ČIERNOBIELA FOTOGRAFIA

Zvládnutie umenia dlhej expozície v čiernobielom prevedení

Zistite, kde, kedy a ako fotograf Stephen McNally, ktorý sa zameriava na fotografiu s dlhou expozíciou, zachytáva svoje očarujúce monochromatické zábery krajiny.
Čiernobiely záber ruín budovy nasnímaný s dlhou expozíciou, aby boli rozmazané mraky na oblohe.

Stephen McNally dosiahol majstrovstvo v snímaní čiernobielych fotografií s dlhou expozíciou. Má za sebou viacero výstav a jeho chuť tvoriť v rámci tohto žánru rokmi neustále rastie. Keďže pracuje ako kaderník, fotografovanie ho núti vydať sa von, hľadať nové lokality, nahliadať na známe miesta sviežim pohľadom a prináša mu obrovské uspokojenie.


Mnohí si volia čiernobielu fotografiu, aby zvýraznili dramatickosť pomocou kontrastu a tónu. Absencia farieb vás núti pozerať sa na fotografiu inak a sústrediť sa na kompozíciu, objekt a tvar. Spárujte čiernu a bielu s dlhou expozíciou a vzbudíte pozornosť ďalším prvkom. Slovami Stephena: „Fotografia s dlhou expozíciou vytvára éterický svet, ktorý oči nevidia, ale fotoaparát dokáže zachytiť."

Na tomto mieste sa dozvieme, ako sa Stephenova práca vyvíjala z hľadiska procesu a výbavy – a prečo je tak nadšený z tejto techniky.

Prečo práve čiernobiela dlhá expozícia?

Pne stromov a ich korene sa vynárajú nad hladinu vody v éterickej krajine.

„Navštívil som Blakemere Moss v Delamere v Anglicku, aby som nafotil pne stromov v jazere, pretože komisia pre lesníctvo nechala tieto stromy vyrúbať, aby sa krajina vrátila späť do prirodzeného prostredia vodnej plochy,“ hovorí o tejto snímke fotograf Stephen McNally. „Vyrúbané stromy vytvárajú vynikajúci abstraktný minimalistický obraz pri zábere s technikou dlhej expozície, ktorá izoluje objekt. Dlhá expozícia sploští vodu, takže sa zobrazí, akoby to bola vrstva ľadu.“ Model Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R a objektívom Canon EF 24 - 105 mm f/4L IS USM (teraz nahradený modelom Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM) pri nastavení 40 mm, 7.3 s, f/11 a ISO100. © Stephen McNally

Záber zachytáva rozbitú lodenicu, nad ktorou sa javia víriace mraky.

Stephen nasnímal túto fotografiu dávno zabudnutej lodenice počas návštevy Anglesey vo Walese. „Keď som tú lodenicu zbadal, upútala ma zrnitosť a detaily na dverách, aj kontrast s veľmi tmavými morskými riasami na dne. Je tu toľko odtieňov sivej a zrazu som si vedel predstaviť, ako sa v oblakoch nad ňou objavuje biela,“ hovorí. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R, objektívom Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM pri nastavení 16 mm, 4 s, f/7.1 a ISO 100. © Stephen McNally

Stephen začal fotografovať obľúbené námety, ako sú morské scenérie pri západe a východe slnka, ale rozhodol sa pre zmenu, ktorú vnímal ako výzvu. „Jednoducho ma to omrzelo, robili to všetci. Túžil som po ďalšej výzve a chcel som toho s fotoaparátom urobiť viac,“ vysvetľuje.

Okrem vytvárania surrealistického prvku na fotografii je veľkou súčasťou pôvabu dlhej expozície prvok prekvapenia – neviete, ako bude záber vyzerať, kým nestlačíte spúšť a neuvidíte obrazovku. Keď je uzávierka fotoaparátu otvorená na dlhší čas, zachytí sa stopa pohybu vytvorená prirodzene sa pohybujúcimi objektmi, ako je voda, oblaky alebo dokonca ľudia. Táto časť záberu kontrastuje s nehybnými objektmi na scéne, ktoré zostávajú ostré.

Ako hovorí Stephen: „Ten éterický pocit z fotografie ma priťahuje. Fotografia s dlhou expozíciou splošťuje more, aj keď oko môže vidieť prichádzajúce a odchádzajúce obrovské vlny. To všetko môžete na fotografii s dlhou expozíciou pozastaviť – v tom spočíva jej kúzlo."

Ideálne lokality

Osamelý strom je zobrazený zaostrený proti svetlejšiemu pozadiu, nad ním sa pohybujú mraky.

