ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

Návod na skladanie zaostrovania pre začiatočníkov

Objavte funkcie fotoaparátov systému EOS R System, ktoré zjednodušujú skladanie zaostrovania, s tipmi od makro fotografa Matta Dooguea.
Plne spracovaná séria 100 snímok s detailným záberom pávieho pierka, ktorú nasnímal Matt Doogue pomocou vstavanej funkcie kompozície hĺbky záberu stupňovania zaostrovania vo fotoaparáte Canon EOS R10.

Skladanie zaostrovania je spôsob snímania, pri ktorom nasnímate viacero záberov v mierne odlišných vzdialenostiach zaostrenia („stupňovanie“) a potom ich spojíte alebo „naskladáte“ do jedného obrázka, aby sa zaostrilo viac snímaného objektu alebo scény. Snímky môžete kombinovať pomocou softvéru na úpravu alebo pomocou nástrojov na skladanie zaostrovania vo fotoaparátoch Canon.

Keď fotografujete veľmi blízko objektu, zvyčajne použijete širokú clonu (nízke clonové číslo), aby ste do záberu prepustili čo najviac svetla. To však so sebou prináša veľmi nízku hĺbku poľa, čo znamená, že veľká časť objektu alebo scény nie je zaostrená. Skladanie zaostrovania môže odomknúť nekonečné možnosti skrytej krásy a zložitých detailov pri snímaní makro fotografie, ale ideálne ho využijete aj pri zachytávaní krajiniek, keď chcete, aby bola scéna ostrá spredu dozadu.

Profesionálny makrofotograf Matt Doogue, ktorý má viac ako desaťročné skúsenosti s fotografovaním publikácií o prírode, je odborníkom na manuálne skladanie zaostrovania. Špičkové funkcie v bezzrkadlových fotoaparátoch systému EOS R od spoločnosti Canon vám však môžu pomôcť dosiahnuť rovnaký výsledok bez akýchkoľvek úprav. Pomocou zabudovaných funkcií stupňovania zaostrovania a skladania fotoaparátov EOS R7 a EOS R10 je možné zachytávať hypnotizujúce zábery zblízka s minimálnou námahou.

Výber najlepšej súpravy na makro fotografiu pre začiatočníkov je pre skladanie zaostrovania veľmi dôležitý. Vy si však potrebujete osvojiť aj praktické spôsoby jej používania. V tomto sprievodcovi zistite, ako Matt používa skladanie zaostrovania na zachytávanie úžasných záberov prírody – manuálne aj priamo vo fotoaparáte. Vďaka niekoľkým tipom, ako snímať makro fotografie a najnovšej línii systému EOS R od spoločnosti Canon, čoskoro zachytíte mocné a dokonale ostré fotografie.

Stupňovanie zaostrovania

Snímka obrazovky zobrazujúca ponuku stupňovania zaostrovania na fotoaparáte Canon s povolenou funkciou „stupňovania zaostrovania“.

V ponuke fotoaparátu povoľte stupňovanie zaostrovania a nastavte počet snímok, ktoré sa majú nasnímať. Hodnota prírastku zaostrenia sa môže zvýšiť, keď je objekt ďalej od fotoaparátu alebo keď pracujete s menšou clonou. Pri snímaní makro objektov a širšej clone nastavte menší prírastok zaostrenia.

Fotograf Matt Doogue sa krčí za statívom a fotografuje most pomocou funkcie skladania zaostrovania na fotoaparáte Canon EOS R7.

„Ak chcete zaistiť dokonalé zarovnanie série snímok, je nevyhnutné použiť pevný statív, aby ste zabránili pohybu fotoaparátu medzi zábermi,“ odporúča Matt. Navrhuje snímanie menšieho počtu snímok pri scénach krajiniek ako pri drobných makro objektoch.

Bez ohľadu na spôsob, ktorý na skladanie snímok používate, prvou fázou procesu je nasnímanie série snímok s rôznymi nastaveniami zaostrenia, aby ste zachytili celú hĺbku poľa fotografovaného objektu. Táto funkcia sa nazýva stupňovanie zaostrovania a takmer každý fotoaparát systému EOS R od spoločnosti Canon je vybavený funkciou, ktorá automatizuje tento proces zhotovením série snímok so vzdialenosťou zaostrenia zvyšovanou od záberu k záberu, ktoré potom môžete kombinovať.

