Eddie Keogh racing

Rady ako snímať športové fotografie

Návod: Športová fotografia

Zachyťte všetko dianie

Hoci zrejme nemáte novinárske priepustky na významné športové podujatia, skvelé športové fotografie môžete nasnímať aj v neďalekom parku, na miestnej pretekárskej dráhe či miestnom ihrisku. Chceme vám ukázať, ako môžete lepšie využívať svoj fotoaparát Canon, preto sa v tomto návode budeme venovať týmto témam:

  • Plánovanie
  • Spravodajstvo z podujatí
  • Objektívy
  • Zaostrenie na objekt
  • Manuálne zaostrenie
  • Rozhodujúci okamih
  • Zmrazenie alebo snímanie s posuvom fotoaparátu
  • Kompozícia
  • Rada na záver

Plánovanie

V prvom rade musíte daný šport poznať. Niektorí fotografi zvládnu každý druh športu, ale väčšina sa špecializuje len na niektoré. Naštudujte si pravidlá hry, aby ste dopredu vedeli, čo bude nasledovať. Ak budete dlhšie fotografovať určitý tím, postupne spoznáte jednotlivých hráčov a budete vedieť, čo urobia v tej-ktorej situácii. Skúste ukázať, ako tím spolupracuje, a potom sa zamerajte na jedného alebo dvoch jednotlivcov.

Spravodajstvo z podujatí

Začnite miestnymi alebo klubovými podujatiami, ako sú futbalové alebo ragbyové zápasy. Tie sa spravidla hrajú na ihriskách, kde má verejnosť voľný prístup, takže sa budete môcť pohybovať po postranných čiarach a fotografovať. Predstavte sa manažérom alebo trénerom oboch tímov, aby ste od nich získali povolenie. Ponúknite im bezplatné fotografie z podujatia vrátane jednoduchej tímovej fotky.

Atletické podujatia sú do značnej miery predvídateľné. V prípade pretekov na trati je dobré stáť v zákrute, odkiaľ môžete fotografovať atlétov bežiacich čelom k fotoaparátu, kým zabočia. Na cieľovej čiare budete musieť zrejme snímať zboku. Ak stojíte zarovno cieľa, zachyťte posledné vypätie bežcov v snahe čo najrýchlejšie pretnúť cieľovú čiaru. Na atletických podujatiach, ako sú preteky v skoku o žrdi alebo v skoku do diaľky, sa atléti zdržiavajú na malej ploche a keďže majú viacero pokusov, máte možnosť zlepšiť si svoje zručnosti.

Pri motoristických športoch je najťažšie nájsť miesto s dobrým výhľadom. Každá trať je iná, takže príďte čo najskôr a obíďte si celý okruh.

Objektívy

Vo vybavení profesionálnych športových fotografov nechýbajú supertelefotografické objektívy. Objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 400 mm, 600 mm, či dokonca 800 mm dokážu vyplniť celý obraz objektmi, ktoré voľným okom takmer nevidno.

Objektívy, ktoré v súčasnosti vlastníte, majú zrejme menšiu ohniskovú vzdialenosť. Objekty však dokáže priblížiť aj štandardný objektív so zoomom, napríklad model EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, ktorý sa často dodáva k fotoaparátom EOS, musíte si len vybrať šport alebo podujatie, v ktorom objekt nebude až taký vzdialený. Na takéto príležitosti sú objektívy s veľmi dlhou ohniskovou vzdialenosťou až príliš výkonné a váš štandardný zoom je dokonale vyhovujúci.

Ak fotografujete šport, v ktorom sa akcia odohráva ďalej od vás, hodil by sa vám teleobjektív so zoomom s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou, napríklad EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

Objektívy s veľkou maximálnou clonou (napr. s clonou f/2,8 alebo rýchlejšou) ponúkajú niekoľko výhod. Do snímača fotoaparátu EOS nechávajú preniknúť viac svetla, čo pre vás znamená širšie možnosti, pokiaľ ide o rýchlosť uzávierky. Okrem toho snímanie pri širokej clone má tú výhodu, že objekt je izolovaný od pozadia. Môžete dosiahnuť nízku hĺbku ostrosti, takže objekt na pozadí vynikne.

Zaostrenie na objekt

Fotoaparát EOS má rýchle a presné zaostrovanie, ak ho však chcete nastaviť na účely športovej fotografie, môžete zmeniť režim AF na možnosť Inteligentné AF-Servo. Potom môžete tlačidlo spúšte stlačiť do polovice a fotoaparát si bude zaostrenie kontinuálne prispôsobovať po celý čas, čo budete sledovať svoj objekt.

