostré zábery. Skúste spraviť sériu záberov v najrýchlejšom režime fotoaparátu, aby ste zachytili rozhodujúci okamih.

5. Nastavenia fotoaparátu: Zabráňte pohybu

Líščie mláďa stojace na machovom kopčeku, odfotografované fotoaparátom Canon EOS R System a objektívom so stabilizáciou obrazu, aby sa zabezpečila ostrá snímka.

V mnohých prípadoch fotografovania divokej prírody nebudete mať čas na prípravu statívu. Na pomoc vám poslúži stabilizácia obrazu, ktorá zabezpečuje konzistentne ostré zábery z ruky aj pri dlhých teleobjektívoch a makro objektívoch.

Chvenie fotoaparátu je nepriateľom ostrých záberov pri používaní teleobjektívov.

Prevažná väčšina teleobjektívov Canon je vybavená vysoko účinnou optickou stabilizáciou obrazu, ktorá proti tomu bojuje a zvyčajne sa rovná približne 3 až 5 krokom v expozičnej hodnote. To môže mať obrovský význam pri fotografovaní voľne žijúcich živočíchov z ruky, kde môžu byť vysoké rýchlosti uzávierky nepraktické pri inom ako priamom slnečnom svetle. 5-krokový stabilizátor obrazu na objektíve Canon RF 600 mm F11 IS STM by mal umožniť trvalo ostré zábery pri 1/20 sekundy namiesto 1/640.

Stabilizátor obrazu používajte pri teleobjektívoch a makro fotografii, najmä pri práci s fotoaparátom z ruky. Ak je však fotoaparát na statíve, je lepšie stabilizátor obrazu vypnúť.

6. Nastavenia fotoaparátu: Zvýšte rýchlosť uzávierky a zamedzte rozmazaniu snímok

Volavka popolavá mávajúca po hladine jazera s rybou v zobáku, odfotografovaná fotoaparátom Canon EOS R System s použitím vysokej rýchlosti uzávierky na zmrazenie kvapiek vody

Vysokú rýchlosť uzávierky použite na zmrazenie pohybu, ktorý fotografujete. Ak sa chcete dozvedieť viac o zachytávaní pohybu na snímkach, pozrite si naše najlepšie tipy pre fotografovanie pohybu. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 100 – 500 mm F4.5-7.1 L IS USM pri nastavení 400 mm, 1/3 200 s, f/6.3 a ISO 12 800. © Robert Marc Lehmann

Logickým krokom pri fotografovaní rýchleho pohybu je zvýšenie rýchlosti uzávierky. Pri vyššie uvedenom zábere rýchlosť uzávierky 1/3 200 s zmrazila volavku v pohybe a tiež kvapky vody vo vzduchu. Dobrým východiskovým bodom je približne 1/2 000 s alebo rýchlejšie. Možno však budete chcieť pridať trochu rozmazania pomocou dlhšej uzávierky, napríklad na koncoch vtáčích krídel, aby ste dodali pocit pohybu. Pri menších, rýchlo sa pohybujúcich vtákoch je pravdepodobné, že dôjde k rozmazaniu koncov krídel aj pri relatívne rýchlej rýchlosti 1/1 000 s.

Keď sa zdokonalíte, možno budete chcieť ešte viac znížiť rýchlosť uzávierky, prípadne až na 1/10 s, a dokonca zaviesť techniku posúvania, aby ste ešte viac zvýšili pocit pohybu.

Pravidlom je, že potrebujete rýchlosť uzávierky, ktorá je aspoň taká rýchla ako vzájomná ohnisková vzdialenosť celého záberu. Ak teda používate 600 mm objektív, napríklad Canon RF 600 mm F11 IS STM, budete potrebovať rýchlosť uzávierky aspoň 1/600 sekundy pri vypnutom IS – na väčšine fotoaparátov je to 1/640.

7. Nastavenia fotoaparátu: Ovládajte hĺbku ostrosti

Jeleň vystrkuje hlavu nad papradím, ktoré je rozmazané. Táto plytká hĺbka ostrosti je spôsobená dlhou ohniskovou vzdialenosťou použitého objektívu Canon RF 100 – 400 mm F5.6-8 IS USM.

