Richard Walch - EOS-1D X Mark II

EOS-1D X Mark II Lifestyle Richard Walch Video

Spoznajte akčných hrdinov

Richard Walch

Zobraziť video

Kreatívne fotografovanie s modelom EOS-1D X Mark II

Fotoaparát EOS-1D X Mark II obsahuje viacero vylepšení funkcií, ktoré môžeme nájsť už v jeho priekopníckom predchodcovi, a prináša vám aj ďalšie nové technológie. Ako však toto všetko môže viesť ku kvalitnejším fotografiám? Richard Walch, jeden z prvých profesionálnych fotografov, ktorí tento fotoaparát používali pri svojej práci, sa s nami podelil o svoje skúsenosti.

Richard Walch

Na svete v súčasnosti nie je veľa fotografov, ktorí by o fotoaparáte EOS-1D X Mark II vedeli toľko ako Richard Walch. Tento nemecký špecialista na športy na snehu a motoristické športy už štyri roky spolupracuje so spoločnosťou Canon ako jej veľvyslanec a do určitej miery sa podieľal aj na vývoji tohto nového fotoaparátu.

„Bolo to na festivale Visa pour l'Image v Perpignane, kde sme sa zapojili do diskusií pri okrúhlom stole organizovaných spoločnosťou Canon,“ spomína Richard na podujatie v roku 2013. „Prezentoval som tam ukážku, ako zachytiť jednotlivé obrázky zo 4K záznamu nasnímaného pomocou modelu EOS-1D C, a všetci sme sa zhodli, že niečo také by mal dokázať aj nový fotoaparát EOS-1D X, ibaže oveľa jednoduchším spôsobom. Povedal som, že by som pri zázname videa rád využíval sledovanie AF, aké sa dá nájsť v modeli EOS 70D. A celé by sa to mohlo dať ovládať z inteligentného zariadenia. Teraz to všetko spolu s množstvom ďalších noviniek je k dispozícii v modeli EOS-1D X Mark II.“

„Je potešiteľné, keď vidíte, ako pozorne pristupujú inžinieri v spoločnosti Canon k požiadavkám koncových používateľov. Nikdy to nie je len jedna osoba, kto prichádza s nejakým nápadom. Keď počúvajú to isté od ľudí z Európy, Japonska aj USA, všímajú si to. Zaujíma ich, ako cestou sa majú vydať – chcú napríklad vedieť, či sa majú zamerať na pridávanie ďalších pixelov, alebo rozširovanie dynamického rozsahu. Povedia vám: pozrite sa, nemôžeme sa zamerať na všetko, ale ktorým smerom by sme sa podľa vás mali uberať? Myslím si, že je to veľmi otvorený a férový prístup, ktorý si vyžaduje veľa dôvery.“

Prvé dojmy

Richard hovorí, že tí, čo už niekedy používali EOS-1D X alebo EOS-1D C, budú schopní len tak vziať nový fotoaparát Mark II do rúk a okamžite ho začať používať, ale takto im môže uniknúť samotná pointa. „Všetko, čo už poznáte, je k dispozícii aj naďalej a v podstate stále na tom istom mieste. Ak však zostanete len pri tom, prichádzate o všetky tie skvelé nové možnosti, ktoré vám fotoaparát ponúka,“ dodáva so smiechom. „Ak by sme to mali celé zhrnúť, tak podľa mňa je EOS-1D X Mark II fotoaparát, s ktorým môžete fotografovať to, čo predtým nebolo možné.“ Kreativita v hraničných situáciách.

„Ak napríklad chcete pozdvihnúť svoju kreativitu na novú úroveň využívaním toho najrýchlejšieho automatického zaostrovania a najvyšších rýchlostí nepretržitého snímania, aké sú momentálne k dispozícii, potom vás s týmto fotoaparátom čakajú skvelé časy. To isté platí aj v prípade, že si budete chcieť vyskúšať, kam sa až dá zájsť pri vysokej hodnote ISO a väčšom rozsahu expozície. Je to komplexná ponuka. Myslím si, že výkon pôvodného modelu EOS-1D X bol určitým spôsobom vylepšený vo všetkých ohľadoch.“

„Najväčší rozdiel medzi fotoaparátmi EOS-1D X a ostatnými digitálnymi zrkadlovkami bol pre mňa vždy v schopnosti reagovať. Keď tento fotoaparát držíte vo svojich rukách, reaguje oveľa živšie, čo mi vzhľadom na môj štýl práce vyhovuje. Stáva sa z neho čosi ako predĺžená ruka mojej mysle. Dá sa používať úplne inštinktívne.“

