Ana Pratasová hovorí o svojom prístupe k foteniu rodinnej fotografie

@anapratasfotografia

Ana Pratas zachytí všetko od výbuchov zlosti po rozprávku na dobrú noc. Zoznámte sa s rodinnou fotografkou, ktorá prostredníctvom dokumentárnych techník zachytáva skutočne autentické momenty.

Ako dlho sa venujete fotografovaniu a ako ste sa k nemu dostali?

S fotografovaním som začala už dávno. Vtedy to bol iba môj koníček. V roku 2011 sa začalo z mojich fotografií vyvíjať čosi väčšie, a tak, keď som svoju dovtedajšiu prácu zavesila na klinec, začala som sa fotografovaniu venovať na plný úväzok.

Fotografovanie však už odjakživa tvorilo veľkú časť môjho života. Keď som bola ešte dieťa, moja mama ma často fotila. Tieto fotografie sú pre mňa dodnes veľmi vzácne. Vytlačila ich a založila do fotoalbumov, aby ich mohla uchovať pre seba, pre mňa a našu rodinu a priateľov. Som nesmierne rada, že to urobila.

Vždy ste sa venovali fotografovaniu rodín?

Nie. Prvýkrát, keď som vzala do ruky fotoaparát, som fotila len tak, bez cieľa. Potom, jedného dňa sa čosi zmenilo a ja som objavila čaro rodinnej fotografie. Uvedomila som si, že ma to neskutočne baví a okrem toho som v tom aj dobrá. Začala som sa o tomto remesle učiť všetko. Vstrebala som všetky informácie, ktoré som mohla a veľa som trénovala. Spočiatku som fotografovala len rodiny, ktoré som poznala a svojho prvého zákazníka som získala v roku 2011.

Moja vášeň pre rodinnú fotografiu pramení z môjho detstva. Mala som veľmi šťastné detstvo. Rodina a fotografovanie mi jednoducho dávali zmysel.

@anapratasfotografia

Je podľa Vás zachytenie, vytlačenie a uchovanie prvých rokov dieťaťa dôležité pre deti samé alebo skôr pre ich rodičov?

Myslím si, že pre obe strany. Osobne však fotím viac pre deti, než pre ich rodičov. V budúcnosti, povedzme tak za dvadsať až tridsať rokov, si deti budú takéto fotografie ceniť rovnako, ako si cením ja tie svoje z detstva. Sú na nich veci, ktoré si zvyčajne nepamätajú: každodenné rutiny, domáci miláčikovia alebo to, ako vyzerali ich rodičia. Dôležité je aj prostredie. Spomienky na svoj prvý domov, záhradu, v ktorej sa učili bicyklovať, alebo detskú izbu, ktorú zdieľali so súrodencom.

Takže celá pozornosť sa upriamuje na deti.

Zbožňujeme autenticitu Vašich fotografií, ako napríklad snímky detí v záchvate zlosti. Pociťujete zodpovednosť za to, aby boli Vaše fotografie čo najreálnejšie?

Áno, snažím sa o to. Počas fotografovania s rodinami trávim celé dni. Neusmerňujem ich ani ich nežiadam o žiadne pózy. Správam sa ako ich priateľka. Pochopiteľne, chcem vidieť všetko. Nechcem im do toho zasahovať. Vernosť a autenticita sú pre nich dôležité. Akonáhle by som ich začala usmerňovať alebo im do toho zasahovať, prišla by som o celú podstatu ich každodenného života.

@anapratasfotografia

Aké vybavenie používate pri fotografovaní rodín?

Pracujem s objektívom Canon 6D 1 a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Chcem, aby bolo moje vybavenie ľahké, pretože sa neustále dookola pohybujem a práve digitálna zrkadlovka Canon 6D je veľmi ľahká.

Milujem hĺbku, ktorú dokážem dosiahnuť pomocou 100 mm objektívu. Je výborný za každých podmienok, najmä pri vonkajšom fotografovaní dokumentárnymi technikami. Kvalita snímok, akú ponúka a jeho cena je to najlepšie, čo som na trhu videla.

