A portrait of a blonde woman outdoors, holding a soft blue checked fleece scarf close to her, taken with a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM lens.

PORTRÉTY

Aký rozdiel robí portrétový objektív

Fotoaparáty EOS sa obyčajne dodávajú s univerzálnym objektívom, ktorý je vhodný na väčšinu typov fotografií. K dispozícii je však aj séria špecializovaných objektívov navrhnutá pre konkrétne žánre, ako napríklad portrétovú fotografiu. Pre vaše fotografie môžu predstavovať obrovský rozdiel. Portrétové objektívy sa odlišujú najmä ohniskovou vzdialenosťou a maximálnou clonou.

Výber správnej ohniskovej vzdialenosti

Ohnisková vzdialenosť je vzdialenosť medzi objektívom a snímačom fotoaparátu pri zaostrení na určitý objekt a uvádza sa v mm. Objektívy so zoomom majú rozsah ohniskovej vzdialenosti, ktorý sa uvádza v minimálnej a maximálnej hodnote, napríklad 18 – 55 mm. Portrétový objektív zvyčajne predstavuje objektív s ohniskovou vzdialenosťou väčšou ako 85 mm.

V tejto klasickej kompozícii hlavy a ramien ponúka špecializovaný portrétový objektív EF 85mm f/1.8 USM väčšiu ohniskovú vzdialenosť, ktorá umožňuje dosiahnuť prirodzený vzhľad a oddeliť objekt od pozadia.

Na porovnanie, používanie kratšej ohniskovej vzdialenosti, napríklad 24 mm, skresľuje tvár objektu, ktorej proporcie sa potom javia ako zmenené. Pri kratších ohniskových vzdialenostiach je tiež nápadnejšie pozadie.

Pomáha väčšia clona

Ďalším kľúčovým faktorom pri výbere objektívu vhodného na snímanie portrétov je maximálna clona. Clona predstavuje veľkosť otvoru objektívu, cez ktorý preniká svetlo k snímaču fotoaparátu.

Pri každom objektíve je uvedená hodnota clony, napríklad f/2.8 alebo f/5.6. Hodnota clony niektorých objektívov so zoomom závisí od vybranej ohniskovej vzdialenosti; rozsah clony v tomto prípade bude napríklad f/3.5-5.6. Čím je hodnota clony menšia, tým je väčší maximálny otvor a snímanie portrétov pomocou objektívu s väčšou maximálnou clonou poskytuje veľa výhod.

Väčšia clona prepúšťa cez objektív do fotoaparátu viac svetla, preto sú objektívy s veľkou clonou výborné na snímanie pri slabom osvetlení, napríklad portréty v interiéri. Druhou výhodou je, že snímanie s clonou nastavenou na maximálnu hodnotu, často označovanou ako „široká clona“, vytvára viac rozmazané pozadie, také obľúbené medzi fotografmi portrétov.

Pozrime sa na niekoľko príkladov fotografovania portrétov pri rôznych hodnotách clony s použitím fotoaparátu Canon EOS M5 s objektívom Canon EF-M 32mm f/1.4 STM.

Súvisiace články
A baby plays with an abacus.

FOTOGRAFOVANIE BÁBÄTIEK

12 rád, ktoré môžete v súčasnosti využiť pri fotografovaní bábätiek

Uchovajte si tieto vzácne okamihy a zachyťte vývoj svojho bábätka pomocou šikovných rád, s ktorými bude fotografovanie bábätiek zábavné a získate skvelé výsledky.

A girl holds a frisbee in front of her face like a picture frame.

RODINNÁ FOTOGRAFIA

Snímajte lepšie portréty: výzvy spojené s fotografovaním rodinnej zábavy

Rodinná blogerka Katja Gaskell vymenila svoj smartfón za Canon EOS M50 a výsledky ju nadchli – tiež prekonajte sami seba za pomoci týchto tvorivých techník.

A mother picks her son up to hug, both of them wearing sunglasses. Photo by Christian Anderl.

RODINNÁ FOTOGRAFIA

Ako vytvárať prirodzené a tvorivé rodinné portréty

Profesionálny fotograf portrétov Christian Anderl vám prezradí, ako pomocou vášho fotoaparátu Canon autenticky zachytiť veselé rodinné okamihy.

A composite of three portraits of a woman outdoors, in an orange waterproof. The left has a clear subject and background, the middle is in between and the right has a clear subject and blurred background. Photo by Richard Walch, taken with a with a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM lens.

Tieto tri obrázky sú všetky nasnímané pri rovnakej ohniskovej vzdialenosti a veľkosti clony od malej (vysoká hodnota f) v prípade prvej snímky až po širokú (nízka hodnota f) v prípade tretej snímky. V snahe o elimináciu rušivého pozadia na portrétovej fotografii je objektív s veľkou clonou kľúčovým prvkom. Na treťom obrázku je pozornosť diváka presmerovaná od rušivého pozadia na tvár objektu a je to oveľa pôsobivejší portrét.