light trail over empty road

Dĺžka expozície vo fotografii

Fotografia s dlhou expozíciou

Dlhá expozícia znamená snímanie záberov s expozičným časom v rozmedzí niekoľkých sekúnd až niekoľkých hodín. Táto technika je skvelá na vytváranie úchvatných fotografií krajiny.

V prvom rade je potrebné fotoaparát pripevniť na statív. Ak by ste snímali z ruky pri expozičnom čase dlhom hoci len 1 sekundu, výsledný záber by bol rozmazaný. V závislosti od scény nastavte citlivosť ISO a použite režim priority uzávierky (Tv), v ktorom môžete nastaviť expozičný čas s dĺžkou až 30 sekúnd. Pomocou diaľkovej spúšte, napr. diaľkového ovládača RC-6, diaľkovej spúšte RS-60E3 alebo bezdrôtového diaľkového ovládača Canon BR-E1, prípadne 2-sekundového časovača, sa vyhnete otrasom fotoaparátu pri stlačení spúšte.

Na obrázku vyššie vidíte efekt pohybu hviezd na nočnej oblohe, ktorý vznikol vďaka pohybu Zeme pri nastavení dlhej expozície.

Najväčšou výzvou pri použití dlhej expozície počas dňa je nastaviť expozičný čas tak, aby zachytil dostatočne výrazný pohyb. Ideálne je použiť expozičný čas dlhší ako pár sekúnd, preto nezabudnite nastaviť nízku citlivosť ISO a nízku clonu. Výhodné je tiež fotografovať pri zamračenom počasí alebo tienistých podmienkach, prípadne na začiatku alebo konci dňa, kedy je svetlo tlmenejšie. Prípadne môžete investovať do filtra, ktorý pripevníte na koniec objektívu a ktorý zabráni preniknutiu časti svetla. Najlepší je neutrálne sivý filter. Niektoré kompaktné fotoaparáty, napríklad modely série PowerShot G7 X, majú vstavaný neutrálne sivý filter, ktorý môžete zapnúť alebo vypnúť v ponuke.

Pomocou nízkej citlivosti ISO 100, nízkej clony f/16 a expozičného času 1/10 a 30 sekúnd sa podarilo nasnímať rozmazaný efekt vĺn na morskom brehu.

Súvisiace články
A woman dressed in a bright red winter jacket walks towards the Skógafoss waterfall in Iceland, as heavy snow falls around her.

KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

Úžasná fotografia krajiny

Ako odfotografovať dokonalé „scénické selfie“ s fotografkou krajiny a influencerkou Ásou Steinars.

Light Painting Photography

FOTOGRAFIE MAĽOVANÉ SVETLOM

Vymaľovanie obrazu s využitím zdroja svetla a dlhej expozície

Maľovanie svetlom je obľúbenou fotografickou technikou najmä preto, že nie je ťažké dosiahnuť skvelé výsledky, nepotrebujete pri nej veľa špeciálnych pomôcok a výsledné fotografie sú vskutku pozoruhodné.

Create light trails

KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

Vytvorte svetelné stopy

Ako používať dlhé expozície na vytváranie svetelných stôp: tipy od víťaza Canon Redline Challenge.