FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

Keď padne tma: fotografovanie voľne žijúcich zvierat v noci

Nemusíte cestovať ďaleko, aby ste po zotmení zachytili odvážne zábery voľne žijúcej zveri – naučte sa, ako snímať zábery pri slabom osvetlení kúsok od vášho domova s týmito špičkovými radami od držiteľa ocenenia Fotografa roka v kategórii fotografia voľnej prírody z roku 2014, Marca Albiaca.
Siluety dvoch rohatých kôz, jedna vzpínajúca sa na druhú, pred výraznou modrou oblohou za súmraku.

Fotografovanie voľne žijúcich zvierat v noci je úžasnou príležitosťou na zachytenie skrytého života zvierat, ktorý zvyčajne nemáme možnosť pozorovať počas dňa – a na to, aby ste si to vychutnali, nie je nevyhnutný výlet do amazonského dažďového pralesa či Serengeti. Lokálnejší prístup vám môže pomôcť docieliť vskutku neuveriteľné zábery, čím sa toto pole snímania otvára každému, kto má čas, fotografické vybavenie a trpezlivosť.

Ambasádor spoločnosti Canon a držiteľ ocenenia Mladý fotograf divokej prírody roka za rok 2014, Marc Albiac, sa na tomto mieste s vami podelí o svoje najužitočnejšie tipy na fotografovanie voľne žijúcich živočíchov pri slabom osvetlení priamo pred prahom vášho domova.

1. Pobyt v lokálnom prostredí môže prispieť k úžasným záberom – chce to iba trochu snahy

Líška, ktorá sa v noci pozerá na skalnatú oblasť jaskyne.

Hľadanie voľne žijúcej zveri na fotografovanie môže byť zložité. Niektorí fotografi preto používajú na prilákanie zvierat určité vône. Odborník na voľne žijúce zvieratá Marc Albiac dáva prednosť sledovaniu a čakaniu, ale má radu pre každého, kto si chce skúsiť tento prístup. „Napríklad pre líšky alebo iné cicavce môžete použiť niečo ako rybí olej,“ hovorí. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark III s objektívom Canon EF 8-15 mm f/4L Fisheye USM pri nastavení na 15 mm, 1/30 s, f/7.1 a ISO 1600. © Marc Albiac

Marc verí, že snímanie vo vašom miestnom prostredí sa dá vnímať ako príležitosť úplne sa do tejto činnosti ponoriť. Nie je žiadnym tajomstvom, že najlepšie výtvory v tejto oblasti často pochádzaj od profesionálov, ktorí na danom mieste trávia mesiace. K svojej blízkej lokalite by ste sa preto mali správať rovnako. Vezmite to vážne a výsledky da dostavia.

Podľa Marca je všetko o tom, aby ste z vašej miestnej lokality vyťažili maximum. „S týmito zvieratami strávite pravdepodobne viac času a užijete si ich viac, ako keby ste strávili týždeň v Afrike fotografovaním slonov.“

Marc vysvetľuje, že tí, ktorí túžia po výzve, sa môžu dozvedieť, ako sa správa miestna divoká zver, kde sa stretávajú určité plemená a ako vyzerá cesta cez mesto alebo les. „Prieskum zvierat, ktoré budete snímať, je rovnako dôležitý ako vaše schopnosti používať fotografické vybavenie,“ hovorí.

Marc hovorí, že to bola jeho fascinácia cicavcami v tínedžerskom veku, ktorá ho primäla inklinovať k nočnej fotografii. Divokú zver som začal fotografovať v siedmich rokoch. Ale divoké zvieratá v noci som začal fotiť až keď som mal 14 alebo 15 rokov. Veľmi ma zaujímali cicavce – musíte ich zachytiť v noci, pretože len vtedy sa neschovajú!“

2. Lokalita a správne osvetlenie sú kľúčovými faktormi

Jazvec stojaci na kláte nad jazierkom, jeho tvár sa odráža v tmavej vode.

Ak sa Marc počas rokov strávených v teréne niečo naučil, je to to, že zvieratá možno nájsť všade. „Keď príde noc, vždy je tu divoká zver – najmä v mestách, kde hľadajú niečo pod zub,“ hovorí. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektívom Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM pri nastavení na 28 mm, 1/160 s, f/4 a ISO 1600. © Marc Albiac

Silueta diviaka bežiaceho vedľa lavičky, na ktorej sedia ľudia, pred panorámou mesta za súmraku.

