A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

FOTOGRAFIE JEDÁL

Najlepšie základné objektívy Canon na fotografovanie jedál

Fotografovanie jedál je vďačným spôsobom, ako objavovať zákutia fotografovania zblízka s fotoaparátom Canon – a to nielen preto, že následne môžete snímaný objekt skonzumovať. Doprajte si čas na štylizáciu ingrediencií potrebných na záber, ovládajte svetlo a vylaďte nastavenia, a objavíte, že viete vytvárať fotografie jedál, ktoré stoja za vychutnanie.

Sú však niektoré kusy vybavenia, s ktorými je vyťažiť maximum z vášho fotoaparátu jednoduchšie. Statív môže byť užitočný, keď fotografujete jedlo pri slabom svetle alebo, napríklad, keď snímate zábery z mimoriadne krátkej vzdialenosti, ale sortiment objektívov Canon so stabilizáciou obrazu (IS) vám tiež v týchto situáciách veľmi pomôže. Pridanie blesku Speedlite alebo iného typu umelého osvetlenia do výbavy vám môže podobne rozšíriť kreatívne možnosti.

Najväčší vplyv na fotografiu jedál však môže mať prechod na vyšší rad objektívov. Veľa objektívov umožňuje zaostriť dostatočne na to, aby zväčšili malé detaily, ale len skutočné makro objektívy ponúkajú minimálne 1-násobné zväčšenie. To znamená, že snímaný objekt je na snímači zaznamenaný v pomere 1:1 alebo v skutočnej mierke, keď je objektív nastavený na najmenšiu zaostrovaciu vzdialenosť.

Vybavení makro objektívom Canon alebo niektorým zo štandardných objektívov, ktoré majú samostatnú polohu zoomu v režime makro na zaostrovanie na krátku vzdialenosť, dokážete odkrývať skryté textúry, spletité vzory a nepatrné štruktúry jedla, ktoré by inak zostali nepovšimnuté.

Tu si predstavíme najlepšie možnosti pre všetky typy fotoaparátov EOS.

S objektívmi značky Canon so stabilizáciou obrazu je jednoduchšie zamedziť otrasom fotoaparátu počas snímania záberov zblízka z ruky.

Najlepšie objektívy Canon EF-S na fotografovanie jedla

Najvhodnejšie pre: digitálne zrkadlovky so snímačom APS-C

Kompatibilné aj s: fotoaparátmi EOS M (s adaptérom M) a fotoaparátmi systému EOS R (s adaptérom R)

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
Objektív Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM má zabudovaný LED makroblesk. Môžete mať zapnuté obe časti s cieľom zachytiť všetky detaily, alebo len jednu z dvoch častí kruhového blesku pre výraznejšie tiene a textúry.

Makro s najširším uhlom zo sortimentu objektívov EF-S vychádza z rozmerov snímačov APS-C a poskytuje uhol totožný s objektívmi 56mm f/2.8 na plnoformátovom fotoaparáte.

Dokáže zachytiť objekty v skutočnej mierke rovnako ako objektív Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM, ale s objektívom s kratšou ohniskovou vzdialenosťou k nim musíte byť oveľa bližšie. Aby bolo možné kompenzovať tieň, ktorý sa môže objaviť pri snímaní z kratšej vzdialenosti, LED makroblesk zabudovaný na konci objektívu umožňuje osvetliť snímaný objekt a poskytuje tak kreatívnu kontrolu nad osvetlením jedla. Je možné zapnúť obe strany kruhového blesku naraz alebo využívať jednotlivé strany nezávisle s cieľom zvýšiť intenzitu tieňa a vytvoriť dojem hĺbky.

Vďaka svojej veľkosti a nízkej váhe sa objektív Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM ľahko používa pri snímaní z ruky a perfektne dopĺňa kompaktné digitálne zrkadlovky ako Canon EOS 250DCanon EOS 850D. Okrem toho disponuje hybridnou stabilizáciou obrazu (IS), ktorá minimalizuje otrasy fotoaparátu, ktoré sú bežnejšie pri snímaní záberov zblízka.

Vďaka zabudovanému LED makroblesku teraz osvetlíte aj ten najmenší detail.

