PORTRÉTNA FOTOGRAFIA

Ako snímať výnimočné skupinové portréty

Štyria ambasádori spoločnosti Canon sa podelili o svoje najúčinnejšie rady na zachytávanie všetkých druhov skupinových portrétov, od rodín a svadobčanov až po športové tímy.
Skupinový portrét nevesty a jej družičiek pózujúcich pri viacúrovňovej svadobnej torte.

Špeciálne príležitosti, ako svadby, športové podujatia a rodinné oslavy, ponúkajú skvelé príležitosti na snímanie skupinových portrétov priateľov a našich milovaných, ktoré si budeme po celé roky ceniť.

Docielenie dobrého skupinového záberu je však umenie – a komplikované. Keď pracujete s viacerými ľuďmi, musíte byť schopní rýchlo rozmýšľať o tom, kam ich umiestniť a jasne im povedať, čo od nich chcete. Znamená to, že už potrebujete mať zvládnuté základy snímania skupinových portrétov.

Niektoré rady sú univerzálne. Bez ohľadu na to, akú skupinovú fotografiu snímate, uistite sa, že každý má dobrý výraz tváre, záber je dobre rozložený a osvetlený a pozadie nie je preplnené ani rušivé.

Taktiež je vždy dôležité osvetlenie. Ak napríklad snímate vonku počas slnečného dňa, vyhľadajte oblasť s tieňom nad hlavou, aby vaše objekty do fotoaparátu nežmurkali.

Použitie fotoaparátu s elektronickým hľadáčikom, ako je napríklad Canon EOS RP alebo Canon EOS R6, znamená, že môžete skupinové zábery zobrazovať počas snímania a upravovať expozíciu, zatiaľ čo obrazovka s variabilným uhlom vám umožní snímať z rôznych uhlov pohľadu z kreatívnych alebo praktických dôvodov.

Keď snímate v interiéri pri prirodzenom svetle, skutočne pomáha používať rýchle objektívy, ako je napríklad model Canon RF 50mm F1.8 STM. A v prípade, že budete snímať veľkú skupinu ľudí v relatívne malej oblasti, dobrý záber sa vám podarí dosiahnuť s ultra širokouhlým objektívom Canon RF 16mm F2.8 STM.

Štyria ambasádori spoločnosti Canon, všetci veľmi skúsení profesionáli vo svojich oblastiach, vám na tomto mieste ponúknu svoje základné tipy na snímanie skvelých skupinových záberov s akýmkoľvek scenárom.

1. Skupinové rodinné portréty

Čiernobiely záber rodiny na pláži. Otec dvíha svoje dieťa do vzduchu a všetky tri siluety sú nasmerované proti slnku.

„Rodinná prechádzka alebo beh smerom k vám môže dodať skupinovému záberu dynamiku a deti zvyčajne radi pobehujú hore dole,“ hovorí rodinná fotografka Helen Bartlett. „Alebo zmeňte fotografiu na hru, aby bola zábava!“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II (jeho nástupcom je model Canon EOS-1D X Mark III) s objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM pri nastavení 24 mm, 1/5000 s, f/2.8 a ISO 200. © Helen Bartlett

Čiernobiely portrét rodiny pózujúcej vonku – rodičia si čupli a dve deti sa opierajú o ich plecia.

Na tejto snímke je vidieť, že rodičia sedeli v zábere nižšie ako deti, čo je kompozičná technika na zabezpečenie toho, aby boli všetky ich tváre v jednej rovine. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X (jeho nástupcom je model Canon EOS-1D X Mark III) s objektívom Canon EF 50mm f/1.2L USM pri nastavení 1/100 s, f/5 a ISO 1000. © Helen Bartlett

Snímanie skupín je súčasťou každodennej práce Helen Bartlett ako jednej z najlepších rodinných fotografov v Spojenom kráľovstve. „Ak je to možné, pri skupinovej fotografii je vhodné zoskupiť ľudí do zaujímavej kompozície, kombinovať rôznu výšku a umiestnenie, aby sa vytvorila vyvážená snímka,“ hovorí.

„Odporúčam začať záberom s priamym pohľadom do fotoaparátu a potom počkať, kým sa akcia vyvinie. Záber po formálnom portréte je zvyčajne najlepší, pretože rodinní príslušníci sa k sebe otočia, rozprávajú sa a smejú.“

Ak snímate v záhrade alebo v parku, Helen navrhuje zoskupiť objekty okolo predmetov vo vašom okolí. Padnutý strom by mohol byť napríklad atraktívnou rekvizitou pre malé deti.

„Ak snímate vo vnútri, zvážte, kde je svetlo a v ideálnom prípade otočte rodinu smerom k oknu, aby bolo na všetkých tvárach rovnomerné svetlo,“ pokračuje Helen. „Keď pracujete v malom priestore a fotografujete malé deti, ak si rodičia vezmú batoľatá na ruky, nemôžu vám utiecť a hlava každého z nich bude na rovnakej úrovni.

