Jorg-kyas-freckles

Portrétna fotografia v podaní Jorga Kyasa

©Jörg Kyas. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5DSR s objektívom EF 35mm f/1,4L II USM. Expozícia 1/160 s pri f/9, ISO 200.

Ide o jeden z najbežnejšie snímaných typov fotografie, a aj keď sa zdá, že je jednoduché nasnímať ju, dodať portrétnej fotografii dávku osobitosti je na prvý pohľad náročné. Porozprávali sme sa so známym portrétnym fotografom Jörgom Kyasom, ktorý je zároveň aj Canon Explorer, o jeho práci s portrétnou fotografiou a napĺňaní cieľov v oblasti fotografovania na súkromnom aj profesionálnom poli.

 

Začiatky

Existuje množstvo rôznych ciest, ktoré privádzajú ľudí na dráhu profesionálneho fotografovania. Niektorí si pamätajú konkrétny okamih, keď sa rozhodli, že sa vydajú na dráhu fotografov, no v prípade Jörga Kyasa bola jeho vášeň nárazová.

„Moje začiatky siahajú doby, keď som bol tínedžer a začal som sa zaujímať o fotoaparáty. Bolo to však skôr z hľadiska techniky, nie fotografie. Spolu s kamarátom sme si vymysleli hru, kto vie toho viac o fotoaparátoch, a začali sme tráviť veľa času v lese snímaním dravcov… Dosť neúspešne. Neskôr som začal sám vyvolávať čiernobiele filmy v tmavej komore, ktorú som si sám postavil. Skoro som zistil, ako môže chyba na začiatku zruinovať finálny výsledok.“

Táto finálna práca s filmom priviedla Jörga k tomu, aby začal venovať viac pozornosti výberu snímok a kompozícii. „Začal som veci viac skúmať, a tak som si vycibril komponovanie scén a prehĺbil svoj záujem o fotografiu ako profesiu. Keď som teda uvažoval o kariére, pýtal som sa sám seba: Čo mi robí radosť? V čom som dobrý?“ smeje sa Jörg. „Musel som si priznať, že futbalom si asi na živobytie nezarobím, preto som sa rozhodol vydať na dráhu fotografa.“

© Jörg Kyas. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5DSR s objektívom EF 70-200mm f/2,8L IS USM. Expozícia 1/1600 s pri f/11, ISO 100.

Dráha

A presne tak aj spravil. Dráha Jörga sa môže zdať trochu obyčajná. Koncom 90. rokov študoval fotografiu na umeleckej škole a svoju kariéru začal ako asistent fotografa. Neskôr sa vrátil na Univerzitu v Dortmunde, Nemecko, kde úspešne absolvoval štúdium vizuálnej komunikácie.

Ako začínajúci fotograf na voľnej nohe nazbieral skúsenosti spoluprácou s viacerými hudobnými spoločnosťami, vďaka ktorej precestoval rôzne kúty sveta a fotografoval zaujímavých umelcov a hudobníkov na miestach ako Kuba, Sao Paulo a Paríž.

Tento kontakt s menej či viac slávnymi osobnosťami ho rýchlo uviedol do sveta portrétnej fotografie.

Portrétna fotografia

Portrét je jedinečnou formou fotografie. Veľa ľudí sa pred objektívom hanbí alebo nie sú radi stredobodom pozornosti. Zvyčajne nie je jednoduché zachytiť osobu, keď sa cíti zraniteľná. Spýtali sme sa Jörga, ako dosiahol, aby sa snímané osoby uvoľnili, a prezradil nám, že je to celé o atmosfére.

„Uvoľnená atmosféra na scéne je nesmierne dôležitá. Základom je vždy spolupráca fotografa a modela. Čím je táto spolupráca lepšia, tým je v konečnom dôsledku lepší aj výsledok. Málokedy sú výsledky uspokojivé, keď na scéne panuje negatívna energia.

