Black and white image of two friends

Skúmanie možností publicistickej fotografie s digitálnou zrkadlovkou EOS

Návod ako zvládnuť techniky fotopublicistiky, od lektora spoločnosti Canon Briana Worleyho

Na zachytenie dramatických okamihov fotopublicisti často využívajú rôzne fotoaparáty značky Canon – od profesionálnych digitálnych zrkadloviek až po kompaktnejšie fotoaparáty do vrecka. S digitálnou zrkadlovkou EOS budete mať univerzálnejšie možnosti a získate väčšiu kontrolu nad svojimi snímkami, s kompaktným fotoaparátom Canon sa zasa pracuje jednoduchšie a máva takisto skvelé výsledky. Nech už si zvolíte ktorýkoľvek fotoaparát, nesmiete zabúdať, že najlepšie publicistické fotografie majú hĺbku a sú nadčasové, teda majú vlastnosti, ktoré presahujú kvality množstva snímok denne publikovaných na spravodajských weboch na celom svete.
Okrem nižšie uvedených technických rád si zapamätajte, že dobrý fotopublicista musí byť mimoriadne empatický a musí si skvele počínať za objektívom. Vedieť vytvoriť premyslenú kompozíciu fotografie je dôležité, ale rovnako je dôležité vedieť zachytiť emóciu, energiu alebo niečo pozoruhodné. A v najlepšej fotopublicistike ide občas o zachytenie nečakaných okamihov, takže je rozumné nosiť so sebou kompaktný fotoaparát Canon, napríklad IXUS alebo PowerShot, pre prípad, že sa ocitnete v správnej chvíli na správnom mieste.

Využite naplno širokouhlé objektívy

V snahe zachytiť celý príbeh na jednej fotografii mnoho fotopublicistov používa širokouhlé, napríklad 35 mm objektívy.

Často si všimnete, že pri práci mávajú objektív v blízkosti hlavného objektu, nebojte sa preto priblížiť sa k ľuďom, ktorí sú ústrednými postavami vášho príbehu. Môže sa vám dokonca naskytnúť príležitosť nadviazať s nimi rozhovor.

So širším objektívom sa dá dosiahnuť väčšia hĺbka ostrosti, takže môžete zachytiť prostredie príbehu s hlavným objektom – napríklad môžete ukázať rozsah demonštrácie a pritom nechať jednu osobu uprostred záberu.

Mnohé fotoaparáty Canon EOS majú objektív so zoomom od 18 mm. Skúste nastaviť ohniskovú vzdialenosť objektívu približne na 22 mm a robte cvičné snímky pri tomto nastavení objektívu. Namiesto spoliehania sa na zoom môžete meniť svoju polohu aj polohu fotoaparátu a objekty umiestňovať do záberu týmto spôsobom. Zo začiatku sa to môže zdať zložité, ale budete tak mať väčšiu flexibilitu na zachytenie príbehu v pohybe (a možno pritom naberiete kondičku).

Ako kompozičnú pomôcku použite automatické zaostrovanie

Zo samotnej podstaty autentickej fotopublicistiky vyplýva, že musí poskytovať pravdivý a presný obraz o situácii zachytenej v zábere. Ak má byť snímka považovaná za dokumentárnu fotografiu, nesmie byť orezaná; úpravy v aplikácii Phootshop sa vyslovene neodporúčajú. Keďže snímku nemôžete neskôr upraviť, musíte vytvoriť presnú kompozíciu cez hľadáčik digitálnej zrkadlovky.

Na tieto účely nastavte fotoaparát tak, aby namiesto stredového bodu AF využíval jednobodové automatické zaostrovanie. Bod automatického zaostrovania nastavte buď na ľavú alebo na pravú stranu záberu. Pomôže vám vytvoriť kompozíciu scény pomocou pravidla tretín (je to jednoduchý spôsob, ako snímať zábery s dobrou kompozíciou tak, že si predstavíte záber rozdelený na tri časti). Takto budú zábery scén s ľuďmi (napríklad demonštrácií, odovzdávania cien alebo festivalového davu) dramatickejšie a zaujímavejšie.

Spoznajte svoj fotoaparát a objektív

Jednou z kľúčových zručností každého fotopublicistu je osvojiť si svoj fotoaparát a objektív ako nástroj, ktorý zachytí okamihy v čase bez toho, aby ich narušil. Preto je dôležité mať fotoaparát vždy poruke a vedieť na ňom rýchlo a mimovoľne meniť nastavenia. Skôr než sa vydáte fotografovať určitý príbeh, naučte sa meniť nastavenia fotoaparátu len hmatom. Môžete si to nacvičiť tak, že si digitálnu zrkadlovku EOS dáte do tašky a budete rýchlo meniť nastavenia voličom bez toho, aby ste sa naň pozerali. Čoskoro sa naučíte meniť nastavenia rýchlejšie a budete vedieť snímať zábery tak, že vám pritom neujde nič z toho, čo sa odohráva pred vami.

Skúste použiť objektív s pevnou ohniskovou vzdialenosťou a po čase budete vedieť, ako bude snímka vyzerať, bez toho, aby ste sa pozreli cez hľadáčik.

Monochromatické snímky

Keď zvládnete základy, skúste nastaviť digitálnu zrkadlovku EOS na monochromatický štýl obrázka. Na displeji LCD sa vám bude zobrazovať čiernobiela snímka, vďaka čomu budete vidieť objekt bez rušivých farieb. Prezeraním čiernobielych snímok na displeji LCD získate jasnú predstavu o kompozícii fotografie bez rušivých farieb. Môže to byť užitočná pomôcka, keď ste niekde v teréne.

Pokročilejšie digitálne zrkadlovky EOS dokážu spracovať obrázky vo formáte RAW priamo vo fotoaparáte. Vyhľadajte ponuku spracovania obrázkov RAW, skonvertujte obrázky vo formáte RAW a vytvorte buď monochromatické alebo farebné fotografie.