Aký rozdiel robí portrétový objektív

Výber špeciálneho objektívu vám pomôže posunúť portrétovanie na vyššiu úroveň, od záberov hlavy, ktoré vypĺňajú celý záber, až po širokouhlé zábery z prostredia.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

Fotoaparáty EOS sa obyčajne dodávajú s univerzálnym objektívom, ktorý je vhodný na väčšinu typov fotografií. Aby ste však svoje fotografovanie posunuli na vyššiu úroveň, oplatí sa investovať do radu objektívov, ktoré sú vhodné pre váš žáner, ako je napríklad portrétna fotografia. Objektív, ktorý si vyberiete, môže výrazne zmeniť vaše fotografie. Od ohniskovej vzdialenosti a maximálnej clony až po hmotnosť a veľkosť.

Čo robí objektív dobrým na portréty?

To, čo primárne odlišuje portrétny objektív, je ohnisková vzdialenosť a maximálna clona, no pri určovaní najlepšieho portrétneho objektívu Canon pre vaše potreby je potrebné zvážiť niečo navyše.

Kompatibilita objektívov

Po prvé, stojí za to pouvažovať o fotoaparáte, ktorý máte, a objektívoch, ktoré sú s ním kompatibilné. Bezzrkadlové fotoaparáty systému Canon EOS R, ako sú Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 a EOS R100, vám poskytujú prístup k najlepším objektívom Canon na zachytávanie portrétov. Fotoaparáty a objektívy systému EOS R využívajú bajonet RF, ktorý disponuje 12-kolíkovým pripojením, čo je zárukou neuveriteľne rýchleho automatického zaostrovania a spoľahlivosti. Kreatívne možnosti, ktoré ponúka bezzrkadlová technológia, znamenajú, že objímka RF je skvelou investíciou, ak premýšľate o budúcom vybavení na svojej ďalšej ceste fotografa.

Okolo hlavy a trupu modelu sa vinie viacero farebných svetelných stôp nasnímaných na čiernom pozadí pomocou objektívu so zoomom Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM.

Všestrannou voľbou na fotografovanie portrétov je objektív Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM vybavený systémom IS, ktorý meria iba 88,8 mm. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS R6 Mark III) s objektívom Canon RF 24-105 mm F/4-7.1 IS STM s nastavením 44 mm, 8 s, f/16 a ISO 100.

Stabilizácia obrazu

Ďalej pamätajte na to, že pri fotografovaní pôsobivých portrétov možno nie vždy budete chcieť či mať možnosť použiť statív. A tu prichádza na rad stabilizácia obrazu. Objektívy, ako sú Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, RF 85 mm F2 Macro IS STM a RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, majú všetky funkcie stabilizácie obrazu, vďaka čomu budú vaše zábery pri snímaní z ruky mimoriadne ostré. Vylepšená stabilizácia umožní spomaliť rýchlosť uzávierky na prepustenie väčšieho množstva svetla, čo vám poskytne všestrannosť pri snímaní akýchkoľvek typov svetelných scén.

Efekt bude ešte väčší pri spárovaní stabilizovaného objektívu s fotoaparátom, ktorý má zabudovanú stabilizáciu obrazu (IBIS), ako je Canon EOS R6 Mark III – spolu dokážu poskytnúť až 8,5-krokovú stabilizáciu obrazu. Aj v prípade, že váš objektív neobsahuje stabilizáciu obrazu, stále môžete využívať výhody stabilizácie IBIS ako takej – je obzvlášť účinná v prípade objektívov s krátkou ohniskovou vzdialenosťou.

Veľkosť a hmotnosť

Je potrebné zvážiť aj veľkosť, hmotnosť a univerzálnosť. Pre fotografov portrétov, ktorí chcú byť aktívni alebo využívať svoje objektívy vo viacerých žánroch, je malý a ľahký objektív skvelou voľbou. Objektívy Canon RF 50 mm F1.8 STM a RF 35 mm F1.8 Macro IS STM sú neuveriteľne kompaktné objektívy, vďaka čomu sú perfektným a cenovo dostupným doplnkom pre fotografov pouličných portrétov. Pritom nemusia robiť kompromisy pri klasických portrétoch a vďaka širokým maximálnym clonám f/1,8 a flexibilite s hĺbkou ostrosti zachytia nádheru rozostreného pozadia. Tenký objektív RF 28mm F2.8 STM ponúka širší záber v prípade skupinových portrétov, no váži len 120 gramov. Ak však chcete dokonalú univerzálnosť, nehľadajte nič iné než Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM. Vďaka svojmu obrovskému rozsahu ohniskových vzdialeností je tento objektív dokonalým všestranným objektívom na každodenné použitie, ideálny pre takmer všetky žánre fotografie od ultraširokouhlých 24 mm architektonických záberov až po 85 mm štúdiové portrétové zábery s teleobjektívom 105 mm.

