MAKRO FOTOGRAFIA

Objavte skrytý život hmyzu

Odhaľte tajné životy drobných tvorov vďaka radám odborníka na zábery zblízka Pierra Anqueta.
Záber zblízka na hnedú skákavku.

„Predtým, ako som začal s makro fotografiou, som popravde nebol veľký fanúšik hmyzu,“ hovorí francúzsky fotograf Pierre Anquet. „Teraz si však myslím, že ak si nájdete čas a pozriete sa zblízka, je skutočne nádherný.“

„Začal som fotografovaním krajiniek a portrétov, ale potom som videl video amerického makro fotografa Thomasa Shahana a to rozhodlo: zamiloval som sa do makro fotografie,“ hovorí.

Úžasné zábery zblízka sa môžu zdať územím pre skúsených fotografov s drahou výbavou, ale v skutočnosti ich možno zachytiť pri rôznych rozpočtoch. Môžete experimentovať so zaostrovaním zblízka pomocou základného objektívu a potom prejsť na špecializovaný makro objektív.

1. Snímajte kreatívne zábery zblízka pomocou základného objektívu

Modlivka visiaca z listu.

Pri makro fotografovaní nejde o to, ako blízko pri objekte sa nachádzate, ale o úrovne zväčšenia. „Ak chcete snímať zábery zblízka, ale nemáte rozpočet na makro objektív, môžete použiť priblíženie a zachytiť naozaj zaujímavé snímky,“ hovorí Pierre. Zachytené fotoaparátom EOS 90D s objektívom EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM pri nastavení 55 mm, 1/3 200 s, f/5,6 a ISO 640. © Pierre Anquet

Hoci skutočný makro objektív ponúka neuveriteľné zväčšenie, štandardný zoom dokáže zaostriť v dostatočnej blízkosti na to, aby ste zachytili vynikajúce zábery väčšieho hmyzu.

„Na tieto zábery som objavil druh modlivky s názvom Empusa,“ vysvetľuje Pierre. „Má dĺžku približne 3 – 4 cm, čo znamená, že som mohol vyplniť celý záber pomocou objektívu Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM. Najväčšou výzvou je dostať sa k hmyzu dostatočne blízko, aby ste mohli zachytiť snímku. Odporúčam skoro vstať, pretože na úsvite sú menej aktívne.“

Objektívy EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STMEF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM majú vstavaný makro blesk Macro Ring Lite, vďaka ktorému majú začiatočníci k dispozícii zaujímavé a kreatívne svetelné efekty, aké boli dovtedy doménou profesionálov.

Ako alternatívu k automatickému zaostrovaniu Pierre na dosiahnutie maximálneho zväčšenia používa metódu, pri ktorej nastaví objektív na najdlhšiu ohniskovú vzdialenosť, prepne na manuálne zaostrovanie a otáča zaostrovací prstenec, kým nie je na minimálnej zaostrovacej vzdialenosti. Potom jemne pohybuje fotoaparátom dopredu a dozadu, aby dokonale zaostril na objekt.

Pierre uprednostňuje fotografovanie bez statívu, ale ten sa môže byť pri snímaní makro fotografií hodiť, pretože každý otras fotoaparátu je výraznejší. „Sú príliš veľké a zavadzajú. Objektív s ohniskovou vzdialenosťou 18 – 55 mm je ideálny na snímanie z ruky, pretože je veľmi malý a stabilizátor obrazu je skutočne užitočný.“

2. Vyberte si makro objektív so zväčšením „jedna ku jednej“

Záber zblízka na oranžovo-hnedého pavúka na konári.

Pierre použil objektív EF-S 60mm f/2.8 Macro USM na fotografovanie skákavky: „Bola menšia ako modlivka, ale to mi umožnilo zachytiť na snímke väčšiu časť prostredia.“ Zachytené fotoaparátom EOS 90D s objektívom EF-S 60mm f/2.8 Macro USM pri nastavení 1/250 s, f/8 a ISO 500. © Pierre Anquet

Záber zblízka na modlivku visiacu z konára.

Pierre pri niektorých fotografiách použil skladanie zaostrenia. „V rámci jedného skladania zaostrenia som nasnímal najviac 28 záberov. Modlivka sa nachádzala na konári a ja som chcel mať celý hmyz zaostrený. Nasnímal som množstvo záberov a posúval som fotoaparát, takže som mohol mať zaostrenú hlavu, nohy aj telo.“ Zachytené fotoaparátom EOS 90D s objektívom EF-S 60mm f/2.8 Macro USM pri nastavení 1/250 s, f/9 a ISO 200. © Pierre Anquet

Kompaktný objektív s vynikajúcou ostrosťou záberov, ako je Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, je vynikajúcim štartovacím bodom do sveta makro fotografie. Keď je nastavený na minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť, zabezpečí zväčšenie na životnú veľkosť (1-násobné), čo znamená, že detaily budú na snímači fotoaparátu zaostrené v rovnakej veľkosti ako v skutočnosti.

