see magic in the making

Zachytenie okamihu s Gali Tibbonovou

Gali Tibbon
Gali Tibbon

Fotoreportérka


Fotoreportérka, dokumentaristka a Canon Explorer fotografka Gali Tibbonová precestovala celý svet dokumentovaním života obyvateľov a kultúr. Jej posledná cesta ju zaviedla do malého kúpeľného mestečka Vrnjačka Banja v Srbsku. Stretli sme sa s ňou, aby sme sa dozvedeli čosi viac o jej vlastnej filozofii, ktorú uplatňuje pri fotografovaní, zachytávaní magických okamihov, ktoré sa zrkadlia v záberoch, z ktorých cítiť jej osobnú fotografickú filozofiu – fotoaparát EOS M5 vstúpil do magického sveta…

Na magickej ceste

Pri rozhovore s Gali Tibbonovou o fotografovaní, fotografka často hovorí o magických veciach. Vnímame takmer mystickú úctu voči fotografovaniu, ktorému sa venuje už od 14 rokov, keď v ročenke časopisu Life z roku 1956, čo našla v knižnici svojho starého otca, uvidela fotografiu, ktorá jej zmenila život.

„Uvidela som tam úžasnú čiernobielu zrnitú fotografiu v pohybe – bolo to čosi úžasné! Dovtedy som vôbec netušila, že fotografia môže vyzerať aj inak, než bežné rodinné fotky snímané fotoaparátom Kodak alebo zábery krajiny z ciest. Bola živá! Úžasné! Práve vďaka tomu som si kúpila svoj prvý fotoaparát – bol to analógový fotoaparát Canon AE1 z druhej alebo možno až zo štvrtej ruky – a prihlásila som sa na kurz fotografovania v Izraelskom múzeu v Jeruzaleme, kde som sa naučila, ako vyvolávať filmy a robiť fotografie. Všetko svoje vreckové som minula na filmy a chemikálie. Doma som si vytvorila malé laboratórium – stále ma baví sledovať, ako sa čiernobiele zábery magicky vynárajú v nádobách.“

"Fotoaparát ma sprevádza na cestách ako magický kompas, ktorý si žije vlastným životom, a ja ho len nasledujem."

Na ceste za mágiou Gali podstúpila mnohé fotografické výpravy po celom svete, na ktorých zachytávala život rozličných národov, kultúr a vierovyznaní. Hovorí však, že v dokumentárnej fotografii nejde len o „robenie pekných fotiek“.

„V každom dokumentárnom príbehu je veľmi ťažké premeniť skutočnosť na dvojrozmerné statické snímky. Dôležitú úlohu tu zohráva svetlo, pachy a zvuky. Ide o emócie, ktoré sa zračia v ľudských očiach. Všetky tieto prvky musím skombinovať do úžasného obrazu. Keď sa mi to podarí, je to magické, na druhej strane je to však aj drina a psychické vypätie. Často mávam problémy s jazykovou bariérou, vnímam však náladu ľudí a energiu. Je úžasné, ako sa dá dorozumieť úsmevmi, gestami a zlou angličtinou.“

"Túto energiu musím preniesť do záberov, aby som sa s ľuďmi, ktorí tam so mnou neboli, mohla podeliť o daný zážitok."

V okamihu

Pri pohľade na Galiine zábery zo Srbska jasne vidíte, že má magický cit pre zachytenie tejto prchavej energie a dokáže ju zachytiť aj fotoaparátom, ktorý veľmi dobre nepozná. Fotografie ulíc, portréty a umelecké snímky – svojím rozprávaním nám odhaľuje intímne neopakovateľné okamihy zo života obyvateľov mestečka. V súlade s Galiinou fotografickou filozofiou sa mágia ukrýva práve v týchto bežných okamihoch. Sama však hovorí, že sa často stretáva s problémami.

