The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

FOTOGRAFOVANIE V PRÍRODE

Hviezdne nebo: päť rád na zachytenie nočnej oblohy

Stáť pod nočnou oblohou a hľadieť na hviezdy je naozaj magický zážitok. A nasnímať pritom pár skvelých fotografií je teraz vďaka pokrokom v technológiách fotografovania pre vás jednoduchšie ako kedykoľvek predtým.

Chcete si vyskúšať astrofotografiu? Prečítajte si naše najosvedčenejšie rady na zachytenie krásy hviezdneho neba.

1. Sledujte predpoveď počasia

Skôr než sa vyberiete fotografovať, nezabudnite skontrolovať predpoveď počasia, pretože na skvelé zábery hviezd budete potrebovať jasnú nočnú oblohu. Ak sa však objaví niekoľko mrakov, môžu vašim fotografiám nočnej oblohy dodať osobitú atmosféru, preto buďte kreatívni a využite to vo svoj prospech. Ak sú mraky relatívne nehybné, bude pre vás jednoduchšie zachytiť ich rozmazané, ak použijete dlhú expozíciu. Podobne ako pri každej dlhej expozícii, aj v tomto prípade je rozhodujúce udržať fotoaparát v stabilnej polohe, aby ste sa vyhli neželaným svetelným stopám alebo rozmazaniu. Ak chcete nasnímať jasné a ostré zábery hviezdneho neba, použite statív a sledujte vietor, ktorý môže spôsobiť, že mraky sa dajú do pohybu a znehodnotia vám celý záber.

Súvisiace články
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

FOTOGRAFOVANIE OHŇOSTROJOV

10 tipov, ako vylepšiť fotografie ohňostrojov

Dozviete sa, ako nasnímať radostnú a magickú atmosféru ohňostrojov, od najoptimálnejších nastavení fotoaparátu až po spôsoby, ako do záberu zahrnúť vašu rodinu a priateľov.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

CESTOPISNÁ FOTOGRAFIA

Ako čo najlepšie využiť váš fotoaparát počas víkendových výletov do veľkomiest

11 rád a návodov, ktoré vám pomôžu zachytiť duch mestskej džungle.

2. Nájdite si čo najlepšie miesto na fotografovanie hviezd

Ak chcete nasnímať čo najlepšie zábery, musíte sa vydať do prírody a čo najďalej od svetelného smogu. Verejné osvetlenie dokáže hviezdy úplne potlačiť a to isté platí aj o splne mesiaca, či dokonca o jeho poloviciach. Na svete je niekoľko veľmi dobre známych miest, kde môžete nasnímať neuveriteľné zábery Mliečnej cesty (napríklad v Údolí smrti v Arizone), ale niekedy sa stačí vzdialiť od mesta a nájsť si miesto, ktoré nie je znečistené umelým svetlom.

3. Vyskúšajte rôzne nastavenia

Na snímanie hviezdneho neba potrebujete mať úplnú kontrolu nad fotoaparátom. Prepnite preto na manuálny režim a vyskúšajte niektoré z nastavení podrobnejšie opísaných nižšie.

  • Zaostrenie: Zaostrite objektív na nekonečno. Môžete to urobiť manuálne prepnutím prepínača na objektíve na manuálne zaostrenie. Potom použite indikátor vzdialenosti (ak sa na objektíve nejaký nachádza) alebo sa pozrite cez hľadáčik a otáčajte zaostrovacím prstencom, kým sa nejaký predmet vo veľkej vzdialenosti nezobrazí zaostrene. Po zaostrení objektívu na objekty vo vzdialenosti viac ako 6 metrov sa jeho hyperfokálna vzdialenosť nastaví na nekonečno a hviezdy sa budú zobrazovať zaostrene.