Manuálne zaostrenie

Pri niektorých športoch je najlepšie nastaviť manuálne predbežné zaostrenie. Ak napríklad fotografujete skok do výšky, presne viete, v ktorom mieste sa atlét prehupne cez tyč. Objektív môžete nastaviť na manuálne zaostrenie a zaostriť na tyč. Keď bude atlét prechádzať týmto bodom, stlačíte tlačidlo spúšte.

Rozhodujúci okamih

Pri športe viac ako pri iných objektoch platí, že dôležité je zachytiť rozhodujúci okamih.

Môže to byť chvíľa, keď bežec pretne cieľovú čiaru, alebo chvíľa, keď tenisový hráč raketou odrazí loptičku. Niektorí fotografi využívajú režim sériového snímania vo fotoaparáte a takýto okamih sa pokúšajú zachytiť pomocou neho.

Aj napriek tejto možnosti bývajú fotografi mimoriadne spokojní, keď sa im rozhodujúci okamih podarí zachytiť v samostatnom zábere. Tajomstvom úspechu je takúto chvíľu predvídať a najlepšie sa to dá naučiť praxou. Poproste priateľa, aby tenisovou raketou opakovane odbíjal loptičku, a uvidíte, koľkokrát sa vám podarí zachytiť okamih, keď bude loptička v kontakte s raketou. Potom prejdite na náročnejšie situácie, napríklad na odkopy futbalovej lopty. Dokážete zachytiť okamih, keď sa kopačka dotkne lopty?

Zmrazenie alebo snímanie s posuvom fotoaparátu?

Pri snímaní akčných objektov je zrejmé, že na ostré zachytenie pohybu treba vysokú rýchlosť uzávierky (krátky expozičný čas). Fotografia nasnímaná pri rýchlosti uzávierky 1/1000 sekundy bude oveľa ostrejšia než jednotlivý záber pri rýchlosti uzávierky 1/100 sekundy.

Naozaj vám však ide o „zmrazený“ záber? Môže pôsobiť bez života a bez emócií. Rozmazanie môže statickej fotografii dodať dojem pohybu.

Volič režimov na fotoaparáte EOS nastavte na možnosť Tv (Priorita uzávierky AE) a experimentujte s rôznymi rýchlosťami uzávierky. Pri snímaní si pozrite každú fotku, aby ste videli výsledný efekt.

Ďalším spôsobom, ako zachytiť ostrý obraz, je použiť relatívne nízku rýchlosť uzávierky (napr. 1/30 sekundy) a otáčať fotoaparát v smere pohybu objektu. Táto technika sa nazýva panning. Cieľom je udržať objekt v hľadáčiku na jednom mieste, aby bol na snímke ostrý. Posúvaním fotoaparátu sa docieli rozmazané pozadie pôsobiace výrazným dojmom pohybu.

Ak má objektív stabilizáciu obrazu, v závislosti od typu objektívu môže byť na bočnej strane valca vypínač, ktorým možno zábery snímané s posuvom fotoaparátu vylepšiť. Bežne je vypínač nastavený na hodnotu Mode 1, ktorá ponúka horizontálnu a vertikálnu stabilizáciu. Prepnite ho na hodnotu Mode 2 a získate iba vertikálnu stabilizáciu, ktorá je ideálna na akčné panningové snímky.

Kompozícia

Existuje viacero vecí, ktoré sú v športovej fotografii obzvlášť významné, nezabúdajte však na to základné: na kompozíciu.

Nájdite miesto s dobrým výhľadom a objekt dôsledne umiestnite do záberu, aby mali výsledné fotografie želaný účinok. Zvážte, či by nebolo vhodné fotografovať zdiaľky, aby ste zasadili podujatie do kontextu, prípadne či by ste nemali podísť bližšie (alebo priblížiť objekt zoomom objektívu) a zachytiť tak malú izolovanú časť akcie. Nasnímajte miesto podujatia a detaily daného miesta. Odfotografujte rohové vlajky alebo rozbežiská, basketbalové obruče či kopu tenisových loptičiek. Skúste vystihnúť dôležité prvky daného športu.

Rada na záver

Rešpektujte hru. Rešpektujte hráčov. Nestláčajte tlačidlo spúšte, ak by jej zvuk mohol pôsobiť rušivo. Keď sa tenista pripravuje na podanie alebo golfista na odpal, zostaňte úplne potichu. Neustále však snímajte cvičné zábery a časom sa dopracujete k skvelým fotografiám.