Aby ste boli pri fotografovaní v noci úspešní, potrebujete mať dobré znalosti fungovania fotoaparátu. „Keď sa sila svetla znižuje, je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým vedieť, kde nájdete nastavenia, najmä ISO a clonu,“ hovorí Marc. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 70-200 mm F2.8L IS USM pri nastavení 168 mm, 1/25 s, f/2.8 a ISO 6400. © Marc Albiac

Marc často nahliada na iných slávnych fotografov, aby získal nápady a vytvoril koncepty. „Veľa inšpirácie čerpám zo súťaží a ocenení. Rád sa ponorím do profilov všetkých zúčastnených umelcov,“ hovorí, „najmä počas súťaže Fotograf divokej prírody roka v Londýne v Anglicku.“

Ďalším krokom je nájsť to správne miesto. Využite svoje znalosti miestneho prostredia a vyhľadajte lokality, kde by sa mohlo vami vytipované zviera pravdepodobne vyskytovať, a neustále sa tam vracajte. „Vyberte sa tam deň po dni, pretože po prvýkrát by ste nemuseli zachytiť žiadne známky prítomnosti zvierat,“ vysvetľuje Marc. „Ale zvyčajne, ak tam pôjdete tri dni po sebe, niečo určite zbadáte."

Keď nájdete tú správnu lokalitu, je potrebné sa zaoberať osvetlením. „Ak chcete osvetliť len samotné zviera, tak snímajte pri rýchlosti uzávierky približne 1/100,“ hovorí Marc. „Ak však chcete do záberu vtesnať aj časť biotopu, potom musíte nastaviť fotoaparát na dlhú expozíciu."

Experimentovanie s dlhšími rýchlosťami uzávierky nemusí byť len praktickou voľbou. Ak sa ocitnete v meste s rušnou premávkou alebo dokonca máte po ruke baterku – môže to byť skvelá príležitosť experimentovať so svetelnými stopami.

„Ak používate prirodzené svetlo alebo nepretržite svietiacu baterku, musíte použiť dlhšie časy uzávierky a pracovať s najširšou clonou, akú dokážete zvládnuť, pri zachovaní kvality,“ hovorí Marc. „Ak používate umelé svetlo, nastavte fotoaparát na hodnotu zhruba 1/100. Prinajmenšom musí byť nižšia ako 1/250, aby fungovala synchronizovane s bleskom.“

Objektív akým je model Canon RF 50 mm F1.8 STM má širokú clonu ideálnu pre tento typ snímania.

Jednou časťou výbavy, ktorú Marc rád používa, je difúzor, najmä pokiaľ ide o prácu s makrami. „Keď snímam žaby alebo ropuchy alebo mloky, ich koža môže byť pôsobením prostredia mokrá“, vysvetľuje. „Môže to vytvárať neprirodzený odraz. Preto je dobré mať so sebou difúzor na zmäkčenie svetla.“

„Pokiaľ ide o difúzory, čím väčší, tým lepší, ale keďže tu išlo o makro fotografiu a zvieratá, o ktorých sme hovorili, sú malé, nepotrebujete veľmi veľký difúzor,“ hovorí.

Ak žiadny nevlastníte, môžete dokonca improvizovať a použiť namiesto difúzora iný predmet, alebo si ho vyrobiť doma z papiera. „Pred rokmi som si jeden zaobstaral online. Keď som ho však v niektorých prípadoch nemal so sebou, použil som clonu, ktorá sa v lete dáva na čelné sklo auta na ochranu pred slnečným žiarením. Dôležité je zjemniť svetlo blesku, takže potrebujete niečo, čo svetlo rozptýli,“ vysvetľuje Marc.

3. Začnite fotografovaním menších zvierat

Netopier letiaci cez drevené dvere v opustenom dome s veľkým krbom viditeľným v pozadí.

Okamihy, kedy vás prekvapí nočná divoká zver, najmä tie v centrách miest, často môžete zažiť v neočakávaných a nepravdepodobných situáciách – buďte preto pripravení. „Vždy so sebou noste fotoaparát!“ nalieha na Marc. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark III s objektívom Canon EF 8-15 mm f/4L Fisheye USM pri nastavení 15 mm, 1/5 s, f/9 a ISO 800. © Marc Albiac

Marc hovorí, že fotografovanie menších zvierat je jednoduchšie ako v prípade väčších cicavcov. „Myslím si, že toto je jednoduchý úvod do fotografovania divokej zveri, pretože vám na to postačí iba makroobjektív, fotoaparát a jeden blesk,“ hovorí.

Táto schéma tlmeného osvetlenia je výhodná ako pre začínajúceho fotografa divokej zveri, tak aj pre samotné zvieratá. Pre tento druh snímania Marc používa jednoduchý blesk a fotoaparát Canon EOS R6, objektív Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM a upevňovací adaptér EF-EOS R.

„Pri makro fotografovaní používam minimálne potrebné vybavenie,“ hovorí. „Chcem tráviť čo najmenej času v priestore zvierat, je to pre ne lepšie, a získať prirodzený záber."

