Samo Vidic

Jazda na vlne so Samom Vidicom

„Ak chcete nasnímať takéto zábery, potrebujete tento fotoaparát.“

Zoznámenie s vlnou

Sú takmer 2 hodiny v noci, od začiatku fotografovania ubehlo šesť hodín a statný slovinský asistent kamery Bor pribehol k zvyšku tímu a hovorí: „Samo sa chystá na vlnu!“

Samo Vidic

Príbeh bude mať ešte pokračovanie, najprv sa však vráťme o kúsok späť. Čo je to za vlnu? Je apríl a stojíme na brehoch mníchovskej rieky Eisbach a chystáme sa natočiť príbeh spoločnosti Canon o mestských surfistoch. Myšlienkou kampane reklamnej agentúry J. Walter Thompson je motivovať ľudí, aby objavovali kúzlo miest v ich vlastnom susedstve. Na tomto mieste Samo fotografuje troch najúžasnejších riečnych surfistov na svete priamo v centre mesta na umelo vytvorenej vlne pomocou nového fotoaparátu EOS-1D X Mark II od spoločnosti Canon.

Fotografovanie na mníchovskej rieke Eisbach

Keď sme sa Sama spýtali, čo si myslí o rieke Eisbach, povedal:

„Mám rád toto miesto. Je super byť v centre mesta. Na jar a v lete to musí byť naozaj skvelé. Môžete tu surfovať, stretávať sa alebo ísť s deťmi do parku, urobiť si piknik a sledovať surfistov.“

Znie to idylicky, čo sedí možno na uvoľnené nedeľné popoludnie. Avšak v noci počas profesionálneho fotenia, kedy nám išlo o čas, to veru nebol žiadny piknik. Bol to chaos. Samo je však vo svojom živle. Eisbach je pre neho javiskom. Ďalší surfisti a okolostojaci postávajú všade naokolo a súčasne prebieha aj natáčanie digitálneho filmu pre kampaň. Ak chce získať čas na to, aby vyfotografoval všetko, musí pracovať aj nad rámec svojho prideleného dňa na fotografovanie; pripomína to obchodovanie s koňmi na trhu. Vysvetľuje:

„Som fotograf akčných športov, ale venujem sa aj portrétom a fotografiám zo života. Nepovedal by som, že som mal strach z akčnej časti. Väčšiu starosť mi robili fotografie zo života, ktoré sme potrebovali urobiť, pretože miesto bolo prístupné aj pre iných ľudí. Bolo mi jasné, že ak sa nám podarí miesto na 20 sekúnd vyprázdniť, budeme mať len týchto 20 sekúnd na dokončenie snímania.“

Využívanie spontánnych príležitostí

V tejto fáze je Samo všade, v jednej minúte sníma naplánované fotografie, v ďalšej sa zase vrhá do úplne nových príležitostí. Môžete ho ľahko spoznať podľa bielych čižiem, ak ich zrovna nemá ponorené v ľadovej rieke. Samo je pragmatik. Ak niečo funguje, drží sa toho, ak nie, skúša niečo úplne nové. Ako sám hovorí:

„Rozhodol som sa urobiť dva až tri trochu odlišné zábery…išlo o fotografie, ktoré neboli na zozname. Rád sa pozriem na svet svojím pohľadom a keď zbadám správne uhly alebo pohyby, zvyčajne sa mi to naozaj veľmi vyplatí. Niekedy je preto trochu náročné nasnímať zábery, ktoré zostavili ľudia z kreatívneho oddelenia. Treba sa s nimi porozprávať a ak sú prístupní, dokážu sa uvoľniť. Ak mi je dopriata takáto sloboda, dokážem vytvoriť naozaj skvelé veci.“

Tento prístup sa naozaj vyplatil.

„Pôvodný plán bol fotografovať s objektívom EF 300mm f/2.8L IS II USM z pravého brehu rieky. Potom som sa však rozhodol ísť na ľavý breh a urobiť niekoľko skúšobných záberov. Rozhodol som sa zostať tam, pretože Tao, jeden zo surfistov, predvádza skvelé skoky na ľavej strane,“ vysvetľuje.

