autumnal cityscape

Fotografovanie miest: 10 tipov na snímanie fotografií jesene

Jesenné farby umožňujú vytvárať bohaté a estetické fotografie, a to aj keď nesnímate na vidieku, ale v mestskom prostredí. Mestské osvetlenie, architektúra a ľudia dodávajú padajúcemu lístiu ďalší rozmer. Prinášame 10 tipov na snímanie oranžových, červených a zlatých farieb tohto ročného obdobia v kontraste so sivou farbou vašej obľúbenej betónovej džungle. Bez ohľadu na to, aký fotoaparát používate, dúfame, že sa inšpirujete a vyrazíte si objavovať a zachytávať tie najlepšie momenty tohto atmosférického ročného obdobia.


Snímanie kontrastných farieb

Vzájomne kontrastujúce farby v rámci záberu pôsobia pútavejšie, takže sa v jednej snímke snažte zachytiť niekoľko rôznych odtieňov. Navštívte mestský park či objavujte stromami lemované bulváre na predmestiach a snímajte kaleidoskopický efekt červených a žltých listov na stromoch na pozadí hnedých budov a jasne modrej oblohy. Dbajte však pri tom na to, aby krásy jesene príliš neodpútali vašu pozornosť od samotného objektu a kompozície vašej fotografie. Skúste zachytiť architektúru, ľudí alebo detaily mesta spolu s farbami jesene, vyrozprávať tak príbeh a udržať si pozornosť diváka.


Zachytávanie jesenných nálad

Jesenné počasie sa neustále mení, takže za jediné popoludnie môžete zaznamenať hneď niekoľko nálad mesta. Obloha môže byť minútu jasná a ostrá, no v okamihu ju môžu prekryť šedé búrkové mračná, z čoho sa posnažte vyťažiť čo najviac a nasnímať rôzne zábery. Skúste zachytiť tiene stromov a budov za jasných veterných dní alebo si nájdite most a nasnímajte tmavnúcu jesennú oblohu nad mestskou riekou. Použitím statívu a dlhého expozičného času (ak to váš fotoaparát umožňuje) pomôžete zabrániť rozmazaniu a lepšie zaznamenáte jesennú atmosféru.


Využite jesenné svetlo naplno

Jeden z ideálnych časov na snímanie jesennej panorámy mesta je „magická“ alebo zlatá hodina. Zvyčajne nastáva počas prvej pol hodiny po východe slnka a poslednej pol hodiny tesne pred západom slnka, takže si všetko vopred dobre naplánujte. Jesenné slnko v tomto čase vám môže pomôcť dokonalejšie zachytiť textúry a tvary, čo je ideálne na snímanie detailov spadnutého lístia na chodníku za jasného slnečného svetla. Skoré ranné hmlisté svetlo dokáže ponúknuť skvelé možnosti na dramatické zábery, napríklad zábery prázdnych ulíc mesta.

Hmla nad riekami ako Temža či Seina môže vytvárať úžasnú atmosféru, no jej snímanie zároveň môže byť veľkou výzvou. Ak váš fotoaparát umožňuje nastavenie expozície, skúste použiť statív a dlhú expozíciu, pretože za hmlistých dní sa do fotoaparátu dostáva menej svetla.


Zachytávanie detailov jesene

Jesenné pouličné občerstvenie, kopy lístia na chodníkoch, oslavy Halloweenu a ohňostroje poskytujú skvelé príležitosti na vyrozprávanie príbehov z jesenného mesta. Ak váš fotoaparát umožňuje približovanie, použite ho na vyplnenie záberu malými detailmi, napríklad oranžovou tvárou vyrezanej tekvice, živými červenými farbami jesenného lístia alebo sezónneho ovocia na miestnom farmárskom trhu. Popredie záberu môžete vyplniť jedným veľkým listom a v pozadí ponechať len náznaky rušnej ulice.

Makro fotografia predstavuje skvelý prostriedok na objavovanie farieb a textúr jesene pri súčasnom využití jedinečných uhlov pohľadu. Experimentujte s makrom alebo režimom priblíženia fotoaparátu a sledujte detaily, napríklad dažďové kvapky na otáčajúcom sa lístí či žilky listov spadnutých na chodníku.