„Funkcia stupňovania funguje od najbližšieho bodu zaostrenia na váš objekt,“ vysvetľuje Matt. „Automaticky mení ohniskovú vzdialenosť objektívu a robí záber pri každom prírastku, ktorý ste zvolili v ponuke, čím efektívne zmenší scénu.“

Snímka mosta so zaostrenou len prvou časťou, ktorú nasnímal Matt Doogue pomocou funkcie stupňovania zaostrovania na fotoaparáte Canon EOS R7.

Záber z Mattovej série so stupňovaním zaostrovania, na ktorom je zaostrená len kotva v popredí. Pomocou priority clony (Av) alebo režimu manuálnej expozície nastavte nemennú hodnotu clony pre každý zo záberov v sérii. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R7 s objektívom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/400 s, f/5,6 a ISO 100. © Matt Doogue

„Naskladaná“ fotografia zložená zo série snímok nasnímaných pri rôznych nastaveniach zaostrenia, ktoré zobrazujú celú zaostrenú scénu. Nasnímal ju Matt Doogue na fotoaparáte Canon EOS R7.

„Naskladaná“ fotografia zložená zo série snímok, ktoré zobrazujú celú zaostrenú scénu. Nasnímané Mattom pri rôznych nastaveniach zaostrenia. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R7 s objektívom Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM pri nastavení 1/400 s, f/5,6 a ISO 100. © Matt Doogue

Musíte skontrolovať, či je váš objektív je nastavený na režim automatického zaostrovania (AF) – pre objektívy bez prepínača AF/MF nastavte režim AF v ponuke fotoaparátu. Vďaka použitiu širokouhlého objektívu môžete finálny záber orezať, aby ste mali istotu, že sa doň zmestí celý objekt snímania.

Podľa Matta je používanie ponuky stupňovania zaostrenia veľmi jednoduché. „Akonáhle urobíte niekoľko sérií, pochopíte, na čo každá možnosť slúži,“ hovorí.

Keď ste pripravení, jednoducho stlačte tlačidlo spúšte a začnite fotografovať. Počítadlo v hornom rohu displeja LCD ukazuje počet zostávajúcich fotografií.

Skladanie zaostrenia vo fotoaparáte

Snímka obrazovky zobrazujúca ponuku stupňovania zaostrovania na fotoaparáte Canon s povolenou funkciou „stupňovania zaostrovania“.

Fotoaparáty, akými sú Canon EOS R7 a EOS R10, majú v ponuke stupňovania zaostrovania funkciu kompozície hĺbky záberu, ktorá vám umožňuje skombinovať zachytené snímky do jedného obrázka JPEG a súčasne ukladať jednotlivé zdrojové snímky.

Snímka obrazovky zobrazujúca ponuku stupňovania zaostrovania na fotoaparáte Canon s povolenou funkciou „kompozície hĺbky záberu“.

Keď je funkcia kompozície hĺbky záberu povolená, môžete na automatické orezanie obrazu použiť funkciu na orezanie hĺbkovej kompozície.

Modely Canon EOS R7 a EOS R10 zjednodušujú proces tým, že zároveň automaticky ukladajú sekvenciu snímok vo fotoaparáte, čím sa eliminujú potrebu spracovania snímok v počítači. „Schopnosť vytvárať zložený obraz vo fotoaparáte prináša naozaj revolučnú zmenu,“ hovorí Matt. „Jednotlivé obrázky sa ukladajú spolu s obrázkom s kompozíciou hĺbky, takže výsledok sa objaví okamžite. Keďže si však fotoaparát uchováva jednotlivé snímky série, môžete ich aj naďalej spracovávať sami alebo ich používať samostatne.“

Na modeli EOS R7 je zabudované skladanie dostupné v každom režime expozície. „Odporúčal by som použiť manuálny režim (M), pretože vám to dáva plnú kontrolu nad fotoaparátom a nakoniec aj nad tým, ako bude konečný obrázok vyzerať,“ hovorí Matt. „Budete potrebovať vyššiu rýchlosť uzávierky, aby ste sa vyhli otrasom fotoaparátu pri fotografovaní z ruky, čo sa dá dosiahnuť nastavením vyššej hodnoty ISO a širšej clony.“