Práca v extrémnych situáciách

Keď Richard rozpráva o kreatívnych extrémoch, hovorí, že opisuje spôsoby, akými sa vyššia rýchlosť, výkonnosť a kvalita fotoaparátu premietajú do kreatívnejších fotografií. „Napríklad teraz môžeme snímať veľmi rýchlo. Štrnásť snímok za sekundu znamená o dve snímky za sekundu viac, než doteraz,“ hovorí a dodáva, že pri snímaní športových záberov je to v mnohých situáciách ozajstná a praktická výhoda.

„Uvediem príklad. Pri fotografovaní lyžovania alebo snoubordingu zvyčajne snímam zábery z neupravených tratí, takže sa pri tom rozprašuje množstvo snehu. Snažím sa vystihnúť moment, kedy je rozprášeného snehu najviac, ale kedy zároveň môžem zachytiť aj lyže a palice, pretože inak nasnímam len letiacu hlavu nad snehom. A to sú situácie, v ktorých štrnásť snímok za sekundu môže znamenať veľký rozdiel. Podľa mňa si s týmito vysokými rýchlosťami snímania ozaj prídete na svoje najmä v prípadoch, keď je súčasťou záberu ďalší prvok, ako napríklad voda alebo sneh.“

Richard dodáva, že so samotnými vysokými rýchlosťami snímania si nevystačíte, ak s nimi nedokážu držať krok aj ostatné funkcie fotoaparátu, a to najmä automatické zaostrovanie: „EOS-1D X Mark II, to nie je iba štrnásť snímok za sekundu. Je to štrnásť snímok za sekundu v spojení s vylepšeným automatickým zaostrovaním, ktoré dokáže rýchlejšie zaostriť a presnejšie sledovať. Prepojenie týchto funkcií je dôležité: ak môžete nasnímať štrnásť snímok za sekundu, ale z toho je zaostrených len desať snímok, potom v skutočnosti snímate rýchlosťou desať snímok za sekundu. Pri snímaní s novým fotoaparátom je však zaostrený každý záber, a to je naozaj rozhodujúce.“

Zvýšila sa aj kapacita ukladacieho priestoru súborov: „Snímate ešte viac záberov, a tak si po čase musíte položiť otázku, ako všetky tie súbory dostanete na svoj pevný disk. Keďže už sú k dispozícii pamäťové karty CFast [2.0™], môžete to urobiť dvakrát rýchlejšie než v minulosti. Ak máte 128 GB kartu plnú záberov a nahrávate ich na pevný disk, ten rozdiel si určite všimnete. Opäť ide len o jedno malé vylepšenie, ktoré však spolu s ostatnými vylepšeniami znamená veľký rozdiel.“

Richard Walch

Bez rozostrenia

Podobne ako v prípade ostatných fotoaparátov EOS, ako sú EOS-1D X a EOS 7D Mark II, aj vo fotoaparáte EOS-1D X Mark II sa systém automatického zaostrovania dá nastaviť podľa typu fotografovanej akcie a Richard upozorňuje, že toto nastavenie je pre dosiahnutie najlepšieho zaostrovania kľúčové. „Na vyladenie správania fotoaparátu je nutné použiť funkciu Prípady AF,“ hovorí. „Prípady menia citlivosť zaostrovania a informujú ho, či má očakávať konštantné zrýchlenie, alebo nepravidelný náhly pohyb.“

„Fotoaparát je presný len do tej miery, do akej dokáže na základe doterajšieho pohybu objektu a vybratého prípadu AF predvídať, čo sa stane. Môže sa napríklad vrátiť k záberom č. 1, 2 a 3 a na ich základe vyhodnotiť situáciu tak, že daný objekt sa pohybuje rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu, takže o jeden a pol sekundy sa bude nachádzať tu. Myslím si, že vo fotoaparáte EOS-1D X Mark II sa zmenilo práve to, ako účinne dokáže predvídať.“

Richard si spomína na fotografovanie snoubordistov pomocou jedného z predprodukčných modelov EOS-1D X Mark II. „Mal som tam štyroch ľudí, ktorí mi z čista jasna vlietavali do záberov – jednoducho sa zjavili ako duchovia a potom zmizli. Toto je naozaj ťažká situácia pre fotoaparát, ten však zachytil každý záber, dokonca aj ten prvý. Je v ňom viac senzorov krížového typu pri clone f/8 a aj výkon pri spracovaní je vyšší. Jednoducho sa zaostrí a vy už viete, že toto bude ostrý záber.“

