Ocean Shark Diver

Fotografovanie žralokov s Francom Banfim

Cestovateľ spoločnosti Canon a oceňovaný fotograf prírody Franco Banfi nám povie o svojej láske k fotografovaniu pod vodou a o tom, aké to je pokúšať sa získať dokonalý záber, keď vás obklopujú žraloky modré.

Franco Banfi je fotograf divočiny, ktorý získal už množstvo ocenení, so základňou vo Švajčiarsku. Pracuje ako vedúci cestovateľských expedícií a cestuje za divokou prírodou.

Približne pred 15 rokmi sa Franco rozhodol, že bude pracovať na plný úväzok ako potulný fotograf na voľnej nohe. Precestoval svet a dokumentoval pritom divočinu a vzťah medzi človekom a prírodou v prostredí od rovníka až po póly, vo všetkých oceánoch na Zemi a mnohých sladkovodných jazerách a riekach.

Vďaka tomu sa zlepšil ako fotograf a prebudila sa v ňom oduševnenosť k zachovaniu fauny a flóry planéty.

Canon EOS 5D Mark II s objektívom EF15mm f/2.8; expozícia 1/160 s pri f/11 a ISO 320. Vo vnútri puzdra Seacam na snímanie pod vodou s 2 plne nabitými stroboskopmi.

Porozprávali sme sa s ním o jeho zábere žraloka modrého (Prionace glauca), ktorý nasnímal na súostroví Azory, a o tom, ako jeho znalosti o správaní zvieraťa v spojení s technickými zručnosťami vytvárajú takú nezabudnuteľnú snímku.

Na stope žralokom modrým

„Mám rád veľké zvieratá, životnú silu majestátnych stvorení a uvedomovanie si svojej pozície v oceáne a potravinovom reťazci.“

„Vždy ma zaujímali žraloky v širšom zmysle slova, konkrétne elegantnosť modrých žralokov. Ich telá a správanie sú magnetom. Na chrbte sú sfarbené do indigovej modrej, po bokoch do svetlej modrej a na bruchu do jasnej bielej. Nos majú predĺžený a špicatý, oči tmavé, veľké a okrúhle... zvedavé. Tieto vlastnosti zohrávajú svoju úlohu a vďaka nim je to najpublikovanejší druh v rozprávkach a televíznych seriáloch.“

„Pred mnohými rokmi som mal príležitosť vidieť a fotografovať žraloky modré v San Diegu pri pobreží Kalifornie. Nedávno som na pozvanie vycestoval s niekoľkými priateľmi a profesionálnymi fotografmi na výlet na Azory – súostrovie deviatich ostrovov v samotnom srdci severného Atlantického oceánu a dokonalé miesto na stretnutie s morskou faunou.“

Až do hlbín

„Na otvorenej vode ďaleko od pobrežia a stovky metrov hlboko slnečné lúče dopadajú nadol a miznú v tmavých hlbinách. Skočili sme do modrej vody a cítili sme sa, akoby sme boli uprostred ničoho, ale dúfali sme, že sa k nám priblížia nejaké žraloky... (ale nepovedzte to mojej mame, ktorá je ešte stále vydesená z filmu Čeľuste...).“

„Takéto potápanie na otvorenej vode nie je vhodné pre ľudí so slabým srdcom ani pre neskúsených potápačov, ktorí sa necítia v hlbokej vode vo svojej koži. Bez referenčných bodov na dne alebo priľahlej stene sa môžete jednoducho dezorientovať. Základom je sebauvedomenie a dobré ovládanie vztlaku. Ale keď k tomu pridáme niekoľko žralokov zvedavo plávajúcich okolo, môže to vyústiť do skutočne zaujímavej situácie.“

Pohľad zblízka

„Vo vode som bol iba s jedným ďalším fotografom – čím menej ľudí, tým lepšie. Sú to najlepšie podmienky na to, aby sa k vám mohlo zviera priblížiť. Pre snímanie fotografií pod vodou je to obzvlášť dôležité. Menej vody medzi objektom a fotoaparátom znamená lepšiu viditeľnosť, menej rozptýlených častíc, menej mikrobublín odrážajúcich svetlo a lepšiu ostrosť.“

„V tej správnej situácii sú morské stvorenia skôr zvedavé ako plaché. Samy si vyberú smer, rýchlosť, uhol... Vo väčšine prípadov budú navyše v protisvetle a využijú prirodzené svetlo, aby zakrylo ich telo, ktoré je samozrejme vyvinuté tak, aby splynulo s vodou.“

„Vždy ma hlboko zasiahne, keď ma divo žijúce zvieratá akceptujú a dovolia mi priblížiť sa na vzdialenosť ruky alebo čo najbližšie. Všetky takéto interakcie trvajú krátko, len niekoľko minút pri každom potápaní.“

Zachytenie zásadného okamihu

„Počas takýchto situácií musíte mať čistú myseľ a prsty na ruke musia konať, akoby hrali symfóniu: meranie vody na pozadí, získanie správnej expozície pomocou korekcie clony po krokoch, nájdenie najlepšej kompozície... Všetko by malo byť takmer automatické.“

„Ak máme šťastie, pripláva niekoľko žralokov a na chvíľu zostanú plávať okolo nás, čím získame niekoľko šancí. Keď sa k nám priblížia prvýkrát, zvyčajne zistia, že nie sme pre nich zaujímaví, takže sa nám otočia chrbtom a odplávajú. Preto keď nájdem najvhodnejšie nastavenie, sústredím sa viac na kompozíciu a skúšam rôzne perspektívy, aby som nasnímal viac rôznych snímok a mohol si vybrať tú, ktorá sa mi najviac páči.“

Snímanie so zručnosťou

„Keď sa fotograf naučí pravidlá kompozície a perspektívy, má v rukách účinné nástroje. Oba súvisia s tým, ako sú vo fotografii usporiadané línie a tvary, a ich účelom je vytvárať vizuálne zmysluplné snímky, ktoré na pozorovateľov pôsobia dojmom priestorovej hĺbky.“

„Čiary smerujúce v kompozícii od okrajov do stredu vytvárajú okamžitú ilúziu hĺbky. Zbiehajúce sa lúče vytvárajú ilúziu: objekty rovnakých rozmerov sa v závislosti od vzdialenosti od okraja javia v rôznych veľkostiach.“

„Na fotografii žraloka s potápačom na pozadí je zachytená istá hĺbka. Sú tu dve roviny: žralok, ktorý je veľmi blízko a javí sa väčším, ako je v skutočnosti, a potápač na pozadí sa javí menším. Je to preto, že žralok je bližšie k fotoaparátu a objektív typu rybie oko tento rozdiel ešte viac prehlbuje.“

Zostaňte v obraze

Pripravujeme: Pohľad na svet bez hľadáčika.

Prihlásiť sa na odber bulletinu