city skyline over water

Zachytávanie fotografií mesta

Mestá sú prirodzene plné ruchu, ale existujú chvíle, kedy sa ich tempo spomalí, napríklad neskoro v noci alebo veľmi skoro ráno. V týchto časoch sú potrebné určité skúsenosti s fotografovaním pri slabom svetle. To znamená dlhé expozičné časy, vysoká citlivosť ISO a techniky snímania bez pohybu fotoaparátu.

Pri snímaní pri slabom svetle je potrebné mať ako prvé na pamäti zrušiť automatické nastavenie blesku. Môžete ho vypnúť pomocou režimov Bez blesku alebo Nočná scéna bez statívu.

  • Režim Bez blesku – otočte volič režimov fotoaparátu na režim Bez blesku. Fotoaparát tak bude musieť zmeniť spôsob využívania svojich schopností, aby dokázal zachytiť zábery bez blesku. Môže zvýšiť mieru citlivosti na svetlo (citlivosť ISO), skrátiť expozičný čas a viac otvoriť clonu objektívu.

Ako sa vyhnúť rozmazaniu spôsobenému otrasmi fotoaparátu

Pri veľmi slabom svetle či v noci musíte tiež zabezpečiť, aby sa fotoaparát počas snímania ani nepohol. Otrasy fotoaparátu môžu vytvoriť neželané rozmazanie, ktoré pokazí celý záber. Preto fotoaparát položte na zem, pevný stôl alebo zábradlie. Aj keby ste ho len pevne pritisli o stenu miestnosti alebo budovy, pomôže vám to dosiahnuť vyššiu stabilitu ako pri snímaní z ruky. Vaším pomocníkom budú aj objektívy so stabilizátorom obrazu.

  • Tip: Režim Bez blesku je tým pravým aj pri fotografovaní v mestskom múzeu a priestoroch, kde je zakázané používať blesk alebo kde by blesk narušil celkovú atmosféru.

Režim Nočná scéna bez statívu

Tento praktický režim nasníma rýchlu sériu štyroch záberov, ktoré potom skombinuje do jednej snímky a zredukuje tak otrasy fotoaparátu na minimum. Keďže v mnohých mestách je používanie statívov obmedzené, režim Nočná scéna bez statívu môže byť vašou cestou k ostrým záberom nočného mesta.

Zvoľte malý objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou s rýchlou clonou

Objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou so širokou clonou, napríklad Canon EF 50mm f/1.8 STM, môžete mať vždy pri sebe a je skvelý na snímanie pri slabom svetle. Tento malý, ľahký a nenápadný objektív ponúka kvalitný ostrý obraz. Široká škála nastavení clony pevných objektívov umožňuje úžasnú kontrolu nad hĺbkou poľa. Aby ste tieto objektívy využili naplno, zvoľte režim priority clony (Av) a ovládajte hĺbku poľa od nízkej až po vysokú hodnotu alebo použite režim priority uzávierky (Tv) na ovládanie spôsobu zachytenia pohybu. Ďalšou výhodou využívania tohto druhu objektívu je, že sa k snímanému objektu musíte priblížiť viac, ako pri použití zoomu, takže objavíte aj zaujímavejšie uhly na jeho zachytenie. Na snímanie v meste, ako aj všeobecnejšie zábery, vyskúšajte objektív Canon EF 24mm f/2.8 IS USM alebo Canon EF 35mm f/2 IS USM.

Buďte vždy v strehu, aby vám neunikol žiadny záber

Majte fotoaparát vždy pripravený. To znamená, že musíte pri prechádzke v meste venovať pozornosť tomu, ako sa mení svetlo okolo vás. Ak sa zotmie, nezabudnite zvýšiť citlivosť ISO alebo zväčšiť clonu. Pri jasnejšom svetle znížte citlivosť alebo zmenšite clonu. Keď potom narazíte na pozoruhodnú scénu, ktorú budete chcieť zachytiť, budete vedieť, že nastavenia fotoaparátu sú takmer ideálne.

  • Tip: Ak sa v meste nachádzajú vysoké budovy, uvedomte si, kde medzi nimi preniká svetlo a zamyslite sa, ako by ste ho mohli využiť na vylepšenie snímky. Prípadne zvážte, či sa na dané miesto nevrátiť v lepšom čase, kedy bude svetlo podľa vašich predstáv.