Aj keď teleobjektív nemusí mať "rýchlu" clonu, stále ho môžete použiť na rozostrenie pozadia záberov, keďže dlhá ohnisková vzdialenosť dokáže vytvoriť dojem pomerne malej hĺbky ostrosti aj pri relatívne úzkej clone. Je to vďaka schopnosti teleobjektívov skracovať vzdialenosť, čím sa rozmazané, rozostrené pozadie priblíži k snímanému objektu. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP (teraz je jeho nástupcom model EOS R8) s objektívom Canon RF 100 – 400 mm F5.6-8 IS USM pri nastavení 400 mm, 1/60 s, f/8 a ISO 1250. © Ben Hall

Pri každodennom fotografovaní sa bežne používa režim snímania s prioritou clony (AV na voliči fotoaparátu). Pri makro objektívoch sa kvôli malým pracovným vzdialenostiam zvyčajne clona zatvorí na f/16, f/22 alebo viac, aby sa maximalizovala hĺbka ostrosti a zabezpečilo sa zaostrenie celej scény.

Často môžete vylepšiť fotografie divokej prírody tým, že využijete rozmazanie rozostrených častí snímky, čo je známe ako bokeh, vďaka čomu vynikne váš objekt. Ak však chcete zachytiť voľne žijúce zvieratá v ich prirodzenom prostredí, možno sa budete chcieť vyhnúť rozmazaniu pozadia.

Dlhšia ohnisková vzdialenosť môže viesť k silnejšiemu rozostreniu pozadia. Vďaka tomuto efektu je možné pomocou teleobjektívov vynikajúco izolovať objekt a premeniť pozadie na rozmazanú oblasť bez detailov. Ak chcete vylepšiť bokeh, ustúpte o niekoľko krokov dozadu a priblížte na dlhšiu ohniskovú vzdialenosť.

8. Kompozícia a svetlo

Jeleň stojaci v dlhej tráve.

„Zlatá hodina“ je skutočne výstižný názov. Slnko je počas prvej hodiny po východe a poslednej hodiny pred západom nízko na oblohe, čo dodáva svetlu zlatistú farbu a teplo. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS RP (teraz je jeho nástupcom model EOS R8) s objektívom Canon RF 100 – 400 mm F5.6-8 IS USM pri nastavení 373 mm, 1/1250 s, f/8 a ISO 1250. © Ben Hall

Svoje fotografie môžete vylepšiť výberom správnych svetelných podmienok na fotografovanie objektov. S prihliadnutím na vzorce správania zvierat sa snažte využiť skoré ranné alebo neskoré večerné slnko pre teplé slabé svetlo, ktoré vytvára bohaté farby a hlboké tiene.

Na vytvorenie dynamickej kompozície použite pravidlo tretín. Môže vám pomôcť aktivovanie zobrazenia mriežky 3 x 3 v elektronickom hľadáčiku fotoaparátu Canon EOS R System. Pred objektom ponechajte viac miesta než za ním, aby sa zdalo, že zviera sa skôr pozerá alebo presúva do fotografie ako z nej.

A čo je najdôležitejšie, vždy skontrolujte, či sa v pozadí nenachádzajú rušivé elementy. Jasný objekt v diaľke alebo konár stromu, ktorý akoby vyrastal z hlavy zvieraťa, odpútajú pozornosť diváka od hlavného objektu.

9. Nevyrušujte zvieratá

Objektív s priblížením Canon RF 100 – 500 mm F4.5-7.1 L IS USM, ktorý spočíva na zamaskovaných nohách fotografa divokej prírody.

Používajte teleobjektív Canon, či už s pevným ohniskom, alebo s priblížením, ako je RF 100 – 500 mm F4.5-7.1 L IS USM, aby ste sa nemuseli príliš priblížiť k divokej zveri, a nastavte si fotoaparát ešte predtým, ako sa začnete približovať. © Robert Marc Lehmann

Aby ste zachytili prirodzené správanie zvierat, buďte čo najtichšie a radšej sa k nim približujte kľukatým spôsobom, než aby ste išli priamo k nim. Keď sa budete približovať, dbajte na to, aby vám vietor fúkal do tváre, aby sa váš pach od nich vzďaľoval. Ako úkryt používajte dostupné stromy, skaly a iné prvky krajiny a dbajte na to, aby vás nebolo vidieť na horizonte.

Predtým, ako sa pokúsite priblížiť, skontrolujte, či je fotoaparát zapnutý a nastavený. Fotoaparáty EOS R System sú pri používaní oveľa tichšie ako digitálne zrkadlovky, pretože nemajú zrkadlo, ktoré by sa medzi jednotlivými zábermi pohybovalo v tele nahor a nadol. Modely Canon EOS R7, EOS R10 a množstvo iných fotoaparátov v rade vám umožňujú vybrať funkciu tichej uzávierky pri snímaní v jednom z režimov kreatívnej zóny. Tým sa deaktivujú rôzne funkcie fotoaparátu, ktoré by inak mohli upozorniť zviera na vašu prítomnosť, ako napríklad zvuk uzávierky, spustenie blesku a pomocný lúč AF.

