A model car in the garage

Modelár a fotograf Simon Carter. Príbeh schopností v tej správnej mierke

Simon Carter svoju vášeň postupne rozvíja už celé desaťročia. Ako chlapec začal skladaním modelov, potom bol automobilovým pretekárom a dnes sa profesionálne živí fotografovaním. Keď si našiel čas tieto tri svety vzájomne skĺbiť, dokázal konečne vytvoriť a zachytiť miniatúrny motoristický svet, o akom vždy sníval. Keď si sadáme k jeho pôsobivej zbierke formúl, zaráža nás rozsah zadania, ktoré si pre seba vymyslel. Rozhodol sa vytvoriť si vlastný svet a vstúpiť priamo do neho.

Mohli by ste nám prezradiť viac o tom, čo vás inšpirovalo začať vytvárať a snímať miniatúrne modely?

Keď som vyrastal, tak ako mnohé deti v 60. rokoch som trávil dlhé hodiny skladaním modelov tankov z druhej svetovej vojny. Až keď som ich nedávno znovu objavil na povale, som si uvedomil, že by som spojením všetkých mojich záujmov a zručností mohol vytvoriť jedinečné dielo.

Ako sa začína skladať presná replika pretekárskeho automobilu?

Vychádzajú zo súprav, ktoré sa vyrábali v 60. a 70. rokoch a dnes už nové nevznikajú, takže dostať sa k nim je už pomerne zložité. Ako by už to samé o sebe nebolo náročné, ešte ich jednotlivo upravujem tak, aby vozidlá mechanicky presne zodpovedali originálu a fungovali prvky ako odpruženie, dvere, kapota a dvere batožinového priestoru. Následne pridávam prach, spálené fľaky a škrabance, ktoré by sa bežne vyskytovali na skutočnom pretekárskom automobile. Práve to je dôvod, prečo mi vytvorenie každého z nich zaberie približne tri mesiace.

Keď fotografujete svoje kompozície, dívate sa na ne ako automobilový nadšenec alebo fotograf?

V skutočnosti tak trochu z oboch pohľadov. Vytváram kompozície spôsobom, akým by bola zostavená akákoľvek fotografická alebo filmová scéna. Preto sa už v tejto fáze zamýšľam nad uhlami pohľadu potrebnými na zachytenie záberov, aké si predstavujem. Nejde iba o to vytvoriť atmosféru skutočnej pretekárskej dielne, ale aj o vybudovanie scény, ktorá by sa dala fotografovať.

©Simon Carter

Ako postupujete pri fotografovaní, keď už máte všetky autá a scénu nachystané?

Od samého začiatku som trval na tom, aby všetky moje zábery vyzerali tak, ako keby do tých dielní vstúpil pretekársky nadšenec a podarilo sa mu drzo spraviť zopár záberov, kým sa nikto nepozeral.

Na to si musím predstaviť, že som vysoký iba 15 cm. Ako fotograf miniatúr mám v podstate iba tri uhly z ktorých môžem snímať: postojačky, v predklone a kľačiac na jednom kolene.

Vaše zábery pri prechádzaní vytvárajú pocit, ako keby boli zachytené vonku, pričom však vieme, že to tak nie je. Ako tento efekt dosiahnete?

Svetlom. Ide o to skrátka použiť prirodzené svetlo. Tento efekt by som zrejme vedel vytvoriť dodatočnými úpravami, ale radšej všetko nastavujem už priamo na fotoaparáte.

Pomáhajú vám pritom skúsenosti s prácou profesionálneho fotografa?

Tieto scény osvetľujem rovnakým spôsobom, ako som zvykol osvetľovať skutočné autá, keď som fotografoval profesionálne. To znamená využívať skôr odrazové plochy než svietiť priamo na auto. Lak automobilov tak nadobúda lesk, ktorý inak ako vonku nedosiahnete. Niekedy je však príliš veľa znalostí na obtiaž. Nakoniec, snažím sa vytvoriť sériu fotografií, ktoré vyzerajú, ako keby ich zachytil amatér. Preto si musím pripomínať, že musím robiť veci, o ktorých viem, že nie sú správne.

©Simon Carter

Ak sa niekto zaujíma o to, ako začať s fotografovaním podobných modelov, potrebuje na to nejakú špeciálnu výbavu?

Aby ste si vedeli spraviť predstavu, aké nenáročné na techniku to je, pri snímaní si upevním fotoaparát tak, aby som všetkým na scéne mohol milimeter po milimetri pohybovať, až kým to nie je dokonalé. Na to používam vrecko na zeleninu zo supermarketu naplnené dvoma hrsťami ryže, ktoré slúži ako pomôcka na vyváženie fotoaparátu. Práve to je ten najlepší spôsob, keďže na žiadne ministatívy nemám priestor a fotoaparát na nich by bol aj tak príliš vysoko a pod nesprávnym uhlom.

Čo vás čaká ďalej?

Premýšľam, že by mojou ďalšou výzvou mohla byť americká dielňa. To budem mať na niekoľko rokov o prácu postarané.

Ak vás tieto zábery inšpirujú, pozrite si celé sériu zo sveta miniatúrneho motorizmu od Simona Cartera.

Simonova výbava

Fotoaparáty:

Canon EOS 5D

Canon Sure Shot 35mm AF-7

Objektívy:

Canon EF 50mm f/1.2L USM

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Odpovede boli upravené pre lepšiu zrozumiteľnosť a dynamiku.



Rozhovor viedol: autor článku Mark Blaylock