„Znamená to, že pri fotografovaní môžete podstúpiť vyššie kreatívne riziko. Môžete prejsť na nižšie miesto na svahu, aby všetko vyzeralo tak, že jazdec vyskakuje vyššie, aj keď to znamená, že takto ho uvidíte neskôr a nebudete mať toľko času na zaostrenie. Môžete jednoducho zájsť ešte o kúsok ďalej, pretože viete, že fotoaparát všetko zachytí. Môžete si nájsť ďalšie uhly a snímať z týchto nových uhlov, pretože fotoaparát vám to umožňuje.“

Čo sa týka zlepšenia kvality obrázkov nasnímaných fotoaparátom EOS-1D X Mark II, Richard vysvetľuje, že rozhodnutie, či pridať viac pixelov, alebo rozšíriť dynamický rozsah, bolo prijaté na základe diskusií s viacerými používateľmi modelu EOS-1D X. „Pamätám sa na diskusie v rámci okrúhleho stola, kde sme sa bavili o tom, ktorou cestou sa vydať, a ako sme spolu s ostatnými kolegami trvali na rozšírení dynamického rozsahu. Pre mňa dvadsať megapixelov postačuje v deväťdesiatich percentách prípadov a na zvyšných desať percent tu sú fotoaparáty ako EOS 5DS a EOS 5DS R, ktoré používam, keď záleží na formáte média,“ hovorí.

„Zvýšenie dynamického rozsahu si všimnete okamžite. Viac detailov na osvetlených a zatienených miestach znamená jasný rozdiel v kvalite obrázka. Okrem toho si myslím, že z toho zrejme môžu profitovať skôr fotografi záberov JPEG než fotografi záberov RAW, pretože ak snímate zábery JPEG, zvyčajne vám ide o rýchlosť, takže nemáte čas pohrať sa s osvetlenými a zatienenými miestami v postprodukcii. A tak si myslím, že športoví fotografi budú mimoriadne spokojní so zlepšením kvality obrázkov vďaka modelu Mark II.“

Rôzne možnosti pri videu

Richard je známy tým, ako využíva 4K video na získavanie statických záberov, kde extrahuje jednotlivé zábery ako 8-megapixelové obrázky. Predtým na to používal model EOS-1D C, ale teraz to dokáže aj s modelom EOS-1D X Mark II. „Teraz sa to dá oveľa jednoduchšie,“ hovorí. „Videozáznamy som zvykol importovať do softvéru Apple Aperture, odkiaľ som potom exportoval statické zábery, ale teraz to všetko dokážem urobiť vo fotoaparáte. Stačí len prehrávať si záznam, prechádzať ním hore-dolu a nájsť vhodný záber a potom stlačením tlačidla zapísať súbor JPEG na pamäťovú kartu.“

Znamená to teda, že teraz je možné snímať statické zábery pri rýchlosti 60 snímok za sekundu? „V podstate áno, ale s určitými obmedzeniami. Nie je to tak, že stačí nasnímať dokonalé video a môžeme získať aj dokonalé statické zábery,“ vysvetľuje Richard. „Pri snímaní videa zvyčajne používame rýchlosť uzávierky približne 1/90 sekundy pri snímkovej frekvencii 60p, čo znamená, že všetko, čo sa hýbe, bude trochu rozmazané. Je to ideálne v prípade filmu, pretože naše oči ho dokážu vnímať dokonale, ale keď z toho chcete extrahovať obrázok ako statický záber, môžete sa sami seba pýtať, prečo ste to nenasnímali pri 1/2000 sekundy.“

„Samozrejme, ak vám až tak nezáleží na samotnom videu, potom áno, môžete snímať zábery s rýchlosťou uzávierky 1/2000 sekundy pri 60 snímkach za sekundu a budete si môcť vybrať konkrétne miesto. Ak napríklad fotografujete vtáka ponárajúceho sa do vody, je to skvelý spôsob, ako vybrať ten správny okamih.“

Richard dosiahol fantastické výsledky aj pri konvenčnejšom použití funkcií videa v modeli EOS-1D X Mark II. Pred časom mu ponúkli jednu z prvých predprodukčných verzií fotoaparátu a požiadali ho o nakrútenie propagačného filmu, ktorý mal prezentovať funkcie videa v tomto fotoaparáte. Bola to úloha, ktorú si naozaj užil. „Dostal som voľnú ruku a mohol som natočiť, čo som len chcel, čo bolo naozaj skvelé,“ prezrádza. „Nakoniec sme sa rozhodli ísť do cirkusu!“

