babies playing outdoors

Rady ako fotografovať čiernobiele fotografie

Čiernobiela fotografia

Čiernobiela fotografia zažíva novú vlnu pozornosti, hoci záujem o ňu v skutočnosti nikdy neutíchol. Prečo je stále taká populárna?

S čiernobielou fotografiou sa spája určitá nostalgia. Nejde len o spomienky na staré fotografie, ale aj na ranú éru televízie. Kombinácia čiernej a bielej v skutočnosti dokáže veľmi efektne zvýrazniť tvary a tóny objektu. Pri čiernobielom nastavení môže vzniknúť silná fotografia objektu, ktorý by vo farbe tak nevynikol.

V tomto návode sa vám pokúsime priblížiť čiernobielu fotografiu prostredníctvom týchto tém:

  • Zimná krajina
  • Portrétna fotografia
  • Mestská krajina
  • Nočná fotografia
  • Používanie filtrov
  • Čiernobiele videnie
  • Fotografovanie snímok vo formáte JPEG a RAW

Zimná krajina

Zimná krajina je vhodným objektom pre čiernobielu fotografiu. V tomto ročnom období bývajú scény veľmi málo farbisté – žiadna ostrá zelená a len veľmi málo červených alebo žltých kvetov. Zasnežená krajina je sama osebe monochromatická. Môžete sa zamerať na tvary bezlistých stromov, kamenné múry a budovy. Kľúčovými zložkami snímky sa stávajú kompozícia a kontrast.

Pravidlo tretín je v čiernobielej fotografii mimoriadne dôležité, je tu totiž málo farieb, ktoré by odvádzali pozornosť. Predstavte si v hľadáčiku fotoaparátu mriežku: dve vertikálne a dve horizontálne čiary, ktoré sa pretínajú v štyroch bodoch. Snažte sa umiestniť hlavný objekt na jeden z týchto bodov. Dosiahnete tak výraznú kompozíciu.

Ďalšou kompozičnou pomôckou je perspektíva vzďaľujúceho sa objektu. Môžete ju vidieť, keď odfotografujete cestu alebo železničnú trať. Línie cesty alebo trate sa zdanlivo zbiehajú, hoci vieme, že sú paralelné. Tieto línie upútajú zrak natoľko, že vás vtiahnu do snímky.

Kedy použiť čiernobiele nastavenie

Určité situácie si vyslovene žiadajú čiernobiele snímky. Nižšie uvádzame niekoľko príkladov, ktoré stoja za uváženie.

Portrétna fotografia

V čiernobielej sa veľmi dobre vynímajú portréty. Čiastočne to môže byť tým, že mnohé ikonické portréty vytvorené za uplynulé storočie sú monochromatické a tento štýl dôverne poznáme. Ale je to aj preto, že keď si odmyslíme farby, zostane nám charakter a osobnosť. Mimoriadne efektné je pridať bočné osvetlenie, ktorým sa dosiahne silný kontrast medzi osvetlenými a tienistými plochami.


Mestská krajina

Architektonické objekty sa často zachytávajú na monochromatických fotografiách, aby sa zvýraznili siluety budov. Výraznejší kontrast, ktorý sa ľahšie dosiahne s čiernobielou než s farebnou fotografiou, týmto objektom mimoriadne pristane. Takéto fotografie sa často snímajú skoro ráno – čiastočne preto, že sa tak možno vyhnúť rušivým faktorom, ako sú premávka alebo ľudia, ale tiež preto, že tak možno využiť svetlo nízkopostaveného slnka. Takéto svetlo vrhá dlhé tiene a pri dopade na drsný kameň alebo betón môže vytvoriť atraktívnu štruktúru. Tieto snímky často ťažia z jednoduchosti a strohosti čiernobielej fotografie.

Nočná fotografia

Nočnú fotografiu stojí za to vyskúšať v čiernobielej verzii aj vo farbách. Žltá žiara pouličného osvetlenia často dokáže scénu oživiť. Naopak, štruktúra a vzory prítomné na scéne vyniknú efektnejšie na monochromatickej snímke.

Význam farieb

Pri fotografovaní na čiernobiely film sa často používajú filtre, ktoré menia farebné tóny snímky. Napríklad žlté a červené filtre absorbujú modré svetlo, v dôsledku čoho sa obloha javí na snímke tmavšia.

Používanie filtrov

Vďaka tomu scéna nielenže pôsobí dramatickejšie, ale zároveň sa zvýrazňuje kontrast medzi bielymi oblakmi a oblohou. Filtre možno používať so všetkými fotoaparátmi EOS a s niektorými fotoaparátmi PowerShot, napríklad s modelom PowerShot G1 X III. V nastaveniach položky Štýl Picture Style v digitálnych fotoaparátoch Canon EOS je k dispozícii aj efekt filtra. Monochromatické tóny môžete zmeniť na žltú, červenú, oranžovú alebo zelenú a simulovať tak účinok filtrov. Podrobné informácie nájdete v návode na používanie fotoaparátu.

