Tulips in a garden framed by trails of light.

ZÁHRADNÁ FOTOGRAFIA

Osloboďte svoju kreativitu: tri projekty, ktoré môžete vyskúšať vo svojej záhrade

Pre tých, ktorí ju majú, je záhrada požehnaním. Vonkajší priestor ponúka nielen možnosť vychutnávať si čerstvý vzduch, vyhrievať sa na slnku a sledovať prebúdzanie nového života, ale tiež veľa skvelých príležitostí na fotografovanie. V tomto článku preskúmame tri techniky, ktoré pomôžu naštartovať vašu kreativitu, od svetlom vyfarbených tulipánov a padajúcich hviezd až po fotografovanie krásnych vtákov vo vašej záhrade...

Nočné videnie – maľovanie svetlom

Pri dodržaní niekoľkých základných krokov je ľahké vytvoriť vlastné umelecké dielo s použitím svetla.

1. Pripravte si vybavenie

A torch with different coloured cups taped to the end.
Z niekoľkých predmetov v domácnosti, ako sú napríklad farebné plastové poháriky, si môžete vyrobiť svetelnú paličku.

Budete potrebovať

  • Kamera
  • Statív
  • Inteligentný telefón
  • Baterka
  • Farebné plastové poháriky (alebo podobné farebné predmety, ako sú malé nádoby na skladovanie potravín, servítky alebo viacfarebné vianočné svetlá)
Kreslenie svetlom je jednoduchá technika, ktorú si môžete vyskúšať vo svojej záhrade po zotmení, a vytvoriť tak živé a nádherné obrázky. Začnite tým, že si vyrobíte svoju svetelnú paličku – naskladali sme tri farebné plastové poháriky a prilepili ich páskou k baterke. Keď počas dlhej expozície zamávate svojou improvizovanou svetelnou paličkou, vytvoria sa rozmazané pruhy farieb.

2. Umiestnite svoj fotoaparát

A photographer taps a finger on a screen to focus a shot of a tulip.
Fotoaparát umiestnite tak, aby bol objekt v zábere. Môže to byť kvet, strom, list – alebo čokoľvek z vašej záhrady.

Pripravte si kompozíciu na snímanie kvetov, stromov alebo iných vhodných predmetov vo vašej záhrade. S prípravou odporúčame začať počas denného svetla, aby ste mohli kompozíciu dotiahnuť do dokonalosti. Po zotmení umiestnite fotoaparát na statív. Aktivujte režim Live View, aby ste mohli vidieť záber na zadnom displeji LCD, zasvieťte baterkou na váš objekt a ťuknutím na obrazovku naň zaostrite. Nastavením objektívu na manuálne zaostrenie uzamknite zaostrenie na mieste. Budete potrebovať expozíciu s trvaním 30 sekúnd alebo dlhšie. Niektoré fotoaparáty majú na otočnom ovládači samostatný režim B. V takom prípade vyberte režim B (Bulb – dlhodobá expozícia), ktorý vám umožní uzamknúť uzávierku v otvorenej polohe tak dlho, ako budete chcieť. V opačnom prípade musíte vybrať režim Tv (Priorita uzávierky) a odtiaľ nastaviť rýchlosť uzávierky. Nastavte citlivosť ISO na 100, aby ste znížili citlivosť snímača a minimalizovali šum, a potom zvoľte úzku clonu, napríklad f/22 – v závislosti od výkonu vašej batérie možno budete musieť s clonou trochu experimentovať. Pre jasnejšie výsledky zvoľte nižšiu hodnotu f a pre tmavšie výsledky zvoľte vyššiu hodnotu f.

3. Pripojte telefón

A Canon EOS 90D connected to a smartphone with the Canon Camera Connect app.
Pomocou živého náhľadu Live View na telefóne zistíte, ako bude váš svetelný obraz vyzerať na výslednej fotografii.

Na spustenie a zastavenie snímania s dlhodobou expozíciou môžete použiť aplikáciu Canon Camera Connect na telefóne. Stiahnite si aplikáciu na telefón, v ponuke fotoaparátu prejdite do ponuky Nastavenia siete a pripojte sa. Táto aplikácia vám umožňuje aktivovať uzávierku bez toho, aby ste sa museli vracať k fotoaparátu, vďaka čomu sa môžete sústrediť na svetelný obraz. Živé zobrazenie v telefóne vám taktiež pomôže rozhodnúť sa, kde máte pohybovať baterkou, pretože presne vidíte, aký to bude mať vplyv na záber po aktivácii uzávierky.