Skúste používať filtre

Vzhľad vašich fotografií pri snímaní zmeny ročných období v mestskom prostredí môžu zmeniť filtre. Ak používate digitálnu zrkadlovku, môže použitie fyzického polarizačného filtra spolu s vaším obľúbeným objektívom dramaticky vylepšiť farby, prehĺbiť jasnú modrú oblohu a pretvoriť vzhľad vašich záberov. Takýto efekt nie je jednoduché replikovať pomocou aplikácií alebo softvéru. Ak fotografujete pomocou kompaktného fotoaparátu, skúste experimentovať s kreatívnymi filtrami alebo nastaveniami scény. Tie vám môžu pomôcť zjemniť žiaru slnečných lúčov a zlepšiť kontrast a farby na vašich fotografiách.


Pozerajte nahor alebo nadol

Fotografovanie mesta a zachytávanie jeho krás počas jesene je zábavou, no zároveň aj výzvou. Skúste sa zahľadieť nahor a pozorovať, čo sa deje nad vami. Fotografia zachytená z takéhoto uhla umožní divákovi pokochať sa jesennými farbami mesta z inej perspektívy. Záber na takmer prázdne konáre s oblohou v pozadí vyjadruje jesennú náladu a divákovi pomôže oceniť krásu a krehkosť prírody v kontraste výškových budov alebo žeriavov panorámy mesta. Potom sa zhora zadívajte nadol. Nasnímajte vlastné topánky stojac na suchom lístí alebo otočte fotoaparát opačne a pomocou samospúšte zachyťte jesenný autoportrét zo zeme.


Vyjdite si na jesennú prechádzku mestom

Ak nemáte dostatok inšpirácie, jednoducho sa na niekoľko hodín vydajte na prechádzku jesenným mestom a hľadajte nádherné príležitosti na fotografovanie. Hľadajte tiché miesta ďaleko od chodcov a premávky, kde si môžete vychutnávať zázračné mestské prostredie. Navštívili ste nejaké miesto na jar alebo v lete? Skúste sa na toto miesto vrátiť a zdokumentovať, ako sa počas jednotlivých období mení. Jedným z najlepších časov, kedy sa vydať na prechádzku mestom, je neskoré popoludnie: medzi treťou a piatou poobede je obloha najdramatickejšia a slnko sa nachádza na najnižšom bode oblohy. Zamierte k rieke alebo na námestie a hľadajte jesenné mestské scenérie s dramatickými tieňmi a siluetami. Všímajte si vzory a prázdne priestory, ktoré umožňujú zaplniť záber jesennými farbami, a premýšľajte o tom, ako by ste mohli vytvoriť sekvenciu fotografií s tvarmi alebo líniami, ktoré jednotlivé zábery spájajú.


Snímanie stromov, riek a lístia

Jeseň je jedným z tých vzácnych období roka, kedy aj obyčajný strom môže ozvláštniť fotografiu. Na tom, ako strom prechádza celým radom žiarových farieb, je čosi čarovné. Skúste sa k rovnakému stromu vrátiť o niekoľko dní a nasnímať niekoľko záberov, na ktorých zachytíte jeho meniace sa farby. Potom fotografie vytlačte a spravte si z nich jesennú fotografickú koláž na skrášlenie domácnosti. Rovnako úchvatne môže vyzerať odraz jesenných farieb mesta na rieke alebo jazere.


Fotografujte až do večera

Ulice mesta sa na jeseň s nastávajúcim súmrakom a rozsvecujúcimi sa svetlami menia neuveriteľne rýchlo. Scéna nezaujímavá za denného svetla sa pri slabom svetle môže rýchlo zmeniť na nádherný záber plný osobitosti a atmosféry. Skúste snímať za súmraku, keď sa strieda deň s nocou, kedy je na oblohe ešte svetlo, no už je možné zachytiť aj dopad mestského osvetlenia. Použite statív alebo niečo pevné, na čo položíte fotoaparát, a experimentujte s dlhou expozíciou. Skúste zachytiť stopy svetiel z prechádzajúcich vozidiel alebo stromy odeté do dekoratívnych svetiel na pozadí hviezdnej mestskej oblohy. Jesenné svetlo je jedinečné, takže ho využite naplno, než príde zima a dni sa ešte viac skrátia.


Odložte fotoaparát

Počas objavovania očarujúcej jesene v meste sa nezabudnite zastaviť, odložiť fotoaparát a vychutnať si čaro, pôvab a krásu jesene. Neoddychujte však príliš dlho. Jeseň trvá niekoľko týždňov, no obdobie, kedy sú farby najžiarivejšie a príležitosti na fotografovanie najlepšie, môže trvať len niekoľko dní. Buďte teda pripravení. Za najfarebnejšie sa zväčša považujú posledný októbrový a prvý novembrový týždeň. Sledujte zmeny v miestnom parku a, než sa vydáte objavovať s fotoaparátom v ruke, nezabudnite sledovať predpoveď počasia.