„Pri fotografovaní ide o to, byť tam na mieste a na niekoľko minút, hodín či dní sa podeliť s ľuďmi o ich životy. Ide o zachytenie okamihu tu a teraz v meniacom sa svete – zaznamenanie prchavých chvíľ skôr, než sa úplne stratia. Najprv však musíte prekonať predstavu rodinného fotoaparátu Kodak. Keď ľudia uvidia fotoaparát, v prvej chvíli sa snažia zaujať nejakú pózu – narovnajú sa, vypnú hruď a nasadia „fotografický“ výraz. Naučili sa to v detstve, keď sa nesmelo plytvať zábermi na film a to je to posledné, čo by som chcela. Vždy ich však odfotím aj tak, pretože sa tým uvoľní napätie. Tú predstavu rodinného fotoaparátu Kodak musíte prekonať, inak nemôžete začať naozaj fotografovať.“

"Ľudia si myslia, že vedia, čo fotografujete, no netušia, čo sa odohráva v mysli fotografa, ktorý sa pozerá do hľadáčika. Nevedia, na ktorý okamih práve čakám."

„Našťastie platí, že čím dlhšie žijem v komunite, tým sú ľudia uvoľnenejší a ja môžem začať robiť zábery, ktoré chcem. Všetci obyvatelia mestečka Vrnjačka Banja boli veľmi priateľskí a pri fotografovaní maximálne spolupracovali. Platí to aj o ovciach. Vďaka tomu som dokázala zachytiť čosi úžasné.“

„Odfotila som pastiera – bývalého futbalistu, ktorý trávi celé dni v poliach, číta noviny a hneď po daždi vodí svoje ovce na pašu. Mala som úžasné svetlo, no ovce stále pobiehali sem a tam. Pastier im povedal, aby prestali a ony doslova zamrzli na mieste, aby som mohla urobiť záber. Akoby boli na diaľkové ovládanie.“

Môže sa vám tiež páčiť

„A nižšie po prúde rieky tam bola prosperujúca komunita zložená prevažne z mužov, ktorí boli úplne otvorení, na nič sa nehrali a skutočne žili podľa filozofie – ži a nechaj žiť. Bolo to úžasné. Chodili tam len tak v plavkách a predvádzali svoje telá, nech už boli vyšportované alebo nie – hrali domino, plávali, opaľovali sa od obeda až do súmraku. Mali skvelý zmysel pre humor – boli to silní chlapi s doma urobenými tetovaniami a navzájom sa podpichovali.

„Diskrétna veľkosť fotoaparátu EOS M5 sa na tieto zábery skvele hodila, pretože som nepôsobila ako príslušníčka špeciálnych jednotiek s množstvom vybavenia. Ako fotografka som nepriťahovala takú veľkú pozornosť, a ľudí som tak veľmi neznepokojovala. Mohla som sa prechádzať po vonku a užívať si ako človek s fotoaparátom, hrať sa so svetlom a umelecky tvoriť, zatiaľ čo oni sa správali úplne prirodzene.“

Práve v týchto okamihoch Gali vytvára magické veci...

„Keď sa všetky prvky spoja, vznikne kompozícia ľudských čŕt, na tvár dopadne lúč svetla vo chvíli, keď mám ten správny objektív a stojím na tom správnom mieste, vtedy môžem cvaknutím spúšte zachytiť daný zlomok jednej 60-tiny sekundy. Keď sa to všetko dokonale spojí – vzniká mágia.

"Pri fotení to cítite – intuitívne a pocitovo. Spozorujete niečo, krúžite okolo ako tanečníci, ako včielka okolo kvetu, a snažíte sa zachytiť skutočnú podstatu okamihu."

„Skúšate rôzne zábery – hľadáte ten pravý –, môžete to robiť s digitálnym fotoaparátom a zisťovať, či ste na správnej ceste (nie ako pri fotení na film). No, či sa mi to naozaj podarilo, zistím až na veľkej obrazovke počítača. V podstate sa riadite vlastnými pocitmi. Na jednej strane sú úžasné zábery vystavované v galériách a múzeách, o ktoré sa zaujímajú zberatelia vašich prác, no samotná tvorivá činnosť, pri ktorej vzniká čosi magické, sa odohráva tu a teraz – a tá je dôležitejšia než výsledok.

Fotoaparát – láska na prvý pohľad?