Je dobré urobiť skúšobný záber. Zistíte tak, či ste spokojní s nastaveniami, a tiež je dôležité udržiavať stabilitu fotoaparátu. „Pri vnútornom skladaní takmer vždy používam statív, pretože chcem minimalizovať svoj vplyv na pohyb záberov,“ vysvetľuje Matt. Nie je to však ideálne pre živé predmety. „V týchto situáciách pomáha bojovať proti akémukoľvek neúmyselnému pohybu spôsobenému fotografom kratšia rýchlosť uzávierky a vyššia hodnota ISO,“ dodáva. Zabudovaná stabilizácia obrazu modelu EOS R7 poskytuje Mattovi ešte viac voľnosti pri snímaní z ruky.

Detailný záber na tyčinku kvetu zloženú zo 100 záberov, naskladaných pomocou zabudovanej funkcie kompozície hĺbky záberu stupňovania zaostrovania fotoaparátu Canon EOS R10. Nasnímal Matt Doogue.

Matt zachytil túto tyčinku kvetu pomocou zabudovanej funkcie skladania fotoaparátu Canon EOS R10. Odporúča nasnímať viac záberov pri makro fotografii ako pri krajinkách – tento záber je zložený zo 100 záberov. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení 1/80 s, f/4 a ISO 200. © Matt Doogue

Plne spracovaná séria 150 fotografií, na ktorých je vidieť malý kryštálik soli. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R7 s objektívom Canon RF 100 mm F2,8L MACRO IS USM z dielne Matta Dooguea.

Tento kompozitný obrázok kryštálika soli sa skladá zo 150 snímok interne spracovaných vo fotoaparáte EOS R7. „Keď nie je potrebné spájať obrázky v softvéri na následné spracovanie, ušetrí to kopec času,“ hovorí Matt. „Neviem si predstaviť, ako dlho by som musel spracovávať 150-obrázkovú sériu na mojom počítači.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R7 s objektívom Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení 1/30 s, f/7,1 a ISO 320. © Matt Doogue

Počet záberov, ktoré potrebujete nasnímať, závisí od objektu, ale pomocou vstavanej funkcie skladania vo fotoaparáte dokázal Matt skombinovať stovky záberov objektov malých ako kryštáliky soli. „Pri skladaní na šírku by ste prirodzene použili užšiu clonu alebo väčšiu hĺbku poľa, takže nebudete musieť nasnímať toľko snímok – najmä ak naraz zachytávate väčšie oblasti zaostrenia,“ vysvetľuje. Dodáva tiež, že pri práci s makrom môže použitie príliš malej hĺbky poľa pri skladaní viesť k difrakcii – optickému efektu, ktorý obmedzuje kvalitu vašich obrázkov – a strate svetla.

Ak nemáte fotoaparát so zabudovanou funkciou skladania, môžete svoje obrázky spojiť pomocou softvéru, akým je napríklad bezplatný softvér Digital Photo Professional (DPP) od spoločnosti Canon, ktorý ponúka špeciálny nástroj na kompozíciu hĺbky záberu. „Softvér DPP zarovná a zmieša najostrejšie časti každého obrázka, aby vytvoril konečný obrázok s rozšírenou hĺbkou poľa,“ hovorí Matt.

Digital Photo Professional

Skladanie zaostrovania v softvéri DPP

Softvér DPP od spoločnosti Canon si môžu majitelia fotoaparátov systému EOS R prevziať bezplatne. Tu je návod, ako ho použiť na vytvorenie obrázka s kompozíciou hĺbky záberu.

