Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Canon Explorer fotograf Quentin Caffier

Quentin-Caffier

Canon Explorer fotograf Quentin Caffier žije v Paríži, kde spolupracuje so skupinou profesionálnych umelcov pod názvom „Five Monkeys Studio“. Quentin pracuje v oblasti reklamy a módy a v Paríži mal už niekoľko výstav (Artcurial, Galerie 13 Sévigné, Glaz’art, Salon des Miroirs). Jeho tvorbu ovplyvnili mnohí fotografi a filmári, napríklad Desiree Doiron, Guy Bourdin, David Cronenberg a Wes Anderson. Quentina sme sa spýtali, ako pri fotografovaní pracuje s farbami a ako využíva štúdio na vytvorenie svojej unikátnej estetiky.

Povedzte nám, čo vás ovplyvňuje a kde nachádzate inšpirácie

„Keď som začínal fotografovať, nesnažil som sa zachytiť samotné momenty, chcel som vytvárať vesmíry. Bol som a ešte stále som ovplyvnený mnohými sci-fi a 3D filmami a videohrami. Práve preto používam veľa farieb – značne to rozširuje kreatívne možnosti a vizuálna stránka je vďaka tomu zaujímavejšia – najmä pri fotografovaní módy. Okrem toho som strávil rok v Japonsku. Bolo to veľmi inšpirujúce, keďže sa tam mieša tradičná kultúra s modernosťou a mytológiou. Inšpiráciu čerpám tiež zo snov. Kedysi som mal nočnú moru o tom, ako sa moje telo rozpadá na prach – vytvoril som teda sériu fotografií nazvanú „Explózia“, v ktorej zachytávam tento nadpozemský okamih.“

Aké sú výhody práce v štúdiu?

„Doteraz som väčšinu svojej tvorby fotografoval v štúdiu, pretože mi umožňuje mať potrebnú mieru kontroly nad mojou prácou. V súčasnosti už ale fotografujem čoraz častejšie aj vonku. V ten rok, keď som žil v Tokiu, bolo často ťažké nájsť vhodný štúdiový priestor – niekedy som mal k dispozícii len maličkú miestnosť a objekty som tak musel snímať z viacerých uhlov. Takže som musel nájsť vhodné priestory na fotografovanie vonku.”

Ako snímate svoje najpôsobivejšie fotografie?

„Najdôležitejšie je, aby ste mali skvelý tím a aby všetko správne fungovalo. Štylista a maskér sú pre moju prácu mimoriadne dôležití. Môžete byt najlepším fotografom na svete, ale bez dobrého tímu nikdy nevytvoríte najlepšie a najpôsobivejšie fotografie. Veľmi dôležitá je komunikácia, preto je len pár ľudí, na ktorých sa viem vždy spoľahnúť a s ktorými spolupracujem opakovane.

„Na začiatku fotografovania máte pocit, že sa niečo deje, cítite, že snímate zábery, ktoré ste si nikdy ani nedokázali predstaviť. Je to skutočne úžasný pocit. Začnete úplne prirodzene vytvárať snímky a nadobudnete pocit, že robíte niečo, čo vás presahuje, čo je lepšie než vy sám.“

Ako využívate farby na vylepšenie svojich snímok?

„Na výber farieb má vplyv kultúra. V Japonsku je biela farbou smrti, o tom musíte vedieť. Na takéto veci musíte vždy myslieť.

„Vytváranie obrazov vám umožňuje vytvárať univerzálny jazyk, avšak musíte vedieť, ako ľudia obrazy interpretujú. V niektorých kultúrach sa číta sprava doľava, preto musíte myslieť na to, že aj obrazy tam budú ľudia zrejme „čítať“ sprava doľava. Ľudia v rôznych častiach sveta chápu obrazy rôzne.

„Celkovo si rád vyberám farby, ktoré vytvárajú ostrý vizuálny kontrast. Uprednostňujem studené tiene (modré alebo fialové, občas zelené), pretože vytvárajú väčší kontrast. Na zvýraznenie určitých plôch obrázka používam teplé farby. Ak chcem vytvoriť niečo moderné, pokúšam sa použiť studené farby. Ak má obraz pôsobiť staromódne, využívam skôr teplejšie farebné spektrum. Toto je základná symbolika farieb.“

Aké textúry fotografiám pomôžu?

„Keď fotím pokožku, chcem aby sa trochu leskla. Vytvára to dojem objemu a pekný odraz. Do fotografií tiež veľmi rád zakomponovávam jeden alebo dva matné prvky na vytvorenie kontrastu. Je to niečo zaujímavé, čo pritiahne pozornosť na jednu konkrétnu vec.