4. Maľujte svojou baterkou

Súvisiace články
A woman poses for a portrait, sitting next to a window, in-between a reflector and plant.

INTERIÉROVÁ FOTOGRAFIA

Fotogenické projekty: tri nápady na kreatívne fotografovanie doma

Prejavte sa kreatívne aj doma. Tipy na snímanie filmových portrétov, abstraktných makro snímok a časozberných videozáznamov.

A time stack of a tulip in bloom.

ČASOZBERNÉ SEKVENCIE

Vytvorte a vytlačte naskladanú časozbernú fotografiu

Premeňte časozberné snímanie na jeden obrázok vďaka tomuto videu s návodom, ako naskladať sériu obrázkov.

A water droplet on a flower stem, reflecting a flower head.

MAKRO FOTOGRAFIA

Abstraktná makro fotografia: snímanie odrazu na vode

Pristúpte kreatívne k fotografovaniu kvetov a zistite, ako snímať makro snímky kvapiek vody, v ktorých sa odrážajú kvety.

A hand waves a torch with colourful cups taped to the end, causing it to blur.
Maľovanie svetlom je jednoduchý a zábavný spôsob, ako dodať obrázkom ďalšiu vrstvu a vytvoriť abstraktné pozadie pre ostré objekty.

Pomocou telefónu spustite dlhodobú expozíciu a začnite mávať svetelnou paličkou po scéne. Skúste baterkou mávať za predmetmi tak, aby sa zobrazili ako silueta. Ak chcete do určitej časti scény pridať viac svetla, jednoducho tam na niekoľko sekúnd nasmerujte baterku. Na niekoľko sekúnd sme nasmerovali baterku na tulipán, aby sme zvýraznili červenú farbu, a potom sme ňou pohybovali okolo kvetinového záhonu, aby sme vytvorili farebné pozadie.

Odviažte sa – fotografovanie vtákov v záhrade

Správne vybudované kŕmidlo pritiahne pravidelných návštevníkov a stane sa ideálnym prostredím na fotografovanie záhradných vtákov.

1. Nastavte kŕmidlo

James Paterson photographing a bird feeder in his garden.
Možno vás prekvapí množstvo voľne žijúcich zvierat, ktoré môžete fotografovať v blízkosti vášho domova.

V prípade dlhšie fungujúceho kŕmidla sa pravdepodobne objaví viac operených návštevníkov, preto použite existujúce kŕmidlo alebo ho postavte niekoľko dní vopred a naplňte ho orieškami a semenami. Ráno je zvyčajne obdobie najväčšej aktivity vtákov, preto zaujmite pozíciu včas. Ak je to možné, skryte sa za kríkmi alebo živým plotom, prípadne snímajte z okna vo vašom dome. Naplánujte si svoju polohu vo vzťahu k slnku. V prípade výrazných farieb je najlepšie mať slnko za sebou, ale ak chcete na snímke zachytiť presvetlené atmosferické podmienky, snímajte proti slnku. Akokoľvek sa rozhodnete, ideálnu snímku získate, ak zvolíte jednofarebné pozadie vo farbe, ktorá kontrastuje alebo dopĺňa snímaného vtáka – čierna však nie je vhodná! Ak je to možné, vyhnite sa snímaniu príliš rušných prvkov, ktoré odpútavajú pozornosť.

2. Použite dlhý objektív.

Použite režim tichého snímania, aby ste svoje objekty nevyplašili, a určite sa vám podarí nasnímať neuveriteľne detailné zábery divokej prírody.

Keď sú snímané objekty malé a neposedné, potrebujete dlhý objektív na vyplnenie záberu. Tu sme použili dve rôzne priblíženia, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM a Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Ak má váš objektív optický stabilizátor obrazu ako tieto modely, zapnite ho, aby ste zabránili rozmazaniu v dôsledku otrasov fotoaparátu. Pri snímaní vzdialených objektov vám pomôže fotoaparát so snímačom APS-C, napríklad Canon EOS 90D. Faktor transfokácie 1,6 znamená, že ohnisková vzdialenosť 135 mm sa efektívne zmení na 216 mm a ohnisková vzdialenosť 400 mm na výkonných 640 mm. 30 megapixelov tohto fotoaparátu tiež znamená, že fotografie môžete neskôr digitálne orezať, takže objektív s hodnotami 70 – 300 mm sa ideálne hodí na snímanie malých vtákov. Pri menej plachých objektoch, ako je napríklad tento priateľský drozd, sa možno budete môcť pomaly priblížiť, a získať tak ešte ostrejší záber.

