Crosby Breakers © Stephen McNally

Fotografovanie čiernobielych záberov s dlhou expozíciou

Stephen McNally, kaderník a nadšenec pre spoločnosť Canon, začal fotografovať len pre 8 rokmi. Teraz má vlastnú výstavu čiernobielych fotografií zachytených s dlhou expozíciou, pričom sa to všetko udialo tak rýchlo pre niekoho, kto pokoril umenie pomalej fotografie.

Sledujte Stephena, ktorý sa s nami podelí o svoje obľúbené scény a poradí nám, ako fotografovať zábery s dlhou expozíciou.

Stephen McNally sa s nami podelí o svoje tipy pri fotení dramatických čiernobielych záberov s využitím dlhej expozície.

Toto je najnovšie zo série videí zachytávajúcich majiteľov vybavenia značky Canon, ktorí predvádzajú, ako nasnímali niektoré zo svojich obľúbených fotografií.

Počas filmovania v Liverpoole nám Stephen povedal viac o tom, čo ho ovplyvňuje, a o technikách, ktoré využíva.


Nebeské piano © Stephen McNally

Ako ste sa dostali k fotografovaniu? Čo vás inšpiruje?

„Kúpil som si fotoaparát Canon EOS 450D a založil som si konto v službe Flickr na uverejňovanie fotografií. Čoskoro som pochopil, že sa na tejto lokalite nachádza také veľké množstvo úžasných fotografií ďalších amatérskych fotografov, to ma však len ešte väčšmi povzbudilo zverejňovať svoje veci online a naučiť sa čosi o kompozícii, nastaveniach clony, expozícii a rôznych úpravách.

„Neďaleko miesta, kde žijem, sa narodil jeden fotograf, Michael Kenna. Zamiloval som sa do jeho čiernobielych fotografií. Keď som si o ňom prečítal a vyhľadal som si jeho práce aj ja som sa rozhodol venovať čiernobielej fotografii.“

Myslíte, že vašu prácu ovplyvňuje to, že ste kaderník?

„Podľa mňa mi to pomohlo sebakriticky sa pozerať na svoje zábery a neustále hľadať spôsoby, ako ich zlepšiť, či skúšať robiť veci inak. Keď som sa učil za kaderníka, absolvoval som aj umelecký kurz, ktorý mi tiež veľmi pomáha.“


Ústie jamy © Stephen McNally

Vaše fotografie sa vyznačujú osobitým štýlom. Existuje čosi, čo na mieste hľadáte?

„Keď si prezerám scenériu pred sebou hľadám veci, ktoré možno v krajine izolovať, niečo čo by záber ozvláštnilo. Zaujíma ma, napríklad, či je obloha neutrálna alebo sa mení. Predstavuje scéna akýsi úvod k objektu, ktorý chcem zachytiť?

„Ak je obloha veľmi zamračená, nechám ju vypĺňať 2/3 záberu s dlhou expozíciou a využijem rozmazané oblaky na zdôraznenie objektu na scéne v širokouhlom zábere. Ak je slnečno, fotoaparát odložím.

„Mám svoje obľúbené stromy, ku ktorým sa počas roka vraciam v rôznych ročných obdobiach. Sledujem, ako sa mení ich tvar, ako v búrkach prichádzajú o horné konáre.

„Snažím sa, aby moje zábery neboli príliš preplnené, pretože nechcem odpútavať pozornosť priveľkým množstvom detailov.

„Z miest, ktoré sme pri filmovaní navštívili, som si najviac obľúbil pevnosť Perch Rock s majákom. Existuje množstvo spôsobov, ako rozvíjať svoju tvorivosť a morské opevnenia či staré pevnosti ponúkajú úžasné kompozície.“


Maják © Stephen McNally

Čo by ste poradili ľuďom, ktorí sa chcú venovať čiernobielej fotografii s dlhou expozíciou?

„Potrebujete to správne vybavenie, technické znalosti, tvorivé oko a trpezlivosť.

„Potrebujete statív a spôsob, ako aktivovať spúšť na diaľku, aby ste vytvorili ostrý záber.

„Hodnotu ISO udržiavajte na čo najnižšej úrovni, pokiaľ sa dá na hodnote ISO100, v opačnom prípade bude na tmavých plochách príliš veľa šumu.

„Sústreďte sa na to, kde a kedy fotíte. Čiernobiele zábery si vyžadujú zreteľné a zaujímavé objekty a naozaj sa dajú robiť len počas zamračených dní.

„Najdôležitejšie je naučiť sa trpezlivosti. Najmä keď fotíte v noci. Uzávierku budete musieť nechať otvorenú 45 minút alebo ešte dlhšie.

„A okrem toho najprv asi budete musieť urobiť testovací záber, pozrieť sa na histogram, aby ste zistili dokonalú dĺžku expozície, a až potom urobíte skutočný záber.“


Time Square © Stephen McNally

Z akej veľkej časti vytvárate záber vo fotoaparáte a z akej v počítači?

„Ten správny záber musíte mať už vo fotoaparáte, aby ste ho mohli zlepšiť, no pracujem trochu aj s počítačom, aby som záber upravil.

„Keď otvorím svoj súbor vo formáte RAW v programe Adobe RAW pozriem sa na expozíciu, aby som zistil, či si nevyžaduje nejaké úpravy. Potom záber zjasním a urobím malé zmeny farebnej sýtosti a živosti.

„V programe Photoshop potom začnem upravovať úrovne jasu a kontrastu a zdvíhať krivky v ďalšej vrstve. Vytvorím duplikát nasledujúcej vrstvy a potom túto vrstvu zmením na čiernobiely obrázok. Potom vytvorím duplikát čiernobielej vrstvy a v prípade potreby zosvetlím (dodge) a stmavím (burn) niektoré časti rôznych vrstiev.

„Neskôr doplním oblohu o stupňovanú vrstvu vo viacnásobnom režime, pričom použijem ovládač krytia, aby som dosiahol správnu hĺbku odstupňovania.

„Napokon všetky vrstvy vyhladím a uložím kópiu PSD ako súbor vo formáte JPEG v rozlíšení 300 DPI a kópiu v rozlíšení 72 DPI. K jednotlivým vrstvám sa vždy môžem vrátiť. Keď si to niekoľkokrát vyskúšate, nezaberie vám to veľa času.“

Čo vás čaká ďalej?

„Michael Kenna strávil veľa času na Ďalekom východe, napríklad v Japonsku, a aj ja by som sa tam rád vybral fotografovať.“

Vyhľadajte meno Stephen McNally a získajte viac informácií o jeho fotografiách.