Southern_Hymettus

Fotograf Jeff Vanderpool

Jeff_Vanderpool_portrét

©Joanna Vasdeki

Alternatívne Atény.

Pravdou je, že keď niečo vidíte dosť často, nakoniec vám to spred očí akoby celkom zmizne. Keď naše okolie poznáme až príliš dobre, ľahko si ho prestaneme vážiť. Fotograf Jeff Vanderpool, ktorý sa narodil v Aténach, zasvätil veľkú časť svojej profesionálnej kariéry fotografovaniu svojho rodného mesta. Pre projekt „More mesta“ (Sea of City) však Jeff odvracia objektív od dobre známych pamiatok a zaostruje na často prehliadané hory, ktoré ich obklopujú.

Porozprávali sme sa s Jeffom o tom, ako objavil novú stránku svojho mesta.

Čo bolo na začiatku tohto projektu vaším cieľom?

Atény sa nachádzajú v kotline a sú obklopené horami a morom. V Grécku sa tomu často hovorí „lekanopedio,“ teda oblasť kotliny. Na mnohých miestach mesto nečakane končí, pretože je tam hora tvoriaca konečnú hranicu, ktorá mu bráni v rozširovaní. Keď v tomto meste žijete, pred očami máte zreteľný obraz hôr ako kulís na hraniciach mesta, no nemáte jasnú predstavu o tom, čo sa v nich ukrýva, aké sú.

V dnešnej dobe je to nanešťastie tak, že prírodné prostredie často prehliadame, a zatiaľ čo hory ponúkajú úžasný oddych od mesta, požiare, výstavba budov a odpadky sú pre ne skutočnou hrozbou. Myslím teda, že cieľom bolo poukázať na ich existenciu a na fakt, že sú rovnako vzácnou súčasťou mesta ako akákoľvek kultúrna pamiatka.

V Aténach ste sa narodili, prečo ste sa rozhodli začať tento projekt práve teraz?

V Aténach som strávil detstvo, no viac natrvalo som tu začal žiť len asi pred piatimi rokmi. Vďaka tomu mám možnosť intenzívnejšie vnímať grécku krajinu, ktorá ma vždy fascinovala.

Severný_Hymettus

©Jeff Vanderpool

Pre túto sériu ste vybrali len pár snímok, prečo ste sa rozhodli práve pre ne?

Mesto obklopujú štyri hory a ja som vybral dve až tri snímky každej z nich. Na týchto fotografiách môžete často vidieť protichodné pohľady na hory z jednej strany mesta na druhú. Snažil som sa urobiť výber tak, aby som čo najpresnejšie vyjadril sériu ako celok.

Vedeli by ste vybrať jednu snímku, ktorá presne zachytáva, o čom tento projekt je?

Ťažko povedať, no možno by som navrhol snímku č. 3 zo série s názvom Stredný Hymettus (Central Hymettus). Kamene v popredí sú súčasťou hrboľatej prašnej cesty pod vrcholom hory Hymerttus na východe Atén. Tento druh neotesaného kameňa je charakteristický pre prašné cesty v okolí Atén.

Táto fotografia podľa mňa obsahuje dôverné spojenie medzi mestom a jeho okolím. Vidíme prírodu a dielo človeka zároveň. Keďže väčšina mesta Atén bola postavená z kameňa vyťaženého z týchto hôr, vidím tu aj pekné spojenie materiálu.

Niektoré snímky zobrazujú celkom spustnuté kúty Atén, ktoré sú v kontraste s časťami mesta, ktoré ľudia dobre poznajú. Prečo bolo pre vás dôležité ukázať tento alternatívny pohľad na mesto?

Krajinu a pamiatky mesta Atén zobrazovali fotografi a umelci po stáročia. (Pravdou je, že aj veľká časť mojej práce sa venuje práve tomuto!). Prostredníctvom týchto historických obrazov máme predstavu o tom, ako sa krajina a mesto postupom času menia. Je ťažké uvažovať nad tým, ako pristúpiť k téme, ktorá už bola toľkokrát zobrazená, a preto som sa rozhodol, že skúsim odhaliť niektoré menej známe prvky aténskej krajiny. Podľa mňa má každé z miest, ktoré som fotil, svoju vlastnú pokojnú krásu. Pustota či samota týchto miest je istým spôsobom to, čo hľadajú mnohí mnísi a mníšky, ktorí obývajú kláštory nachádzajúce sa v týchto horách.

Čo chcete, aby si ľudia z týchto snímok odniesli?

Často máme pocit, že isté miesto poznáme aj napriek tomu, že sme z neho zažili len malú časť. Chcel by som, aby ľudia pocítili, že toto mesto, možno všetky mestá, majú mnoho rozmerov, ktoré môžu výrazne ovplyvniť spôsob, akým ich vnímame.

Zmenil tento projekt váš pohľad na mesto, v ktorom ste vyrastali? Ak áno, ako?

Rozhodne áno. Vždy keď niečo pozorne sledujete, zmeníte tým spôsob, akým danú vec vnímate. Nikdy som úplne neocenil rozľahlosť a rôznorodosť prírodnej krajiny, ktorá bezprostredne obklopuje Atény. Z diaľky sa tiež mesto zdá byť celkom pokojné. Nevnímate rušný život v uliciach. Mesto sa teda javí len ako jeden z topografických prvkov, rovnako ako sa mi kedysi javili hory pri pohľade z mesta.

Hora_Parnitha

©Jeff Vanderpool

A čo ďalej?

Pokračujem v práci o Aténach, tentokrát sa zameriavam na samotné mesto. Moderné mesto je postavené veľmi organickým spôsobom. V 19. storočí, keď bolo mesto prestavované, pôvodne existoval plán, prevažovali však vtedy miestne záujmy a väčšina plánu sa nezrealizovala. Výsledkom je mesto ako ho máme dnes, na povrchu vyzerá veľmi chaoticky, anarchicky a pre mnohých ľudí neatraktívne. Rád by som ponúkol nové estetické hodnotenie mesta, také, ktoré vidí v jeho súčasnom stave potenciál a nie beznádej.

Aké sú vaše tipy na rozprávanie príbehov obrazom?

Najlepšie príbehy sú tie, ku ktorým si istým spôsobom vytvoríme puto. Vizuálne zobrazenie tohto puta je to, čo ma na tejto práci baví.

Aké vybavenie používate?

Používam telo fotoaparátu EOS 5DS R. Mám niekoľko objektívov, dva z nich sú značky Canon, konkrétne model EF 24-105mm f/4L zoom a starší model TSE 24mm. Používam tiež niekoľko starých manuálnych objektívov pre stredný formát s adaptérom pre tilt-shift.

Séria More mesta bude vystavená v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave od októbra 2017.

Hora_Parnitha_Starobylá_Pevnosť_Fili

©Jeff Vanderpool


Jeffova výbava

Fotoaparáty:

Canon EOS 5DS R

Objektívy:

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM



Rozhovor viedol: autor článku Daniel O’Hara