3. Nastavenia expozície

The back of a Canon EOS 90D showing the shutter speed settings.
Na nasnímanie vtáka v pohybe budete potrebovať vysokú rýchlosť uzávierky.

Nastavte prepínač režimu fotoaparátu na Manuálny režim (M), potom stlačte tlačidlo Q a nastavením clony na hodnotu f/5.6 alebo nižšiu použijete rozostrenie pozadia pomocou malej hĺbky poľa. Nastavte rýchlosť uzávierky na 1/1250 sekundy alebo rýchlejšie a citlivosť ISO nastavte na možnosť Auto, aby sa prispôsobovala aktuálnym podmienkam. Pri dennom svetle sa hodnota ISO môže zvýšiť na 1600 alebo viac, čo nevyhnutne zvyšuje šum obrazu, ale výkon fotoaparátu Canon EOS 90D umožňuje zvládnuť tento šum aj pri vyššej citlivosti ISO. V prípade rýchlo sa pohybujúcich objektov, napríklad vtáky počas letu, budete potrebovať vyššie rýchlosti uzávierky, ktoré vám pomôžu zachytiť správnu úroveň detailov. Skúste si nastaviť Vlastný režim 1 s použitím týchto nastavení na snímanie vtákov pri kŕmidle a Vlastný režim 2 s použitím rýchlejších nastavení na snímanie vtákov počas letu, pričom v prípade potreby môžete medzi nimi rýchlo prepínať.

4. Vyberte vysokorýchlostný režim priebehu snímania

The back of a Canon EOS 90D showing high speed continuous shooting settings.
Režim sériového snímania je pravdepodobne najlepším prístupom na snímanie rýchlo sa pohybujúcich objektov.

Keď sa objaví vták, najlepšie je urobiť sériu záberov, čím zvýšite svoje šance na nasnímanie dokonalej fotografie. Stlačte tlačidlo Q a nastavte režim Priebehu snímania na Vysokorýchlostné sériové. Fotoaparát Canon EOS 90D sníma 10 snímok za sekundu so sledovaním automatického zaostrenia alebo 11 snímok za sekundu so živým náhľadom Live View. Nastavte režim Automatického zaostrenia na AI Servo a zaostrovanie bude pracovať nepretržite pri súčasnom predpovedaní pohybu objektu. Potom nastavte Bod zaostrenia na Jeden bod. Posuňte bod na vtáka, stlačením tlačidla spúšte do polovice uzamknite bod na mieste a potom podržaním stlačeného tlačidla spúšte spustite snímanie.

5. Nastavte záber mimo jedla

Ak chcete nasnímať prirodzenejší záber, zostavte kompozíciu záberu tak, aby bolo kŕmidlo tesne mimo záberu, a zaostrite na objekt.

Najprirodzenejšie fotografie vtákov sú tie, ktoré nezahŕňajú kŕmidlo alebo iné stopy ľudí, takže hľadajte možnosti na ich odstránenie zo záberu. Predtým, ako sa vtáky presunú na kŕmidlo, často poskakujú po vetvičkách v blízkosti, čo predstavuje dobrú príležitosť na snímanie. Ak zvuk fotoaparátu pôsobí na vtáky rušivo, vypnite pípnutie pri potvrdení zaostrenia (v ponuke Pípnutie na fotoaparáte Canon EOS 90D a ďalších fotoaparátoch) a nastavením priebehu snímania na tiché snímanie znížte hlasitosť cvaknutia.

Snímanie hviezd – astronomická fotografia

Fotografujte hviezdy s objektom v popredí, aby ste získali ešte zaujímavejší výsledný obrázok.

1. Nastavte statív

A photographer sets up a tripod in his garden to take a photo of the night sky.
Ak použijete statív, vaše obrázky zostanú ostré aj pri dlhých expozíciách.

Hviezdy sa najlepšie fotografujú za jasnej noci s mesiacom v nove, keď je obloha veľmi tmavá. Môže byť ťažké vyhnúť sa svetelnému znečisteniu, stále však môžete získať jasné zábery hviezd aj v mestskom prostredí. Na začiatok nasaďte fotoaparát na statív. Pokúste sa vytvoriť kompozíciu s detailmi v popredí, ako sú napr. stromy, a vytvoriť tak snímku krajiny s hviezdami. Pri výbere presného miesta, na ktoré zameriate svoj fotoaparát, vám pomôže aplikácia s mapou nočnej oblohy, pomocou ktorej nájdete súhvezdia alebo stred Mliečnej dráhy.