R6

Takto vlastne vznikol Samov hrdinský záber. Jeho vnímavosť sa prejavuje aj v spôsobe práce s jeho objektmi, zatiaľ čo vždy dokáže zachovať jasnú myšlienku širšieho príbehu, ktorý chce zachytiť:

„Rozprával som sa so surfistami na začiatku fotografovania. Ukázali mi niekoľko fotografií, na ktorých v minulosti figurovali. Vysvetlil som im, že hoci ide stále o surfovanie so skvelými trikmi, nerobíme zábery pre profesionálny časopis pre surfistov, preto bude môj prístup k fotografovaniu trochu odlišný. Najdôležitejšie pre mňa bolo, aby bolo vidieť, že surfovanie sa odohráva v meste a nie uprostred oceánu.“

Energia a prístup

Čo sa týka samotných športovcov, každého udivovala ich energia a prístup. Pre Sama bol výnimočný najmä Tao:

„Je naozaj úžasný. Bol by som rád, keby boli všetci športovci, ktorých fotografujem, ako on. Neexistovalo naozaj nič, čo by nedokázal. Nechal sa nahovoriť naozaj na všetko. Myslím, že sme si veľmi dobre sadli. Už po krátkom jednominútovom rozhovore presne vedel, čo chcem. Je to naozaj skvelý chlapík.“
Ďalšia zo surfistov, Karina, na nášho fotografa takisto urobila skvelý dojem:

„Jej pohyby, triky a chmaty boli úžasné. Pri pohľade z mosta sa to všetko zdalo také jednoduché. Fotenie a súčasné čakanie na ten správny pohyb prebiehalo v pokojnom duchu. Mal som pocit, že takto môže pokračovať celé hodiny.“

Skok do vlny

Vráťme sa teraz k Borovi, Samovmu asistentovi kamery, ktorý hovorí: „Samo sa chystá na vlnu!“

V súdržnej nálade neplánoval náš fotograf žiadať svoje objekty o žiadne činnosti, ktoré by nebol sám pripravený vykonať. Samo so smiechom hovorí:

„Urobil som to najmä preto, aby som motivoval ostatných z môjho tímu. Poznáme sa už roky a snažil som sa ich motivovať niekoľko dní pred samotným fotením. Vedel som, že to bude náročná práca, pretože sme za týchto päť až šesť hodín museli urobiť naozaj veľa. Preto som im sľúbil, že ak urobíme naozaj skvelú prácu, zasurfujem si v džínsoch a gumákoch.“

„Neskôr sa mi veľmi uľavilo, že všetko nám vyšlo tak dobre. Z výrazu mojej tváre možno usúdiť, že som bol so všetkým spokojný“, vysvetľuje.

Ako môžete vidieť na videu, Samo svoj sľub dodržal. S úsmevom hovorí: „Bola to zábava. Tao mi len povedal „tu sa postav“ a potom ma začal tlačiť. Hovoril som mu: „Počkaj, počkaj, ostatní sa musia pripraviť na nasnímanie videa, daj mi ešte minútku.“ Ak však chcete niečo takéto vyskúšať, je naozaj najlepšie jednoducho ísť a urobiť to.“

Zachytenie akcie s fotoaparátom EOS-1D X Mark II

Čo sa však týka samotnej akcie, nejde len o Samove bláznenie na surfovej doske. Aby sa Samo mohol popasovať s meniacimi sa svetelnými podmienkami od súmraku až po noc a získať potrebné fotografie, potreboval kvalitné vybavenie. V tejto chvíli nastúpil do hry fotoaparát EOS-1D X Mark II od spoločnosti Canon. Samo vysvetľuje:

„Ak chcete nasnímať takéto zábery, potrebujete tento fotoaparát. Rýchlosť snímania je 14 snímok za sekundu, je vybavený šialene rýchlym automatickým zaostrovaním, ktoré funguje nepretržite, a fotografie vďaka nemu vyzerajú úchvatne. Iný fotoaparát by som ani nechcel.“

Na snímanie fotografií Samo použil 35 mm objektív s clonou f/1,4. S takto doširoka otvorenou clonou sa mu podarilo dosiahnuť výrazne rozostrené pozadie, zatiaľ čo objekt bol perfektne zaostrený. Vznikol tak takmer 3D efekt. Súčasťou jeho výbavy je aj 70 – 200 mm objektív s clonou f/2,8, pomocou ktorého mohol z veľkej diaľky nasnímať krištáľovo čisté priblížené fotografie objektov. Okrem toho použil spoľahlivý 24 – 70mm zoom s clonou f/2,8, ktorý mu ponúka neuveriteľnú flexibilnosť v prostrediach ako je rieka Eisbach, nad ktorými nemáte úplnú kontrolu.

Keď sme sa ho spýtali na jeho najobľúbenejší záber, odpovedal okamžite.

„Je to záber na Taa s mostom na pozadí, ktorý som nasnímal s objektívom EF 300mm f/2.8L IS II USM. Na fotografii je vystrekujúca voda a jeho pohyb je úplne statický, pretože práve predvádza skok s chmatom. Keď som ho zbadal, vedel som, že som odviedol skvelú prácu.“

Pozrite si dobrodružstvo mestských surfistov v interaktívnej forme tu.

Viac o fotografovi

Zobraziť celý profil