Sunset over town

Krajinná fotografia

Všimnite si rozdiel so špecializovanými objektívmi na snímanie krajiny

Nádherné zábery krajiny môžete zachytiť, nech už snímate s akýmkoľvek objektívom. Sú však chvíle, kedy vám špecializovaný objektív umožní získať zo scenérie to najlepšie.

Širokouhlé objektívy, často označované ako objektívy na snímanie krajiny, prinášajú širokouhlé pohľady, vďaka ktorým vtesnáte do záberu viac a zvýšite tak jeho pútavosť a dramatickosť.

Pozrime si niekoľko príkladov...

Old Brighton pier

obrázok vľavo:
Canon EOS 5DS ‒ ohnisková vzdialenosť 105,0 mm
1/80 s, f/4,0, ISO 800

obrázok vpravo:
Canon EOS 5DS ‒ ohnisková vzdialenosť 24,0 mm
1/60 s, f/4,0, ISO 800

Pri snímaní s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou lepšie zachytíte detaily, ktoré by inak zanikli. Širokouhlý objektív zas prenesie pozornosť z detailov na okolie a zachytí väčšiu časť scény. Mäkké pozadie dodáva záberu kontrast, zatiaľ čo stĺpy a kamienková pláž umožňujú lepšie rozvrhnutie kompozície s pomocou oceľových nosných trámov.

City view at night

obrázok vľavo:
Canon EOS M5 ‒ ohnisková vzdialenosť 50,0 mm
20 s, f/8,0, ISO 100

obrázok vpravo:
Canon EOS M5 ‒ ohnisková vzdialenosť 21,0 mm
13 s, f/8,0, ISO 200

Objektív so zoomom s ohniskovou vzdialenosťou 50 mm na prvom zábere zachytáva zblízka detaily mesta ‒ môžeme rozoznať jednotlivé budovy. Pri ohniskovej vzdialenosti 21 mm môžeme na záber zahrnúť viac budov a zamerať sa na nezvyčajné svetlo, ktoré dokresľuje panorámu mesta vrátane modrej oblohy predierajúcej sa cez mraky a teplých svetelných tónov na budovách v popredí.

Bridge over low tide

obrázok vľavo:
Canon EOS 200D a Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM s ohniskovou vzdialenosťou 18,0 mm
1/10 s, f/5,0, ISO 400

obrázok vpravo:
Canon EOS 200D a Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM s ohniskovou vzdialenosťou 10,0 mm
1/8 s, f/5,0, ISO 400

Použitím širšieho objektívu sa do scény dostalo viac mora, čím získal most na snímke lepšiu kompozičnú vyváženosť. Širokouhlý objektív tiež zachytil viac oblohy, ktorá v tento oblačný deň ponúka širokú paletu farieb.

Použitie špeciálneho širokouhlého objektívu pri snímaní krajiny môže mať množstvo výhod ‒ v tomto prípade napríklad zachytenie väčšej časti obzoru a oblohy, detailu v popredí či prvkov, ktoré by pri štandardnom objektíve zostali nepovšimnuté.

Súvisiace články
A landscape shot of a tree on the side of a hill, in front of a purple sky.

KRAJINNÁ FOTOGRAFIA

Najlepšie tipy pre krajinnú fotografiu

Objavte techniky snímania, vďaka ktorým vaše krajinné fotografie dosiahnu novú úroveň.

LANDSCAPE AND MACRO PHOTOGRAPHY

KRAJINNÁ A MAKRO FOTOGRAFIA

Krajinné a makro fotografie bok po boku

Henrik Spranz za pomoci svojich technických zručností v spojení s kreatívnym nadaním tvorí výnimočné snímky, ktoré si na internete získali nesmiernu popularitu.