ZÁKLADY FOTOGRAFOVANIA

Nový pohľad na známe scény

Od zachytenia prírody až po využívanie prirodzeného svetla, traja fotografi vám poradia, ako každodenné momenty premeniť sa nezabudnuteľné fotografie.
Fotografka Camilla Rutherfordová sa usmieva do fotoaparátu, pričom vlny omývajú pobrežie za ňou.

Je jednoduché vnímať priestory okolo seba ako samozrejmosť. Často si chybne myslíme, že ak chceme vytvoriť zaujímavé fotografie, musíme cestovať stovky kilometrov. Skúste venovať čas tomu, aby ste sa na známe scény pozreli z novej perspektívy. Do svojich fotografií tak môžete skvele vdýchnuť nový život. Opýtali sme sa troch fotografov z celého sveta, ako hľadajú nové pohľady, ktoré sú inšpiráciou pre nich aj pre ich publikum. Tu je niekoľko z ich najlepších rád na vytváranie inšpiratívnych záberov pri fotení blízko domova.

1. Ako dramatickým záberom mestských panorám vdýchnuť kreativitu

Londýnska Bariéra Temže za súmraku s farebnými svetlami štvrte Canary Wharf viditeľnej v pozadí.

Či už žijete v rušnom meste, alebo na pokojnom vidieku, keď budete experimentovať s kompozíciou a nastaveniami fotoaparátu, môžete zachytiť úžasné momenty. Tento obrázok bol vyhotovený s použitím dlhej expozície.

Londýnska fotografka Laku Daviesová fotí dobrodružstvá vo svojom domovskom meste aj za jeho hranicami. Objektív Laku teda potešia panorámy mesta a fotografovanie pouličných scén. Na dvoch z jej obľúbených záberov sa spájajú kultové pohľady na Londýn s kreatívnym nádychom.

„Išla som k Bariére Temže pri západe slnka a sledovala som rozsvecovanie svetiel štvrte Canary Wharf v pozadí,“ hovorí Laku. Na zachytenie tejto impozantnej scenérie použila svoj fotoaparát Canon EOS M50 vybavený upevňovacím adaptérom Canon EF-EOS M a teleobjektívom Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (ktorého nástupcom je teleobjektív Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM).

„Použila som práve tento objektív, a to pre kompresiu, ktorú poskytujú teleobjektívy,“ vysvetľuje. „Má tendenciu vytiahnuť pozadie dopredu. Vedela som preto, že získam skvelý záber na štvrť Canary Wharf medzi bariérami.“ Teleobjektívy účinne komprimujú perspektívu tak, že pozadie a popredie sa zdajú byť k sebe bližšie, než reálne sú.

Dlhá expozícia a neutrálne sivý filter zvýrazňujú scénu a vytvárajú živý, ale zároveň surreálny efekt. „30-sekundová expozícia môže prepáliť svetlé časti, preto som na objektív použila neutrálne sivý filter. Ten pomáha zabezpečiť správnu svetelnosť, aby som pri úprave nemala problém s preexponovaním,“ hovorí Laku.

Portrét fotografky životného štýlu a cestopisnej fotografie Laku Daviesovej.

Laku Daviesová

Londýnska fotografka životného štýlu a cestopisov rada fotí panorámy mesta s kreatívnym nádychom.

2. Fotografovanie pamätihodností z jedinečného pohľadu

Poschodový autobus prechádzajúci po moste Tower Bridge v Londýne, Spojené kráľovstvo, pri východe slnka. Obloha v pozadí je oranžová.

Laku odporúča navštevovať miesta v rôznych časoch dňa, aby ste dosiahli dokonalý záber. Tento obrázok poschodového autobusu prechádzajúceho po moste Tower Bridge vyhotovila ráno o pol šiestej.

Nočný záber londýnskeho mrakodrapu Shard, ktorý sa týči nad štvrťou Southwark, s budovami osvetlenými svetlami. V popredí je možné vidieť most London Millennium Footbridge.

Fotografovanie ulíc a panorámy mesta, ako napríklad tento neuveriteľný záber mrakodrapu Shard v Londýne, dominujú v práci Laku. Na panorámy mesta sa často používajú širokouhlé objektívy, ale použitie teleobjektívu umožnilo Laku zachytiť známe miesto nezvyčajným a jedinečným spôsobom.

Pokiaľ ide o iné dobre známe a bežne fotografované pamätihodnosti, ako je londýnsky most Tower Bridge, Laku navrhuje hľadať alternatívne perspektívy. To môže znamenať aj vyraziť von s fotoaparátom skoro ráno. Raz sa rozhodla začať už o pol šiestej ráno a zamerať sa na konkrétnu časť architektúry tohto slávneho mosta.

„Použila som teleobjektív, aby som dokázala vyčleniť vežu a zachytiť žiaru slnka, ktoré vychádzalo v pozadí. Dosiahla som tak efekt aureoly,“ hovorí. „O skvelý záber sa postarala oranžová obloha – a londýnsky autobus.“

Tým z vás, ktorí pri bádaní po blízkom okolí hľadajú inšpiráciu, radí, aby navštívili svoje obľúbené miesta v rôznych časoch dňa a umocnili ich zaujímavosť.