Pri fotografovaní v mestečku Vrnjačka Banja pristupovala Gali k zrkadlovke bez zrkadla najprv nedôverčivo. Zmenilo sa to však, len čo sa jej model EOS M5 dostal do rúk a začala ho používať.

„Už na prvý pohľad vyzeral naozaj dobre – akoby niekto zmenšil môj EOS 5D Mark III! Páčil sa mi dizajn a pevná konštrukcia – prístroj mi prirodzene padol do ruky a všetky tlačidlá a ovládače mal na tom správnom mieste. Toto som skutočne od zrkadlovky bez zrkadla neočakávala. Tieto prístroje majú zvyčajne tenké telo bez úchytu či hľadáčika.

Nemala som problémy s jeho používaním. Na fotoaparáte som si nastavila rovnaké funkcie ako na mojom 5D Mark III – rýchlo som si ho osvojila. Nastavenie bolo intuitívne a vôbec ma nerušilo pri tvorbe. Som veľmi, veľmi šťastná, že ten fotoaparát fungoval presne podľa mojich predstáv.

Kvalita je výborná – sýte farby, príjemné tóny pokožky. Je to len maličký fotoaparát, no z jeho súborov vo formáte jpeg môžete tlačiť bilbordy a zábery sa dajú ukladať aj vo formáte RAW. Celkom zaujímavé je aj sériové snímanie, ktoré údajne robí až 7 snímok za sekundu.

„Mimoriadne sa mi páčil ďalší volič na kompenzáciu expozície, ktorý je na ideálnom mieste, aby sa s ním počas fotenia dalo hrať a snímať podexponované a preexponované zábery bez nutnosti prerušiť koncentráciu, či prestať sledovať situáciu v zábere. Elektronický hľadáčik je výborný, pretože pri snímaní zvisle sa spolu so zmenou polohy fotoaparátu všetky údaje preklopia – preto sa nemusím ako zvyčajne trápiť, kým zboku zistím, aká je hodnota expozície.

Okrem toho sa jej páčili funkcie flexibilného rámčeka a zaostrenia pomocou elektronického hľadáčika a výklopného dotykového displeja: „Nikdy by som neverila, že budem fotiť pomocou displeja, no výklopný displej fotoaparátu EOS M5 mi poskytuje veľa možností pri fotení z rôznych uhlov a je mimoriadne rýchly a praktický, keď prechádzate jednotlivými ponukami. A systém automatického zaostrenia pomocou dotykovej obrazovky je úplne úžasný! „Stačí všetko zachytiť do rámčeka a pomocou palca potiahnuť oblasť zaostrenia, kam chcem, pričom všetko stále sledujem cez elektronický hľadáčik, a to bez nutnosti meniť kompozíciu záberu alebo zaistiť zaostrenie na jedno miesto pri zmene rámčeka.“

Na Gali zapôsobil najmä kompaktný rozmer fotoaparátov: „EOS M5 je možno malý, no je to delo! Je skvelé, keď máte čosi také kompaktné a nemusíte pritom robiť kompromisy z hľadiska kvality. Dokáže prakticky to isté ako môj EOS 5D Mark III, môžem používať rovnaké objektívy, no je veľmi diskrétny.

„Doplnenie funkcie Bluetooth je tiež šikovný ťah – fotoaparát môže byť stále pripojený k smartfónu a v teréne nepotrebujem žiadne káble ani počítač. Môžem von vyraziť len s telefónom a fotoaparátom. Sama zvládnem úplne všetko.

"Elektronický hľadáčik a displej sú výborné aj pri fotení portrétov, pretože palcom môžem ovládať zaostrenie a súčasne snímať svoj objekt."

„Dnes už fotoreportér bez fotoaparátu ani nevychádza von, pretože by mohol premeškať dôležitú udalosť – fotoaparát EOS M5 je však menší než môj blesk, môžem si ho vziať do kina alebo na dovolenku a aj tak fotiť ako v práci. Čakala som práve na takýto prenosný fotoaparát EOS!“

"Fotoaparát EOS M5 je malý, no dokáže veľké veci!"