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Prvý makro objektív EF-S od spoločnosti Canon schopný snímania v skutočnej mierke je skvelou voľbou pre fotografov jedla. Je malý, ľahký, poskytuje veľmi ostrý obraz a disponuje širokou maximálnou clonou, vďaka ktorej je ľahšie umiestniť snímaný objekt medzi krásne rozostrené pozadie a popredie.

So zorným uhlom totožným s objektívom 96mm f/2.8 na plnoformátovom fotoaparáte môžete pomocou objektívu Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM zachytávať v skutočnosti vzdialenejšie objekty, takže snímky s objektom vypĺňajúcim záber spravíte z väčšej vzdialenosti. Nielenže je menšia pravdepodobnosť, že si budete tieniť na snímaný objekt, ale je aj jednoduchšie vybrať si tie najšťavnatejšie kúsky na tanieri.

Objektív má systém rýchleho automatického zaostrovania, ale je tiež možné manuálnym pootočením zaostrovacím prstencom doladiť ostrosť.

Najlepší objektív Canon EF-M na fotografovanie jedla

Najvhodnejší pre: fotoaparáty EOS M

Zachyťte skutočnú krásu kúskov ovocia, minucióznych dezertov a lákavých omáčok s kompaktnými makro objektívmi pre fotoaparáty radu Canon EOS M.

Objektív Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM

Okrem toho, že ponúka snímanie obrazu v pomere 1:1, tento kompaktný makro objektív pre rovnako kompaktné bezzrkadlové fotoaparáty EOS M dokáže zájsť do väčších podrobností. S využitím režimu Super Macro je možné 1,2-násobné zväčšenie, vďaka čomu dokážete preskúmať textúru kôrky alebo drobnú štruktúru ovocia v neodolateľnom detaile.

Režim Super Macro umožňuje priblíženie na vzdialenosť 13 mm od objektu, a napriek tomu je tieň vrhaný objektívom minimálny vďaka zbiehavému prevedeniu tubusu objektívu. Rovnako je vybavený technológiou LED makroblesk ako objektív Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, preto umožňuje kontrolovať osvetlenie, keď pracujete neskutočne zblízka.

Okrem technológií, akými sú UD (ultranízky rozptyl) a asférické prvky objektívu, ktoré zaručujú vysokú kvalitu snímok, sa objektív Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM tiež pýši hybridnou stabilizáciou obrazu. Ohnisková vzdialenosť je ekvivalentná približne 45 mm pri plnoformátovom type, preto je tento objektív skvelý spoločník na prechádzky a spoznávanie trhov s jedlom a exteriérového stravovania, najmä keď je skombinovaný s fotoaparátom, ktorý ponúka excelentné automatické zaostrovanie v slabom svetle, akým je Canon EOS M6 Mark II.

Najlepšie základné objektívy Canon EF na fotografovanie jedál

Najvhodnejšie pre: plnoformátové digitálne zrkadlovky

Kompatibilné aj s: digitálnymi zrkadlovkami so snímačom APS-C, fotoaparátmi EOS M (s adaptérom M) a fotoaparátmi systému EOS R (s adaptérom R)

Široká clona objektívu Canon EF 50mm f/1.8 STM vám umožní dokonale zaostriť na snímaný objekt.

Canon EF 50mm f/1.8 STM

Narozdiel od iných objektívov odporúčaných na fotografovanie jedla model Canon EF 50mm f/1.8 STM nedisponuje funkciou makro. Ale umožňuje zaostriť už od 35 cm a ponúka štandardný zorný uhol na plnoformátovom fotoaparáte, vďaka čomu majú zábery prirodzený vzhľad.

Široká maximálna clona f/1.8 tohto objektívu prepustí veľa svetla, preto je vynikajúcou voľbou na fotografovanie v tienistých kaviarňach a reštauráciach. Rovnako ponúka možnosť zaostriť na konkrétny detail pripraveného jedla, pričom jemne rozostrené pozadie ustúpi dozadu.