„Ak usadíte rodinu na pohovku, mladšie deti sa môžu usadiť v náručí svojich rodičov. Keď sú deti väčšie, môžete ich usadiť na operadlá alebo do zadnej časti pohovky. Kompozícia záberu bude rozmanitejšia.“

V neposlednom rade, ak chcete pri snímaní spontánnych rodinných fotografií na podujatiach, ako sú napr. detské večierky alebo rodinné stretnutia, použiť najnovšie technológie, odpoveďou je model Canon PowerShot PX. Je to inteligentný fotoaparát, ktorý využíva technológiu rozpoznania obrazu a usporiada obraz automaticky. Vy si tak môžete slobodne vychutnať udalosť.

2. Skupinové svadobné portréty

Skupinový portrét troch žien v tradičných indických šatách jasných farieb, s henou a početnými náramkami na ramenách, stojacich pred kvetinovou stenou.

Spôsob, pomocou ktorého sa svadobný fotograf Sanjay Jogia snaží zabrániť večnému problému žmurkania na jeho záberoch spočíva v tom, že na začiatku požiada skupinu, aby zavrela oči. „Potom poviem: „Odpočítam tri, dva, jedna a potom otvorte oči." Urobím tri zábery, približne s pol sekundovým odstupom.“ Zachytené modelom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM pri nastavení 24 mm, 1/1000 s, f/3.5 a ISO 320. © Sanjay Jogia

Veľká skupina rodiny vo formálnom oblečení pózuje v slabo osvetlenej miestnosti so zlatým stropom.

Sanjay nepoužíva pri skupinových záberoch široké clony, aby zabránil tomu, že sa ľudia dostanú mimo zaostrenia. „Zvyčajne hrám na istotu a pri skupinovej fotografii nejdem pod f/8, aj keď sa fotí vonku a v jednej línii, pretože zo scény vzadu získate ďalšie detaily,“ vysvetľuje. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5DS R s objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM pri nastavení 44 mm, 1/200 s, f/8 a ISO 200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia fotografuje svadby od roku 2008, pričom sa špecializuje na indické svadby a zážitkové svadby v destináciách po celom svete. Napriek tomu, že väčšina snúbencov si na fotenie oficiálnych fotografií rezervuje profesionála, má radu pre každého, kto by chcel robiť vlastné skupinové zábery.

„Aby som sa vyhol situáciám s vysokým kontrastom osvetlenia, navrhujem umiestniť vaše skupiny do nejakého otvoreného tieňa, napríklad pod veľký strom alebo do tieňa budovy, kde je pekné pozadie,“ hovorí Sanjay. „Nechceme, aby sa ľudia opierali o stenu. Preto je potrebné zabezpečiť medzi objektom a pozadím určitú vzdialenosť, a upriamiť tak pozornosť na ľudí.“

Sanjay vytvára kompozície skupín tak, že záber je vyplnený hlavne ľuďmi, okolo ktorých sa nachádza určitý voľný priestor, pričom sa vyhýba akémukoľvek rozptyľovaniu pozadím. Ak sú v zábere nevesta a ženích, postaví ich do stredu.

„Zvyčajne umiestnim nevestu a ženícha a jednoducho striedam ľudí okolo nich,“ hovorí. „Ak skupina stojí, snažím sa ich usporiadať do jednej línie, takže mám na oboch stranách rovnaký počet ľudí. Každý z nich je otočený smerom k neveste a ženíchovi a stoja tesne pri sebe, aby sa minimalizoval priestor, ktorý skupina zaberá.“

3. Portréty športových tímov

Skupinový portrét austrálskeho kriketového tímu v žltom a zelenom oblečení.

„Myslite na svetlo,“ hovorí hlavný športový fotograf Marc Aspland. „Tímové fotografie zvykneme robiť príliš rýchlo. Lepšie fotografie však dosiahnete, ak zistíte, kde je najlepšie svetlo. Vždy uprednostňujem podsvietenie pred priamym slnečným svetlom na dosiahnutie rovnomerného osvetlenia.“ © Marc Aspland

Marc Aspland je hlavným športovým fotografom pre noviny The Times. Hoci je väčšina jeho práca zameraná na snímanie akcie, robí aj skupinové zábery. „Jednotná, úhľadná a precízna tímová fotografia je vždy lepšia ako náhodný skupinový záber,“ hovorí.

Ak napríklad fotografujete futbalový tím, Marc odporúča umiestniť tím do dvoch radov, pričom zadný rad stojí a predný rad kľačí s jednou rukou na kolene alebo so zloženými rukami. Kapitán by mal byť v strede zadného radu a manažér by mal stáť na boku skupiny. Odporúča sa aj nízky uhol fotoaparátu, takmer zarovno s hlavami ľudí v prednom rade.