Čiernobiele videnie

Nemusíte snímať s čiernobielym nastavením; môžete fotografovať farebné snímky a po ich prenesení do počítača vytvoriť kópiu želaného obrázka a tú skonvertovať na čiernobielu verziu. Nezabúdajte však, že scéna, ktorá vyzerá dobre vo farbách, nemusí vyniknúť na čiernobielej fotografii a naopak.

Napríklad červené kvety sa na farebnej snímke vynímajú na zelenom pozadí. Zachyťte však rovnaký objekt na monochromatickej snímke a uvidíte, že červená aj zelená sa zmenia na podobné odtiene sivej.

Praxou získate lepšie čiernobiele videnie, tento proces učenia však môžete urýchliť. Všeobecne platí, že objekt na čiernobielej fotografii musí byť kontrastnejší ako rovnaký objekt zachytený farebne. Odfotografujte rovnaký objekt dvakrát, najskôr farebne, potom čiernobielo. Snímky môžete porovnať na displeji LCD na fotoaparáte.

Fotografovanie snímok vo formáte JPEG a RAW

Snímky možno ukladať v rôznych formátoch. Ich výber závisí od toho, čo chcete so snímkami robiť.

Na fotografovanie v noci sa odporúča použiť nespracovaný formát RAW, ktorý vám umožní ďalšie úpravy pomocou softvéru Digital Photo Professional (DPP) spoločnosti Canon, ktoré by neboli možné pri súboroch vo formáte JPEG. Môžete tak nechať funkciu Redukcia šumu pri dlhej expozícii vypnutú a šum redukovať až v softvéri DPP.

Pri zápise fotografie na pamäťovú kartu teraz fotoaparát odstráni väčšinu šumu. Toto však zaberie fotoaparátu rovnaké množstvo času ako samotná expozícia, takže pri dvojminútovej expozícii bude trvať ďalšie dve minúty, kým sa fotografia zobrazí na displeji. Počas tohto času nebude možné nasnímať ďalšiu fotografiu.

Objekty

Teraz, keď už rozumiete technike, môžete pokračovať výberom osvetlenia a objektov.

Veľmi účinný môže byť krátky čas súmraku, hneď po západe slnka. Obloha na horizonte je stále osvetlená, aj keď slnko už nevidno. Keď je slnko nízko na oblohe, jeho svetlo je oveľa teplejšie, ako keď je vysoko, preto môžeme v súmraku vidieť také prekrásne farby. Podobný efekt môžeme pozorovať aj za úsvitu, takže ak váš objekt nie je v správnej pozícii na to, aby ste využili súmrak, skúste si privstať a odfotografovať ho so slnkom na opačnej strane.

V mestách sa objektom často stanú svetlá. Experimentujte s fotografovaním neónových značiek, osvetlení a budov osvetlených svetlometmi. Vyskúšajte rôzne expozície, aby ste videli všetky možné výsledky. Fotografovanie ihneď po búrke je oveľa zaujímavejšie, keďže svetlá sa odrážajú aj od mokrých ulíc a mlák.

Skvelým objektom sú aj ohňostroje. Štandardným postupom je nastaviť dlhý čas uzávierky, aby ste zachytili ich trasu a výbuch. Nastavte fotoaparát na manuálny režim (M) a vyberte si clonu medzi f/8 a f/16 a rýchlosť uzávierky medzi 5 a 10 sekundami. Rýchlosť uzávierky bude veľmi záležať od frekvencie výbuchov ohňostroja.

Aj keď je možné, že váš fotoaparát dokáže zaostriť na ohňostroj automaticky, zrejme to preň bude v tme náročné, takže je najlepšie nastaviť objektív na manuál (MF) a zaostriť na objekt, ktorý je rovnako vzdialený ako ohňostroj.

Všetky digitálne fotoaparáty Canon dokážu generovať súbory JPEG. Tieto sa spracúvajú vo fotoaparáte, pričom sa zahodia všetky nežiadúce obrazové údaje. Súbor JPEG môžete otvoriť a upraviť v softvéri dodanom s fotoaparátom Canon. Napríklad môžete farebný súbor skonvertovať na čiernobiely obrázok. Nepracujete tu však so všetkými údajmi, takže rozsah možných zmien je obmedzený.

Ak vás baví pracovať na snímkach po ich stiahnutí do počítača, je vhodnejšie snímať súbory vo formáte RAW. Snímky vo formáte RAW dokážu generovať všetky fotoaparáty EOS aj niektoré fotoaparáty PowerShot. Fotografia v tomto formáte si zachováva všetky údaje zachytené fotoaparátom, vďaka čomu máte širšie možnosti úprav. Môžete aplikovať efekt červeného, žltého alebo zeleného filtra a zvýšiť tak kontrast, alebo dokonca pridať sépiový, modrý alebo purpurový odtieň.