corgi runs through grass

Priblížte záber a zachyťte rýchlu akciu

Fotografovanie akcie je založené na zachytení momentov prebiehajúcich v zlomku sekundy. Budete musieť držať tempo s priebehom hry, nasledovať svojich priateľov na snowboarde alebo byť pripravený zachytiť mestských surfistov pri jazde na vlnách. Ak však budete pripravení, nebudete sa musieť pohybovať rovnako rýchlo.

Kľúčom k získaniu skvelých obrázkov pri používaní teleobjektívu (alebo zoomu) je možnosť nastaviť fotoaparát vopred. Znamená to, že keď sa akcia odštartuje, nebudete sa musieť venovať úpravám nastavenia, ale budete sa môcť sústrediť na to, čo sa deje pred vašimi očami.

Fotoaparáty smartfónov majú obmedzenú kvalitu obrázka, keď chcete záber priblížiť a detailne zachytiť akčnú scénu. Digitálne zrkadlovky, fotoaparáty bez zrkadiel a pokročilé kompaktné fotoaparáty vám umožnia priblížiť sa k akcii z väčšej diaľky a poskytujú oveľa vyššiu kvalitu a viacero možností ovládania pri snímaní dynamickej akcie, keďže záber môžete presne priblížiť pomocou teleobjektívu.

Na snímanie dynamickej akcie sú nevyhnutné vysoké rýchlosti uzávierky

Rýchlosť uzávierky je najdôležitejším parametrom, ktorý potrebujete na snímanie akčných fotografií. Ak nie je rýchlosť uzávierky dostatočne vysoká, výsledkom budú rozmazané zábery, ktoré budete môcť akurát tak vymazať.

Ak teda používate zrkadlovku, nastavte rýchlosť uzávierky aspoň na 1/125 sekundy či menej. Množstvo akčných záberov je vytvorených pri rýchlosti 1/500 sekundy alebo vyššej, v závislosti od rýchlosti objektu.

Ak chcete použiť vysokú rýchlosť uzávierky a zároveň zabezpečiť, že do fotoaparátu bude prenikať dostatok svetla, budete musieť použiť širokú clonu (nízke číslo f, napríklad f/2,8). Pomocou širokej clony a vysokej rýchlosti uzávierky dosiahnete aj hĺbku ostrosti, vďaka čomu objekt vynikne na krásne rozostrenom pozadí. Ak je súčasťou vášho fotoaparátu možnosť ovládania nastavenia ISO, skúste ho zvýšiť napríklad zo 400 na 800, aby bol snímač fotoaparátu citlivejší na svetlo.

Snímanie pomocou režimu vysokorýchlostného sériového snímania

Pohyb počas športových akcií, akou je aj mestské surfovanie, je dynamický, preto sa uistite, že vy aj váš fotoaparát budete schopní udržať potrebné tempo. Pomocou režimu sériového snímania vo fotoaparáte (niekedy sa nazýva aj režim vysokorýchlostného sériového snímania) môžete nasnímať viacero záberov a získať tak najlepšiu šancu na vytvorenie skvelého akčného obrázka. Tento režim je súčasťou väčšiny fotoaparátov a niektorých smartfónov.

Použitie nepretržitého zaostrovania

Ak používate digitálnu zrkadlovku, pravdepodobne v nej bude predvolene nastavené používanie štandardného zaostrovania. Znamená to, že môžete stlačiť tlačidlo spúšte do polovice, čím sa zaostrovanie uzamkne, a potom ho úplne stlačiť a nasnímať záber. Na snímanie akcie a priblížených záberov však skúste použiť režim nepretržitého alebo sledujúceho zaostrovania (vo fotoaparátoch Canon nazývaný ako AI SERVO alebo SERVO AF). V tomto režime je fotoaparát schopný automaticky zmeniť zaostrenie tak, aby neustále sledoval pohybujúci sa objekt, čo znamená, že bez veľkej námahy získate ostré detailné akčné zábery.

Približovanie pomocou rámu od spoločnosti Canon

Pri približovaní, zvlášť pri veľkej ohniskovej vzdialenosti, je už obraz tak blízko, že môžete ľahko stratiť objekt. Spoločnosť Canon vyvinula inteligentnú technológiu, ktorá tento problém rieši.

Približovanie pomocou rámu, ktoré je súčasťou vybratých kompaktných fotoaparátov PowerShot od spoločnosti Canon s veľkým rozsahom zoomu, vám pomôže udržať objekt v zábere tak, že keď sa objekt priblíži k okraju záberu, oddiali ho. Keď sa objekt dostane do stredu záberu, zasa záber priblíži. Tak naplno využijete výhody zoomu bez toho, aby ste stratili perspektívu alebo objekt.