Mnohé fotoaparáty EOS R System vám umožňujú nastaviť režim uzávierky na elektronický nezávisle od funkcie tichej uzávierky. V hlavnej ponuke môžete tiež deaktivovať zvuky pípania fotoaparátu.

10. Zábery z extrémne krátkej vzdialenosti

Záber zblízka na vážku na vetvičke na rozmazanom pozadí, nasnímaný fotoaparátom Canon EOS R50 a objektívom s priblížením Canon RF-S 55 – 210 mm F5-7.1 IS STM.

Pomocou správneho vybavenia a veľkej trpezlivosti môžete použiť makro fotografiu na zachytenie skutočne výnimočných snímok drobných objektov. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R50 s objektívom Canon RF 55 – 210 mm F5-7.1 IS STM pri nastavení 210 mm, 1/50 s, f/7,1 a ISO 100.

V prípade menších objektov, napríklad pri fotografovaní včiel, motýľov a iného hmyzu, snímanie extrémne zblízka zabezpečí, že sa váš objekt nestratí v širokom zábere. Najlepšou možnosťou na tento účel je makro objektív, alebo môžete použiť aj objektív Canon RF 100 – 400 mm F5.6-8 IS USM, ktorý má 0,41-násobné zväčšenie a možnosť zaostrovania na krátku vzdialenosť, vďaka čomu môžete vytvárať snímky veľmi podobné makro záberom.

Súčasné makroobjektívy Canon zvyknú byť vybavené hybridnou stabilizáciou obrazu, vďaka ktorej sú vynikajúce na snímanie extrémne blízkych záberov z ruky. Objektívy Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM a RF 85mm F2 MACRO IS STM sú toho najlepším príkladom a ponúkajú 0,5-násobné zväčšenie pre makro zábery pri najmenšej zaostrovacej vzdialenosti.

Viac informácií nájdete v našich sprievodcoch na výber súpravy na začiatok makro fotografovanianajlepších objektívov na fotografovanie divokej prírody.



Napísali Matthew Richards, Natalie Dentonová a Marcus Hawkins

Súvisiace produkty

    EOS R6 Mark III

    Zachyťte akciu s optimálnou rovnováhou rozlíšenia, rýchlosti a použiteľnosti – ideálne na snímanie divokej zveri, športu a portrétov.
  • EOS R7

    Preskúmajte divokú prírodu s fotoaparátom, ktorý je vybavený fantastickou rýchlosťou a kvalitou obrazu v prenosnom tele APS-C budúcnosti.
  • EOS R10

    Spravte ďalšie kroky vo fotografovaní a natáčaní videa s bezzrkadlovým fotoaparátom systému EOS R, ktorý je založený na snímači veľkosti APS-C.
  • RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Objektív APS-C série EOS-R so zoomom, v ktorom sa spája širokouhlý a telefotografický objektív, je ideálny na snímanie cestovateľských záberov, divokej prírody, športu a životného štýlu.
  • RF 75-300mm F4-5.6

    Cenovo dostupný, ľahký teleobjektív so zoomom pre divokú prírodu, šport a rodinné dobrodružstvá.
  • RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

    Všestranný, kompaktný a ľahký objektív RF so zoomom 100 – 400 mm a 5,5-krokovým stabilizátorom obrazu na zachytávanie divokej prírody a akcie bez väčšej hmotnosti.

Súvisiace články

Dokumentovanie projektu na obnovenie divokej prírody

Fotografka a expertka na obnovenie divokej prírody nám prezradila, ako pomohla prinavrátiť svoju miestnu krajinu späť k životu.

Najlepšie základné objektívy na fotografovanie divokej prírody

Zachyťte úchvatné zábery zvierat a vtákov s týmito cenovo výhodnými prémiovým objektívmi a objektívmi s priblížením Canon RF a RF-S.

Rady ako snímať makrofotografie

Makrofotografia tvorená s ľahkosťou – objavte tú najlepšiu súpravu, tipy a techniky.

Ako fotografovať vtáky

Tipy a najlepšia súprava pre začiatočníkov na fotografovanie vtákov.