KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

Tipy na lepšie fotografie morského pobrežia

Chystáte sa toto leto na pláž alebo plánujete výlet k pobrežiu mimo sezóny? Naše tipy na fotografovanie pobrežia vám pomôžu vytvárať skvelé fotografie kedykoľvek v priebehu roka a za akýchkoľvek podmienok.
HDR fotografia od Erika Colomba: záber slnka s turbulentným morom na obzore, ktoré sa triešti na skalách, a v popredí obloha žiari teplými večernými farbami.

Popularita morského pobrežia medzi fotografmi krajiniek má svoj dôvod. Pre strhujúci kontrast pobrežia a mora, tvary modelované svetlom pri jeho odraze od vody a časté dramatické zmeny počasia je pobrežie mora zvlášť pôsobivé.

Taliansky fotograf a učiteľ fotografie Erik Colombo miluje fotografovanie morských pobreží. Sám seba opisuje ako „360° fotografa“, ktorý pracoval v každom žánri fotografie, od svadieb po luxusnú móda a reklamné videá. Jeho veľkou vášňou však je fotografovanie krajiny a divokej prírody. Často cestuje, aby dokázal odfotiť tie „najdivokejšie a najpôsobivejšie krajiny našej nádhernej planéty, od hôr po oceány, od ľadovcov až po sopky“. Veľkú časť svojej práce venuje aj zdieľaniu svojich zručností a poznatkov v kurzoch, workshopoch v exteriéroch a pri fotografických výletoch.

Tu sa zhovárame s Erikom, aby sme od neho získali tipy na úspešné fotografovanie morského pobrežia. Predstavujeme aj niektoré z najlepších fotoaparátov a objektívov Canon na fotografovanie pláží a morských pobreží.

Fotografia Erika Colomba: záber zakriveného príkreho útesu s lastúrou na skalách v popredí a pruhovanými oblakmi na večernej oblohe v pozadí.

Či už ide o exotické alebo dobre známe miesto, Erik odporúča hľadať neobvyklé perspektívy. Odporúča však používať aj všetky dobre zavedené techniky kompozície – zahrnúť vodiace línie a zaistiť, aby v popredí, strede i pozadí bolo niečo, čo pritiahne oko diváka. Spojenie piatich fotografií nasnímaných fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

Fotografia Erika Colomba: skalnatý výbežok s prírodným oblúkom uprostred, vlny sa víria cez skaly v popredí a sú rozostrené dlhou expozíciou.

Aj v relatívne dobrom počasí môže byť vaša súprava vystavená pôsobeniu morskej vody. Fotoaparát a objektívy majú rôzne úrovne odolnosti voči poveternostným vplyvom – Erik však napriek tomu pravidelne používa pláštenky a ako jeden z najdôležitejších nákupov odporúča dobrý batoh, aby ste objektívy zachovali v suchu. Je dobrým nápadom investovať aj do krytov objektívov, aby ste kvapky vody udržali mimo nich. Spojenie troch fotografií nasnímaných fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

1. Ako zachytiť dramatické fotografie morského pobrežia

Kompozícia je pri fotografovaní to najdôležitejšie. Ešte viac to platí pri snímaní morských pobreží,“ vraví Erik. Než sa pustíte do fotografovania, Erik odporúča stráviť na mieste určitý čas. „Skúmanie bez fotoaparátu vám veľmi pomôže,“ hovorí. „Fotoaparát vyberám z batohu až po 20 až 30 minútach, keď miesto trochu spoznám.“

Otvorené more môže byť v skutočnosti veľmi hypnotizujúce, fotografia však nezaznamená jeho dynamiku. Pátrajte po prvkoch na pobreží, ktoré vám pomôžu vytvoriť kompozície s klasickými prvkami, ako sú zaujímavé miesta v rôznych vzdialenostiach, asymetrické orámovanie a vedúce línie. „Skaly sú ideálnym objektom, ktorý vám pomôže vytvoriť dynamickú kompozíciu,“ vraví Erik. „Výrazný kontrast dokážu pomocou svojich teplých farieb voči chladným farbám mora vytvoriť kvety.“

Na morských pobrežiach dokáže rovný horizont vytvoriť alebo pokaziť dobrý záber. Mnohé fotoaparáty majú elektronickú vodováhu, ktorá sa môže zobraziť ako prekrytie na obraze v hľadáčiku alebo na zadnej obrazovke. Pomôže vám tak vyhnúť sa nakloneným horizontom. Model EOS R7 zaviedol funkciu automatického vyrovnania, ktorá pomocou stabilizácie obrazu vo fotoaparáte (IBIS) vyrovnáva akýkoľvek mierne naklonený horizont s cieľom vytvoriť dokonalé snímky.