Pre tých, ktorí naozaj túžia posúvať svoje kreatívne hranice, Marc navrhuje pri snímaní menších tvorov použiť širokouhlý objektív. On sa rozhodol pre model Canon EF 16-35 mm F2.8 III USM, vďaka širokej clone pre horšie svetelné podmienky, ale môžete tiež vyskúšať model Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Vďaka ľahkej konštrukcii, širokouhlej clone f/1.8 a makro zväčšeniu až 1:2 je dokonalým nástrojom na fotografovanie zblízka.

„Musíte brať do úvahy všetky veci, ktoré sa objavujú na scéne,“ vysvetľuje Marc. „Je to o niečo náročnejšie, ale myslím si, že je pekné ukázať v zábere biotop.“

Širokouhlý záber si vyžaduje jednu vec – viac osvetlenia. „Ak osvetlíte iba žabu, čo by ste pravdepodobne urobili v makro štýle, zvyšok scény bude tmavý,“ hovorí Marc. „Musíte osvetliť viac oblastí, ako je napríklad strom, alebo budete potrebovať dlhú expozíciu, aby ste získali prirodzenejšie svetlo.“

Keď si zvyknete na prácu s menšími, lepšie ovládateľnými tvormi, možno je čas prejsť k väčším nočným lovcom. „Prvá vec, ktorú musíte poznať, je lokalita – kde sa zviera objaví? Ako osvetliť scenériu, aby ste zachytili tento pohyb? Čo si myslíte, že zviera urobí?“ navrhuje Marc. Akonáhle budete mať predstavu o tom, ako by sa mohlo zviera správať v tomto priestore, stačí zostať pripravený, mať správnu výbavu a mať vybraté nastavenia.

4. Zvoľte správny fotoaparát a nastavenia

V diaľke vpravo je viditeľná silueta skalnatej krajiny so zvieraťom s parohami.

Včasný príchod na miesto vám poskytne čas, aby ste si nachystali záber. Buďte však pripravení upraviť nastavenia, keď sa zmení svetlo. „Ak ste sa na túru vydali o piatej popoludní, pri zapadajúcom slnku budete neustále meniť nastavenia expozície,“ hovorí Marc. „Majte preto trpezlivosť so sebou a s fotoaparátom!“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon EF 70-200 mm f/4L USM a upevňovacím adaptérom EF-EOS R pri nastavení 200 mm, 1/3200 s, f/4 a ISO 800. © Marc Albiac

Pre Marca je kľúčovým výber správneho fotoaparátu a model Canon EOS R6 je dokonalým spoločníkom ako všestranná voľba pre podmienky slabého osvetlenia. Vďaka prelomovej technológii automatického zaostrenia pri detekcii očí (AF) dokáže fotoaparát EOS R6 rozpoznať a sledovať objekty s novou úrovňou presnosti. Znamená to, že aj v prípade pohybujúceho sa objektu, napríklad vtáka počas letu, môžete stále dosiahnuť ostrý obraz. Jeho vstavaný stabilizátor obrazu (IBIS) tiež do značnej miery odstraňuje potrebu statívu, čo umožňuje Marcovi svižné a efektívne nastavenie.

„Vďaka systému IBIS vo fotoaparáte EOS R6 je tento model ideálny na snímanie voľne žijúcich zvierat v noci, pretože umožňuje snímanie pri slabom osvetlení pri nízkej rýchlosti uzávierky,“ hovorí. „Napríklad, keď sa vyberiete na túru spojenú s fotografovaním, môžete si všimnúť, ako dýchanie ovplyvňuje spôsob, akým držíte fotoaparát. Ak nemáte stabilitu a fotografujete v tme s veľmi nízkou rýchlosťou uzávierky, potom je IBIS neoceniteľným pomocníkom."

Okrem stability je model EOS R6 pre Marca jasnou voľbou fotoaparátu aj vďaka možnosti snímať pri vysokej citlivosti ISO a aj napriek tomu docieliť čisté zábery. „Je to neuveriteľné – nepoužívam ISO menšie ako 6400 a vždy dosiahnem perfektné výsledky! Ak potrebujem, dokážem ho vypeckovať aj na 8000,“ uzatvára.

Aké sú však najlepšie objektívy na fotografovanie divokej zveri? Objektívy, ako napríklad Canon RF 50 mm F1.2L USM, ktoré dosahujú dobré výsledky pri slabom osvetlení, sa dajú na snímanie záberov prírody dobre kombinovať s fotoaparátom Canon EOS R6.

Fotografovanie divokej zveri pri slabom osvetlení odhaľuje úplne nový svet správania sa zvierat a môže docieliť odvážne a vzrušujúce snímky. Využite Marcove tipy a zistite, čo by ste vďaka nim mohli zachytiť vo vašej oblasti.



Napísal Jack Fittes

Súvisiace produkty

Súvisiace články