Úspech čiernobielej fotografie podľa Stephena spočíva v rozmanitosti odtieňov. „Fungujem na princípe, že na čiernobielej fotografii mám čistú bielu až čistú čiernu a potom rôzne odtiene a zrnitosti. V softvéri na úpravu fotografií čísla od 1 do 12 v spodnej časti zobrazujú všetky odtiene, a ak mám všetkých 12, potom je to perfektný čiernobiely záber.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R a objektívom Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM pri nastavení 20 mm, 30 s, f/11 a ISO100. © Stephen McNally

Ruiny starého statku so stromami a poľom v pozadí a nad nimi zachytené oblaky v pohybe.

„Vždy urobte skúšobný záber, aby ste videli, čo hovorí váš histogram a na základe toho zistíte, ako nastaviť rýchlosť uzávierky,“ navrhuje Stephen. „Mám zapnuté bliknutia [upozornenia na nadmernú/nedostatočnú expozíciu], takže vidím, kedy záber začína byť preexponovaný. Ak fotografiu vystavíte expozícii čo najviac, viete, že ste zachytili toľko údajov, koľko sa dá. Ak sú zábery preexponované, nebudú k dispozícii žiadne údaje, ktoré by sa dali obnoviť.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R, objektívom Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM pri nastavení 16 mm, 38 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Stephen sa znova a znova vracia na tie isté miesta na severozápade Anglicka. Má svoje obľúbené stromy a rád vidí, ako sa menia počas ročných období. Keď je niekde na novom mieste, najprv si prezrie krajinu a v duchu si poznamená miesta, kam sa plánuje vrátiť.

Ak fotografujete morské scenérie, „musíte preskúmať príliv a odliv,“ nabáda. „Zvyčajne fotografujem odchádzajúci príliv. Ak fotografujete prichádzajúci príliv, zistíte, že sa fotoaparát počas expozície pohybuje, takže zábery nebudú ostré. Pri odchádzajúcom prílive sú zábery oveľa ostrejšie.

Stephen zvyčajne sníma na jeseň, pretože na zachytenie dlhej expozície oblohy je lepšie, keď je deň zatiahnutý alebo dokonca zamračený, pretože do fotoaparátu prirodzene prepúšťate viac svetla. „Nesnímam uprostred leta, pretože by som musel vyraziť o 2:00 ráno, takže zvyčajne začínam v septembri, keď svitá okolo 6:00. Skúmam, kedy na mojich lokalitách vyjde slnko a kam bude vrhať svetlo. Ak je pochmúrne a čiastočne zamračene, viem, že mám s čím pracovať,“ vysvetľuje. Začne tým, že sa pozrie na histogram na svojom fotoaparáte, aby zistil dostupné svetlo a koľko času bude mať.

Stephenove fotografie majú melancholickú atmosféru, ktorá je čiastočne spôsobená ich témou. Zvyčajne sa zameriava sa na priemyselné pamiatky alebo opustené budovy – miesta dnes zanedbávané, ktoré boli kedysi plné života. „Priťahujú ma staré budovy,“ hovorí. „Keď som bol nedávno v Anglesey vo Walese, narazil som na taký starý statok (pozri obrázok vpravo hore) a pomyslel som si, ako dlho je táto farma v troskách? A prečo sa museli ľudia vzdať jej udržiavania? Kde sú ľudia, ktorí tam žili a pracovali?"

Aj tieto spomienky na minulosť úžasne vyniknú na monochromatických záberoch. „Pri čiernobielej fotografii sa stredobodom pozornosti stáva kompozícia, musí byť silná,“ dodáva.

Obľúbenci vo výbave

Ruiny budovy sa vynímajú na svetlej oblohe, oblaky sú rozmazané v pohybe.

Keď Stephen zachytával ruiny tejto viktoriánskej fabriky na výrobu porcelánu, uvedomil si, že „robotníci museli denne prejsť niekoľko kilometrov, pretože v okolí nič iné nie je. Vyrábali porcelán a potom prišli lode a odniesli ho.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R, objektívom Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM pri nastavení 16 mm, 86 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Kopec zeme na okraji útesu s pokojným morom v pozadí a oblakmi zmrazenými v pohybe nad ním.

Kým sú počasie a svetelné podmienky vyhovujúce, je najlepšie nasnímať čo najviac záberov. „Pohyb mrakov alebo vody nie je vždy predvídateľný. To však môže priniesť vášmu záberu úspech či neúspech. V Anglesey som nafotil vyše 100 fotiek, ale spracoval som len 20, ostatné som zahodil,“ hovorí Stephen. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R, objektívom Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM pri nastavení 16 mm, 55 s, f/11 a ISO 160. © Stephen McNally

Vylepšenie fotoaparátu umožnilo Stephenovi prispôsobiť svoj proces. Začal s modelom Canon EOS 450D (ktorý je dnes nahradený modelom Canon EOS 850D), skôr ako prešiel na model Canon EOS 60D (ktorý je dnes nahradený modelom Canon EOS 90D) a nedávno na model Canon EOS R6. Aj napriek prechodu na bezzrkadlovku dokáže Stephen používať svoje obľúbené objektívy EF bez vplyvu na kvalitu, a to vďaka adaptéru Canon Mount Adapter EF-EOS R.

