ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

Radosť z prírody: 5 techník fotografovania vody

Objavte týchto päť skvelých rád, ako fotografovať vodu od rozmazaných vodopádov až po padajúce kvapôčky.
Canon Camera
Ak hľadáte prestávku na oddych od každodenného života, vodu pravdepodobne nemáte ďaleko. Upokojujúci účinok vody v prírode si vychutnáva mnoho ľudí – od rodinného dňa na pláži po prechádzku popri krútiacej sa rieke. Či už teda pôjde o lámajúce sa vlny, hmlistú spŕšku vodopádu, alebo odraz v pokojnom jazere, na vašich fotografiách sa toto leto pravdepodobne objaví voda. Ako však zachytíte pútavé fotografie takéhoto premenlivého objektu, ktorý je neustále v pohybe? Existuje množstvo kreatívnych možností, ktorými môžete zlepšiť letné zábery.

Vďaka týmto piatim technikám fotografovania vody posuniete svoje zábery na vyššiu úroveň, či už ste sa vybrali objavovať v letnom počasí, alebo hľadáte objekty bližšie k domovu počas chladnejších mesiacov.

1. Ako snímať odraz vo vode

Muž drží fotoaparát nad hlavou a fotografuje vyhliadku na pláži.

Pri snímaní odrazu experimentujte s výškou umiestnenia fotoaparátu. Z väčšej výšky môže vyzerať ostrejšie, zatiaľ čo pri menšej výške sa dostanete bližšie k hladine a dosiahnete dynamickejší pohľad.

Plážová krajinka nasnímaná s odrazom vyhliadky vo vode v piesku.

Snáď najfotogenickejším aspektom vody je, že dokáže odrážať obraz. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s objektívom Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pri nastavení 31 mm, 1 s, f/16 a ISO 100.

Ideálnym miestom na zachytenie zreteľného odrazu, ktorý predstavuje skvelý spôsob, ako ozvláštniť inak obyčajnú krajinku, je veľká a pokojná vodná plocha. Na svojich potulkách hľadajte vodu – prúdiace toky zaistia abstraktnejšie efekty odrazu, zatiaľ čo pokojná hladina mláky dokáže vytvoriť pokojnejší odraz, ktorý sa bude viac podobať zrkadlu. Ak je práve to vaším cieľom, nájdite si chránené miesto alebo pred fotografovaním počkajte, kým utíchne vietor.

Ak nastavíte fotoaparát na režim priority clony (Av), budete si môcť zvoliť clonu, zatiaľ čo fotoaparát automaticky upraví rýchlosť uzávierky na dosiahnutie správnej expozície. Ostré pozadie aj odrazené detaily v diaľke zaistíte tak, že si zvolíte úzku clonu a použijete kalkulačku hĺbky ostrosti a hyperfokálnej vzdialenosti v aplikácii Photo Companion. Pomocou zaostrovania na hyperfokálnu vzdialenosť dosiahnete zaostrenie na väčšiu časť záberu tak, že si nájdete najbližší bod, na ktorý možno zaostriť a zachovať pritom relatívne ostré pozadie.

Ako alternatívu k úzkej clone môžete vyskúšať veľmi širokú clonu – rozmazané bude buď popredie, alebo odraz, čím dosiahnete abstraktný efekt.

2. Ako fotografovať vodopád

Preexponovaná snímka tečúceho vodopádu, na ktorej vidno rozmazanie pohybu.

Ak chcete zachytiť padajúcu vodu s úchvatným rozmazaním pohybu, budete potrebovať dlhú expozíciu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM pri nastavení 64 mm, 15 s, f/20 a ISO 100.

Fotograf stojaci pred riekou s vodopádom s fotoaparátom na statíve.

Neutrálne sivé filtre (ND) sú vynikajúce na blokovanie svetla, ale takisto môžu spôsobiť, že nebudete dobre vidieť cez hľadáčik. Predídete tomu použitím živého náhľadu Live View pri kompozícii a zaostrovaní. Potom nastavte dvojsekundový časovač, aby ste zabránili otrasom fotoaparátu.

Keď nabudúce na turistike zazriete burácajúci vodopád, ktorý si priam žiada, aby ste ho zachytili na fotografii, doplňte nastavenie fotoaparátu o neutrálne sivý filter (ND) a využite túto šancu naplno. Neutrálne sivé filtre zabraňujú prenikaniu určitého množstva svetla do fotoaparátu (hovoríme o krokoch), vďaka čomu budete mať pri výbere rýchlosti uzávierky väčšiu kontrolu. Pri vodopádoch je ideálny 6-krokový neutrálne sivý filter, ktorý je pravdepodobne najlepším univerzálnym filtrom na rozmazávanie vody. Pred začatím snímania sledujte prúd vodopádu a všimnite si miesto, kde naspodku vzniká pena, pretože práve tam sa na snímke vytvoria krásne rozmazané pásy.

Pri jednoduchom nastavení prepnite fotoaparát na manuálny režim (M) a nastavte dostatočne malú clonu, aby ste zaistili veľkú hĺbku ostrosti, a citlivosť ISO 100. Potom upravte rýchlosť uzávierky, kým nebude meranie vyzerať správne. Potom pripojte neutrálne sivý filter a zodpovedajúcim spôsobom dolaďte rýchlosť uzávierky. Každý krok svetla, ktorý zablokuje neutrálne sivý filter, vám umožní zdvojnásobenie času expozície. Pri prepočte môže byť užitočná metóda počítania prepnutí, keďže jeden krok predstavuje dve alebo tri prepnutia voliča rýchlosti uzávierky (v závislosti od veľkosti prírastkov v ponuke vášho fotoaparátu).

3. Ako vyhladiť morskú hladinu

Muž čupí pri fotoaparáte a statíve na kamenistej pláži.