2. Zaostrite na vzdialenú hviezdu

A photographer’s hands holding a Canon EOS 90D with a zoom lens attached.
Pri vytváraní kompozície záberu zaostrite na jednu hviezdu alebo skupinu hviezd. Pri vytváraní kompozície nezabudnite približovať a odďaľovať zobrazenie.

Na zaostrenie na vzdialenú hviezdu je potrebné použiť manuálne zaostrenie. Aktivujte živý náhľad Live View a vyhľadajte jasnú hviezdu na oblohe. Dvojitým stlačením tlačidla priblíženia na fotoaparáte priblížite zobrazenie hviezdy na displeji. Nastavte objektív na manuálne zaostrenie a potom otáčajte zaostrovacím prstencom (na konci objektívu), kým nebude hviezda ostrá. Následne môžete zobrazenie oddialiť a v prípade potreby upraviť kompozíciu.

3. Vyberte rýchlosť uzávierky

The screen of a Canon EOS 90D showing the Long exposure noise reduction setting.
Vyberte správnu rýchlosť uzávierky podľa efektu, ktorý chcete vytvoriť – použitím pomalej rýchlosti uzávierky pohyb rozmažete a s vysokou rýchlosťou uzávierky pohyb zastavíte.

Z dôvodu rotácie Zeme hviezdy nie sú nikdy statické, takže ak je vaša rýchlosť uzávierky príliš dlhá, hviezdy sa zmenia na svetelné pruhy. Tu vám pomôže „pravidlo 500“ – metóda na meranie maximálneho času expozície, ktorý vám umožní nasnímať záber skôr, ako sa hviezdy rozmažú alebo zmenia na pruhy. Rýchlosť uzávierky by nemala byť nižšia ako hodnota 500 vydelená ohniskovou vzdialenosťou objektívu. Takže s objektívom nastaveným na 25 mm môžete snímať maximálne 20 sekúnd (500 deleno 25). Takéto dlhé expozície môžu viesť k zvýšenému šumu obrazu, pretože snímač sa počas expozície zahrieva. Na zníženie šumu aktivujte nastavenie Redukcia šumu pri dlhej expozícii.

4. Expozícia pre nočnú oblohu

The screen of a Canon EOS 90D showing settings for night shooting.
Uistite sa, že je váš fotoaparát nastavený na fotografovanie v noci s vysokou citlivosťou ISO, ktorá zabraňuje vzniku tmavých a ponurých obrázkov – a aj keď to znie kontraintuitívne, nastavte vyváženie bielej na možnosť Denné svetlo.

Nastavte prepínač režimu do polohy M pre manuálny režim a stlačením tlačidla Q upravte expozíciu. Vyberte širokú clonu, napr. f/5.6, rýchlosť uzávierky nastavte na 20 sekúnd – alebo použite pravidlo 500 – a vyberte vysokú hodnotu citlivosti ISO, napr. 3200. Nastavte režim priebehu snímania na dvojsekundovú samospúšť alebo použite aplikáciu Canon Camera Connect, aby ste pri stlačení spúšte zabránili otrasom fotoaparátu, a potom nasnímajte záber. Skontrolujte obrázok a v prípade potreby zvýšením citlivosť ISO záber zosvetlite alebo znížením citlivosť ISO záber stmavte.

5. Snímajte stopy hviezd

Stopy padajúcich hviezd vytvárajú skutočne pútavé snímky.

Namiesto toho, aby ste bojovali s pohybom hviezd na oblohe, sa môžete pokúsiť zachytiť ich ako kruhové stopy. Po dobu niekoľkých hodín alebo dlhšie musíte nepretržite snímať sériu 30-sekundových expozícií. Ak má váš fotoaparát režim intervalového snímania (napríklad Canon EOS 90D, EOS 6D Mark II a EOS RP a profesionálne fotoaparáty vrátane fotoaparátu EOS 5D Mark IV), aktivujte tento režim, nastavte interval na 1 sekundu a počet záberov na 00 – neobmedzene. Rýchlosť uzávierky nastavte na 30 sekúnd a začnite fotografovať. Ak váš fotoaparát neponúka intervalové snímanie, môže mať režim časozberného snímania, ktorý môžete použiť s dlhou dobou expozície. Po nasnímaní série fotografií použitím niektorého z týchto spôsobov môžete zábery zlúčiť pomocou softvéru na spracovanie obrázkov (DPP) Digital Photo Professional od spoločnosti Canon. Použite nástroj Compositing (Spájanie) a každý obrázok nastavte na režim spájania Lighten (Zosvetliť).

Autor: James Paterson