Maximálna clona

Ďalším kľúčovým faktorom pri výbere objektívu vhodného na snímanie portrétov je maximálna clona. Clona predstavuje veľkosť otvoru objektívu, cez ktorý preniká svetlo k snímaču fotoaparátu.

Pri každom objektíve je uvedená hodnota clony, napríklad f/2,8 alebo f/4. Hodnota clony niektorých objektívov so zoomom závisí od vybranej ohniskovej vzdialenosti; rozsah clony v tomto prípade bude napríklad f/4-7,1. Ostatné objektívy so zoomom, vrátane Canon RF 24-105 mm F4L IS USM a RF 24-70 mm F2.8L IS USM, namiesto toho ponúkajú pevnú maximálnu clonu pre konzistentnú expozíciu v celom rozsahu zoomu. Tieto objektívy s konštantnou maximálnou clonou a odolnosťou voči poveternostným vplyvom kvality konštrukcie série L sú ideálne pre fotografov, ktorí chcú prejsť z objektívu RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM vyššie, alebo pre tých, ktorí jednoducho vyžadujú objektív na profesionálnej úrovni.

Bočný profil modelky s tmavočerveným rúžom, otočenej tvárou k fotoaparátu s reťazami rozmazaných svetiel v pozadí. Nasnímané pomocou objektívu Canon RF 50 mm F1.8 STM.

Ohnisková vzdialenosť 50 mm je použiteľná na mnohé žánre fotografie, zatiaľ čo vďaka širokej maximálnej clone je tento fotoaparát ideálny na dosiahnutie jemného rozostrenia pozadia pri portrétoch. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 Mark III (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS R6 Mark III) s objektívom Canon RF 50 mm F1.8 STM s nastavením 1/125 s, f/1.8 a ISO 1250. © Ejiro Dafé

Čím je hodnota clony menšia, tým je väčší maximálny otvor a snímanie portrétov pomocou objektívu s väčšou maximálnou clonou poskytuje veľa výhod.

Väčšia clona prepúšťa viac svetla cez objektív do fotoaparátu, takže objektívy s veľkou clonou, ako sú Canon RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM a RF 85mm F2 MACRO IS STM, sú skvelé na snímanie pri slabom osvetlení (napr. portréty v interiéri) a tiež, keď potrebujete flexibilitu pri hre so svetlom, napr. pri tvorbe čiernobielych alebo abstraktných portrétov. Druhou výhodou je, že snímanie s clonou nastavenou na maximálnu hodnotu, často označovanou ako „široká clona“, vytvára rozostrenejšie pozadie, také obľúbené medzi fotografmi portrétov.

Pozrime sa na niekoľko príkladov fotografovania portrétov pri rôznych clonách.

Kompozícia troch záberov hlavy postavy s jasne červeným rúžom a žltým rolákom. Na ľavej strane je jasný objekt a rozmazané pozadie, medzi tým je stred a na pravej strane je jasný objekt a ostré pozadie.

Tieto tri obrázky, všetky nasnímané s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou objektívom Canon RF 50 mm f/1.8 STM, ukazujú meniacu sa clonu od širokej (nízke clonové číslo) na prvom zábere po užšiu (vyššie clonové číslo) na treťom zábere. V snahe o elimináciu resp. rozostrenie rušivého pozadia na portrétnej fotografii je objektív s veľkou clonou užitočným. Na prvom obrázku je pozornosť diváka namierená na tvár objektu a je to oveľa pôsobivejší portrét. © Ejiro Dafé

To však neznamená, že objektív s o niečo užšou maximálnou clonou, ako je clona f/4 v objektíve Canon RF 24-105 mm F4L IS USM, nedokáže vytvoriť krásne rozostrenie, najmä pri ohniskových vzdialenostiach teleobjektívov. Dôvodom je, že dlhšie ohniskové vzdialenosti zachytávajú menšiu časť pozadia ako tie kratšie, vďaka čomu sa akékoľvek rozmazanie pozadia na zábere javí väčšie a rozptýlenejšie a váš objekt tak môže vyniknúť jasnejšie.

Automatické zaostrovanie

Portrétová fotografia zvyčajne nepotrebuje superrýchle automatické zaostrovanie používané pri snímaní športu alebo divokej prírody, ale objektív, ktorý zaostruje rýchlo a ticho, je stále veľmi nápomocný – najmä ak plánujete nahrávať aj video. Zamerajte sa na objektívy Canon s technológiou USM (ultrazvukový motorček) alebo STM (krokový motorček). Tieto systémy ponúkajú plynulé, takmer tiché zaostrovanie, pri ktorom je menej pravdepodobné, že ho zachytí mikrofón fotoaparátu.