Telefotografický objektív so zoomom so širokým až stredným uhlom, ako je napríklad Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, zmestí do záberu celý tím a zároveň vám umožní flexibilitu kompozície. „Skupina tímu by mala takmer presne zodpovedať rozmerom hľadáčika digitálnej zrkadlovky,“ pokračuje Marc. „Nepotrebujete mimoriadne vysokú rýchlosť uzávierky. Dôležitá je však hĺbka poľa, aby ste mali istotu, že bude zaostrený predný aj zadný rad. Clona f/5.6 alebo f/8 by mohla zabezpečiť správnu ostrosť.“

Ak niečo vašu skupinu rozptyľuje, skúste upútať ich pozornosť pokrikom alebo mávnutím, aby sa pozerali priamo na vás. Marc dodáva: „Musíte sa tiež uistiť, že niekoho nenapadne ukazovať „zajačie uši“ za hlavou spoluhráča stojaceho vedľa!“

4. Portréty módnej skupiny

Čiernobiely skupinový portrét troch mladých žien na kapote auta pred malebným jazerom.

Tento záber módnej fotografky Julie Pike zobrazuje nórsku hviezdu populárnej hudby Auroru (v strede) a jej dve sestry. „Výslovne som ju požiadala, či by sme sa mohli stretnúť v dome kde vyrastali, pretože tam by sa cítili príjemne,“ hovorí. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III (nahradený modelom Canon EOS 5D Mark IV) s objektívom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (nahradený modelom Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) pri nastavení 105 mm, 1/400 s, f/9 a ISO 500. © Julie Pike

Tri mladé ženy v letnom oblečení sa prechádzajú po lese s lúčmi slnka prenikajúcimi pomedzi stromy. Jedna zo žien má ruky vo vzduchu.

Julie hovorí, že na dosiahnutie silných záberov je dôležité venovať pozornosť vašim objektom fotografovania. „Viac si uvedomujte, ako sa hýbu a správajú,“ hovorí. „Skúste sa s nimi skutočne spojiť, a nielen stáť za fotoaparátom, pretože to vás a ľudí, ktorých fotografujete, navzájom oddelí.“ Nasnímané modelom Canon EOS 5D Mark III s objektívom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM pri nastavení 24 mm, 1/200 s, f/7.1 a ISO 320. © Julie Pike

Julie Pike je módna fotografka so sídlom v Osle v Nórsku a sníma zasnívané, spontánne vyzerajúce fotografie pre hlavné módne značky a časopisy. Ak chcete na módnej alebo lifestylovej fotografii zachytiť malú skupinu, odporúča vybrať si miesto, akým je napríklad záhrada alebo dom, kde sa každý cíti pohodlne. Taktiež odporúča použiť iba jeden objektív so zoomom, aby ste nestrácali čas výmenou objektívov.

„Na začiatku snímania sa so skupinou prejdite, aby sa trochu uvoľnili,“ hovorí. „Vždy začínam rozhovorom s ľuďmi. Radšej s nimi budem hovoriť 15 minút a snímať päť minút, než naopak. Fotoaparát majte vždy pripravený. Keď sa atmosféra a nálada uvoľní, začnite snímať zábery.“

Ak fotografujete napr. tri modelky a chcete, aby boli všetky zaostrené, Julie odporúča snímať pri nastavení f/8 alebo f/11 s rýchlosťou uzávierky najmenej 1/250 sekundy, ak sa modelky pohybujú. Pri snímaní pri slabom osvetlení umožňujú fotoaparáty, napr. model Canon EOS RP alebo Canon EOS R6, snímať pri vyšších nastaveniach citlivosti ISO bez potreby blesku. „Fotoaparáty sú teraz také dobré, že môžete hodnotu ISO nastaviť na vysokú úroveň a stále to vyzerá skvele,“ hovorí.

Pri svojich imidžových módnych záberoch Julie nabáda objekty fotografovania, aby si predstavovali, že ich filmujú, pokračovali v pohybe a nečakali na ďalší záber. „Nemali by sa pozerať do fotoaparátu po celý čas,“ hovorí. „Keď budem chcieť, aby sa na mňa pozreli, radšej ich o to požiadam. Chcem, aby na fotoaparát zabudli.“

Na ďalšom podujatí s rodinou alebo priateľmi sa nezabudnite zoskupiť a nasnímať jasný a nápadný skupinový portrét.

Napísal David Clark

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • FOTOGRAFOVANIE VEČIERKOV

    10 najlepších tipov na skvelé fotografovanie večierkov

    Zachytávajte jedinečné zábery z večierkov pomocou týchto jednoduchých tipov a techník.

  • PORTRÉTNA FOTOGRAFIA

    Ako na portrétoch zachytiť dokonalé odtiene pokožky

    Osvojte si náročné umenie zachytenia prirodzených odtieňov pokožky s módnou profesionálkou Jade Keshiou Gordonovou.

  • PORTRÉTNA FOTOGRAFIA

    Tipy na fotografovanie portrétov

    Vylepšite svoje portrétne fotografie pomocou týchto najlepších rád a techník.

  • RODINNÁ FOTOGRAFIA

    Vytvorte ešte krajšie vianočné fotografie ako pred rokom

    Fotografka Lena Petrova radí, ako vylepšiť slávnostné fotografie.