Bez ohľadu na to, aký fotoaparát používate, odporúča Erik zapnúť mriežku. Tá vám pomôže vytvárať zábery s rovným horizontom i s klasickými technikami kompozície, ako je pravidlo tretín alebo zarovnanie diagonálnych prvkov.

V zloženom HDR zábere od Erika Colomba vlny prúdia cez skaly a sú rozmazané dlhou expozíciou. Tmavosivé oblaky zakrývajú slnko na oblohe.

Vertikálna kompozícia môže zvýrazniť kontrast medzi morom a oblohou. Ak má váš fotoaparát režim HDR, môžete pomocou neho zachytiť oba tieto živly. Nádherné fotografie však zvládnete vytvoriť aj bez tohto režimu. Erik často s fotoaparátom na statíve vytvorí niekoľko záberov s rôznymi nastaveniami, aby čo najlepšie zaznamenal rôzne časti scény. Potom pomocou techník skladania spája viacero záberov do jednej snímky. Táto snímka sa skladá z troch záberov nasnímaných fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM pri nastavení 16 mm, f/13 a ISO 100 a expozičnom čase 1/15 s pre popredie a 1/125 s pre oblaky. © Erik Colombo

Fotografia Erika Colomba: polárna žiara sa trblieta na oblohe, jej farby sa odrážajú na ľadovom mori. Zem naznačuje temná línia na obzore.

To, čo sa deje na oblohe, môže byť rovnako zarážajúce ako more, či už ide o polárnu žiaru alebo len búrkové mračná. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM pri nastavení 15 mm, 15 s, f/11 a ISO 100. © Erik Colombo

2. Snímanie vertikálnych fotografie morského pobrežia

V súčasnosti je vertikálne snímanie rovnako dôležité ako horizontálne snímanie, dokonca aj v prípade snímania krajiny. Vytváranie snímok, ktoré dobre fungujú v rôznych platformách sociálnych médií, je kľúčovou súčasťou pracovného postupu mnohých fotografov. Je to zároveň príležitosť zvýrazniť zaujímavé detaily, ktoré nemusia byť v horizontálnych záberoch také zrejmé.

„Milujem vertikálne kompozície,“ hovorí Erik. „Sú zaujímavejšie a menej chaotické ako horizontálne kompozície. V prípade takýchto záberov je hľadanie vhodných priblížených prvkov v popredí rozhodujúce na vytvorenie zaujímavej a jedinečnej fotografie.“

3. V akom čase je najlepšie fotografovať morské pobrežie?

Tá istá scéna môže vyzerať veľmi odlišne, pretože intenzita, smer a farba svetla sa počas dňa menia. „Správny čas“ v podstate neexistuje, ale skoro ráno a neskoro večer počas „zlatej hodiny“ a počas predchádzajúcej či nasledujúcej „modrej hodiny“ môžete zachytiť zaujímavé farby.

Ak budete fotografovať skoro ráno alebo neskoro poobede, môžete zachytiť niekoľko veľmi pôsobiacich snímok morského pobrežia s ľuďmi, stromami a ďalšími prvkami krajiny alebo umelými štruktúrami v siluete. Ak chcete zaznamenať čo najväčšiu škálu detailov a zväčšiť svoju kreatívnu flexibilitu, použite rovnaký prístup ako pri akomkoľvek fotografovaní pri slabom osvetlení – použite širokú clonu (nízke clonové číslo), aby ste prepustili čo najviac svetla, zvýšte hodnotu ISO a použite fotoaparát navrhnutý na vynikajúci výkon pri slabom osvetlení, ako je napríklad rad systému EOS R od spoločnosti Canon.

Výzvou však často nie je málo svetla, ale naopak veľmi svetlé prostredie, napríklad pri oslnení slnka na poludní. Model EOS R50 a ďalšie fotoaparáty Canon preto obsahujú funkcie, ako napríklad režim s inteligentným nastavením scény a režim HDR (vysoký dynamický rozsah). Tie sú ideálne na snímanie v podmienkach s vysokým kontrastom s odrazmi jasného svetla, ktoré často nájdete na pláži.

Zložená HDR fotografia od Erika Colomba: záber zapadajúceho slnka cez prírodný oblúk. V popredí morské vlny udierajú na skalnaté pobrežie.