Ako dokážete zachytiť momentky bez toho, aby ste narušili danú atmosféru?

Interakciou. Hrám sa s deťmi, obedujem a večeriam s rodinou, kamkoľvek idú, nasledujem ich. Po pár hodinách si na mňa úplne zvyknú a veci majú prirodzený priebeh. Moja prítomnosť bude vždy trochu rušivá, bez toho to asi nejde. Avšak je rozdiel medzi tým byť „tam“ a byť „s nimi“. A tak radšej než byť len nehybným pozorovateľom sa snažím zapojiť, pretože tak dokážem podnietiť prirodzené okamihy.

Iste často spolupracujete s hrdými rodičmi, ktorí sa už nevedia dočkať, kým ostatným ukážu príbehy svojich detí. Máte pre nich nejaké rady ohľadom tlače a zarámovania snímok?

Vždy rodiny nabádam k tomu, aby si fotografie vytlačili a uchovali. Už teraz máme snímky, ktoré majú viac než 100 rokov. So súčasnými technológiami vydržia ešte oveľa dlhšie. Takýmto spôsobom ich môžu mať nielen vytlačené ale môžu si ich aj zálohovať.

Ďalej je dôležité zaobstarať si fotoalbum. Je to pekný spôsob, ako si vystaviť fotografie. Vďaka albumu si budú fotografie prezerať častejšie a môžu ich jednoducho ukázať rodine, priateľom, a napokon neskôr aj deťom samým.

Máte pocit, že vďaka tomu, že sledujete ich rodinný život sa takéto rodiny ešte viac zblížia?

Rada tomu verím. Zistila som, že rodiny, ktoré si ma najímajú na zachytenie svojho života, už majú veľmi silné vzájomné puto. Snažím sa zachytiť momenty, ktoré si nevšímame, ako napríklad spontánne láskavé gesto medzi súrodencami alebo detail, ktorý zdôrazňuje povahu dieťaťa. Myslím si, že vďaka tomu, že ľudia uvidia takéto momentky si uvedomia, aké puto medzi sebou majú.

Ktorá rodinná fotografia je Vaša najobľúbenejšia a prečo?

Máme také dve. Prvá vznikla počas pózovaného fotenia, keď som sa snažila zorganizovať jednu rodinu, ale skončilo to chaosom. Jedno z detí odbehlo, mama sa ho snažila zastaviť a otec bol v tesnom závese s bábätkom na rukách. Toto je skutočná rodinná fotografia. Nie je dokonalá, nikto sa na nej neusmieva do objektívu, ale je zábavná a skutočná.

Na druhej fotografii ukladá mama svojho synčeka do postieľky. Snímka je veľmi tmavá a citlivosť ISO veľmi vysoká, takže obrázok je veľmi zrnitý. Po technickej stránke nejde o moju najlepšiu fotografiu, ale práve tento intímny okamih jej dáva pocit vzácnosti.

Máte nejaké tipy na fotografovanie detí?

Existuje hra, ktorú sa zvyknem hrávať s deťmi a vďaka ktorej sa cítia pohodlne. Volá sa to „vážna hra“. V podstate deťom poviete, aby sa tvárili veľmi vážne, a že sa pri tom nesmú usmievať ani smiať. Mnohé to nevydržia a zakrátko vybuchnú do smiechu.

Vždy sa snažím plánovať svoje fotenie v zábavnom prostredí, či už v parku, na pláži alebo niekde, kde sa cítia príjemne, ako napríklad u nich doma. Myslím si však, že ak máte deti radi, príde to celkom prirodzene.

Potom vám ostáva už len jedno – cvičiť, cvičiť a cvičiť!

@anapratasfotografia

Anina výbava

Tlačiareň Pixma TS8250 Series

Objektív Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Fotoaparát Canon EOS 6D*

Odpovede boli upravené pre lepšiu zrozumiteľnosť a dynamiku.

* Canon EOS 6D Mark I už nie je k dispozícii. Pozrite si informácie o novšom modeli, Canon EOS 6D Mark II.



Napísala Sasha Newburyová