KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

Ása Steinars: pohľad za hranice krajiny pre dokonalú snímku

Zdokonaľte svoje zábery krajiny pridaním objektu – objavte najlepšie tipy pre scénické fotografie selfie od Islandskej fotografky dobrodružstiev a hviezdy TikToku Ásy Steinars.
Canon Camera
Ása Steinars nepovažovala Island vždy za taký pôsobivý. Presťahovala sa tam z Nórska vo veku sedem rokov a pripadala si tam skôr ako v malom meste, než v krajine. Avšak po návrate o niekoľko rokov neskôr, po práci v zahraničí začala vidieť krajinu ohňa a ľadu novým, úžasným spôsobom.

Dnes však fotografie a videá z dobrodružstiev doma aj v zahraničí priniesli Áse 700 tisíc sledovateľov na sociálnych médiách. Vďaka jej majstrovsky zvládnutým „scénickým selfie“, ktoré menia skromné selfie na monumentálne zábery škandinávskej krajiny, sú jej kontá na sieťach Instagram a TikTok neustále rastúcou poctou nadpozemským divom Islandu – od kráterov, sopiek a pláží z čierneho piesku až po fjordy, ľadovce a vodopády.

Jej krajinné fotografie často zahŕňajú ľudí – zvyčajne seba. Nie sú to jednoduché selfie; ale fotografie, ktoré pozývajú diváka, aby sa postavil na jej miesto – a to je niečo, čo sa zdá byť mimoriadne dôležité pri zverejňovaní fotografií na sociálnych médiách. „Chcem v divákovi vytvoriť pocit, aby si na obrázku predstavil sám seba a zažil pocit, že tam chce ísť a zažiť samotnú prírodu, nie len pohľad na ňu z diaľky,“ hovorí Ása.

Preto Steinarsovej fotografie zvyčajne aktivujú jeden alebo hneď niekoľko zmyslov: môžete takmer cítiť teplo z táboráka v chladných dňoch; počuť zvuk burácajúceho vodopádu, vychutnať si na jazyku teplú kávu po dlhej túre. „Podľa mňa,“ hovorí Steinarsová: „ je fotografia o vytvorení tohto pocitu – pocitu túlavosti, šťastia alebo jednoducho inšpirácie ísť na výlet a zdolať nejakú horu. Fotografovanie prírody sa vždy spája so skúmaním priestoru pod holým nebom, a preto rada pridávam osobu, ktorá vypovie celý príbeh za ním.“

Tu Ása vysvetľuje, ako to robí, pričom vám prezradí tipy, pomocou ktorých posuniete fotografovanie krajiny na vyššiu úroveň, aby ste aj vy mohli vidieť aj svet prírody v úplne inom svetle.

Vylepšite kompozíciu výrazným oblečením

Muž v svetlooranžovej bunde stojí na okraji útesu a pozerá sa na očarujúce Nórske údolie.

Ása rada pridáva do svojej krajinnej fotografie trochu farby, zvyčajne vo forme jasného oblečenia – ako to vidno na tejto fotografii. „Išla som so svojím priateľom na túru na ostrove Senja a urobila som túto nádhernú snímku, ako stojí na okraji útesu,“ hovorí. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM pri nastavení na ohniskovú vzdialenosť 16 mm, 1/1250 s, f/2.8 a ISO 200. © Ása Steinars

Dvaja ľudia si vychutnávajú kávu vonku pri malom táboráku. V pozadí v zadnej časti je čarovné údolie.