Snímanie počas „zlatej hodiny“ (hodina bezprostredne po východe slnka a pred západom slnka) je skvelým okamihom na snímanie morského pobrežia, pretože teplé farby a nízko položené slnko vytvárajú nádherné svetelné podmienky. HDR snímka zložená z piatich záberov nasnímaná fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM pri nastavení 16 mm, f/11 a ISO 100 a expozičnom čase 0,3 s pre popredie a 1/160 s pre slnečné lúče. © Erik Colombo

4. Nastavenia fotoaparátu na vytvorenie lepších fotografií morského pobrežia

Ak nie je možné vyhnúť sa fotografovaniu pri jasnom svetle uprostred dňa, odporúča Erik použiť neutrálny sivý filter (ND), ktorý vám pomôže znížiť množstvo svetla dostávajúce sa do fotoaparátu. On sám rád používa silný 10-stupňový filter ND1000. „Filtruje množstvo svetla, čím vám umožní používať dlhú expozíciu a vytvoriť dojem rozmazaného pohybu mora,“ hovorí.

Erik má túto techniku rád, pretože vytvorenie dojmu pohybu na zábere morského pobrežia môže dodať zaujímavý prvok inak priemernej scéne. Dve kľúčové oblasti, na ktoré je vhodné sa zamerať, sú more a obloha, ktoré sú obe relatívne pomalé. Zachytenie dojmu ich pohybu (namiesto jeho zmrazenia) si vyžaduje nízku rýchlosť uzávierky a podporu fotoaparátu, zvyčajne statív.

Udržiavanie nízkych hodnôt ISO a nízkej clony (veľkého clonového čísla) umožní použiť dlhšie expozičné časy. Aby ste zabránili traseniu fotoaparátu pri stlačení tlačidla spúšte, môžete fotoaparát ovládať na diaľku pomocou aplikácie Canon Camera Connect. Vyskúšajte snímanie s dlhou expozíciou 10 alebo viac sekúnd a zistite, ako sa pohybujúce oblaky a voda na pláži rozmazávajú na zamatovo hladký kúpeľ farieb. Ďalšou alternatívou je zvýšiť rýchlosť uzávierky na mimoriadne vysoké hodnoty s cieľom zachytiť jednotlivé kvapôčky narážajúcich sa vĺn.

5. Hĺbka ostrosti na fotografiách morského pobrežia

Erik často chce, aby určitá časť scény zostala ostrá a zvyšok bol rozmazaný (plytká hĺbka ostrosti). V týchto situáciách prepne na manuálne zaostrenie. Bezzrkadlové fotoaparáty Canon mu pomáhajú užitočnou funkciou zvýraznenia manuálne zaostrených obrysov. Je to praktické najmä vtedy, keď sú úrovne osvetlenia nižšie alebo je prítomná hmla, čo sťažuje zaostrenie.

„Hoci je automatické zaostrovanie veľmi užitočné, pri zložitejších poveternostných podmienkach dokáže zvýraznenie zaostrených obrysov zachrániť celé fotografovanie.“ Keď je táto funkcia zapnutá, môžete bez obáv zaostrovať manuálne, pretože obrazovka fotoaparátu alebo hľadáčik presne prekrytím jasnej farby na zaostrených častiach scény jasne zvýrazní, čo je práve zaostrené. Pri úprave zaostrenia uvidíte, ako sa zvýraznené oblasti menia.

Pri fotografovaní krajiny niekedy chcete, aby bola ostro zaostrená čo najväčšia časť scény – od popredia až po pozadie. Skvelou technikou, ako to dosiahnuť, je zaostrovanie na hyperfokálnu vzdialenosť. Hyperfokálna vzdialenosť sa líši v závislosti od objektívu, clony a ohniskovej vzdialenosti. Najjednoduchší spôsob, ako nájsť miesto, na ktoré je potrebné zaostriť, je použiť kalkulačku hĺbky ostrosti a hyperfokálnej vzdialenosti v bezplatnej aplikácii Canon Photo Companion. Ak nemáte čas na výpočty, približným pravidlom je zaostriť na miesto v približne jednej tretine od začiatku scény.

Fotografia Erika Colomba: strhujúce vlny v pohybe v popredí a skalnaté útvary osvetlené farbami západu slnka na pozadí.

Na tejto dramatickej fotografii sú kvapky vody vymrštené narážajúcimi vlnami zmrazené krátkym expozičným časom. Ostré kamienky na popredí sú v kontraste voči výrazným skalným útvarom na pozadí, ktoré znejasňuje striekajúca morská voda a vzdialený opar. Zložená HDR fotografia troch snímok zachytených fotoaparátom Canon EOS R5 s objektívom Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM pri nastavení 105 mm, f/11 a ISO 100 a expozičným časom 1/250 s pre popredie a vlny a 1/160 s pre nebo. © Erik Colombo

6. Pri akom počasí je najlepšie fotografovať morské pobrežie?

Počasie môže dodať fotografiám mora skutočne zaujímavé prvky, či už sú to hladké, jemné zlaté oblaky, alebo zlovestné tmavé búrkové mraky. Ak sa naučíte vnímať zaujímavé vzorce počasia a zistíte, ako z nich vyťažiť to najlepšie pre fotografiu, získate dôležitú zručnosť. „Svojim študentom vždy hovorím, že neexistujú nepriaznivé poveternostné podmienky, len zlí fotografi,“ hovorí Erik. „Krása fotografie krajiny spočíva v nepredvídateľnosti prírody.

