paiting with light simple shot header

Fotografie maľované svetlom

Maľovanie svetlom je fotografická technika, pri ktorej sa na fotografii „maľuje“ alebo „kreslí“ pomocou svetla, pričom sa používa zdroj svetla držaný v ruke a dlhá expozícia. Maľovanie svetlom je obľúbenou fotografickou technikou najmä preto, že nie je ťažké dosiahnuť skvelé výsledky, nepotrebujete pri nej veľa špeciálnych pomôcok a výsledné fotografie sú vskutku pozoruhodné.

Na začiatok budete potrebovať:

  • fotoaparát s manuálnym ovládaním expozície alebo s režimom dlhodobej expozície – na dosiahnutie potrebnej dĺžky uzávierky;
  • pevný statív alebo pevný povrch na položenie fotoaparátu – expozícia trvá niekoľko sekúnd, takže držanie fotoaparátu v ruke neprichádza do úvahy;
  • zdroj svetla – môžete použiť bezdrôtový blesk, baterku, LED trubice alebo hocijaký iný zdroj jasného svetla (čím viac rôznych veľkostí a farieb, tým lepšie);
  • iné užitočné pomôcky – káblovú spúšť, náhradné batérie;
  • tmavé miesto alebo scénu – či už vnútri, alebo vonku.

Začnite jednoduchým záberom, aby ste si overili nastavenia expozície a expozičného času


Nastavenie:

  • Vyberte si miesto snímania a umiestnite fotoaparát na statív alebo pevný podklad.
  • Prepnite fotoaparát do manuálneho režimu a nastavte citlivosť ISO na hodnotu 100, nízku clonu, napr. f/11 či vyššie číslo f, a expozičný čas na hodnotu 10 až 30 sekúnd.
  • Upravte vyváženie bielej podľa zdroja svetla, skúste možnosť „klasická žiarovka“ alebo „žiarovka“.
  • Fotoaparát nebude v tme zaostrovať, preto vopred zaostrite na oblasť, ktorú chcete nasnímať, a objektív prepnite na manuálne zaostrovanie.
  • Ak používate diaľkovú uzávierku, pripevnite ju, prípadne nastavte samospúšť na 2 alebo 10 sekúnd, aby ste predišli otrasom fotoaparátu pri stlačení uzávierky.

Experimentujte s viacerými ľuďmi a zdrojmi svetla a vneste do fotografií založených na maľovaní svetlom rôznorodosť a kreativitu.


Pred stlačením spúšte:

  • Uvedomte si, kam dopadá svetlo – ak ožaruje vás alebo ľudí okolo vás, výsledkom bude fotografia s postavami pripomínajúcimi duchov.
  • Vždy si prezrite zábery na zadnom displeji fotoaparátu a pomocou úpravy clony alebo expozičného času opravte expozíciu a efekt.
  • Majte na pamäti, že čím je svetlo bližšie k objektu, tým je menej rozptýlené a intenzívnejšie. Plynulé a rovnomerné rozloženie svetla dosiahnete tým, že odstúpite ďalej a pri maľovaní svetlom na objekt budete robiť pomalé a rovnomerné pohyby ako pri mávaní.
  • Ak používate jasnú baterku, nesvieťte ňou priamo na objektív, aby nedošlo k oslneniu; na maľovanie a obzvlášť na kreslenie čiar úplne stačí slabé svetlo farebnej LED trubice.
  • Vysvetlite priateľom, kde sú hranice záberu, aby nemaľovali svetlom mimo neho – môžete použiť značky na zemi, aby presne vedeli, kde majú maľovať.

Presvedčte sa, že všetci vedia, čo je v zábere, aby ste dosiahli peknú kompozíciu.


Je to naozaj jednoduché, takže sa nebojte experimentovať:

  • Vyskúšajte čo najviac objektov a lokalít.
  • Striedajte sa vo vymýšľaní čoraz kreatívnejších dizajnov.
  • Maľujte na objekty – stromy, kríky aj ľudské výtvory; získate tak skutočne zaujímavé nočné zábery obohatené o svetelné maľby.