Pri snímaní záberov zblízka treba vziať do úvahy, že hĺbka ostrosti je veľmi malá. Použitím menšej clony, napríklad f/11 a f/16, zväčšíte hĺbku ostrosti, ale takisto zmenšíte množstvo svetla. To vedie k menšej rýchlosti uzávierky, čo môže mať za následok rozmazaný záber, ak sa fotoaparát alebo objekt pohnú.

Vyriešiť to môžete zvýšením hodnoty ISO, aby ste zabezpečili kratší čas expozície. „S fotoaparátom EOS 90D môžem bez najmenších problémov použiť až ISO 2 000. Záber však musí mať správnu expozíciu. Ak sa pokúsite zvýšiť expozíciu neskôr v softvéri, výsledkom bude veľa šumu.“

Záber zblízka na hlavu tŕňovky býčej, na ktorej je kvapka vody.

Pierre odporúča pri 3- až 5-násobnom zväčšení používať blesk Speedlite. „Hlavným zdrojom svetla je naďalej slnko,“ hovorí. „Použitím blesku však získate trochu svetla navyše, vďaka čomu bude objekt výraznejší.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 60D (jeho nástupcom je fotoaparát Canon EOS 90D) s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo a bleskom Speedlite 430EX II pri nastavení 1/250 s, f/10 a ISO 400. © Pierre Anquet

Skladanie zaostrenia je populárna technika, ktorú makro fotografovia používajú na zvýšenie hĺbky ostrosti. Ide o zachytenie sledu identických záberov, pričom sa na nich manuálne presúva poloha zaostrenia. Zaostrené oblasti jednotlivých snímok potom možno skombinovať v softvéri a vytvoriť ostrejšiu fotografiu.

Fotoaparát Canon EOS 90D má vstavanú funkciu stupňovania zaostrovania, ktorá dokáže automaticky snímať zábery, ktoré potrebujete na skladanie zaostrenia v softvéri Canon Digital Photo Professional . „Keď máte prax, je to jednoduché,“ vysvetľuje Pierre. „Zvolím režim sériového snímania, manuálne nastavím zaostrenie na najbližšiu časť objektu a potom pomaly pohybujem fotoaparát bližšie k hmyzu, zatiaľ čo snímam sériu záberov.“

3. Nadživotná veľkosť so špecializovaným objektívom

Záber zblízka na skákavku na zemi.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo je jedinečný objektív, ktorý vám umožní snímať objekty pri zväčšení až na 5-násobok životnej veľkosti. Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/250 s, f/9 a ISO 800. © Pierre Anquet

Makro snímka tváre modlivky.

Objektív MP-E 65mm je veľmi univerzálny, hovorí nadšene Pierre. „Pri 1-násobnom zväčšení môžete záber vyplniť väčším hmyzom, ako je motýľ či cikáda, a potom môžete prejsť na 5-násobné zväčšenie a snímať veľmi malý hmyz.“ Zachytené fotoaparátom Canon EOS 90D s objektívom Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo pri nastavení 1/160 s, f/8 a ISO 2 000. © Pierre Anquet

Keď pracujete s takým veľkým zväčšením, ako je 5-násobné zväčšenie, kľúčové je presné zaostrovanie, pretože každá chyba bude rovnako zväčšená. Aby Pierre zabezpečil pri fotografovaní hmyzu presnosť, sledoval snímku pomocou veľkého zadného displeja fotoaparátu Canon EOS 90D. „Môžem objekt manuálne priblížiť a presne vidieť, na ktoré miesto mám zaostrené,“ hovorí. „Najprv otočím prstenec na objektíve, aby som nastavil zväčšenie, a potom sa pohnem bližšie k objektu. Keď na obrazovke vidím, že je dokonale zaostrený, zachytím snímku.“

Predtým, ako prejdete na snímanie detailných záberov hmyzu, môžete s makro fotografiou začať fotografovaním objektov doma, či už pôjde o vzor na koberci, alebo o izbovú rastlinu na podokenici.


Autor: Marcus Hawkins

Súvisiace produkty

Súvisiace články