„Tie najlepšie poveternostné podmienky som počas ciest po celom svete nachádzal vždy po daždi.“

Fotografujete počas neočakávanej búrky? Vnímajte ju ako príležitosť, nie problém. „Počas búrky,“ navrhuje Erik, „použite objektív so zoomom a fotografujte vlny s krátkym expozičným časom približne 1/1000 sekúnd, aby ste zachytili kvapky vĺn, prípadne s dlhým expozičným časom asi 10 sekúnd, čím vytvoríte abstraktný záber.“

7. Najlepšie fotoaparáty a objektívy na fotografovanie morského pobrežia

Erik si na cesty nosí často iba jeden fotoaparát, aby minimalizoval nosenú hmotnosť. Jeho voľbou je plnoformátový fotoaparát EOS R System s širokouhlým objektívom RF so zoomom.

Ak chcete snímať širokouhlé zábery, čo je v prípade morského pobrežia skvelou voľbou, je plnoformátový fotoaparát (napríklad EOS R8) v kombinácii s objektívom RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM vynikajúcou kombináciou na zaznamenanie širokouhlých výhľadov v podobe malej súpravy vhodnej na cestovanie. Model EOS R8 ponúka zároveň rýchle sériové snímanie až do 40 sn./s, čo je ideálne na zachytenie momentu, keď sa vlna rozbije nad skalami.

Cenovo dostupnejšia alternatíva v podobe fotoaparátu EOS R50 s rozlíšením 24,2 MP v kombinácii s objektívom RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM alebo RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM tvorí ešte ľahšiu, prenosnejšiu súpravu, ktorá je zároveň vysoko flexibilná a teda ideálna na deň strávený fotografovaním pobrežia.

Tieto objektívy poskytujú široký a veľmi všestranný rozsah ohniskových vzdialeností. Ak chcete použiť superteleobjektív, model RF 100-400mm F5.6-8 IS USM je skvelou voľbou pri použití s plnoformátovým fotoaparátom. Ešte väčší rozsah získate pri použití fotoaparátu APS-C.

Ak už máte objektívy EF a chcete ich používať s fotoaparátmi so systémom EOS R, doplňte svoju súpravu o upevňovací adaptér na nasadzovacie filtre EF-EOS R. Nielenže vám umožňuje používať objektívy EF a EF-S bez straty kvality alebo funkčnosti, ale získajte aj možnosť používať nasadzovacie filtre. K dispozícii je buď s filtrom V-ND, alebo s kruhovým polarizačnými filtrom. Oba pri jasne rozžiarenom mori oceníte.

Morské pobrežie je nielen miestom zábavy s priateľmi a rodinou, ale aj miesto plné potenciálu na skvelé fotografie krajiny bez ohľadu na počasie.


Autori: Astrid Pitmanová a Sarah Bakklandová

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • Krajinný fotograf sa pozerá cez hľadáčik fotoaparátu Canon EOS RP a sníma rozľahlé polia.

    KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

    Ako fotografovať krajiny z ruky

    Naučte sa snímať pozoruhodné krajiny bez statívu.

  • Ako fotografovať vodu

    ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

    Ako fotografovať vodu

    Objavte, ako zachytiť vodu, či už tečúcu, padajúcu, špliechajúcu, alebo pokojnú, vďaka týmto piatim expertným radám.

  • Drevené mólo nad jazerom obklopeným horami. Oblaky nad hlavou sa odrážajú na hladine jazera.

    KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

    Najlepšie objektívy pre krajinnú fotografiu

    Všetky informácie, ktoré potrebujete na to, aby ste mohli vybrať cenovo dostupné objektívy s pevným ohniskom alebo zoomom.

  • Tipy na snímanie v extrémnych poveternostných podmienkach

    ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA/EXTERIÉRY

    Tipy na snímanie v extrémnych poveternostných podmienkach

    V tejto časti nájdete naše špičkové tipy a triky na zvládanie fotografovania v extrémnych poveternostných podmienkach, a to od ochrany vášho zariadenia až po starostlivosť o seba.