„Páči sa mi dotyková obrazovka na modeli Canon EOS R6, je tak intuitívna. Stačí sa dotknúť obrazovky a zmeniť číslo clony alebo ISO,“ hovorí.

Stephen často fotografuje v režime dlhodobej expozície (Bulb), ktorý mu umožňuje držať uzávierku otvorenú tak dlho, pokým má prst na tlačidle spúšte. Použitie káblovej uzávierky znamená, že sa môžete vyhnúť otrasom fotoaparátu spôsobeným držaním tlačidla spúšte. „Režim dlhodobej expozície (Bulb) je nevyhnutný na udržanie otvorenej uzávierky na dlhú dobu pri snímaní v tme alebo s 10- alebo 16-krokovým filtrom ND [neutrálna hustota],“ hovorí.

Stephen si často berie so sebou na snímanie viacero fotoaparátov, aby si tak krátil čas. Keď robí 20-minútovú expozíciu na modeli Canon EOS R6, môže nastaviť ďalší fotoaparát z iného uhla, a to ho zamestnáva počas čakania.

Posledným nástrojom v Stephenovej výbave je softvér na úpravu fotografií. Sníma v režime RAW a farebne. Prináša mu to viac informácií potrebných na prácu pri úpravách. Potom skonvertuje svoj záber na čiernobiely ešte pred úpravou pomocou softvéru, ako je Adobe Photoshop alebo bezplatný Canon Digital Photo Professional (DPP). „Upravujem úrovne a krivky a pridávam nejaké gradienty. Ak na súbore pracujem dlhšie ako 10 minút, vymažem ho. Chcem sa vyhnúť príliš veľkému objemu úprav, takže sa snažím urobiť to správne už vo fotoaparáte,“ vysvetľuje.

Získanie dokonalého záberu

Pasca na homáre v popredí krajiny, voda sa javí ako nehybná a oblaky za ňou sú v pohybe.

Príroda nie vždy poskytuje dokonalú kompozíciu, takže Stephen odporúča mierne zasiahnuť, aby sa vytvorila rovnováha v zábere. „Pasca na homáre bola umiestnená na boku záberu, ale posunul som ju bližšie k stredu. Vždy sa snažím mať prvky v popredí – predtým som použil kúsok naplaveného dreva a rád vytváram celkom abstraktné scény.“ Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R a objektívom Canon EF 16-35 mm f/4L IS USM pri nastavení 16 mm, 71 s, f/11 a ISO100. © Stephen McNally

Korene stromov sa vynárajú zo stojatých, bledých vôd a dodávajú snímke skulptulárnu kvalitu.

Pri fotografovaní dlhých expozícií pri slabom svetle nachádza Stephen pokoj. „Zatiaľ čo čakáte, kým sa objaví svetlo, máte pocit, že svet nehybne stojí. Nikto nie je nablízku. Zdá sa, že máte svet iba pre seba,“ nadšene hovorí. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS R6 s adaptérom Canon Mount Adapter EF-EOS R, objektívom Canon EF 24-105mm f/4L USM pri nastavení 80 mm, 36 s, f/11 a ISO 100. © Stephen McNally

Hľadanie slabého svetla a vynikajúcej fotografie s dlhou expozíciou je pekná výzva. „Deväť pokusov z desiatich nebude úspešných,“ vysvetľuje Stephen. „Najlepšou radou pre tých, ktorí chcú preskúmať tento žáner, je experimentovať a vyraziť von s príchodom prvého svetla,“ dodáva.

„Užitočným bude filter ND s 10 alebo viacerými krokmi. Prípadne fotografujte pri slabom svetle, tesne pred úsvitom. Získate expozície do 50 sekúnd pred úsvitom, čo by malo priniesť vynikajúce výsledky. Filtre ND s reverzným sklonom používam aj vtedy, keď je na obzore tmavšie, pretože to bude najsvetlejšie miesto, keď vyjde slnko."

Nájdite správne miesto, preskúmajte lokalitu, využite čas skorého rána a vyskúšajte Stephenovu techniku ​​snímania čiernobielych fotografií s dlhou expozíciou. Posledná Stephenova rada znie: „Zhltnite čo najviac informácií a potom ich uveďte do praxe. Nikdy nedostanete to, čo chcete, ak na to nevynaložíte úsilie."



Autorkou je Natalya Paul

Súvisiace produkty

Súvisiace články