V tomto starostlivo komponovanom obraze si Ása s priateľmi užíva prestávku na kávu počas túry na Trolltungu – pôsobivý skalný útvar v Nórsku. Osoba naľavo je oblečená v islandskom vlnenom svetri, čo je opakujúci sa motív v práci Ásy. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM pri nastavení na ohniskovú vzdialenosť 24 mm, 1/200 s, f/2.8 a ISO 640. © Ása Steinars

Pri snahe o reprodukciu scénických selfie Ásy je jedným, začiatočníkmi často prehliadaným aspektom snímky oblečenie. Ása používa červený, žltý a oranžový odev pri fotografovaní v podmienkach pod mrakom alebo ak je jej objekt vo veľkej vzdialenosti. Fotografovanie osoby v krajine umocňuje pocit veľkosti, zatiaľ čo jasné oblečenie pridáva k tomu, čo by inak mohol byť plochý alebo monochromatický obraz, prídavok farby.

Ása dokonca ide až tak ďaleko, že si vyberá svoje miesta na základe odevu. Je to obzvlášť dôležité, keď pracuje so značkovým oblečením. Uisťuje sa, že lokalita dopĺňa produkt danej značky, či už z hľadiska kompozície alebo určitým tematickým spôsobom, ale rovnaké zásady platia aj pre jej osobnú prácu.

„Nájdem miesto, ktoré ladí so štýlom a farbami odevu,“ hovorí. „Ak nie je mojím cieľom nápadnosť, snažím sa použiť miestny štýl oblečenia, aby som sa s prírodou viac spojila. Napríklad islandské vlnené svetre. Nosia sa veľmi dobre, ale tiež sa dobre hodia do prírodných záberov a sú skvelé na snímanie záberov s priblížením objektu.“

Používanie takýchto odevov pomáha navodiť pocit miesta a lokality vo finálnom obraze.

Orámujte svoj predmet prírodou

Pohorie Kerlingarfjöll začiatkom leta. V diaľke vidieť človeka s ruksakom.

„Kerlingarfjöll je jedným z tých miest, ktoré vyzerajú viac ako Mars než planéta Zem,“ hovorí Ása o tejto snímke famózne sfarbeného islandského pohoria. „Táto snímka je zo začiatku leta, keď sa ešte neroztopil všetok sneh.“ Na tomto zábere umiestňuje kontrast hôr a snehu turista do stredu kompozície. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM pri nastavení na ohniskovú vzdialenosť 70 mm, 1/400 s, f/5.6 a ISO 100. © Ása Steinars

Islandská ovca na lúke vo svahu sa zvedavo pozerá na fotoaparát. V pozadí je obrovský zasnežený vrch.

„Túto zvedavú ovcu som našla na polostrove Westfjords predtým, ako ich koncom jesene privedú do vnútra,“ hovorí Ása. Westfjords je veľký polostrov na severozápadnom Islande s útesmi vysokými až 441 metrov – dokonalé miesto pre fotografovanie dramatickej krajiny. Hory a zvažujúce sa údolia pomáhajú pri snímaní tejto ovce ako ústredného bodu snímky. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 5D Mark IV s objektívom Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (ktorý je dnes nahradený objektívom Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) pri nastavení 105 mm, 1/160 s, f/4 a ISO 100. © Ása Steinars

Ása často ohraničuje svoj objekt prírodnými prvkami, ako sú skaly, hory a vodné útvary. Niekedy vytvorí kompozíciu umiestnením rozmazaných kvetov v popredí, aby upriamila pozornosť na objekt. Nech sa ale rozhodnete pre akúkoľvek kompozíciu, je rozhodujúce, aby nikdy nepôsobila nútene.

„Pre mňa je veľmi dôležité, aby bol obraz prirodzený a dobre sa naň pozeralo,“ hovorí Ása. „Nad snímkou by nemalo byť potrebné zamýšľať sa, keď ju vidíte, takže proporcie musia byť správne a oko by malo priamo nájsť objekt bez nutnosti ho hľadať.“

Pozadia sa javia nápadnejšie pri použití transfokačného alebo telefotografického objektívu, ktorý stojí trochu ďalej od objektu, a jeho následným priblížením, aby pozadie vyplnilo rám. Presunutím objektu ďalej od objektívu môžete využiť aj funkciu zaostrenia na hyperohniskovú vzdialenosť, ktorá vám umožní udržať objekt a pozadie v prijateľnom zaostrení, dokonca aj pri širokých hodnotách clony.