Objektív dokáže rýchlo a ticho zaostriť s automatickým zaostrovaním STM (krokový motorček), preto predstavuje vynikajúcu voľbu, ak chcete popri fotografovaní nakrútiť aj videoklip. Ak preferujete manuálne zaostrovanie pri záberoch zblízka, dosiahnete vyššiu presnosť s pomocou zväčšeného zobrazenia živého náhľadu Live View pri digitálnych zrkadlovkách Canon, ako napríklad Canon EOS 850DCanon EOS 4000D.

Technológia tichého zaostrovania STM je dôvodom, prečo dokáže objektív Canon EF 50mm f/1.8 STM zaostriť mimoriadne rýchlo.

Objektív Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Tento stredný telefotografický objektív s výkonným makrom neponúka hybridnú stabilizáciu obrazu ako profesionálny Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, ale stále je schopný vytvoriť prenikavo ostré výsledky.

Objektív Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM má 1-násobné zväčšenie pri zaostrení na najmenšiu vzdialenosť, ale jeho relatívne dlhá ohnisková vzdialenosť 100 mm znamená, že nie je potrebné byť tak blízko k snímanému objektu ako s objektívom s kratšou ohniskovou vzdialenosťou. Preto môže byť jednoduchšie rozmiestniť osvetlenie, reflektory a ďalšie príslušenstvo, ktoré vdýchnu život vášmu zátišiu s jedlom.

Automatické zaostrovanie je rýchle a presné vďaka ultrazvukovému motorčeku (USM) a jeho rýchlosť je ešte možné zvýšiť použitím funkcie obmedzenia zaostrenia na tubuse objektívu.

Vďaka jedinečnej optike je objektív Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM schopný zachytiť oslnivé spektrum farieb a jemné detaily. Osem-čepieľková clona prináša pôsobivosť rozostreným častiam obrazu, zatiaľ čo šošovka s povrchovou úpravou Super Spectra znižuje tvorbu odrazov vo vnútri objektívu, čím sa zabezpečuje unikátny kontrast.

Objektív s rýchlym automatickým zaostrovaním umožňuje zachytiť dokonale ostré snímky.

Najlepší základný objektív Canon RF na fotografovanie jedla

Najvhodnejšie pre: fotoaparáty systému EOS R

Či už je požiadavka na širokouhlú fotografiu, alebo na zábery zblízka, objektív Canon RF 35mm F1.8 IS STM predstavuje všestranného pomocníka na fotografovanie jedál.

Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Všestranný makro objektív Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM navrhnutý pre plnoformátové bezzrkadlové fotoaparáty Canon systému EOS R dokáže zachytiť aj širokouhlý záber s naaranžovaným stolom, ako aj záber zblízka v položivotnej veľkosti a všetko medzi tým.

Je dostatočne malý a ľahký, aby sa dal používať bez statívu a disponuje 5-stupňovou technológiou Dual Sensing IS, ktorá mu pomáha naplniť jeho pôsobivý rozlišovací potenciál.

Podobne ako ďalšie objektívy zo sortimentu Canon RF, model Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM je vybavený prispôsobiteľným ovládacím prstencom v prednej časti tubusu objektívu, ktorému možno priradiť dôležité funkcie ako clona, ISO alebo kompenzácia expozície. To umožňuje ľahko a jednoducho upraviť nastavenia krátkym pootočením prstenca.

Vyskúšajte tento objektív s fotoaparátmi Canon EOS RP a môžete využiť funkciu stupňovania zaostrovania fotoaparátu pre vyššiu úroveň ostrosti pri fotografovaní jedla.

Autor: Marcus Hawkins

Súvisiace články
A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

FOTOGRAFIE JEDÁL

Pokorte umenie fotografie jedál

Fotografka a blogerka píšuca o jedle Lina Lomelino prezrádza svoje najlepšie tipy, ako naplniť potenciál fotografie jedál.

A father and son flick through the pages of a recipe book together.

TIPY NA TLAČ

Vytlačte si vlastnú knihu receptov

Natasha Alipour-Faridani radí, ako fotografovať a vytlačiť si vlastnú knihu receptov.

A woman standing in front of shuttered windows touches a paper star hanging from the ceiling.

INTERIÉROVÁ FOTOGRAFIA

Tri nápady na kreatívne fotografovanie doma

Spoznajte hlbšie svoj fotoaparát a naučte sa zachytiť filmové portréty, makro zábery a časozberné videá.