„Dajte si za úlohu pozrieť si v rôznych časoch dňa, ako dopadá svetlo,“ hovorí Laku. „Skúste použiť rôzne objektívy, inak budete fotiť ten istý záber dookola. Snažte sa, aby to bolo zaujímavé pre vás aj pre ľudí, ktorí si budú vaše fotografie pozerať.“ Objektív Canon EF-M 32mm f/1.4 STM je dobrou možnosťou pri slabom osvetlení, pretože je veľmi rýchly a umožňuje zachytenie veľkého množstva svetla. Ak chcete urobiť širokouhlý záber a zachytiť čo najviac zo scény, stojí za to vyskúšať objektív Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM.

3. Ako nájsť to najlepšie svetlo

Silueta postavy s dramatickým oranžovým východom slnka v pozadí.

Pierre Dubuis opakovane navštevuje ten istý park znova a znova, pričom vždy hľadá nový uhol svojej fotografie.

Výlet do Regionálneho prírodného parku Pilat v regióne Rhône-Alpes juhovýchodného Francúzska priniesol ďalší rozmer do fotografií Pierrea Dubuisa. Mladý fotograf, ktorý používa fotoaparát Canon EOS 5D Mark III (ktorého nástupcom je model Canon EOS 5D Mark IV), fotografuje už od pätnástich rokov. Jeho láska k dobrodružstvám v prírode sa však začala práve počas tohto štúdia fotografovania. Za svoju vášeň pre prírodu vďačí svojim kamarátom, pričom hovorí, že znovuobjavovanie miestnych oblastí oživuje kreativitu. To je zrejmé aj z jeho obľúbených záberov, ktoré boli všetky vyhotovené v tom istom parku.

„Ak chcete objaviť nádherné miesta, najlepšie je chodiť čo najviac na prechádzky. Nájdete viac miest, než ste si mysleli,“ radí. „Inšpiráciu hľadám aj na Instagrame. Choďte na miesta v rôznych časoch a skúšajte rôzne uhly, aby ste dosiahli želanú atmosféru.“

Na vytvorenie atmosféry na fotografiách Pierre odporúča vydať sa von buď hneď ráno, alebo večer. „Krásne svetlo uvidíte skoro ráno, pri východe a pri západe slnka,“ hovorí. „Záber siluety v prostredí (vyššie) bol vyhotovený pri západe slnka. Ak chcete vytvoriť takýto druh fotky, najlepšie je zistiť si vopred počasie a prísť na miesto o 30 minút skôr, aby ste mali čas nájsť to správne miesto a predstaviť si rôzne orámovanie, ktoré si môžete zvoliť. Pri tejto fotke som sa rozhodol pre podexponovanie prostredníctvom zvýšenia rýchlosti uzávierky a snímania pri vysokej clone f/22. Mojím cieľom bolo dosiahnuť dobre definovanú, tmavú siluetu – a vytvoriť tmavší dojem.“

Portrét Pierrea Dubuisa.

Pierre Dubuis

21-ročný fotograf prírody obľubuje snímanie za prirodzeného svetla pri východe a západe slnka.

4. Venujte pozornosť detailom

Záber listu papradia zblízka na tmavom pozadí.

Ďalší skvelý spôsob, ako urobiť zaujímavé zábery bez cestovania niekam ďaleko, je zamerať sa na detaily, ktoré na prvý pohľad nemusia byť zrejmé. Pierre sa rád pozornejšie pozerá na prírodu.

Listy stromu s protisvetlom slnka.

Tento obrázok listov stromu osvetlený žiarou zapadajúceho slnka bol vyhotovený v blízkosti vodopádov Saut du Gier.

„Je potrebné pozorovať všetko, čo sa okolo vás deje, až do najmenšieho detailu,“ hovorí Pierre, pričom spomína svoju obľúbenú fotografiu – jemné vykreslenie listu paprade. Citlivosť ISO v hodnote 3200 a clona f/4,5 mu pomohli oživiť tmavé hlboké tóny lesa. Otvorením objektívu Canon EF 70-200mm f/2.8L USM dokázal znížiť hĺbku poľa a zamerať sa na centrálnu oblasť papradia a jeho nádhernú textúru. Vysoká citlivosť ISO bola potrebná pre nedostatok svetla v lese.

„Keď som urobil túto fotografiu, bol som na krátkej prechádzke v lese,“ vysvetľuje Pierre. „Potreboval som si vyčistiť myseľ a pritom som zbadal papradie osvetlené lúčom svetla. Páči sa mi táto fotografia, lebo predstavuje krásu a zraniteľnosť prírody.“

5. Nájdite v každom dni niečo výnimočné

Dvaja malí chlapci sa hrajú v pieskovisku pred drevárňou v zahalení prachom.

Svetelné podmienky sa počas dňa prirodzene menia. Zvoliť si správny čas na fotografovanie môže znamenať rozdiel medzi vynikajúcim obrázkom – ako je napríklad tento záber detí Camilly plný atmosféry – a bežným obrázkom.