Štandardný transfokačný objektív, ako je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, má praktický ohniskový rozsah pre začiatočníkov fotiacich krajinu, alebo dokonca širokouhlý objektív, ako je napríklad Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM – kvalita obrazu, ktorú poskytuje tento špičkový objektív, je skvelou voľbou pre každého, kto fotografuje krajiny.

Ása hovorí, že musíte experimentovať s kompozíciou, meniť uhol a polohu objektu, robiť veľa skúšobných záberov a mať trpezlivosť. „Je to naozaj o tom, ako nájsť ten dokonalý rám, a niekedy môže chvíľu trvať, kým to správne nastavíte,“ vysvetľuje. „Odporúčam, aby ste sa nepoponáhľali a pohrali sa s tým, vyskúšali niekoľko rôznych uhlov a porovnali ich. Môžete vymeniť objektívy, aby ste videli, ako sa obraz mení. Niekedy môžem stráviť veľa času s jednou snímkou, ale to znamená že vo mne zvíťazil perfekcionizmus. V konečnom dôsledku to vždy stojí za to.“

Pracujte so svetlom, ktoré máte

V noci na Islande beží muž k čakajúcemu džípu. Predné svetlomety džípu sú zapnuté a osvetľujú cestu pokrytú mokrým snehom

Aby ste si zvykli na prirodzené svetlo a zistili, ako môže pracovať vo váš prospech, Ása odporúča fotografovať na viacerých miestach, za každého počasia a vo všetkých časoch dňa. „Trávim veľa času v aute na cestách po Islande,“ hovorí. „Milujem vzrušenie z výletu a únik z mesta s priateľmi.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM pri ohniskovej vzdialenosti 35 mm, 1/125 s, f/2.8 a citlivosti ISO 6400. © Ása Steinars

Fotografka krajín Ása Steinars, oblečená v dlhom bielom zimnom kabáte, stojí s rukami vo vreckách v zasneženej krajine.

Aj keď fotografka krajiny Ása Steinars príležitostne pri fotografovaní portrétov používa reflektor, zvyčajne uprednostňuje „zachytávať prírodu takú, aká je“. Na tejto fotografii má islandská influencerka úmyselne oblečené veci, ktoré sa hodia k jej okoliu, aby sa zvýraznil pocit nedotknutej, nezničenej krajiny. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II (v súčasnosti nahradeným modelom Canon EOS-1D X Mark III) s objektívom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (v súčasnosti nahradeným modelom Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM) pri nastavení 200 mm, 1/1 600 s, f/3.5 a ISO 500. © Ása Steinars

Pri snímaní scénických selfie je pre Ásu dôležité použiť dostupné svetlo na zdokonalenie konečnej snímky, či už je deň zamračený alebo cez oblaky presvecuje slnko.

„Pozrite sa, čo sa stane, keď fotografujete pri západe slnka alebo napoludnie,“ hovorí Ása, ktorá vám odporúča zobrať fotoaparát do prírody v rôznych podmienkach, aby ste lepšie porozumeli kontrastu medzi jemným a ostrým svetlom. Týmto spôsobom môžete začať používať svetlo vo svoj prospech.

Oblaky môžu byť tiež dobrými difúzormi. „Náladové a zamračené podmienky sú na Islande bežné a sú niečím, na čo som si tu pri fotografovaní veľmi zvykla. Dokonca sa mi to začalo páčiť, najmä pri snímaní krajiny ako kaňony a vodopády, kde môže byť dobré nemať v obraze príliš veľa tieňov,“ vysvetľuje Ása. „Poskytuje mäkší vzhľad a je jednoduchšie správne exponovať celý obraz.“

Keď získate cit pre prirodzené svetlo, začnete si všímať, ako sa mení v závislosti od ročných období. „Zelené farby sa počas zamračených dní stávajú veľmi živými, vďaka čomu letná fotografia vyzerá skvelo,“ hovorí.