Portrétové objektívy Canon vďaka pôsobivému rozmazaniu pozadia a prirodzenému oddeleniu objektov možno skvele využiť aj pri video rozhovoroch. Môžete dokonca preskúmať hybridné objektívy spoločnosti Canon navrhnuté tak, aby poskytovali výsledky profesionálnej kvality pri snímaní fotografií aj videa.

Najlepšie objektívy Canon pre zábery hlavy a tradičné portréty

Portrét bradatej postavy stojacej vo vysokej tráve, ktorá drží malé dieťa, zachytený objektívom Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM.

Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM je cenovo dostupná voľba pre fotografov s bezzrkadlovkami, ktorí hľadajú špeciálny objektív na portréty. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 (jeho nástupcom je Canon EOS R6 Mark III) s objektívom Canon RF 85 mm F2 MACRO IS STM s nastavením 1/800 s, f/2 a ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Portrét zachytený objektívom Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM, zobrazujúci staršiu osobu s krátkymi vlasmi v bledozelenom oblečení.

RF 85 mm F2 Macro IS STM dokáže vďaka svojej ohniskovej vzdialenosti teleobjektívu vytvárať nádherné portréty. Je tiež vybavený rýchlym automatickým zaostrovaním spoľahlivým aj pri slabom osvetlení. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 (jeho nástupcom je Canon EOS R6 Mark III) s objektívom Canon RF 85 mm F2 MACRO IS STM s nastavením 1/800 s, f/2 a ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Ohnisková vzdialenosť je vzdialenosť medzi objektívom a snímačom fotoaparátu pri zaostrení na určitý objekt a uvádza sa v milimetroch (mm). Objektívy so zoomom majú rozsah ohniskovej vzdialenosti, zaznamenaný ako minimálna a maximálna hodnota, napríklad 24 – 105 mm. Objektív na snímanie portrétov obvykle znamená objektív s ohniskovou vzdialenosťou okolo 85 mm alebo väčšou, ako je Canon RF 85 mm F2 MACRO IS STM, ktorý sa vyznačuje ľahkou konštrukciou a 5-krokovou stabilizáciou obrazu pre dokonalé snímanie portrétov z ruky.

V klasickej kompozícii hlavy a ramien poskytuje 85 mm portrétový objektív pôsobivú úroveň komprimácie perspektívy. Črty tváre sú vykreslené proporcionálne, zatiaľ čo telefotografická ohnisková vzdialenosť pomáha oddeliť váš model od pozadia. Na fotoaparáte so snímačom APS-C vytvorí 50 mm objektív približne rovnaké zorné pole ako objektív 85 mm na full-frame fotoaparáte.

Naproti tomu použitie kratšej ohniskovej vzdialenosti, napríklad 24 mm, môže pri použití zblízka zvýrazniť perspektívu, vďaka čomu sa prvky bližšie k fotoaparátu – napríklad nos – zdajú väčšie. Pri kratších ohniskových vzdialenostiach sa pozadia navyše javia výraznejšie.

Nezaostrený záber hlavy postavy s krátkymi kučeravými blond vlasmi pri pohľade cez sklo pokryté kvapkami vody.

Canon RF 50 mm F1.8 STM je skvelý objektív pre tých, ktorí chcú prejsť od setových objektívov k svojmu prvému špičkovému objektívu. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 (ktorý bol nahradený modelom Canon EOS R6 Mark III) s objektívom Canon RF 50mm F1.8 STM s nastavením 50 mm, 1/200 s, f/2.8 and ISO 320.

Objektívy v strede ohniskovej vzdialenosti, ako sú Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 45mm F1.2 STM a RF 50mm F1.8 STM, môžu byť stále skvelé na snímanie portrétov. Tieto ohniskové vzdialenosti skresľujú obraz menej ako širokouhlé objektívy, čím vytvárajú prirodzený obraz, vďaka čomu sú skvelé ako portrétové objektívy na celé telo – obzvlášť užitočné pre módnych fotografov.

Najlepšie objektívy Canon pre skupinové portréty a portréty vo vonkajšom prostredí

Skupinový portrét britskej kapely Venus Grrrls od fotografky Corinne Cummingovej zachytený pomocou objektívu RF 24-70 mm F2.8 L IS USM.

S maximálnou ohniskovou vzdialenosťou 70 mm je objektív Canon RF 24-70 mm F2.8 L IS USM všestrannou voľbou na zachytávanie skupinových záberov alebo pouličných portrétov. Cenovo dostupnejší objektív Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM so zoomom ponúka ešte väčší dosah. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R6 Mark III s objektívom Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM s nastavením 35 mm, 1/125 s, f/5.6 a ISO 200.

