Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Šikovná práca so zimným svetlom

Sébastien-Devaud

Sébastien Devaud pôsobí ako filmový režisér a producent už viac než 16 rokov, no naďalej zostáva predovšetkým milovníkom dobrých záberov. Od snímania a postprodukcie reklám a hudobných videoklipov koncom deväťdesiatych rokov postupne prešiel do sveta televízneho vysielania, kde si vybudoval meno vďaka modernému uplatneniu osvetlenia a práci s hĺbkou ostrosti. Taktiež už od počiatku spozoroval filmový potenciál revolučnej digitálnej zrkadlovky EOS 5D Mark II, pričom dnes pri všetkej svojej tvorbe využíva celú paletu fotoaparátov a objektívov značky Canon.

V čase najkratších dní roka, keď sa prirodzené svetlo stáva nedostatkovou komoditou a naše mestá aj domácnosti po nociach zdobí pestrofarebné dekoračné osvetlenie, sme sa so Sébastienom spojili, aby nám prezradil zopár tipov, ako zimné svetlo naplno využiť pri snímaní videa a fotografií – a aby sme sa dozvedeli čosi viac o jeho osobnej ceste za kvalitnými zábermi.

Zachytenie zimnej atmosféry

Sébastien chcel najmä zdôrazniť, aké je dôležité vnímať zimné svetlo ako príležitosť, nie ako nevýhodu, a následne objasnil tri kľúčové zásady na zachytenie atmosféry chladných zimných dní.

Sébastien-Devaud-Hora-Sneh

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS C100 a objektívom EF 400mm f5.6L USM. Expozícia 1/50 s pri f/5,6, ISO 850.

„Jedinečnú atmosféru zimnej krajiny vám lepšie pomôže zaznamenať teleobjektív, ktorý umožní zachytiť výrazný kontrast medzi popredím a pozadím.“

„Ako zvyčajne, najlepšími okamihmi na zachytenie atmosféry zimného dňa sú magické zlaté hodiny počas východu a západu slnka. Súmrak po západe slnka, ešte než nastane tma – pri týchto chvíľach v zime vzniká tá výnimočná prchavá rovnováha medzi svetlom a tieňom umožňujúca snímať skutočne čarovné zábery. Snehová búrka v takomto okamihu navyše dokáže dotvoriť dramatickú atmosféru, ktorá dodá kompozícii ešte väčší dôraz. Čo je na snímaní východu slnka v zime skvelé, slnko vtedy vychádza až okolo siedmej či ôsmej ráno, namiesto štvrtej či piatej v lete. Môžete si tak dopriať o niečo viac spánku!!!

„V zime môže byť o niečo náročnejšie vybrať tie správne nastavenia, najmä ak snímate pri snehu alebo zamračenej oblohe. Je vhodné expozíciu o niečo zvýšiť oproti automaticky nastaveným hodnotám, aby tak sneh či obloha vyzerali skôr biele, než sivé. Čiernobiele zábery sú taktiež skvelým prostriedkom na zdôraznenie dramatickej stránky tohto ročného obdobia, kým hmla, opar, nízka oblačnosť či voda taktiež dokážu zimným záberom dodať osobitú náladu.“

Sébastien-Devaud-Vtáky-Pláž

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5D Mark III a objektívom EF 70-200mm f/4L IS USM. Expozícia 1/125 s pri f/8, ISO 400.

„Odraz farebnej oblohy na mokrej pláži zachytený počas zlatej hodinky vytvára skutočne pôsobivé orámovanie pre môj skutočný objekt snímania – vtáky.“

Jasné svetlá...

Sébastien ponúka niekoľko mimoriadne praktických tipov na to, ako najlepšie zachytiť jasné svetlá a ohňostroje, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou sviatočného obdobia.

„Najzásadnejším problémom pri tomto type záberov je zachytenie vysokého dynamického rozsahu medzi tmavými časťami záberu a jasnými detailmi pestrofarebných svetiel.

„Keď snímam filmy pomocou systému Cinema EOS značky Canon, vždy využívam profil Canon Log Gamma na dosiahnutie správnej expozície. Práve to je ten najlepší spôsob, ako si poradiť s vysokým dynamickým rozsahom, správne ho zachytiť a dosiahnuť maximálnu flexibilitu aj detaily pri stupňovaní farieb. Ak snímate pomocou digitálnej zrkadlovky, použite statív a snímanie spustite aj ukončite pomocou diaľkového ovládania, aby ste zamedzili vzniku vibrácií. V záujme predchádzania preexponovaniu upravte nastavenia manuálne a vyváženie bielej nastavte podľa denného svetla.