Kúzlo diaľkovej spúšte a časovačov

Vo vnútri rozsiahlej ľadovej jaskyne stojí muž vo nepremokavom červenom oblečení, oranžovej prilbe a v turistických topánkach.

Hoci ľadové jaskyne Islandu vytvárajú dobré podmienky pre majestátne zábery, Ása prezradila, že sú „komplikovaným miestom“ pre fotografovanie. „Slabé osvetlenie a množstvo kvapkajúcej vody z klenby sú pre fotoaparát ťažkou skúškou,“ hovorí. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM pri ohniskovej vzdialenosti 16 mm, 1/80 s, f/2.8 a ISO 4000. © Ása Steinars

Fotografka krajín Ása Steinars, oblečená v teplom zimnom oblečení, sa prechádza v obrovskej islandskej ľadovej jaskyni.

„Toto je jeden z mojich obľúbených záberov Islandu,“ hovorí Ása. „V zriedkavých prípadoch ľadovcová lagúna zamrzne, takže môžete vyjsť na ľad a do jaskýň ľadovca.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM pri nastavení 16 mm, 1/800 s, f/2.8 a ISO320. © Ása Steinars

Ása to často ešte ťažšie, pretože je súčasne fotografkou aj objektom. Nastaví fotoaparát na statív, potom ho spúšťa diaľkovo cez telefón a aplikáciu Canon Camera Connect. Fotoaparát zaostrí pomocou obrazovky svojho telefónu, potom nastaví časovač na dve alebo 10 sekúnd na odloženie telefónu, aby sa na konečnej snímke neobjavil. V podstate je to selfie, ktorá tak vôbec nevyzerá.

Inokedy používa vstavaný časovač fotoaparátu, pričom zaostruje na zem, kde bude stáť, alebo objekt v tejto oblasti, nastaví časovač a presunie sa na miesto. Je to obzvlášť užitočné pri dlhých expozíciách.

„Na Islande robím veľa obrázkov polárnej žiary a diaľková spúšť alebo časovač sú veľmi dôležité,“ odhaľuje Ása. „Keďže pracujete s dlhou uzávierkou, je dôležité, aby sa fotoaparát nepohol a záber sa nerozmazal. Spustenie z aplikácie Canon Camera Connect je najlepšie, ale ak ho nemáte, bude stačiť aj dvojsekundový časovač, aby vibrácie zo stlačenia spúšte odozneli pred zhotovením snímky.“

Zlepšite svoj štýl vďaka úpravám

Zelené pohorie s vodopádom v strede.

Snímanie vodopádov pri slabom osvetlení znamená, že je menej tieňov a celá snímka môže byť rovnomernejšie exponovaná. Po konečnom výbere snímky ju môžete vylepšiť pomocou softvéru na úpravu fotografií. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM pri nastavení 16 mm, 1/125 s, f/7.1 a ISO 250. © Ása Steinars

Dramatické zelené svetlá polárnej žiary nad domom s osvetlenými oknami vedľa veľkej vodnej plochy.

S cieľom pridať ďalší prvok k už aj tak omračujúcemu predstaveniu polárnej žiary hľadala Ása subjekt v popredí tejto fotografie. „Našla som dom, ktorý bol osvetlený, a urobil obraz oveľa zaujímavejším,“ hovorí. Pri snímaní objektu, akým je napríklad polárna žiara, je dôležité prezrieť si konečné zábery a vybrať si tie najlepšie na dodatočnú úpravu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM pri nastavení na ohniskovú vzdialenosť 16 mm, 2,5 s, f/4 a ISO 3200. © Ása Steinars

„Úprava je v týchto dňoch veľkou časťou fotografie,“ hovorí Ása, „a tiež je to veľmi užitočné, aby ste si neskôr dôkladne pozreli svoje obrázky.“ Odporúča sa vždy snímať vo formáte RAW súborov, zachytiť čo najviac údajov a poskytnúť väčšiu flexibilitu pri postprodukcii. Vstavané „štýly Picture Style“ od spoločnosti Canon – ktoré obsahujú nastavenia ako Landscape (Krajina), Neutral (Neutrálne) a Faithful (Verné) – dodajú vašim obrázkom konzistentnú paletu farieb a atmosféru. Ale pri prezeraní fotografií začnete cítiť, čo robíte dobre a čo potrebujete zlepšiť.