„Raz som pre Canon fotil reklamu s dievčaťom, ktoré malo pehy. Jej pokožka bola veľmi lesklá a rúž veľmi matný. Celý jej výzor bol veľmi jemný – jemné modré oči, svetlé vlasy, jemné črty – až na výrazne červený matný rúž.

„Veľmi dôležité je tiež vytvoriť pozadie záberu. Zvyknem využívať náter, betón alebo cement. Keď nie som v štúdiu, hľadám veľmi špecifické miesta, kde by som mohol fotiť. Nedávno som nasnímal módne fotografie počas prechádzky v starej priemyselnej parížskej štvrti. Stálo tam mnoho starých tovární. Hľadal som textúry pozadia, ktoré by som v súvislosti s daným prostredím mohol použiť, a nakoniec som urobil mnoho záberov s rôznymi pozadiami a textúrami.“

Ktorý zážitok bol pre vás ako fotografa najlepší?

„Vybavuje sa mi ich hneď niekoľko.

„Fotografovať som začal pred viac ako 12 rokmi. Jedného dňa som si prezeral časopis a spomínam si, že som si pri jednom obrázku pomyslel: „Páni, dokázal by som niečo také nafotiť?“ Videl som obrázok nejakej dievčiny a o pár rokov neskôr ma požiadali, aby som vytvoril snímky presne tej istej modelky!

„Nedávno som tiež nasnímal sériu fotografií mužov v úlohe žien – mali na sebe typicky „ženské“ oblečenie a make-up. Našiel som androgýnnych modelov a nafotil som ich v kimonách. Na výstave si ľudia hovorili, aké sú tie ženy na fotkách príťažlivé. Potom som im povedal, že sú to v skutočnosti muži a nie ženy. Tieto reakcie sa mi páčili, tí ľudia boli prinútení zamyslieť sa a položiť si otázky. Nechcem nikomu predpisovať, čo si má myslieť, chcem však ľudí povzbudzovať k tomu, aby o veciach premýšľali inak a uvedomili si, že nie všetko je také jednoznačné, ako sa zdá.“

Prečo je dôležité udržať krok s technológiami?

„Fotografovanie je veľmi technické umenie: musíte sa snažiť udržiavať krok s dostupnými technológiami a skutočne im rozumieť, pretože napredujú veľmi rýchlo. Pre fotografa je dôležité, aby kráčal s dobou. S novými fotoaparátmi môžete vytvoriť nové fotografie. Preto musím mať vždy prehľad o novinkách a o tom, čo sa deje.“

Akú výbavu nosíte vo svojej taške?

Počas svojej kariéry som používal širokú škálu fotoaparátov Canon. Kedysi som používal fotoaparát EOS 50D, ale prišiel som na to, že s ním dokážem fotografovať len pri mäkkom svetle. Potom som objavil fotoaparát EOS 5D Mark II a zistil som, že väčší dynamický rozsah mi umožňuje fotografovať aj pri tvrdšom osvetlení. V súčasnosti najviac používam fotoaparát EOS-1D X kvôli jeho širokému rozsahu citlivosti ISO. Je vynikajúci na snímanie farieb a skvelo sa hodí na fotografovanie v štúdiu aj mimo neho a na mnoho iných situácií.

Fotoaparáty:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Objektívy:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

Fauve-Hautot-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Nasnímané fotoaparátom EOS-1D X s objektívom EF 70-200mm f/2.8L IS USM. Expozícia 1/100 s pri f/5.6, ISO 100.

„V novembri 2013 si francúzska tanečníčka Fauve Hautot počas televíznej show zranila koleno. Lekári v nemocnici jej oznámili, že až osem mesiacov musí zostať v pokoji a zakázali jej tancovať. Musela nosiť dlahu, ktorá ju obmedzovala v pohybe.

A tak som Fauve v marci 2014, hneď potom, ako absolvovala prvé rehabilitácie, navrhol vytvoriť sériu fotografií, ktoré by znázorňovali jej znovuzrodenie: „Silnejšia!“

Fauve ani s obväzmi a barlami prosto nedokáže prestať tancovať! Inšpiroval som sa teda štýlom Helmuta Newtona a Romaina Slocombea a vytvoril som fotografie, kde sa snúbi medicínska a okázalá estetika a kde prvky obrazu divákovi pripomínajú nehodu.“

Manga-Fashion-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – Canon Explorer. Nasnímané fotoaparátom 5D mk II s objektívom 70-200 f2.8L IS USM. Expozícia 1/125 s pri f/14, ISO 160.

Zostaňte v obraze

Pripravujeme: Pohľad na svet bez hľadáčika.

Prihlásiť sa na odber bulletinu