A smiling child playing on a swing.

RODINNÁ FOTOGRAFIA

Za objektívom: Helen Bartlettová - ako premeniť fotografickú vášeň na kariéru

Helen Bartlett
Helen Bartlett

Rodinná fotografka

Helen Bartlettová začala s fotografovaním detí ako tínedžerka v jasliach svojej mamy na juhu Londýna. Svoju profesionálnu kariéru odštartovala v roku 2003 a dnes je jednou z najlepších a najuznávanejších fotografiek rodinných portrétov v Spojenom kráľovstve. Pri čiernobielych záberoch využíva dostupné svetlo a prostredníctvom nich vyjadruje spektrum emócií z rodinného života. My sme sa s ňou rozprávali o tom, ako sa dá fotografická vášeň premeniť na kariéru na plný úväzok.

Kedy ste sa po prvýkrát začali zaujímať o fotografovanie?

Keď som bola malá, môj otec bol nadšený fotograf, takže sme doma mali tmavú komoru. Ja aj moji bratia sme mali manuálne fotoaparáty, veľa sme fotili na čiernobiely film a potom sme si svoje zábery vyvolávali a tlačili. Moja mama zas počas týždňa prevádzkovala z domu detské jasle. Počas dospievania som si začala privyrábať tým, že som fotografovala deti z jej jaslí a predávala som fotografie ich rodičom. Keďže som vždy chcela byť fotografkou, pokračovala som v tejto činnosti aj počas štúdia na univerzite. Vtedy som si však myslela, že je to len môj sen a aj tak budem nakoniec robiť niečo iné.

Ako sa začala vaša kariéra?

Keď som vyskúšala niekoľko iných zamestnaní a sen o fotografovaní ma stále neprechádzal, môj starší brat mi požičal nejaké peniaze, aby som si mohla založiť spoločnosť na fotografovanie detí a zdá sa, že to bolo v ten pravý čas. Digitálne fotografie začali byť cenovo dostupnejšie, preto som si kúpila svoj prvý Canon EOS 10D a počítač. Žila som vtedy s rodičmi, až kým sa môj podnik nerozbehol.

A smiling young boy lets a young girl play with his hair.

S akými problémami ste sa stretli?

Hlavné problémy v tom čase boli rovnaké ako aj dnes. Najväčšou výzvou bolo získať klientov. Môžete robiť tie najlepšie fotky na svete, no ak o vás ľudia nevedia, ťažko sa u vás objavia nejakí klienti. Keď začínate, potrebujete čas a skúsenosti, aby ste sa naučili, ako pracovať s deťmi. Pamätám si, ako som v jeden daždivý deň fotografovala štyroch chlapčekov v byte na prízemí a premýšľala som nad tým, že živiť sa týmto spôsobom by mohla byť zaujímavá a zábavná výzva. Čím dlhšie fotografujete deti, tým viac sa učíte využívať čo najlepšie všetky možnosti a zároveň vytvárať takú atmosféru, aby si fotografovanie všetci užili.

"Čím viac snímate, tým viac trikov sa učíte a formujete si svoj vlastný štýl."

Aké rady máte pre tých, ktorí by sa chceli stať profesionálnymi fotografmi?

Jednu z vecí, ktoré by mali mať na pamäti, je, že fotografovanie zväčša nebýva tá správna cesta k bohatstvu. Nie je to ľahká práca, takže kým niekto podá výpoveď v práci, mal by mať na pamäti, že úspech nepríde za jednu noc.

Odporúčam, aby sa čo najviac učili. Internet je skvelým miestom, kde nájdete praktickú pomoc a naučíte sa nové techniky. Najdôležitejší je však cvik. Pretože nie je nič lepšie ako fotografovanie. Kým začnete brať platené objednávky, oplatí sa začať fotografovaním priateľov a rodiny. Čím viac snímate, tým viac trikov sa učíte a formujete si svoj vlastný štýl.

Motion-blur shot of a young girl playing on a roundabout.

Aké vybavenie zvyčajne používate?

Zvyčajne používam dva fotoaparáty Canon EOS-1DX, keďže sú odolné a vhodné pre všetky situácie. Deti sa pohybujú naozaj rýchlo, preto musíte byť schopní ich zachytiť, a takisto nikdy vopred neviete, čo po vás niektoré batoľatá v zápale hry hodia – môže to byť piesok, voda či plyšová hračka, zoznam je nekonečný.

Často snímam s objektívmi s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Pri fotografovaní vonku zvyčajne používam objektív Canon EF 35mm f/1.4L II USM a Canon EF 85mm f/1.2L USM. Vnútri najčastejšie fotím s objektívmi Canon EF 35mm f/1.4L II USM a Canon EF 50mm f/1.2L USM. A keď snímam bábätká do jedného roka, zväčša si so sebou beriem aj makro objektív.

A young girl does a forward-roll on a sofa while a young boy looks on.

Ak niektorí z mojich klientov chcú fotiť svoje deti sami, zvyčajne im odporúčam začať s cenovo dostupným objektívom značky Canon s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, napríklad modelom EF 50mm f/1.8 STM. Sú naozaj úžasné! Môžete sa s nimi veľmi dobre naučiť, ako pracovať s clonou a expozičným časom. Navyše prepúšťajú množstvo svetla, takže sa skvele hodia na snímanie detí vnútri.

Pozrite si rady od Helen, ako zachytiť nádherné rodinné portréty.

Súvisiace články
A girl holds her hands up in a spray of water, the droplets blurred.

RODINNÁ FOTOGRAFIA

10 tipov ako okamžite vylepšiť vaše rodinné fotografie

Nasledujte rady tejto fotografky a snímajte rodinné fotografie, na ktoré sa nebudete chcieť prestať pozerať,

A baby playing with an abacus and looking at the camera.

FOTOGRAFOVANIE BÁBÄTIEK

12 rád, ktoré môžete v súčasnosti využiť pri fotografovaní bábätiek

Uchovajte si tieto vzácne okamihy a zachyťte vývoj svojho bábätka pomocou týchto šikovných rád, s ktorými bude fotografovanie bábätiek zábavné a získate skvelé výsledky

A child sits on a stepladder entertained by his parents.

RODINNÁ FOTOGRAFIA

10 najlepších tipov na vianočné fotografie od Leny Petrovovej

Rodinná fotografka prináša 10 tipov na zábavné a prirodzené portréty, s ktorými zachytíte ducha Vianoc.