„Zvolený expozičný čas bude závisieť od toho, aký výsledok chcete dosiahnuť, no dajte pozor, pretože niektoré nekvalitné svetlá LED môžu vytvárať dojem blikania. Ako som už spomínal, najvhodnejším časom na snímanie v exteriéri je zlatá hodinka, kým pri snímaní vnútri najlepšiu rovnováhu medzi jasnými svetlami a pozadím dosiahnete zapnutím okolitého osvetlenia.“

Sébastien-Devaud-Tunel-Autíčko

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS C300 a objektívom EF 8-15mm f/4L Fisheye USM. Expozícia 1/12 s pri f/5,6, ISO 1250.

„Odraz farebných svetiel na zadnom okne zdôrazňuje pohyb auta na tomto zábere, ktorý je vyňatý z HD videozáznamu snímaného spomalene tak, aby sme dosiahli rozmazanie ulice.“

...a ohňostroje

„Opäť existujú rôzne techniky snímania ohňostrojov podľa toho, aký výsledok chcete dosiahnuť. Je pritom potrebné použiť manuálne nastavenie expozície namiesto automatického režimu, aby nevznikali preexponované zábery. Osobne preferujem dlhé expozičné časy, napríklad 1/25 s alebo menej, maximálnu clonu daného objektívu, citlivosť ISO nie viac než ISO 2500 (aby nevznikal šum) a vyváženie bielej pre denné svetlo. Na zaručenie stability záberov použite buď statív, alebo objektív s funkciou stabilizácie obrazu.“

Sébastien-Devaud-Ohňostroj

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Nasnímané fotoaparátom Canon XF305. Expozícia 1/50 s pri f/4, prírastok +3 db.

„Keď snímate ohňostroj, vždy je lepšie nastaviť kompozíciu záberu tak, aby v jeho popredí bolo zachytené publikum zozadu alebo budovy umožňujúce zdôrazniť celú majestátnosť takéhoto predstavenia.

„Pri nakrúcaní spomaleného záznamu všetko závisí od technických prostriedkov, ktoré máte k dispozícii. Ak snímate pomocou tradičnej digitálnej zrkadlovky, odporúčal by som nahrávať videozáznam pri snímkovej frekvencii 50 sn./s a následne ho konvertovať na 25 sn./s. Taktiež sa môžete pohrať s rozostrenými zábermi vytvárajúcimi elegantný efekt bokeh, prípadne experimentovať s odrazmi na vode alebo v zrkadle.

„Celkovo si myslím, že filmovanie ohňostroja je trochu šialené – preto je mojou poslednou radou otočiť kameru radšej na publikum, ako ohňostroj sleduje. Nielen, že tak môžete zachytiť výrazné emócie, ale zároveň ľuďom môžete vniesť do očí iskru pomocou naozaj pekných farebných svetiel, ktoré sa im odrážajú v tvárach!“

Sébastien-Devaud-Detská tvár

© Disneyland Paris. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS C300 Mark II a objektívom CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S. Expozícia 1/100 s pri f/3,7, ISO 1250.

„Pri ohňostrojoch – ako aj iných podujatiach a udalostiach – je často lepšie sledovať nadšenie vznikajúce u publika a zaznamenať iskru v jeho očiach.“

Rôzne nástroje – rovnaké techniky

Sébastien taktiež zdôrazňuje, že bez ohľadu na to, aký nástroj používate, na snímanie zradného zimného svetla sa uplatňujú rovnaké postupy.

„Vďaka novej generácii produktov teraz máme k dispozícii tie správne nástroje, ktoré umožnia každému dosiahnuť najlepšie možné výsledky. Takže, kým ja radšej nakrúcam filmy pomocou modelu Cinema EOS C300 Mark II a profilu Canon Log, fotograf skôr siahne po digitálnej zrkadlovke a bude tú istú scénu snímať vo formáte RAW. No pokiaľ ide o techniky vysporiadania sa s náročnými svetelnými situáciami, nemyslím si, že by medzi fotografovaním a snímaním videozáznamov bol akýkoľvek zásadný rozdiel.“

Zároveň ponúka niekoľko tipov pre ľudí, ktorí len začínajú snímať videozáznamy pomocou fotoaparátu.
„Kedysi v roku 2009 by som v prvom rade odporúčal venovať veľkú pozornosť zaostreniu a až potom stabilizácii, následne manuálnej expozícii a nakoniec nastaveniu správnej kompresie snímkovej frekvencie záznamu fotoaparátu.

„Dnes už sú podmienky oveľa jednoduchšie. Nová generácia digitálnych zrkadloviek značky Canon ponúka celú paletu úchvatných technických pomôcok – stačí sa tak zamerať na kompozíciu záberu. Jediné moje ďalšie odporúčanie je nahrávať živý zvuk pomocou samostatného záznamového zariadenia v prípade, že potrebujete dosiahnuť profesionálne výsledky.“

Sébastienova výbava:

Fotoaparáty
Canon EOS C300 a C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Objektívy
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF 100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24 mm f/3,5L II
telekonvertor EF 2x III