Ása odporúča, aby všetci začínajúci fotografi krajiny investovali do softvéru na úpravu fotografií, ako napríklad Canon Digital Photo Professional (DPP) alebo Adobe® Photoshop® Lighthoom®. Je užitočné nájsť niektoré predvoľby – v podstate vlastné filtre na používanie v rámci softvéru – ale tie nemôžu nahradiť dobré znalosti v oblasti postprodukcie.

„Používanie balíkov predvolieb môže byť dobrým spôsobom, ako začať, ale nezabúdajte, že to nie je zázračné riešenie pre skvelé obrázky,“ hovorí. „Ešte stále musíte urobiť veľa úprav sami, aj keď máte dobré predvoľby.“

Experimentujte a cvičte

Vráskavec, ktorý sa vymrštil z vody, na pozadí dramaticky bielej panorámy.

Ak môžete, berte si svoj fotoaparát so sebou všade, kam idete, radí Ása – nikdy neviete, kedy by na vás mohol vyskočiť dokonalý záber. „Bola som pozorovať veľryby a zrazu som za sebou počula veľké šplechnutie. Obrátila som sa a práve vtedy do vzduchu vyskočil vráskavec,“ hovorí o tejto snímke. „Veľmi ma potešilo, že som stihla nasnímať celú obrazovú sekvenciu vynárajúcej sa veľryby.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS-1D X Mark II s objektívom Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM pri nastavení 150 mm, 1/5000 s, f/3.2 a ISO640. © Ása Steinars

Pre tých, ktorí s fotografovaním začínajú alebo majú len malé skúsenosti s fotografovaním krajiny, Ása odporúča pozrieť sa na prácu iných a učiť sa z nej. Odporúča nájsť si fotografov, ktorých obdivujete, a zistiť, ako pracujú so svetlom, komponujú snímky a hľadajú kreatívne uhly.

Jej najdôležitejší tip je jednoduchý. „Nosím si fotoaparát všade, kam idem, a robím to už viac ako 10 rokov,“ hovorí. „Čím viac to robíte, tým lepšími sa stanete. Je to také jednoduché. Cesta k majstrovstvu je dlhá. Nikto nie je fotograf od prírody.“
Napísal Gary Evans

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • Krajinársky záber stromu na úbočí na pozadí purpurovej oblohy.

    KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

    Najlepšie tipy pre krajinnú fotografiu

    Objavte techniky snímania, vďaka ktorým vaše krajinné fotografie dosiahnu novú úroveň.

  • Krajinný fotograf sa pozerá cez hľadáčik fotoaparátu Canon EOS RP a sníma rozľahlé polia.

    KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

    Ako fotografovať krajiny z ruky

    Naučte sa snímať pozoruhodné krajiny bez statívu.

  • Krajinný obrázok močariska pred a po úprave, pričom naľavo je neupravená verzia a napravo je čiernobiela verzia.

    ZÁKLADY ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ

    Úprava krajinných záberov na tlač

    Techniky úprav, ktoré zmenia vaše fotografie scenérií na umelecké diela.

  • Svetelné stopy vozidiel prechádzajúce zakriveným mostom vo večernom svetle. Hustá hmla takmer ako oblak obklopuje podpery mosta a zem pod ním.

    KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

    Vytvorte svetelné stopy

    Ako používať dlhé expozície na vytváranie svetelných stôp: tipy od víťaza Canon Redline Challenge.