Monochromatické snímky a filtre

Využite na fotoaparáte monochromatický štýl Picture Style a vytvorte čiernobiele zábery priamo pri snímaní. Keďže čiernobiele zábery sú v podstate o svetle a tieňoch, monochromatický režim vám pomôže uvedomiť si túto hru kontrastov. Na displeji LCD sa budú zábery zobrazovať čiernobielo, no ak snímate vo formáte RAW, máte možnosť sa pri následnom spracúvaní na počítači vrátiť k farebnej verzii.

Zvýšenie nastavení kontrastu monochromatického štýlu Picture Style a efekt žltého filtra pri jasnom slnečnom svetle dodá vaším snímkam ešte dramatickejší kontrast.

Vedeli ste, že...? Na konci dňa sú tiene dlhšie ako napoludnie a počas slnečných dní s jasnou oblohou sú ich kontúry nádherne ostré.

Ako maximálne využiť efekt časozberného videa

Aj ak v meste trávite len krátky čas, časozberné video je skvelým spôsobom na zachytenie jeho pulzujúceho života. Niektoré fotoaparáty EOS majú zabudovaný intervalometer, ktorý môžete nastaviť tak, aby fotoaparát nasnímal každých pár sekúnd jeden záber.

Nezabudnite fotoaparát upevniť na stabilný statív. Môžete napríklad fotografovať ulicu z hotelovej izby na poschodí a vytvoriť tak zaujímavý portrét mesta od východu slnka až po jeho západ.

Ak chcete zachytiť dostatok záberov na časozberné video, majte na pamäti, že čím kratší interval nastavíte, tým bude video dlhšie. Ak na snímanie fotografií vyčleníte len zopár hodín, je lepšie použiť kratší interval, a keby to bolo potrebné, môžete video pri upravovaní vždy zrýchliť.

Zmena zaostrenia

Vo veľkých mestách s davmi ľudí môže byť zložité zaostriť na vzdialené objekty. Váš fotoaparát sa často zameria na bližšie objekty, ktoré vám stoja v ceste. Aj na preplnených miestach sa však môže stať, že budete chcieť zaostriť na väčšiu vzdialenosť.

Drobné detaily vytvárajú pútavé zábery

Fotografovanie mesta je často spočíva v drobných detailoch, ktoré ho robia jedinečným. Môžete napríklad navštíviť mestskú tržnicu a snímať ponúkaný tovar (a jeho predajcov).

Okrem zvečňovania toho, čo je pre vás exotické, sa môžete tiež zamerať na veci, ktoré sú pre dané mesto typické, napríklad pomaranče v Seville, parížske bagety či berlínske klobásy.

  • Tip: Pri malých predmetoch nastavte pomocou tlačidla zaostrovania režim makra alebo detailného záberu (tlačidlo označené kvietkom alebo symbolom MF) a potom sa k objektu priblížte tak, aby vyplnil celý záber.

V režime Smart Auto by sa fotoaparát mal do režimu makra prepnúť automaticky. Stačí fotoaparát asi na sekundu podržať bez pohybu a ikona v pravom hornom rohu obrazovky by sa mala zmeniť na kvietok.

Nasnímajte tú istú scénu v rôznych časoch

Ak stihnete, skúste navštíviť rovnakú časť mesta v rôznych častiach dňa a nasnímať jeho meniacu sa dynamiku.

Pri dostatku času sa môžete vrátiť na jedno miesto v rôznych úsekoch dňa a zaznamenať, ako sa na ňom menia ľudia aj svetlo. Stačia tri-štyri zábery v rovnomerných intervaloch v priebehu dňa, aby sa vám podarilo zachytiť podstatu premien mesta.

Snímanie pohybujúcich sa objektov

Pri snímaní objektov v pohybe, napríklad ľudí prechádzajúcich cez most či námestie, je lepšie podržať fotoaparát bez pohybu a vypnúť blesk – fotoaparát tak použije dlhší expozičný čas, čím sa zdôrazní pohyb objektov. Ak skúšate robiť zábery týmto spôsobom, snažte sa nájsť povrchy a miesta, kam by ste mohli fotoaparát umiestniť na zvýšenie jeho stability. Skúste experimentovať s režimom priority uzávierky (Tv), ak váš fotoaparát touto funkciou disponuje. Získate tak možnosť nastaviť rýchlosť uzávierky a objavovať vlastnú kreativitu.

