male portrait

Päť rád na snímanie fantastických portrétov

Snímanie skvelých portrétov, najmä na ulici, môže byť náročné. Dôvodom je množstvo aspektov, od správneho osvetlenia, cez správnu vzdialenosť až po dostatočnú rýchlosť práce s fotoaparátom. Pekné portréty sa dajú zachytiť s akýmkoľvek fotoaparátom, aj keď mnoho fotografov preferuje digitálne zrkadlovky, aby mali väčšiu kontrolu pri fotografovaní a dokázali vyjadriť svoj kreatívny štýl. Bez ohľadu na to, aký fotoaparát máte, dúfame, že tieto rady vám pomôžu zachytiť lepšie fotografie ľudí, či už priateľov, rodiny alebo ľudí, ktorých stretnete na ulici.


1. Používanie kompenzácie expozície pri snímaní portrétov

Kompenzácia expozície možno znie zložito, no je to jednoducho spôsob, akým zvýrazníte svetlejšie alebo tmavšie časti fotografie. Je obzvlášť užitočná pri snímaní svetlých odtieňov pokožky, aby objekt nevyzeral vyblednuto, alebo pri snímaní tmavších odtieňov pokožky, ktoré chcete, aby vyzerali prirodzene. Takmer všetky digitálne zrkadlovky, väčšina kompaktných fotoaparátov a mnohé smartfóny disponujú nastavením kompenzácie expozície. Informácie o tomto nastavení nájdete v návode. Výberom hodnoty +1 pozitívnej kompenzácie expozície zosvetlíte tváre ľudí alebo výberom hodnoty –1 ich stmavíte.

 


2. Priblížte sa

Znie to jednoducho, no dostať sa blízko k objektu môže predstavovať najväčšiu výzvu, najmä ak ide o cudzieho človeka alebo niekoho, kto sa veľa hýbe. Ak sa však s fotoaparátom fyzicky priblížite, môžete portrét zmeniť vďaka intenzite výrazu snímanej osoby, vrások na jej tvári alebo odlesku očí.

Namiesto objektívu so zoomom použite širokouhlý objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou. Vďaka tomu sa budete musieť viac priblížiť a menší objektív bude pôsobiť menej odstrašujúco. Priateľov alebo rodinu požiadajte, aby vám zapózovali blízko objektívu. Ak chcete snímať portréty cudzích ľudí, požiadajte ich o súhlas. Často sa stane, že budú žiadosťou poctení, a okrem toho tým získate čas na nastavenie záberu. Kým sa nezžijete s technikou, používajte režim automatického zaostrenia, a vysokú rýchlosť uzávierky, vďaka čomu sa budete môcť sústrediť na vzdialenosť od snímanej osoby.

 


3. Snímanie prirodzených záberov

Ak chcete snímať prirodzené, nestrojené portréty, spravte niekoľko záberov, ešte než je váš objekt pripravený a pózuje pred fotoaparátom, ale aj potom. Ľudia sa tak cítia uvoľnenejšie a vy stlačením spúšte, keď to neočakávajú, skôr zachytíte ich prirodzený úsmev či nezbedný pohľad dieťaťa. Ak váš fotoaparát disponuje režimom sériového alebo nepretržitého snímania, vyskúšajte ho. Môžete použiť aj objektív so zoomom a snímať z väčšej diaľky, aby portréty vyzerali menej strojene a prirodzenejšie.

 


4. Vyrozprávajte príbeh osoby jej zachytením v kontexte

Portrét osoby v jej neprirodzenom prostredí dokáže príbeh vypovedať lepšie ako jednoduchý záber hlavy. Môžete napríklad pomocou širokouhlého objektívu nasnímať kuchára pri práci v kuchyni alebo farmára na poli plnom kráv. Alebo prečo neskúsiť odfotiť priateľa hudobníka s rozmazaným pozadím interiéru obchodu s gitarami? Premyslite si, čo chcete mať na pozadí fotografie a prečo. Cieľom je zachytiť vizuálne silný záber, ktorý ukrýva určitý význam a primä divákov, aby sa chceli dozvedieť viac.

 


5. Experimentujte a popierajte konvencie

Okrem úpravy nastavení fotoaparátu existuje niekoľko jednoduchších spôsobov, ako vzbudiť záujem a dosiahnuť väčší dôraz portrétov. Snímanú osobu môžete napríklad požiadať, aby sa nedívala na fotoaparát a na vás, ale na niečo v diaľke či objekt v zábere. Prípadne sa ju môžete pokúsiť zachytiť zhora použitím rebríka alebo sa zohnúť nadol a snímať z výšky pása. Porušte pravidlá kompozície tým, že umožníte objektu vyplniť stred vášho záberu. Prípadne skúste atmosféru portrétu ozvláštniť pomocou zadného osvetlenia, tieňov a pomalej rýchlosti uzávierky. Cieľom je experimentovať, učiť sa a dosahovať výsledky, s ktorými budete spokojní, a snímať zábery, s ktorými sa budete chcieť podeliť.