Spárovanie fotoaparátu s aplikáciou Canon Camera Connect vám umožní spustiť a zastaviť niekoľkominútové expozície v rámci režimu dlhodobej expozície (Bulb, B) prostredníctvom vášho telefónu, takže môžete mať uzávierku aktivovanú tak dlho, ako chcete.

Záber s dlhou expozíciou na more rozmazané na pozadí pobrežných skál pri západe slnka.

Pri expozícii trvajúcej až minútu môžete zachytiť úchvatne mliečne rozmazané more a jemný pohyb oblakov. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM pri nastavení 24 mm, 2,5 s, f/16 a ISO 100.

Potulky po pláži predstavujú jeden z najväčších letných pôžitkov, ktorý si určite s radosťou zachytíte do svojho albumu. Hoci však oceán môže byť jedným z najúžasnejších prírodných divadiel, sčerená hladina vody môže niekedy na fotografii bez pohybu pôsobiť chaoticky. Ak použijete veľmi dlhú expozíciu, rozmažete pohyb mora a premeníte spenenú vodu na zamatovo hladký povrch bez detailov. Ak snímate na dennom svetle, budete potrebovať silný neutrálne sivý filter, ktorý zablokuje približne 10 – 16 krokov svetla. Za súmraku budete možno potrebovať slabší filter alebo vôbec žiadny – ak to chcete skúsiť, vyberte sa na prechádzku skoro ráno a pri príprave záberu si vychutnajte pokoj pláže, ktorú budete mať takmer pre seba.

4. Ako fotografovať lámajúce sa vlny

Fotograf čupí na skalách vedľa špliechajúcich vĺn so statívom a s fotoaparátom.

Pri snímaní vĺn môže byť náročné odhadnúť načasovanie, preto nastavte režim priebehu snímania fotoaparátu na sériové snímanie vysokou rýchlosťou, a keď vlna narazí, nasnímajte sériu rýchlych záberov.

Vlnky narážajú na kamene na pláži.

Nič nevyjadruje majestátnu silu vody tak ako lámajúca sa vlna – experimentujte s rôznymi rýchlosťami uzávierky, aby ste dosiahli rôzne výsledné snímky. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 850D s objektívom Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM pri nastavení 27 mm, 1/20 s, f/25 a ISO 100.

Ak chcete zachytiť dramatický pohyb mora, budete potrebovať vysokú rýchlosť uzávierky približne 1/500 s. Môžete použiť aj nižšiu rýchlosť uzávierky, ktorá môže pomôcť vyjadriť dojem pohybu, keďže premení spŕšky a kvapky na explózie rozmazaných pásov. Vyskúšajte nastaviť fotoaparát na režim priority uzávierky (Tv) a znížte rýchlosť uzávierky na približne 1/20 s s citlivosťou ISO 100. Pri tejto rýchlosti uzávierky je najlepšie použiť statív, ale ak sa nebudete hýbať, môžete fotografovať aj z ruky.

Ak máte objektív so stabilizáciou obrazu alebo fotoaparát EOS R5 či R6 so zabudovanou stabilizáciou obrazu a používate širokouhlý objektív, podľa „recipročného“ pravidla možno pri expozícii 1/20 s snímať z ruky s objektívom s 20 mm ohniskovou vzdialenosťou.

Ak chcete byť pri vode alebo v nej trochu aktívnejší, vynikajúcim spoločníkom vám bude kamera Canon IVY REC. Je odolná voči nárazom a vodotesná počas 30 minút v hĺbke do dvoch metrov. Ak chcete získať viac rád, ako snímať vodné športy, pozrite si našu príručku o tom, ako čo najlepšie využiť akciu vo vode.

5. Ako zachytiť kvapky vody

Muž drží fotoaparát nad pohárom vody umiestnenom pred modrou tabuľou a sníma záber kvapky padajúcej zhora.

Umiestnenie blesku za modrú acetátovú tabuľu vytvára na vode farebné odrazy.

Kvapka vody špliecha a vytvára vlnky.

Makro objektív, ako je objektív RF 35mm F1.8 Macro IS STM, ktorý James použil na zachytenie tejto fotografie, umožňuje snímať detailné zábery kvapiek vody zblízka. Najprv manuálne zaostrite na miesto, kde dopadne kvapka. Zachytené fotoaparátom Canon EOS RP s objektívom RF 35mm F1.8 Macro IS STM pri nastavení 2 s, f/16 a ISO 100.

Počasie nanešťastie nie je vždy na našej strane. Ak je to tak, fotografovanie vody si môžete cvičiť bližšie k domovu. Kvapky vody môžu pri pohľade zblízka vyzerať úžasne. Pri snímaní padajúcej kvapky vody musíte použiť externý blesk, napríklad Canon Speedlite EL-100, a fotografovať na tmavom mieste. Tak môžete využiť trvanie blesku (dĺžku svetelného záblesku) na zmrazenie pohybu vo chvíli, keď kvapka dopadá na vodnú hladinu.

Túto techniku si precvičíte tak, že nad pohár vody dáte kvapkadlo alebo striekačku a zaň umiestnite blesk, aby kvapku osvetlil zozadu. Nastavte fotoaparát na manuálny režim (M) s hodnotou clony f/8, citlivosťou ISO 100 a rýchlosťou uzávierky približne dve sekundy. Spustite expozíciu, kvapnite vodu a potom buď manuálne aktivujte blesk, keď kvapka dopadne na hladinu, alebo použite diaľkovú spúšť na jeho automatickú aktiváciu. Je to výzva pre vaše fotografické zručnosti a techniku osvetľovania, ale výsledky môžu byť veľkolepé.
Autor: James Paterson

Súvisiace produkty

Súvisiace články