Kľúčom k úspechu je komunikácia a úprimnosť k snímanej osobe. Povedzte jej, čo presne chcete dosiahnuť. Ak bude súhlasiť, spolupráca bude oveľa jednoduchšia.“

Podľa Jörga prispel nástup digitálnej fotografie k otvorenosti snímaných osôb. „Vždy máte k dispozícii displej, na ktorom môžete ukázať alebo vysvetliť, čo je dobré a čo je zlé, a potom môžete spoločne fotografiu zlepšiť.“

Kľúčom je komunikácia

Keď sme požiadali Jörga, aby nám prezradil, v čom tkvie tajomstvo portrétnej fotografie, nadviazal na dôležitosť komunikácie. „Ak chcete nasnímať dobrú fotografiu, musíte si byť s danou osobou blízki. V prípade portrétov to znamená vedieť o snímanej osobe čo najviac. Pred snímaním sa snažte o nej zistiť čo najviac informácií, a ak budete mať čas, porozprávajte sa spolu ešte pred snímaním alebo počas prípravy scény na snímanie.“

Jörg je takisto pevne presvedčený, že by ste mali kráčať s dobou, ale pritom zostať samým sebou. „Nedá sa vyhnúť tomu, aby vás neovplyvnili súčasné štýly. Vždy si nájdu cestu do vašej práce. Za všetky tie roky vo fotobiznise som sa však naučil, že každý štýl a každý nový trend časom prehrmí, takže podľa mňa sa oplatí nájsť si svoj vlastný štýl a nebyť príliš trendy.“

©Jörg Kyas. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5DSR s objektívom EF 50mm f/1,2L USM. Expozícia 1/160 s pri f/8, ISO 200.

Profesionálne alebo súkromné?

Súkromné a profesionálne snímanie prináša pre Jörga značne rozdielne výzvy, hoci tvrdí, že hlavným rozdielom je čas.

„Len málokedy sa stane, že pri profesionálnom snímaní máte absolútnu voľnosť,“ začína. „A aj keď ju máte, musíte plánovať všetko vopred. Musíte sa predsa uistiť, že budete mať nejaké použiteľné výsledky a nemrháte zbytočne časom. Po nasnímaní všetkých pripravených a plánovaných záberov môžete trochu zvoľniť štýl, čo ľudia najviac obľubujú.“

Pri súkromných projektoch Jörg oceňuje najviac slobodu. „Máte viac času aj priestoru a mení sa dynamika medzi plánovanými a spontánnymi zábermi. V prípade súkromných projektov si zvyčajne vydelím viac času na voľné snímky, aby sme si to viac užili.“

Čas je nepriateľ

Jörg vysvetľuje, prečo je čas jeho najväčším nepriateľom. „Nedostatok času vždy bráni v nasnímaní všetkých fotografií podľa vašich predstáv. Pracujem však na tom, aby som mal viac času na súkromné snímanie alebo snímanie na výstavy. Želanie zhmotniť vlastné nápady a fotografie ma predsa doviedlo k tejto práci.“

Povedal nám o vzrušujúcom projekte snímania dievčat s pehami. „Vynikajúci fotograf a kamarát, Michael Neugebauer, dostal pár rokov nazad nápad a už zverejnil aj knihu na túto tému. Bohužiaľ, vydavateľstvo skrachovalo, takže celý projekt padol. Minulý rok sme sa o tom bavili a oživenie tohto projektu nám pripadalo ako skvelý nápad. Pracovali sme na ňom spoločne, každý však vlastným štýlom.“

©Jörg Kyas. Nasnímané fotoaparátom Canon EOS 5DSR s objektívom EF 135mm f/2L USM. Expozícia 1/160 s pri f/7,1, ISO 200.

Posledná nasnímaná fotografia

„Posledná nasnímaná profesionálna fotografia bola pre kampaň o poplatkoch za vedenie účtu pre nemeckú banku. Znie to nudne, ale opak je pravdou. Model, ktorého sme si vybrali, bol z agentúry Ugly models, ktorá zastupuje ľudí s atypickým výzorom pre modeling. Nikdy predtým nepracoval ako model. Bol to Američan žijúci v Berlíne dvadsať rokov, ktorý hral v skupine na bicie. Snímanie s ním bola ohromná zábava, pretože bol nekonvenčný. Bol vtipný a všetky príbehy, ktoré nám vyrozprával, mali svoje čaro. Som si istý, že táto skvelá atmosféra na scéne je viditeľná na fotografiách.“

Jörgova výbava:

Fotoaparáty:

EOS 1D X Mark II

EOS 5DS R

EOS 5D Mark III

Objektívy:

EF 85mm f/1.2L

EF 50mm f/1.2

EF 35mm 1.4 MkII

24-70mm f/2.8

70-200mm f/2.8

Príslušenstvo:

Speedlite ST-E3-RT

Speedlite 600 EX-RT

Držadlo s batériami BG E11



Interview viedol: autor článku Martin Fleming