Ocenená profesionálna fotografka Camilla Rutherfordová pozdravuje zo Škótska, ale lyžiarsku sezónu začala naháňať na Novom Zélande. K fotografovaniu ju priviedli príbehy športovcov v prírode. Teraz žije v malebnom meste Wanaka so svojím manželom, chovateľom oviec plemena merino, a dvomi synmi.

Vo svojom štýle reportážnej fotografie Camilla kladie silný dôraz na prirodzené svetlo, čo je zrejmé z tejto fotografie jej synov hrajúcich sa v pieskovisku s využitím protisvetla. Bola vyhotovená fotoaparátom Canon EOS R s adaptérom EOS R a jej obľúbeným objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM.

„To, čo sa mi na tejto fotke najviac páči, je výraz v tvári môjho synčeka,“ hovorí. „Absolútne si to užíva. Tá fotka je taká jedinečná vďaka tomu, že zachytáva tú najobyčajnejšiu radosť z nerušeného hrania.

Keď fotíte deti pri hraní, niekedy nemáte čas nasadiť objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou,“ dodáva. „Objektív Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM má vynikajúcu dĺžku ohniskovej vzdialenosti na tento účel a kvalita snímky sa blíži k tomu, čo viete dosiahnuť s objektívom s pevnou ohniskovou vzdialenosťou.“

„Snímanie smerom do slnka môže byť náročné, ale aj zábavné,“ hovorí Camilla, no bezzrkadlové fotoaparáty, ako napríklad Canon EOS RP, majú výhodu vďaka elektronickému hľadáčiku. „Môžete vidieť, čo robí expozícia, a prispôsobiť ju o kúsok nahor alebo nadol v závislosti od sily daného protisvetla,“ vysvetľuje.

Portrét Camilly Rutherfordovej v slnečných okuliaroch.

Camilla Rutherfordová

Rodená Škótka Camilla je ocenená fotožurnalistka, ktorá teraz so svojou rodinou žije na farme na Novom Zélande. Špecializuje sa na cestovateľskú a športovú fotografiu a fotografovanie životného štýlu.

6. Vyrozprávajte príbeh fotografovaním toho, čo poznáte

Muž v dielničke používajúci uhlovú brúsku v obklopení nástrojmi. Slnko presvitá cez dieru v zadnej stene.

Spôsob, akým sa iskričky z uhlovej brúsky a oslnenie navzájom prepájajú, dodáva celý nový rozmer fotke, ktorá by inak bola celkom obyčajná.

Camillina fotografia jej manžela vo farmárskej dielničke predstavuje bohatú históriu miesta, na ktorom žijú. Len pomocou prirodzeného svetla a nízkej rýchlosti uzávierky Camilla ukazuje, že za príbehom vôbec netreba chodiť ďaleko.

„Naši chlapci sú na farme piatou generáciou a táto dielnička je neuveriteľné miesto, ktoré zbožňujem fotiť,“ hovorí. „Chlapci tu veľmi radi trávia čas pozorovaním svojho otca pri opravovaní vecí. Všimla som si, ako tu slnko ráno prichádza cez zadnú stenu, čím jasne oslňuje ľavý roh,“ hovorí.

„Fotila som širokouhlým objektívom Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, keďže som chcela vyrozprávať celý príbeh. Citlivosť ISO som vystupňovala na 800, aby som získala trochu viac svetla, a fotila som pri rýchlosti uzávierky 1/80 s. Bola to dobrá rýchlosť na zachytenie pohybu kolesa a lietajúcich iskier.“

Či sa už teda prechádzate po lese, túlate po uliciach mesta, alebo sa radujete z pocitu pohodlia domova, skúmanie miest v okolí nemusí viesť k nevýrazným fotografiám. Ak sa naučíte vytrénovať si pozornosť tak, aby ste uvideli príležitosti na fotenie aj v obyčajných veciach a urobili fotografiu, ktorá má pre vás význam, je možné vyhotoviť skutočne výnimočné snímky.


Autor: Lorna Dockerill

Súvisiace produkty

Súvisiace články

  • DOBRODRUŽNÁ FOTOGRAFIA

    Rady ako snímať dobrodružné fotografie

    Päť tipov na zachytenie dobrodružstiev v prírode s fotoaparátom EOS M6 Mark II.

  • ZIMNÁ FOTOGRAFIA

    Ako snímať lepšie zimné fotografie

    Pozrite si tipy fotografa Vladimira Medvedeva a využite krásu tohto ročného obdobia na maximum.

  • KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

    5 najlepších tipov na časozberné snímanie krajiniek

    Oživte svoje krajinky s týmito najlepšími tipmi na časozberné snímanie fotografií.

  • FOTOGRAFOVANIE DIVOKEJ PRÍRODY

    Fotografovanie divokej prírody v meste

    Christine Sonvillová a Marc Graf vám prezradia svoje najlepšie rady a techniky fotografovania divokej prírody priamo pod vašimi oknami.