Použitie všestranného objektívu so zoomom, ako je napr. Canon RF 24-105 mm F4-7.1 IS STM, poskytne to najlepšie zo širokouhlých ohniskových vzdialeností aj teleobjektívov, ako aj všade medzi tým. Pri svojich najširších 24 mm sa zorné pole tohto objektívu zmestí aj na tie najväčšie skupinové portréty a zachytí obrovské množstvo kontextov v situačných pouličných portrétoch, pričom horný rozsah je ideálny pre klasické portréty a zábery hlavy zblízka.

Širokouhlé zábery možno použiť s veľkým efektom pri situačných portrétoch, kde okolie objektu zohráva dôležitú úlohu pri rozprávaní príbehu, a pri skupinových portrétoch, kde sa do záberu musí zmestiť viacero objektov.

Ak chcete fotiť skupinové portréty, je objektív Canon RF 16 mm F2.8 STM ideálny. Ak budete fotografovať skupinu na relatívne malej ploche, môžete dosiahnuť dobrý záber s týmto ultraširokouhlým rozpätím.

Najlepšie objektívy od spoločnosti Canon pre fotografovanie s efektom bokeh

Mladá žena čupí v blízkosti rieky, pričom detaily lode, budov a stromov v pozadí sú rozmazané vďaka rýchlej maximálnej clone objektívu Canon RF 45 mm F1.2 STM.

Canon RF 45mm F1.2 STM je neuveriteľne rýchly objektív, ktorý umožňuje vytvoriť na vašich portrétoch hladké rozostrenie pozadia po celej dĺžke vďaka svojej širokej maximálnej clone f/1.2 – ideálna voľba pre rušné scény, ako je táto.

Objektívy so širokou maximálnou clonou v porovnaní s ich ohniskovou vzdialenosťou sa často nazývajú „rýchle“ objektívy, pretože prepúšťajú viac svetla do fotoaparátu, a preto vám umožňujú používať rýchlejšie rýchlosti uzávierky. Je to však hladký, krémový vzhľad rozostrených oblastí na fotografii – známy ako „bokeh“ – kde rýchle portrétne objektívy, ako je Canon RF 45mm F1.2 STM, skutočne vynikajú. Vďaka svojej maximálnej clone f/1.2 je objektív Canon RF 45 mm F1.2 STM najrýchlejším RF objektívom dostupným mimo profesionálnej série L od spoločnosti Canon, vďaka čomu je skvelou voľbou pre kreatívne efekty hĺbky ostrosti.

Pretože rýchle objektívy vytvárajú extrémne malú hĺbku ostrosti, presné zaostrenie môže byť náročné pri fotografovaní s doširoka otvoreným objektívom. Aktivácia detekcie očí v najnovších fotoaparátoch systému Canon EOS R, ako je EOS R6 Mark III a EOS R8, môže skutočne pomôcť, pretože fotoaparát automaticky zaostrí na oči objektu. Na dosiahnutie vyššej presnosti si môžete dokonca vybrať, či chcete uprednostniť ľavé alebo pravé oko.

Najlepšie objektívy Canon pre zábery krásy

Detailný bočný záber hlavy modelky s lesklým rúžom a ružovým make-upom nasnímaný pomocou objektívu Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM.

Priblížte sa a objavte nádherné detaily na svojich záberoch so širokouhlým objektívom Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM. Zachytené fotoaparátom Canon EOS R s objektívom Canon RF 35 mm F1.8 Macro IS STM s nastavením 1/200 s, f/2.8 a ISO 200. © Guia Besana

Aj keď si možno spájate makro objektívy s fascinujúcimi zábermi hmyzu zblízka alebo s fotografiami šťavnatého jedla, neuveriteľné detaily, ktoré prinášajú, sú tiež ideálne pri portrétoch. Makro objektívy sa skutočne bežne používajú pri módnych a kozmetických portrétoch na zvýraznenie individuálnych čŕt tváre a zvýraznenie konkrétnych kozmetických produktov.

Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM má minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť 35 cm, zatiaľ čo RF 35 mm F1.8 Macro IS STM dokáže zaostriť už na 17 cm. Použitím makroobjektívu a priblížením sa k objektu môžete dostať do popredia prekrásne detaily, prezentovať a oslavovať individuálnu krásu vašich objektov.

Autori: Peter Wolinski a Marcus Hawkins

Súvisiace články

Snímajte abstraktné portréty

Experimentujte s viacerými expozíciami, maľbou svetlom, hrou tieňov a ďalšími technikami.

Tipy na fotografovanie portrétov

Vylepšite svoje portrétne fotografie pomocou týchto najlepších rád a techník.

Najlepšia základná súprava na portrétne fotografie

Fotoaparáty a objektívy pre každý druh portrétnej fotografie.

Prienik do sveta módnej fotografie

Módna fotografia sa často považuje za exkluzívnu dvaja mladí fotografi pracujúci v tejto oblasti odhaľujú, ako sa stáva dostupnejšou.