  • Clona: Ak chcete, aby sa hviezdy zobrazovali ako bodky a nie ako dráhy pohybu, bude potrebné použiť nastavenie širšej clony. To vám umožní vpustiť do fotoaparátu maximálne možné množstvo svetla a zároveň zachovať pomerne krátky čas expozície. Nezabúdajte, že široká clona má za následok plytkú hĺbku ostrosti, čo znamená, že všetko v bezprostrednom popredí bude rozostrené.
  • Rýchlosť uzávierky: Nezabúdajte, že hviezdy neustále blikajú. Ak chcete nasnímať čo najstatickejšie fotografie Mliečnej dráhy, nastavte rýchlosť uzávierky na maximálne 20 sekúnd. Prekročenie tejto hodnoty rýchlosti uzávierky spôsobí efekt dráhy pohybu hviezdy.
  • ISO: Štvrtým faktorom, ktorý má vplyv na expozíciu fotografií, je nastavenie ISO. Čím je číslo ISO vyššie, tým bude snímač citlivejší na svetlo prenikajúce cez clonu. Keď budete spokojní s nastavením clony a rýchlosti uzávierky na dosiahnutie požadovaného efektu, začnite experimentovať s nastaveniami ISO. Začnite pri hodnote ISO 1600 a potom zisťujte (kontrolou snímok), či má fotoaparát pri danom nastavení clony a času expozície dostatok svetla na nasnímanie záberov podľa vašich predstáv. Potom môžete upravovať hodnotu ISO smerom nahor (až na hodnotu 3200 alebo na najvyššiu možnú hodnotu nastavenia fotoaparátu) a sledovať, aký to bude mať vplyv na snímky.

4. Vytvorte kompozíciu

Obloha husto posiata hviezdami je jednou z najokúzľujúcejších vecí, aké môžete odfotografovať. Môžete však zvážiť aj zahrnutie ďalších prvkov, ktoré dotvoria celkovú kompozíciu vašich snímok a ešte viac ozvláštnia váš záber – napríklad budovy, hory, krajinné prvky alebo jazero s odrazom oblohy na hladine. Samotným hviezdam môže často chýbať perspektíva alebo osobitosť, a preto vždy hľadajte niečo jedinečné, čo by ste mohli zachytiť.

5. Zachyťte pohyb hviezd

Pohyb hviezd môže vyzerať dramaticky a neobvykle. Budete potrebovať veľa času a trpezlivosti, statív a diaľkové ovládanie uzávierky. Ide o efekt spôsobený otáčaním Zeme. Hviezdy stále zostávajú na svojom mieste.

Zachytenie týchto fantastických stôp svetla je náročné, ale môže priniesť skvelé výsledky. Najprv je potrebné zistiť, kde je Polárka. Môžete to zistiť pomocou niektorej z množstva aplikácií mapy hviezdnej oblohy, ktoré sú k dispozícii pre váš inteligentný telefón. Snímanie Polárky ako stredobodu fotografie a používanie dlhej expozície vedie ku kruhovým vzorom okolo stredového umiestnenia, ako je to možné vidieť na sprievodnom obrázku.

Hviezdy nevyžarujú veľa svetla, preto na zachytenie ich pohybu použite vysokú hodnotu ISO (800, 1600 alebo vyššiu). Skôr než sa pokúsite použiť dlhú expozíciu, experimentujte, pretože čím je hodnota ISO vyššia, tým zrnitejšie budú vaše snímky.

Maximálna dostupná rýchlosť uzávierky na väčšine fotoaparátov je 30 sekúnd, takže ak chcete nastaviť dlhšiu expozíciu, použite nastavenie dlhodobej expozície (Bulb) v manuálnom režime. To vám umožní ponechať uzávierku otvorenú tak dlho, ako budete chcieť, pretože ju budete môcť otvoriť alebo zatvoriť jednoduchým stlačením. Nastavte zaostrenie na nekonečno. Experimentujte a kontrolujte svoje zábery pred vyskúšaním dlhšej expozície (približne 30 minút). Potom svoj záber znovu skontrolujte. Bude to možno chcieť niekoľko pokusov a trpezlivo prečkaných nocí, kým budete za svoje úsilie odmenení očakávanými výsledkami.