Manuálne skladanie zaostrovania

Napriek tomu, že vo fotoaparátoch Canon EOS R7 a EOS R10 Matt využíva technológiu šetriacu čas, manuálne zaostrovanie je podľa neho stále užitočné. „Tradičný spôsob skladania zaostrovania je najťažší, ale ponúka viac priestoru pre tvorivosť a je prístupný každému,“ hovorí. „Máte tiež väčšiu voľnosť pri výbere svetla, pretože niektoré zabudované funkcie nepracujú s jednotkou blesku.“

Ak váš fotoaparát značky Canon neponúka skladanie zaostrovania alebo skladanie zabudované vo fotoaparáte, môžete jednoducho vyskúšať manuálne skladanie zaostrovania. „Princípy sú rovnaké, až na to, že používateľ musí urobiť každý záber osobitne a potom ich spracovať do zloženého naskladaného obrázka.“ vysvetľuje Matt. Rozhodujúce je manuálne nastavenie expozície a zaostrenia. „Vypnite automatické zaostrovanie (AF) a manuálne zaostrite na najbližší bod vášho subjektu,“ hovorí. „Pomocou režimu živého náhľadu fotoaparátu priblížte objekt a zaistite jeho presné zaostrenie, ak sa to dá.“

Možnosti osvetlenia

Detailný záber skaly zobrazujúci rôzne formy života, ako sú huby a machy, nasnímaný fotoaparátom Canon EOS R10 v podaní Matta Dooguea.

Aby Matt demonštroval možnosti fotografovania modelom EOS R10 pri slabom osvetlení a skladania vo fotoaparáte, rozhodol sa odfotografovať skalu. „Na skalách sa často nachádza mnoho foriem života vrátane húb, machov a lišajníkov,“ hovorí. Tento obrázok je len jedným záberom v procese. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení 1/100 s, f/5 a ISO 500. © Matt Doogue

Kompletne spracovaná séria niekoľkých obrázkov skaly s hubami a machmi, ktorú nasnímal Matt Doogue na modeli Canon EOS R10 a spracoval vo fotoaparáte.

Matt sa pri tejto žiarivej makro fotografii spoliehal na prirodzené svetlo. „Toto je výsledok plnej série, ktorú interne spracoval fotoaparát EOS R10,“ hovorí. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R10 s objektívom Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM pri nastavení 1/100 s, f/5 a ISO 500. © Matt Doogue

Bez ohľadu na to, aký spôsob sa na skladanie zaostrovania rozhodnete použiť, vždy je dôležité osvetlenie. Nedostatok svetla a rýchlosť uzávierky môže byť príliš pomalá na to, aby zmrazila pohyb, ale ak pridáte príliš veľa, výsledok môže byť ostrý. Pre Matta je „prirodzené svetlo skvelé na zachovanie dúhového efektu a farieb objektu, ktoré môžu niekedy vonkajšie zdroje svetla sploštiť.“

Ak nie je denné svetlo dostatočné, Matt zvykne pridať externé osvetlenie. „Stále zdroje svetlá (LED) sú prístupné, ľahké a dajú sa umiestniť kdekoľvek okolo vášho objektu, čo vedie k dynamickejším uhlom,“ hovorí.

Mattove nastavenia skladania sa príliš nemenia, ale prispôsobuje si clonu v závislosti od veľkosti objektu, počtu požadovaných sérií a zväčšenia. „Hodnota ISO, ktorú používam, je zvyčajne okolo 320 pri použití blesku a rýchlosť uzávierky je okolo 1/160 s,“ poznamenáva.

Ponuka stupňovania zaostrovania od spoločnosti Canon umožňuje snímať viaceré snímky bez odhadov, zatiaľ čo zabudovaná špičková funkcia kompozície hĺbky záberu v modeloch Canon EOS R10 a EOS R7 zjednodušuje proces, šetrí vám čas tým, že odstraňuje potrebu následného spracovania, a umožňuje vám zamerať sa na kreatívnejšie rozhodnutia, ako je kompozícia a expozícia. Keď potrebujete mať čo najväčšiu kontrolu nad snímaním, manuálne zaostrovanie je vždy skvelý prístup.

Matt verí, že bez ohľadu na to, aký spôsob použijete, skladanie zaostrovania zmení všedný záber na veľkolepý. „Skladanie zaostrovania mení obyčajné na neobyčajné,“ hovorí. Od makro fotografií po krajinky – ľahko použiteľné nástroje na skladanie zaostrovania od spoločnosti Canon vám umožnia zachytávať pôsobivé snímky, dokonale ostré v celej ich hĺbke.


Autori: Lauren Scott a Andrea Ball

Súvisiace produkty

Súvisiace články