fireworks header

Ako fotografovať ohňostroje

S nástupom zimy prichádza aj množstvo príležitostí na snímanie ohňostrojov a tento článok vám prezradí, ako ich zvečniť na skvelých záberoch. Ak je váš fotoaparát vybavený režimom dlhodobej expozície (Bulb) , môžete vytvárať ešte pôsobivejšie snímky.

Ako fotografovať ohňostroje – rýchle tipy

Ak chcete ohňostroje snímať iba pomocou základného vybavenia, vyskúšajte si nižšie uvedené rýchle tipy alebo si pozrite video s rýchlymi tipmi o ohňostrojoch:

1) Vypnite blesk

Nech už používate akékoľvek zariadenie, základom je na ňom vypnúť blesk.


2) Použite režim umožňujúci kontrolu nastavení

Ak je to možné, nastavte na fotoaparáte či inteligentnom telefóne režim, v ktorom môžete upravovať nastavenia.


3) Podexponujte

Keďže je scéna pred objektívom tmavá, potrebujete fotoaparát nastaviť tak, aby zábery podexponoval, inak vznikne na nočnú scénu príliš svetlá fotografia.

To vám umožní nastavenie zápornej kompenzácie expozície. Táto možnosť sa na obrazovke môže zobrazovať pomocou symbolov –/+, pričom s nízkou expozíciou môžete začať experimentovať po nastavením hodnoty okolo –1 až –2.


4) Použite režim sériového snímania

Skúste použiť režim sériového snímania, ktorý vám pomôže zachytiť ten správny záber, aj keď ohňostroj vybuchne o okamih skôr či neskôr, než čakáte.


5) Experimentujte s manuálnym režimom

Ak disponujete fotoaparátom umožňujúcim prevziať plnú kontrolu nad snímaním, môžete experimentovať s manuálnym režimom.


6) Rýchlosť uzávierky, clona a zaostrenie

V manuálnom režime nastavte rýchlosť uzávierky na hodnotu okolo 1/10 sekundy a clonu f/8. Zaostrenie manuálne nastavte na vzdialenosť, v ktorej sa ohňostroj nachádza.


7) Nastavte nízku hodnotu ISO

Na začiatok nastavte nízku citlivosť ISO: vyhľadajte nastavenie ISO v ponuke a vyberte možnosť ISO 200.


8) Zabezpečte stabilitu fotoaparátu a použite stabilizátor obrazu

Stabilitu fotoaparátu najlepšie zaručí statív, no ak žiadny nemáte a snímate s fotoaparátom v ruke, nezabudnite na objektíve zapnúť stabilizátor obrazu (ak je k dispozícii) – ten napomôže zachytiť stabilnejšie zábery.


9) Skontrolujte výsledok a upravte nastavenia

Spravte zopár fotografií, keď ohňostroj začne, a následne skontrolujte, či sú dosť jasné. Ak sú príliš tmavé, môžete zvýšiť nastavenie citlivosti ISO a ak chcete zachytiť dlhšie svetelné stopy, predĺžte expozičný čas, pričom však nezabudnite, že sa tým zvyšuje riziko, že sa na záberoch prejaví chvenie fotoaparátu. Ak sú fotografie príliš svetlé, môžete buď znížiť citlivosť ISO na hodnotu 100 alebo nastaviť na objektíve clonu f/11.


10) Vytvorte skutočne pôsobivé zábery ohňostrojov – za pomoci režimu dlhodobej expozície (Bulb)

Režim dlhodobej expozície (Bulb) umožňuje kontrolovať, kedy presne sa uzávierka otvorí a zatvorí, takže môžete vytvárať zábery s dlhou expozíciou podrobne zachytávajúce motívy, ako sú ohňostroje či blesky.

Ak hľadáte režim dlhodobej expozície, najprv nastavte manuálny režim a následne upravujte rýchlosť uzávierky – po nastavení 30 sekúnd sa zobrazí možnosť „bulb“ (Dlhodobá expozícia) – iné fotoaparáty ponúkajú tento režim priamo prostredníctvom voliča režimov. Pozrite si video o fotografovaní ohňostrojov pomocou dlhodobej expozície nižšie.