Nenechajte sa zaskočiť

Dbajte na to, aby ste boli vy aj váš fotoaparát pripravení na snímanie v meste vo dne aj v noci. Bez ohľadu na typ či model fotoaparátu majte vždy nabitú batériu a dostatok miesta na pamäťovej karte, aby vám neušiel žiadny cenný záber.

Snímanie videozáznamov v mestskom prostredí videokamerou LEGRIA

Predstavte si, že na navštívené mesto natáčate reklamu alebo sa pokúste zachytiť zlomok mestského života. Ak chcete vytvoriť videozáznam, ktorý čo najpresnejšie rozpovie príbeh mesta vo vašom podaní, stanovte si jasný cieľ a koncept toho, čo chcete nasnímať. Môžete sa zamerať na módu, architektúru, hudbu či konkrétnu ulicu a vytvoriť pútavý vizuálny portrét neustálych premien mesta.

Video momentky

Pomocou režimu videomomentiek vytvorte kratučké videá, ktorými rozpoviete príbeh mesta. Ak v niektorej časti narazíte na zaujímavé zvuky, často sa oplatí nasnímať dlhšie video, aby ste mohli tento súvislý zvukový záznam využiť ako pozadie pre viacero samostatne nafilmovaných videoklipov. Voľba zvukového programu automaticky prispôsobí nastavenia zvuku videokamery tak, aby čo najjasnejšie zachytili okolité zvuky mesta.

  • Tip: Zachyťte pohyb mesta. Ak chcete poukázať na dynamiku mesta a jeho premeny počas dňa, vhodnými prostriedkami na to sú ľudia alebo verejná doprava.

Vždy vnímajte svetlo

Jedným z dôležitých faktorov pri videozáznamoch mesta je svetlo. Nebudete mať vždy na výber. V priestoroch múzeí a iných interiéroch je svetlo často tlmené. V takých prípadoch sa pokúste vyhnúť snímaniu pri chôdzi. Urobte krátke video z jedného miesta, potom snímanie prerušte a presuňte sa na miesto ďalšieho záberu.

Pri snímaní vonku je najlepšie využiť denné svetlo, ktoré odhalí viac detailov, aj keď príliš silné slnko môže často vytvárať výrazné tiene. Oveľa lepšie výsledky zvyčajne získate počas zamračeného dňa.

Ak chcete nasnímať zábery podľa svojich predstáv v noci, kedy je svetla málo, musíte trocha experimentovať. Skúste začať snímaním za súmraku, vyhľadávajte lepšie osvetlené miesta a vždy keď je to možné, použite statív.

Predstavte svoje fotografie v tej najlepšej kvalite

Vytlačené zábery miest vystavené doma na stene dokážu byť veľmi pôsobivé a predstavujú skvelý námet na konverzáciu. Keď už nasnímate záber, na ktorý ste hrdí, prečo ho neukázať v celej jeho nádhere – alebo ním nepotešiť niekoho z priateľov?

Po návrate z fotografickej vychádzky po meste môžete zostaviť a vytlačiť úchvatnú koláž z tých najlepších úlovkov. Alebo urobte výber snímok, ktoré vytlačíte a vyrobíte z nich malého osobného sprievodcu po meste s vašimi vlastnými objavmi.

Pošlite pohľadnicu priateľovi

Malé výtlačky s rozmermi 10 x 15 cm alebo 13 x 18 cm sú ideálne na to, aby ste sa o ne podelili s priateľmi a rodinou. Vaše fotografie môžete pomocou tlačiarne PIXMA dokonca vytlačiť ako pohľadnice, ktoré pošlete priateľom. Aby boli výtlačky čo najostrejšie a farby čo najživšie, použite lesklý papier, napr. Photo Paper Plus Glossy alebo Photo Paper Pro.

Zostaňte v obraze

Prihlásiť sa na odber bulletinu