Richard Walch

Richardov film zachytáva živé predstavenie, čiže niečo, do čoho nemohol jednoducho vstúpiť a požiadať účinkujúcich, aby prerušili svoje vystúpenie a urobili niečo ešte raz, keby sa mu to nepodarilo zachytiť. Táto situácia Richardovi umožnila vyťažiť maximum z používania sledovania AF, funkcie videa v modeli EOS-1D X Mark II, ktorú sám označuje za „revolučnú“.

„Na úlohy, ako je táto, som zvyčajne používal asistenta kameramana, čo je človek, ktorý sedí po celý čas vedľa kameramana a ktorého jedinou úlohou je sústrediť sa na zmenu zaostrenia, aby objekt v pohybe nebol rozmazaný. Pri tomto nakrúcaní sme však nikoho takého nemali a ani sme na to nikoho nepotrebovali, pretože ho v tejto úlohe zastúpil fotoaparát,“ hovorí Richard.

„Hneď ako fotoaparát rozpozná tvár alebo ako ťuknete na tvár na dotykovej obrazovke, začne ju sledovať a nepretržite pri tom upravuje zaostrenie. Ak v zábere nie sú žiadne tváre, ťuknutím na iný objekt môžete zaostrenie presunúť na daný objekt. A čo je ešte pôsobivejšie, pri pripojení na Wi-Fi to môžete urobiť z displeja svojho telefónu alebo tabletu. A tak som pri nakrúcaní videozáznamu z cirkusu mohol chodiť vedľa kameramana so svojím iPadom a bol som tak režisérom aj asistentom kameramana zároveň!“

Ako dobrý príklad na ilustráciu nám môže poslúžiť najmä jeden konkrétny záber: „Je to okamih, keď snímame mihalnice dievčaťa, ako si na ne nanáša maskaru. Je to hravý záber, ktorý sa skvele vydaril.“

„Toto je ďalší príklad technológie v modeli EOS-1D X Mark II, ktorá mi umožňuje pracovať s väčšou kreativitou: môžem sa dostať bližšie než predtým a použiť pri tom dlhší objektív. Môžem tiež využiť voľnejší štýl než predtým a voľnejšie sa pohybovať. Táto voľnosť vám umožňuje vyskúšať to, o čo by ste sa inak možno ani nepokúsili. Napríklad pri produkcii s obmedzeným rozpočtom by ste si možno nemohli dovoliť asistenta kameramana, takže by ste sa o takéto zábery ani nepokúšali. Teraz je to však možné. A keď ste doteraz mohli dosiahnuť skvelé výsledky so sledovaním AF pri použití objektívov STM, pretože sú tiché, teraz máte túto možnosť aj pri použití bežných objektívov.“

Jednoducho viac

Po rozhovore s Richardom o jeho skúsenostiach s fotoaparátom EOS-1D X Mark II je možné všetky novinky v tomto fotoaparáte súhrnne charakterizovať tak, že vďaka nim toho jednoducho dokážete viac. „V minulosti fotografi podľa mňa mohli povedať, že fotografujú len šport alebo len ľudí, ale vďaka všetkým týmto „len“ si potom ťažšie hľadali prácu. Fotografi hľadajú možnosti, ako si rozšíriť svoje obzory, ako sa pustiť do nových tém a ako pracovať novými a zaujímavými spôsobmi. A práve preto je pridávanie funkcií, ktoré môžeme vidieť vo fotoaparáte EOS-1D X Mark II, také dôležité.

„Sme schopní zachytávať čoraz kratšie okamihy a posúvať hranice našich kreatívnych možností pri fotografovaní športových výkonov, reportáží a prírody. Dokážeme snímať kvalitnejšie zábery priamo pomocou fotoaparátu a nakrúcať skvelé 4K zábery pri rýchlostiach 60 snímok za sekundu jednoduchšie než kedykoľvek predtým, vďaka čomu sa pred nami otvárajú stále nové príležitosti. Preto vám radím vyskúšať si tento model: požičajte si tento fotoaparát na víkend a presvedčte sa sami, čo s ním dokážete. Je to naozaj komplexné riešenie a takto by ste ho aj mali vnímať.“

Viac o fotografovi

Zobraziť celý profil